Κυριακή, Ιανουαρίου 27, 2013

ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ ΕΚΤΡΟΧΙΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ


Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ
Η κοινή γνώμη αναρωτιέται γιατί φτάσαμε ώς εδώ. Καθίσταται προφανές ότι η κυβερνητική πολιτική ασκείται με ένα και μοναδικό κριτήριο: τη δημοσιονομική προσαρμογή.
Με κάθε τρόπο, η κυβέρνηση οφείλει να εναρμονίζεται στις επιταγές της τρόικας. Ειδικά, οι συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ, αλλά και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρέθηκαν στο στόχαστρο των δανειστών. «Συρρικνώστε την κρατική επιχορήγηση στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, μειώστε τα ελλείμματα», ήταν η εντολή της τρόικας. Αυτομάτως, το ελληνικό Δημόσιο και δη το υπουργείο Μεταφορών ακολούθησε τη συνταγή των οριζόντιων περικοπών, ειδικά των δαπανών μισθοδοσίας.


Τα μεγέθη είναι ενδεικτικά: στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2013 αναφέρεται ότι οι δαπάνες μισθοδοσίας των «Σταθερών Συγκοινωνιών», το 2013, εκτιμώνται στα 71 εκατ., έναντι 102,8 εκατ. το 2012. Στις «Οδικές Συγκοινωνίες» (λεωφορεία, τρόλεϊ), οι δαπάνες μισθοδοσίας προβλέπονται να φτάσουν, το 2013, στα 174 εκατ., έναντι 201,6 εκατ. το 2012. Αντίστοιχα, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι δαπάνες μισθοδοσίας θα φτάσουν, το 2013, στα 25 εκατ. ευρώ, έναντι 35,6 εκατ. ευρώ το 2012.

Ενιαίο μισθολόγιο

Η σημαντική πτώση του κόστους μισθοδοσίας οφείλεται μερικώς και στην εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου. Εφόσον δεν υπάρξει αναζωπύρωση της σύγκρουσης κυβέρνησης - εργαζομένων, οι όποιες διαπραγματεύσεις θα περιοριστούν στο πλαίσιο του ενιαίου μισθολογίου. Θα εξεταστούν ποιες παροχές εντάσσονται σε αυτό, με τη σύμφωνη γνωμοδότηση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

«Οι εργαζόμενοι οφείλουν να συνειδητοποιήσουν ότι, από το 2009 έως το 2013, έχει υπάρξει ένας οικονομικός μεσαίωνας. Οι συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ πρέπει να λειτουργήσουν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και να εκσυγχρονιστούν», αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Μεταφορών. Από την άλλη πλευρά, οι εργαζόμενοι έχουν υποστεί ήδη 3 μειώσεις μισθών και οσονούπω 4, ενώ φοβούνται το ενδεχόμενο ιδιωτικοποιήσεων. Ωστόσο, αυτό που θα πρέπει να επισημανθεί, σύμφωνα με συγκοινωνιολόγους, είναι αν η «εξυγίανση» των συγκοινωνιών, όπως προπαγανδίζεται από την κυβέρνηση, έχει οδηγήσει σε βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Στον πάγο

Στο σημείο αυτό εδράζεται η κυρίαρχη κριτική. Οι ανταποκρίσεις των λεωφορείων και των τρόλεϊ δεν είναι ικανοποιητικές (οι εργαζόμενοι της ΕΘΕΛ δεν φορούν πια τα μπλουζάκια τους), ενώ η παροχή υπηρεσιών του Μετρό και των ΗΣΑΠ δεν βελτιώνεται. Ενδεικτικό είναι ότι ακόμα σύρονται μεγάλοι διαγωνισμοί, όπως η τηλεματική (έξυπνες στάσεις) και το αυτόματο κόμιστρο (ηλεκτρονικό εισιτήριο), οι οποίοι έχουν εξαγγελθεί από το 2004!

Ελέω των ανωτέρω συνθηκών, αλλά και της αύξησης του ενιαίου εισιτηρίου στο 1,4 ευρώ, τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν κερδίζουν νέους επιβάτες. Είναι τραγικό για τον όμιλο του ΟΑΣΑ, τόσο το 2011, όσο και στο 10μηνο του 2012, να εμφανίζει μείωση εσόδων, η οποία -υπό προϋποθέσεις- μπορεί να σημαίνει και μείωση επιβατών!
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
ΠΡΕΖΑ TV
27-1-2013

Δεν υπάρχουν σχόλια: