Δευτέρα, Ιουλίου 15, 2013

ΜΕ ΠΡΟΙΚΑ 250 ΕΚΑΤ. ΞΕΠΟΥΛΑΝΕ ΤΗ ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ
«Κληρώνει» για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις 16 Σεπτεμβρίου, με «τυράκι» στους ιδιώτες τα 250 εκατ. των επιδοτούμενων άγονων γραμμών! Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) δημοσιοποίησε την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πώληση του 100% της σιδηροδρομικής εταιρείας, θέτοντας το χρονοδιάγραμμα και τις ελάχιστες προδιαγραφές των υποψήφιων επενδυτών.

Εντύπωση προκαλούν δυο πράγματα: α) οι προδιαγραφές της οικονομικής επιφάνειας των υποψηφίων και β) η ιδιωτικοποίηση της τεχνικής βάσης που παρατείνεται (αόριστα) στο μέλλον. Συγκεκριμένα, για να συμμετάσχει κάποιος στη διαδικασία, εάν είναι νομικό πρόσωπο, θα πρέπει τα ίδια κεφάλαια των 3 τελευταίων χρήσεων να ξεπερνούν τα 100 εκατ. και εάν πρόκειται για fund, το ποσό των κεφαλαίων της τελευταίας χρήσης να ξεπερνά τα 200 εκατ. Με τον τρόπο αυτό, το ΤΑΙΠΕΔ αποκλείει τη συμμετοχή σε «μικρές» σιδηροδρομικές και άλλες εταιρείες.


Ανάδοχος αναμένεται στις αρχές του 2014, αν και το ΤΑΙΠΕΔ δεν ελπίζει σε σημαντικά εισπρακτικά οφέλη από την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πρώιμο ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί από εταιρείες ρωσικών, κινεζικών και γαλλικών συμφερόντων, αλλά όλα μένει να αποδειχθούν στην πράξη.

Πριν από την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα συνάψει τις εξής συμβάσεις:

1 Πενταετή σύμβαση Υποχρέωσης Παροχής Δημόσιων Υπηρεσιών (ΥΔΥ) με το Δημόσιο, για την παροχή υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών, έναντι ετήσιας αμοιβής που δεν θα υπερβαίνει το ποσό των 50 εκατ.

2 Σύμβαση πρόσβασης (track access) με τον ΟΣΕ, υπό την ιδιότητά του ως διαχειριστή της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής.

3 Μακροχρόνια σύμβαση μίσθωσης τροχαίου υλικού με τον ΟΣΕ, υπό την τρέχουσα ιδιότητά του ως κυρίου του τροχαίου υλικού.

4 Μακροχρόνια σύμβαση υπηρεσιών συντήρησης με την τεχνική βάση για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού, και

5 Μακροχρόνια συμφωνητικά για τη μίσθωση επιλεγμένων ακινήτων.

Οι ανωτέρω συμβάσεις υπογράφονται, προκειμένου ο υποψήφιος επενδυτής να έχει «καθαρή εικόνα» για τις υποχρεώσεις - δικαιώματα της σιδηροδρομικής εταιρείας.

Τι παίρνει

Ποια είναι η «προίκα» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Σύμφωνα με στελέχη του Ταμείου, στις διαπραγματεύσεις με τους υποψήφιους επενδυτές θα αναδειχθούν τα ακόλουθα:

* Η σύναψη συμφωνίας με το ελληνικό Δημόσιο για την κάλυψη των άγονων γραμμών έως του ποσού των 50 εκατ. ετησίως για 5 χρόνια.

* Η ολοκλήρωση του κύριου σιδηροδρομικού άξονα, με σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση, έως το 2016. Η διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη θα διεξάγεται σε 3,5 ώρες, όπερ και σημαίνει ότι ο σιδηρόδρομος δύναται να καρπωθεί έως το 60% του μεριδίου αγοράς του σπουδαιότερου επιβατικού και εμπορευματικού δρομολογίου της Ελλάδας.

* Η δυνατότητα αύξησης του εμπορευματικού έργου, μετά την ολοκλήρωση της γραμμής Ικονίου - Θριασίου. Ετησίως, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει έσοδα μόλις 20-25 εκατ. ευρώ από εμπορεύματα, τα οποία μπορούν να αυξηθούν σημαντικά.

Πέρα των ανωτέρω, στους υποψήφιους επενδυτές θα αναδειχθεί και η βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων. Ετσι, το 2012 η εταιρεία έκλεισε με κέρδη 200.000, έναντι ζημιών 33 εκατ. το 2011.

Στην επίτευξη κερδοφορίας συνετέλεσε η συρρίκνωση στις δαπάνες προσωπικού κατά 26,8%, ήτοι στα 36,8 εκατ., έναντι 50 εκατ. το 2011, αλλά και η πτώση των ενοικίων χρήσης τροχαίου υλικού και της συντήρησής του.

*** Αντιδρούν οι εργαζόμενοι

Οι εργαζόμενοι αντιδρούν στην αποκρατικοποίηση της εταιρείας (τη Δευτέρα αναμένεται συνάντηση με το νέο υπουργό Μεταφορών Μιχ. Χρυσοχοΐδη για ποικίλα θέματα), σημειώνοντας ότι «η κυβέρνηση θα πουλήσει το 100% της κρατικής ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε άλλες κρατικές σιδηροδρομικές εταιρείες, κάτι αν μη τι άλλο οξύμωρο».


http://www.enet.gr/


ΠΡΕΖΑ TV
15-7-2013

Δεν υπάρχουν σχόλια: