Δευτέρα, Μαΐου 27, 2013

ΑΝΙΣΟΤΗΤΑ ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ

Από το 2005, στις πανελλαδικές εξετάσεις οι υποψήφιοι όλων των κατευθύνσεων εξετάζονται εκτός από τα μαθήματα της κατεύθυνσής τους και σε δύο μαθήματα Γενικής Παιδείας. Επί ίσοις όροις; Οπως αποδείχτηκε, όχι

«Τρομοκρατούμε τα παιδιά. Σε λίγο θα ακούνε Μαθηματικά και θα τρέχουν». Στη φράση αυτή ενός μαθηματικού, που υπηρετεί σε Λύκειο της Αθήνας, συνοψίζεται αποκαλυπτικά η φετινή εμπειρία των υποψηφίων που τόλμησαν να επιλέξουν τα Μαθηματικά από τα μαθήματα Γενικής Παιδείας ως το έκτο μάθημα των πανελλαδικών εξετάσεων.
Η πρώτη εικόνα από τη βαθμολόγηση των γραπτών δείχνει ότι πάνω από το 70% των υποψηφίων έχουν γράψει κάτω από τη βάση. Αν επιβεβαιωθεί, θα πρόκειται για ρεκόρ αποτυχίας, πράγμα ασύμβατο για μάθημα Γενικής Παιδείας.


Μετά το φετινό «στραπάτσο» στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας, θεωρείται βέβαιο πως κανένας μαθητής από τους 35.000 της θεωρητικής κατεύθυνσης δεν θα επιλέξει ξανά τα Μαθηματικά για να διαγωνιστεί στη Γενική Παιδεία. Από το 2005, στις πανελλαδικές εξετάσεις, οι υποψήφιοι όλων των κατευθύνσεων εξετάζονται εκτός από τα μαθήματα της κατεύθυνσής τους και σε δύο μαθήματα Γενικής Παιδείας. Επί ίσοις όροις; Οπως αποδείχτηκε όχι, με αποτέλεσμα να εγείρονται μια σειρά από θέματα. Το σημαντικότερο: παραβιάζεται η ισοτιμία μεταξύ των υποψηφίων. Να δούμε γιατί:

* Στη Γλώσσα Γενικής Παιδείας, οι υποψήφιοι διαγωνίζονται με ίδια θέματα. Δεν συμβαίνει το ίδιο με το δεύτερο μάθημα Γενικής Παιδείας. Οσοι διάλεξαν φέτος τα Μαθηματικά, το έχουν ήδη μετανιώσει γιατί τα θέματα ήταν αυξημένης δυσκολίας.

* Αντιθέτως, όσοι διάλεξαν τη Βιολογία βρίσκονται σε σαφώς πλεονεκτικότερη θέση, αφού θα πιάσουν υψηλότερη βαθμολογία, εκτοπίζοντας από τις ίδιες σχολές τους συνυποψηφίους τους των άλλων κατευθύνσεων.

* Το ίδιο ισχύει και για όσους διάλεξαν την Ιστορία ή τη Φυσική Γενικής Παιδείας.

Το επίπεδο δυσκολίας των θεμάτων και στα τρία μαθήματα ήταν, όπως επιβεβαιώνεται από όλους τους ειδικούς, πολύ κατώτερο από αυτό των Μαθηματικών.

Οι αδικημένοι

Ποιοι αδικούνται από αυτή την ανισότητα; Οι περίπου 5.500 από τους 35.000 υποψηφίους, ο ένας στους 7 δηλαδή, της θεωρητικής κατεύθυνσης που επιλέγουν τα Μαθηματικά από τα μαθήματα Γενικής Παιδείας, με στόχο την εισαγωγή τους σε οικονομικές ή αστυνομικές σχολές. Οι χαμηλές βαθμολογίες στα Μαθηματικά θα αναγκάσουν τους υποψηφίους αυτούς να στραφούν σε άλλες σχολές, αφού θα υστερούν βαθμολογικά έναντι των συνυποψηφίων τους από τη θετική και την τεχνολογική κατεύθυνση.

Η ανισότητα αποκτά ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις αν συνυπολογίσει κανείς ότι:

* Τα μαθήματα Γενικής Παιδείας απευθύνονται σε όλους τους υποψηφίους.

* Οι υποψήφιοι που προέρχονται από τη θεωρητική κατεύθυνση δεν έχουν τις πληροφορίες, την εμπειρία και την εξάσκηση που απαιτούσε αυτό το επίπεδο των θεμάτων.

Η εξέλιξη αυτή φέρνει πάλι στην επιφάνεια μια από τις στρεβλώσεις του ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: το κριτήριο της ισότητας. Το οποίο παύει να ισχύει από τη στιγμή που υποψήφιοι οι οποίοι ενδιαφέρονται για την ίδια σχολή διαγωνίζονται σε διαφορετικά μαθήματα. Για παράδειγμα, στις παιδαγωγικές σχολές οι υποψήφιοι (οι περισσότεροι) προέρχονται από τη θεωρητική, από τη θετική και την τεχνολογική κατεύθυνση. Οι υποψήφιοι διαγωνίζονται σε 5 διαφορετικά μαθήματα και ένα κοινό, τη Γλώσσα.

Ετσι, φέτος, με το ναυάγιο των Μαθηματικών, οι θέσεις στις παιδαγωγικές σχολές θα συμπληρωθούν από τους υποψηφίους της θεωρητικής κατεύθυνσης που έχουν διαγωνιστεί στη Βιολογία και έχουν καλύτερες βαθμολογίες. Αυτοί θα πριμοδοτηθούν έναντι των υποψηφίων της θετικής και της τεχνολογικής κατεύθυνσης που διαγωνίστηκαν στα Μαθηματικά.

Συγκρίσεις

Τα αποτελέσματα του 2011 και του 2012 δείχνουν ότι μεταξύ Βιολογίας και Μαθηματικών οι βαθμολογίες των υποψηφίων (στην κλίμακα 18-20 που καθορίζει τις βάσεις εισαγωγής) δεν είχαν ιδιαίτερες αποκλίσεις. Πέρυσι μάλιστα στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας, οι υποψήφιοι έγραψαν καλύτερα από τη Βιολογία: 21,30% έγραψαν από 18-20 στα Μαθηματικά, έναντι 18,96% των υποψηφίων που πέτυχαν την ίδια βαθμολογία στη Βιολογία.

Τη φετινή ανισότητα των θεμάτων δείχνει να έχει αναγνωρίσει, σιωπηρά, η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων. Εξ ου και η οδηγία για επιεική βαθμολόγηση στα Μαθηματικά, που έφτασε στα βαθμολογικά κέντρα της χώρας...

ΟΛΥΜΠΙΑ ΛΙΑΤΣΟΥ
http://www.enet.gr/
ΠΡΕΖΑ TV
27-5-2013

Δεν υπάρχουν σχόλια: