Του συνεργάτη μας Πέτρου Μαζαράκη
Είναι δυνατόν να μειώνονται, λόγω της οικονομικής κρίσης, οι επιβάτες που ταξιδεύουν με αεροπλάνο, αλλά την ίδια στιγμή οι πτήσεις να είναι πιο γεμάτες από πριν και οι αεροπορικές εταιρείες να βγαίνουν πάλι κερδισμένες;
Ο χώρος των αερομεταφορών αποτελεί τυπικό παράδειγμα για τον τρόπο που δρουν τα μονοπώλια που ελέγχουν τους επιμέρους κλάδους της οικονομίας. Σύμφωνα με στοιχεία του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας, το 2012 διακινήθηκαν από το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας 1,5 εκατ. λιγότεροι επιβάτες σε σύγκριση με το 2011 (μείωση 10,4%). Οι αεροπορικές εταιρείες, ωστόσο, κατάφεραν να γεμίζουν τα αεροπλάνα τους περισσότερο από πριν!
Προφανώς δεν επιτεύχθηκε ο …τετραγωνισμός του κύκλου. Απλώς, η πώληση της άλλοτε κρατικής «Ολυμπιακής» σε ιδιώτες (όμιλος «Marfin») επέτρεψε στις εγχώριες και ξένες αεροπορικές εταιρείες να μοιράσουν την «πίτα» και να «αλωνίζουν» κατά το δοκούν.
Για να αποφύγουν - όσο γίνεται - να πληρώσουν τα σπασμένα της βαθιάς οικονομικής κρίσης, που είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση των αεροπορικών μετακινήσεων, επιδίωξαν να πετύχουν με ένα σμπάρο δύο τρυγόνια. Ο …σμπάρος ήταν η μείωση των πτήσεων. Με αυτόν τον τρόπο πέτυχαν να μειώσουν σημαντικά τα λειτουργικά τους κόστη και, ταυτόχρονα, να διατηρήσουν ή και να αυξήσουν τα έσοδά τους ανά επιβάτη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2012 πραγματοποιήθηκαν 20.000 λιγότερες πτήσεις στο αεροδρόμιο των Σπάτων (173.296 πέρσι έναντι 153.295 το 2011).
Καθορίζοντας πλήρως τον αριθμό των δρομολογίων που θα πραγματοποιούνται, περιορίζοντας τις «προσφορές» και επιβάλλοντας πρόσθετες χρεώσεις (όπως για παράδειγμα στην περίπτωση αλλαγής στην ημερομηνία αναχώρησης του επιβάτη), οι αεροπορικές εταιρείες πέτυχαν να μειώσουν τα άδεια καθίσματα και να αυξήσουν τα έσοδά τους. Κι όλα αυτά εν μέσω βαθιάς κρίσης.
Στις γραμμές εσωτερικού, ιδιαίτερα, η κατάσταση είναι εξόχως αποκαλυπτική. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της γραμμής Αθήνα - Θεσσαλονίκη το οποίο θεωρείται ένα από τα βασικά «φιλέτα» της ελληνικής αγοράς. Το 2012, στη συγκεκριμένη γραμμή, η επιβατική κίνηση παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη σε σύγκριση με το 2011 (-0,06%). Τι έκαναν οι εταιρείες; Μείωσαν συνολικά τις διαθέσιμες θέσεις κατά 8% και τα δρομολόγια κατά 9%.
Ακόμα χαρακτηριστικότερη είναι η περίπτωση της μεγαλύτερης ελληνικής αεροπορικής εταιρείας «Aegean Airline». Η εταιρεία είδε το 2012 τους επιβάτες της να μειώνονται 8% έναντι του 2011. Πώς αντέδρασε; Μείωσε ούτε λίγο ούτε πολύ κατά 23,3% τις διαθέσιμες θέσεις και κατά 25,2% τα δρομολόγιά της. Το αποτέλεσμα ήταν ότι αύξησε την πληρότητα των πτήσεών της από 62,3% σε 65%.
Κάτι ανάλογο έγινε και στην άλλη γραμμή «φιλέτο» Αθήνα - Ηράκλειο όπου η «Aegean» κατέγραψε μείωση μόλις 2,5% της επιβατικής κίνησης, αλλά περιέκοψε κατά 14% τα δρομολόγιά της και κατά 12% τις διαθέσιμες θέσεις της. Το αποτέλεσμα ήταν να αυξήσει την πληρότητα των πτήσεών της από 60% σε 66%.
Την ίδια πρακτική ακολούθησε και η, ιδιωτική πλέον, «Ολυμπιακή». Η τελευταία πιέζεται πλέον ασφυκτικά τόσο από τη μείωση των επιβατών όσο και από την ανταγωνίστριά της «Aegean». Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΟΑ, που άλλοτε κυριαρχούσε εντός και εκτός Ελλάδας, κατέγραψε το 2012 μείωση επιβατών κατά 20,8% στη γραμμή Αθήνας - Ηρακλείου. Όμως μείωσε τα δρομολόγιά της κατά 15,3% και τις διαθέσιμες θέσεις της κατά 27,6% και κατάφερε να αυξήσει την πληρότητα των πτήσεών της από 57,6% σε 63,1%. Ανάλογες κινήσεις έγιναν από τις αεροπορικές εταιρείες σε όλες τις γραμμές εσωτερικού και εξωτερικού.
Κι επειδή ο «ανταγωνισμός» «Aegean» - «Olympic Air» έχει καταστεί, πλέον, ασύμφορος για τους μετόχους τους, τα δύο μονοπώλια κινούνται, ήδη, για τη συγχώνευσή τους (αναμένεται σχετική απόφαση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης).
Εργαζόμενοι του κλάδου και επιβάτες είναι οι χαμένοι από την απόλυτη κυριαρχία των δύο ομίλων στον ελληνικό χώρο. Οι μεν εργαζόμενοι εξωθούνται στην απόλυτη εξαθλίωση μέσω της μείωσης μισθών, ελαστικές μορφές απασχόλησης και την προσπάθεια να καταργηθεί το σύνολο των εργασιακών τους δικαιωμάτων.
Για τους επιβάτες, το ταξίδι με αεροπλάνο εξελίσσεται σε ακριβό έως απαγορευτικό «σπορ». Παρά τις «προσφορές» που γίνονται κατά περιόδους, το κόστος των εισιτηρίων παραμένει υψηλό, αφού «κόπηκαν» οι φθηνοί ναύλοι άλλων εποχών, ενώ επιβάλλονται έμμεσες χρεώσεις που αυξάνουν το κόστος.
Ενδεικτικά, το πιο φθηνό εισιτήριο στη γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη με επιστροφή κοστίζει 120 ευρώ με την «Olympic Air» και 155 ευρώ με την «Aegean». Αν, όμως, ο επιβάτης δεν καταφέρει να πετάξει για κάποιο λόγο, χάνει το σύνολο των χρημάτων του.
Στην περίπτωση που θελήσει να αγοράσει εισιτήριο που προβλέπει αλλαγές και επιστροφή χρημάτων, τότε η τιμή εκτοξεύεται στα 238,64 ευρώ με την «Olympic Air» και τα 239,64 ευρώ με την «Aegean». O «σκληρός» ανταγωνισμός τους δηλαδή οδήγησε σε ενιαία τιμή! Ακόμα και σ’ αυτή την κατηγορία εισιτηρίου, όμως, στην περίπτωση που ο επιβάτης δεν ταξιδέψει - παρότι δικαιούται επιστροφή των χρημάτων του - για να εισπράξει το ποσό που κατέβαλε θα πρέπει να πληρώσει χαράτσι 20 ευρώ!!
http://902.gr/eidisi/apopseissholia/8545/aeroporikes-etaireies-alonizoyn-kata-dokoyn
ΠΡΕΖΑ TV
4-2-2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου