Έντονες αμφιβολίες του ΔΝΤ αν μπορεί να καταργηθεί το χαράτσι το 2014. Αν δεν επιτευχθούν οι εισπρακτικοί στόχοι από τους φόρους ακινήτων ο προϋπολογισμός του 2014 θα περιλαμβάνει περικοπές δαπανών σε «κοινωνικά ευαίσθητες περιοχές» – Αμφίβολο το δημοσιονομικό όφελος των απολύσεων στο Δημόσιο
Σαφέστατη προειδοποίηση για λήψη με τον προϋπολογισμό του 2014 νέων μέτρων περικοπής δαπανών σε «κοινωνικά ευαίσθητες περιοχές», εφόσον δεν αποδώσουν εισπρακτικά τα μέτρα για τη βελτίωση του φορολογικού μηχανισμού αλλά και αν δεν εξασφαλιστεί η επιτυχία εισπρακτικών στόχων από τους φόρους ακινήτων, απευθύνει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην έκθεσή του για την τέταρτη αξιολόγηση πορείας εφαρμογής του ελληνικού προγράμματος.
Έντονη πίεση προς την Ευρωπαϊκή Ένωση για μέτρα μείωσης του χρέους ασκεί το ΔΝΤ. Ζητά να δώσει το ποσό που δεσμεύτηκε στο τέλος του 2012 που το υπολογίζει σε 5,6 δισ. ευρώ έως το 2016.
Καθιστά σαφές ότι τον Σεπτέμβριο, που έχει προγραμματιστεί η επόμενη αξιολόγηση, θα θέσει το ζήτημα χρέους και της 12μηνης επάρκειας χρηματοδότησης για να… προχωρήσει στην αξιολόγηση. Παράλληλα, προαναγγέλλει 5 θέματα που θα «ανοίξει» το Σεπτέμβριο: πέραν του χρέους, θα «ξεκλειδώσει» το ζήτημα ΑΕΠ, θα επαναϋπολογίσει τα μέτρα 2013-2014, θα ζητήσει να κλείσει το «κενό» των 4,3 δισ. ευρώ των επόμενων ετών και θα θέσει θέμα αλλαγών στην δομή του ΤΑΙΠΕΔ.
Το ΔΝΤ καταγράφει επίσης τους 4 κινδύνους που ελλοχεύουν για το πρόγραμμα προσαρμογής, ένα χρηματοδοτικό κενό 10,9 δισ. ευρώ και ένα δημοσιονομικό 4,3 δισ. ευρώ. Υπολογίζει μείωση μισθών 20% και ανεργία φέτος στο 27%.
Από την πλευρά της η κυβέρνηση μέσω επιστολών παραδέχεται ότι η κινητικότητα οδηγεί και σε απολύσεις. Επίσης γίνεται λόγος για κατεστημένα συμφέροντα και για πολιτικούς κινδύνους και δίδεται υπόσχεση λήψης όλων των αναγκαίων μέτρων.
«Επί του παρόντος, δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι τα οφέλη (από τις παρεμβάσεις για τη μείωση του δημοσίου) θα φέρουν έσοδα της τάξης του 0,4% του ΑΕΠ το 2014 (και 1,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2016)» αναφέρει το ΔΝΤ.
Σημειώνεται εφόσον οι ελληνικές αρχές δεν αντιμετωπίσουν τα προβλήματα στην φορολογική διοίκηση με πολύ μεγαλύτερη επιτακτικότητα τους επόμενους μήνες η δημιουργία ενός περισσότερο αξιόπιστου προϋπολογισμού για το 2014 θα πρέπει και πάλι να επικεντρωθεί σε οδυνηρές περικοπές δαπανών.
Eκφράζει ευθέως έντονες αμφιβολίες για την ικανότητα της κυβέρνησης να εφαρμόσει τον νέο ενιαίο φόρο ακινήτων τους επόμενους μήνες και να αντικαταστήσει το χαράτσι στα ακίνητα και μάλιστα προειδοποιεί ότι θα πρέπει να εξεταστεί η επέκταση του χαρατσιού εφόσον γίνουν κάποιες τροποποιήσεις για να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα συνταγματικότητας που έχουν προκύψει.
Και, όπως αναφέρει το capital.gr, τονίζουν με νόημα οι ελεγκτές του ΔΝΤ αν και σε αυτό το πεδίο υπάρξει αποτυχία, αυτό θα σημάνει την ανάγκη για μεγαλύτερη εξάρτηση το 2014 σε μέτρα περικοπής δαπανών σε σχέση με αυτά που σχεδιάζουν οι ελληνικές αρχές, περιλαμβανομένων ενδεχομένως με στοχευμένες μειώσεις σε κοινωνικά ευαίσθητες περιοχές.
Πρόκειται για διατύπωση που παραπέμπει σε μειώσεις κοινωνικών δαπανών όπως είναι για παράδειγμα οι συντάξεις αλλά και οι παροχές ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και κοινωνικής προστασίας, αναφέρει το capital.gr
Tο Ταμείο δεν πείθεται για τα οφέλη που θα προκύψουν από τις αλλαγές στη φορολογική διοίκηση. «Στην παρούσα φάση δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι οι στόχοι για εξοικονόμηση από τη φορολογική διοίκηση θα επιτευχθούν», προειδοποιεί το ΔΝΤ. Οι στόχοι αυτοί έχουν προϋπολογιστεί ήδη στο 0,4% του ΑΕΠ το 2014 και στο 1,5% συνολικά ως το 2016.
Για το χρέος και το χρηματοδοτικό κενό, το ΔΝΤ προειδοποιεί «δείχνοντας» τους ευρωπαίους που θα πρέπει να λύσουν τον γρίφο, ότι η Ελλάδα ως το 2016 θα χρειαστεί επιπλέον 5,6 δισ. ευρώ για να κλείσει το χρηματοδοτικό κενό. Το θέμα θα τεθεί το φθινόπωρο παράλληλα με το ζήτημα του χρέους για το οποίο σημειώνεται ότι θα πρέπει να μειωθεί κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες με βάση τις δεσμεύσεις του Eurogroup.
Το ΔΝΤ «κλείνει» μεν για να εγκριθεί η δόση, αλλά προσωρινά δε, (έως τον Σεπτέμβριο όταν δηλώνει εκ των προτέρων ότι θα τα ανοίξει εκ νέου με νέα καταγραφή των μέτρων για το 2014) το ζήτημα «δημοσιονομικό κενό» για το 2013-2014. Μάλιστα υπολογίζει ότι μετά την μεταφορά μέτρων και τη λήψη νέων φέτος, τα μέτρα του 2013 υπερκαλύπτονται και τα 100 εκατ. ευρώ, ωστόσο αντισταθμίζονται από 100 εκατ. ευρώ που «λείπουν» από το 2014.
Το 2015 όμως υπολογίζει «κενό» το οποίο θα διευκρινιστεί επίσης τον Σεπτέμβριο ύψους 3,4 δισ. ευρώ. Το ποσό των αδιευκρίνιστων μέτρων αυξάνεται σε 4,1 δισ. ευρώ το 2016 και σε 4,3 δισ. ευρώ το 2017.
Οι κίνδυνοι σε αυτές τις προβλέψεις είναι μεγάλοι, όπως σημειώνει το ΔΝΤ, και σχετίζονται κυρίως με αποκλίσεις στις δομικές μεταρρυθμίσεις, την έλλειψη ρευστότητας σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις και πιθανή πολιτική αστάθεια:
Αποκλίσεις στις δομικές μεταρρυθμίσεις. Η ενίσχυση της παραγωγικότητας που συνδέεται με τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις προβλέπεται να συνεισφέρει περίπου 10% στην αθροιστική ανάπτυξη μεσοπρόθεσμα. Τυχόν καθυστερήσεις θα έχουν σημαντική επίπτωση στην ανάκαμψη, δεδομένου ότι τα οφέλη αναμένεται να είναι εμπροσθοβαρή, καθώς και στο ΑΕΠ.
Αδυναμίες στους ισολογισμούς. Η προβληματική οικονομική κατάσταση, ιδιαίτερα των νοικοκυριών και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, δημιουργεί κινδύνους στη ζήτηση και στην ανάπτυξη. Επιπρόσθετα, το δημόσιο χρέος μπορεί να αποδειχθεί τροχοπέδη στη ζήτηση και στην ανάπτυξη.
Πιθανή πολιτική αστάθεια. Ο κίνδυνος πολιτικής αστάθειας παραμένει ισχυρός, ειδικά υπό τη σκιά της υψηλής ανεργίας και των συνεχιζόμενων κοινωνικών δυσκολιών. Επιπρόσθετη φιλόδοξη δημοσιονομική προσαρμογή απαιτείται για να υποχωρήσει σταθερά το δημόσιο χρέος, κάτι που αυξάνει τις πιθανότητες κοινωνικής έντασης και πολιτικών αντιστάσεων, σύμφωνα με την έκθεση του ΔΝΤ.
Εξωτερικοί κίνδυνοι. Οι συνεχιζόμενες αδύναμες οικονομικές επιδόσεις στην ευρωζώνη θα επηρεάσουν αρνητικά τις εξαγωγές και την ανάπτυξη. Η ταχύτερη έξοδος των ανεπτυγμένων οικονομιών από έκτακτες νομισματικές πολιτικές θα μπορούσε να οδηγήσει σε δυσκολότερες οικονομικές συνθήκες.
Σύμφωνα με την έκθεση, αλλά και τον εκπρόσωπο του Ταμείου στην τρόικα Πολ Τόμσεν, η αντιμετώπιση των καθυστερήσεων στο πλάνο ιδιωτικοποιήσεων της Ελλάδας είναι κλειδί για τον καθορισμό των χρηματοδοτικών αναγκών της χώρας.
Ο Π. Τόμσεν υπογράμμισε ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στο πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων. «Οι αρχές μας διαβεβαίωσαν ότι είναι προσωρινές και ελπίζουμε ότι έτσι έχουν τα πράγματα», τόνισε.
Παράλληλα, έκανε λόγο για ουσιαστική επανεξέταση του προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων στην επόμενη αξιολόγηση το φθινόπωρο, γεγονός που όπως είπε θα προσδιορίσει και τις ανάγκες χρηματοδότησης της Ελλάδας.
Ο Πολ Τόμσεν, αναφέρει το Euro2day συνάρτησε την επιστροφή στην ανάπτυξη με την ανάκαμψη στην κατανάλωση, σημειώνοντας ότι «η υπόθεση της σταδιακής ανάκαμψης βασίζεται στη βελτίωση παραγόντων που σχετίζονται με την εμπιστοσύνη, όπως η κατανάλωση».
Για να λάβει χώρα ανάκαμψη της οικονομίας θα απαιτηθεί σημαντική και διατηρήσιμη βελτίωση στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, σημείωσε. Το ΔΝΤ, όμως, προβλέπει ότι οι μισθοί θα συνεχίσουν να μειώνονται τόσο φέτος (7%) όσο και το 2014 (1,5%) οδηγώντας σε συνολική πτώση άνω του 20% την περίοδο 2010-2014. Μετά η πραγματική αύξηση θα είναι περιορισμένη.
Ξεκάθαρη είναι η έκθεση αναφορικά με τις επερχόμενες αλλαγές στο καθεστώς των ομαδικών απολύσεων. Το υπάρχον καθεστώς χαρακτηρίζεται άκαμπτο και προαναγγέλλεται ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε αλλαγές σε αυτό μέχρι το τέλος του έτους.
Αναφορικά με το χαράτσι στα ακίνητα και τις αμφιβολίες του ΔΝΤ για τη δυνατότητα αντικατάστασής του σημειώνεται στην έκθεση ότι η θέσπιση του ενιαίου φόρου ακινήτων είναι πολύ δύσκολο να γίνει μέσα στα στενά χρονικά περιθώρια έως το τέλος του έτους καθώς είναι μια περίοδος που η φορολογική διοίκηση έχει αναλάβει παράλληλα να φέρει εις πέρας και άλλες μεταρρυθμίσεις όπως είναι η καθιέρωση του νέου κώδικα φορολογικών διαδικασιών, η εφαρμογή του νέου κώδικα φορολογίας εισοδήματος κ.ά.
Μάλιστα αναφέρεται συγκεκριμένα ότι μόνο για την εξασφάλιση της επιτυχούς παρακολούθησης πληρωμών του νέου ενιαίου φόρου ακινήτων θα πρέπει να απασχολούνται αποκλειστικά 300 υπάλληλοι. Σημειώνουν σε ειδικό κεφάλαιο για το νέο φόρο ακινήτων ότι για το 2014 ο φόρος θα πρέπει να έχει μια μεταβατική μορφή όπου θα επιβάλλεται στον φορολογούμενο ανάλογα με τα δικαιώματά του στο ακίνητο μέχρι να φτάσουμε στην τελική μορφή (μετά από δυο έως τρία χρόνια) όπου ο φόρος θα επιβάλλεται στο ακίνητο.
«Η πέμπτη αναθεώρηση έχει προγραμματιστεί να λάβει χώρα την ή μετά την 29η Σεπτεμβρίου του 2013» και θα «παρέχει μια ευκαιρία να επανεξεταστεί το πρόγραμμα υπό το πρίσμα τυχόν βραχυπρόθεσμων εξελίξεων πριν το τέλος Σεπτεμβρίου» λέει το ΔΝΤ.
Θέματα που θα καλυφθούν στην επικείμενη αναθεώρηση περιλαμβάνουν:
• να επανεξεταστεί το μακροοικονομικό πλαίσιο, ιδίως οι προοπτικές ανάπτυξης ώστε να ληφθεί υπόψη η πρόοδος στον τομέα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
• ο προϋπολογισμός του 2014 και το μεσοπρόθεσμο 2014-17 ΜΠΔΣ με τον προσδιορισμό των νέων μέτρων
• Η εφαρμογή ενός νέου φόρου ακίνητης περιουσίας (σημ. διατηρούνται οι ενστάσεις για την εφαρμογή του από 1/1/2014).
• Η αξιολόγηση της προόδου ιδιωτικοποιήσεων και η πιθανή ανάγκη για αλλαγές των δομών για την αντιμετώπιση των επαναλαμβανόμενων καθυστερήσεων.
• Η αξιολόγηση της προόδου στη συλλογή εσόδων
• Η εξασφάλιση επαρκούς χρηματοδότησης τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 2014. Το ΔΝΤ ζητά την εκ των προτέρων διασφάλιση πρόσθετης χρηματοδότησης, η οποία να προσδιοριστεί τη στιγμή της πέμπτης αναθεώρησης το Σεπτέμβριο.Σημειώνεται ότι βάσει καταστατικού το ΔΝΤ αν δεν έχει διασφαλίσεις για 12μηνη επάρκεια χρηματοδότησης, απαγορεύεται να αποδεσμεύσει τη δόση.
«Σε αυτό το πλαίσιο, η δέσμευση του Eurogroup τον Νοέμβριο του 2012 για την παροχή επαρκούς στήριξης προς την Ελλάδα κατά τη διάρκεια του προγράμματος και πέρα, υπό την προϋπόθεση ότι η Ελλάδα συμμορφώνεται πλήρως με το πρόγραμμα, είναι ιδιαίτερα σημαντική. Ως εκ τούτου, η ικανότητα να επιστρέψει το Ταμείο εξαρτάται επίσης από την ικανότητα των αρχών να εφαρμόσουν πλήρως ένα φιλόδοξο πρόγραμμα».
H έκθεση του ΔΝΤ
(με πληροφορίες από Euro2day, capital.gr) - See more at: http://www.thepressproject.gr/article/45961/Ekthesi-DNT-Kathe-astoxia-tha-sas-kostisei-epoduna-metra#sthash.dXUhamuX.0O8OQd91.dpuf
ΠΡΕΖΑ TV
31-7-2013
Σαφέστατη προειδοποίηση για λήψη με τον προϋπολογισμό του 2014 νέων μέτρων περικοπής δαπανών σε «κοινωνικά ευαίσθητες περιοχές», εφόσον δεν αποδώσουν εισπρακτικά τα μέτρα για τη βελτίωση του φορολογικού μηχανισμού αλλά και αν δεν εξασφαλιστεί η επιτυχία εισπρακτικών στόχων από τους φόρους ακινήτων, απευθύνει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην έκθεσή του για την τέταρτη αξιολόγηση πορείας εφαρμογής του ελληνικού προγράμματος.
Έντονη πίεση προς την Ευρωπαϊκή Ένωση για μέτρα μείωσης του χρέους ασκεί το ΔΝΤ. Ζητά να δώσει το ποσό που δεσμεύτηκε στο τέλος του 2012 που το υπολογίζει σε 5,6 δισ. ευρώ έως το 2016.
Καθιστά σαφές ότι τον Σεπτέμβριο, που έχει προγραμματιστεί η επόμενη αξιολόγηση, θα θέσει το ζήτημα χρέους και της 12μηνης επάρκειας χρηματοδότησης για να… προχωρήσει στην αξιολόγηση. Παράλληλα, προαναγγέλλει 5 θέματα που θα «ανοίξει» το Σεπτέμβριο: πέραν του χρέους, θα «ξεκλειδώσει» το ζήτημα ΑΕΠ, θα επαναϋπολογίσει τα μέτρα 2013-2014, θα ζητήσει να κλείσει το «κενό» των 4,3 δισ. ευρώ των επόμενων ετών και θα θέσει θέμα αλλαγών στην δομή του ΤΑΙΠΕΔ.
Το ΔΝΤ καταγράφει επίσης τους 4 κινδύνους που ελλοχεύουν για το πρόγραμμα προσαρμογής, ένα χρηματοδοτικό κενό 10,9 δισ. ευρώ και ένα δημοσιονομικό 4,3 δισ. ευρώ. Υπολογίζει μείωση μισθών 20% και ανεργία φέτος στο 27%.
Από την πλευρά της η κυβέρνηση μέσω επιστολών παραδέχεται ότι η κινητικότητα οδηγεί και σε απολύσεις. Επίσης γίνεται λόγος για κατεστημένα συμφέροντα και για πολιτικούς κινδύνους και δίδεται υπόσχεση λήψης όλων των αναγκαίων μέτρων.
«Επί του παρόντος, δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι τα οφέλη (από τις παρεμβάσεις για τη μείωση του δημοσίου) θα φέρουν έσοδα της τάξης του 0,4% του ΑΕΠ το 2014 (και 1,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2016)» αναφέρει το ΔΝΤ.
Σημειώνεται εφόσον οι ελληνικές αρχές δεν αντιμετωπίσουν τα προβλήματα στην φορολογική διοίκηση με πολύ μεγαλύτερη επιτακτικότητα τους επόμενους μήνες η δημιουργία ενός περισσότερο αξιόπιστου προϋπολογισμού για το 2014 θα πρέπει και πάλι να επικεντρωθεί σε οδυνηρές περικοπές δαπανών.
Eκφράζει ευθέως έντονες αμφιβολίες για την ικανότητα της κυβέρνησης να εφαρμόσει τον νέο ενιαίο φόρο ακινήτων τους επόμενους μήνες και να αντικαταστήσει το χαράτσι στα ακίνητα και μάλιστα προειδοποιεί ότι θα πρέπει να εξεταστεί η επέκταση του χαρατσιού εφόσον γίνουν κάποιες τροποποιήσεις για να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα συνταγματικότητας που έχουν προκύψει.
Και, όπως αναφέρει το capital.gr, τονίζουν με νόημα οι ελεγκτές του ΔΝΤ αν και σε αυτό το πεδίο υπάρξει αποτυχία, αυτό θα σημάνει την ανάγκη για μεγαλύτερη εξάρτηση το 2014 σε μέτρα περικοπής δαπανών σε σχέση με αυτά που σχεδιάζουν οι ελληνικές αρχές, περιλαμβανομένων ενδεχομένως με στοχευμένες μειώσεις σε κοινωνικά ευαίσθητες περιοχές.
Πρόκειται για διατύπωση που παραπέμπει σε μειώσεις κοινωνικών δαπανών όπως είναι για παράδειγμα οι συντάξεις αλλά και οι παροχές ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και κοινωνικής προστασίας, αναφέρει το capital.gr
Tο Ταμείο δεν πείθεται για τα οφέλη που θα προκύψουν από τις αλλαγές στη φορολογική διοίκηση. «Στην παρούσα φάση δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι οι στόχοι για εξοικονόμηση από τη φορολογική διοίκηση θα επιτευχθούν», προειδοποιεί το ΔΝΤ. Οι στόχοι αυτοί έχουν προϋπολογιστεί ήδη στο 0,4% του ΑΕΠ το 2014 και στο 1,5% συνολικά ως το 2016.
Για το χρέος και το χρηματοδοτικό κενό, το ΔΝΤ προειδοποιεί «δείχνοντας» τους ευρωπαίους που θα πρέπει να λύσουν τον γρίφο, ότι η Ελλάδα ως το 2016 θα χρειαστεί επιπλέον 5,6 δισ. ευρώ για να κλείσει το χρηματοδοτικό κενό. Το θέμα θα τεθεί το φθινόπωρο παράλληλα με το ζήτημα του χρέους για το οποίο σημειώνεται ότι θα πρέπει να μειωθεί κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες με βάση τις δεσμεύσεις του Eurogroup.
Το ΔΝΤ «κλείνει» μεν για να εγκριθεί η δόση, αλλά προσωρινά δε, (έως τον Σεπτέμβριο όταν δηλώνει εκ των προτέρων ότι θα τα ανοίξει εκ νέου με νέα καταγραφή των μέτρων για το 2014) το ζήτημα «δημοσιονομικό κενό» για το 2013-2014. Μάλιστα υπολογίζει ότι μετά την μεταφορά μέτρων και τη λήψη νέων φέτος, τα μέτρα του 2013 υπερκαλύπτονται και τα 100 εκατ. ευρώ, ωστόσο αντισταθμίζονται από 100 εκατ. ευρώ που «λείπουν» από το 2014.
Το 2015 όμως υπολογίζει «κενό» το οποίο θα διευκρινιστεί επίσης τον Σεπτέμβριο ύψους 3,4 δισ. ευρώ. Το ποσό των αδιευκρίνιστων μέτρων αυξάνεται σε 4,1 δισ. ευρώ το 2016 και σε 4,3 δισ. ευρώ το 2017.
Οι κίνδυνοι σε αυτές τις προβλέψεις είναι μεγάλοι, όπως σημειώνει το ΔΝΤ, και σχετίζονται κυρίως με αποκλίσεις στις δομικές μεταρρυθμίσεις, την έλλειψη ρευστότητας σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις και πιθανή πολιτική αστάθεια:
Αποκλίσεις στις δομικές μεταρρυθμίσεις. Η ενίσχυση της παραγωγικότητας που συνδέεται με τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις προβλέπεται να συνεισφέρει περίπου 10% στην αθροιστική ανάπτυξη μεσοπρόθεσμα. Τυχόν καθυστερήσεις θα έχουν σημαντική επίπτωση στην ανάκαμψη, δεδομένου ότι τα οφέλη αναμένεται να είναι εμπροσθοβαρή, καθώς και στο ΑΕΠ.
Αδυναμίες στους ισολογισμούς. Η προβληματική οικονομική κατάσταση, ιδιαίτερα των νοικοκυριών και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, δημιουργεί κινδύνους στη ζήτηση και στην ανάπτυξη. Επιπρόσθετα, το δημόσιο χρέος μπορεί να αποδειχθεί τροχοπέδη στη ζήτηση και στην ανάπτυξη.
Πιθανή πολιτική αστάθεια. Ο κίνδυνος πολιτικής αστάθειας παραμένει ισχυρός, ειδικά υπό τη σκιά της υψηλής ανεργίας και των συνεχιζόμενων κοινωνικών δυσκολιών. Επιπρόσθετη φιλόδοξη δημοσιονομική προσαρμογή απαιτείται για να υποχωρήσει σταθερά το δημόσιο χρέος, κάτι που αυξάνει τις πιθανότητες κοινωνικής έντασης και πολιτικών αντιστάσεων, σύμφωνα με την έκθεση του ΔΝΤ.
Εξωτερικοί κίνδυνοι. Οι συνεχιζόμενες αδύναμες οικονομικές επιδόσεις στην ευρωζώνη θα επηρεάσουν αρνητικά τις εξαγωγές και την ανάπτυξη. Η ταχύτερη έξοδος των ανεπτυγμένων οικονομιών από έκτακτες νομισματικές πολιτικές θα μπορούσε να οδηγήσει σε δυσκολότερες οικονομικές συνθήκες.
Σύμφωνα με την έκθεση, αλλά και τον εκπρόσωπο του Ταμείου στην τρόικα Πολ Τόμσεν, η αντιμετώπιση των καθυστερήσεων στο πλάνο ιδιωτικοποιήσεων της Ελλάδας είναι κλειδί για τον καθορισμό των χρηματοδοτικών αναγκών της χώρας.
Ο Π. Τόμσεν υπογράμμισε ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στο πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων. «Οι αρχές μας διαβεβαίωσαν ότι είναι προσωρινές και ελπίζουμε ότι έτσι έχουν τα πράγματα», τόνισε.
Παράλληλα, έκανε λόγο για ουσιαστική επανεξέταση του προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων στην επόμενη αξιολόγηση το φθινόπωρο, γεγονός που όπως είπε θα προσδιορίσει και τις ανάγκες χρηματοδότησης της Ελλάδας.
Ο Πολ Τόμσεν, αναφέρει το Euro2day συνάρτησε την επιστροφή στην ανάπτυξη με την ανάκαμψη στην κατανάλωση, σημειώνοντας ότι «η υπόθεση της σταδιακής ανάκαμψης βασίζεται στη βελτίωση παραγόντων που σχετίζονται με την εμπιστοσύνη, όπως η κατανάλωση».
Για να λάβει χώρα ανάκαμψη της οικονομίας θα απαιτηθεί σημαντική και διατηρήσιμη βελτίωση στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, σημείωσε. Το ΔΝΤ, όμως, προβλέπει ότι οι μισθοί θα συνεχίσουν να μειώνονται τόσο φέτος (7%) όσο και το 2014 (1,5%) οδηγώντας σε συνολική πτώση άνω του 20% την περίοδο 2010-2014. Μετά η πραγματική αύξηση θα είναι περιορισμένη.
Ξεκάθαρη είναι η έκθεση αναφορικά με τις επερχόμενες αλλαγές στο καθεστώς των ομαδικών απολύσεων. Το υπάρχον καθεστώς χαρακτηρίζεται άκαμπτο και προαναγγέλλεται ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε αλλαγές σε αυτό μέχρι το τέλος του έτους.
Αναφορικά με το χαράτσι στα ακίνητα και τις αμφιβολίες του ΔΝΤ για τη δυνατότητα αντικατάστασής του σημειώνεται στην έκθεση ότι η θέσπιση του ενιαίου φόρου ακινήτων είναι πολύ δύσκολο να γίνει μέσα στα στενά χρονικά περιθώρια έως το τέλος του έτους καθώς είναι μια περίοδος που η φορολογική διοίκηση έχει αναλάβει παράλληλα να φέρει εις πέρας και άλλες μεταρρυθμίσεις όπως είναι η καθιέρωση του νέου κώδικα φορολογικών διαδικασιών, η εφαρμογή του νέου κώδικα φορολογίας εισοδήματος κ.ά.
Μάλιστα αναφέρεται συγκεκριμένα ότι μόνο για την εξασφάλιση της επιτυχούς παρακολούθησης πληρωμών του νέου ενιαίου φόρου ακινήτων θα πρέπει να απασχολούνται αποκλειστικά 300 υπάλληλοι. Σημειώνουν σε ειδικό κεφάλαιο για το νέο φόρο ακινήτων ότι για το 2014 ο φόρος θα πρέπει να έχει μια μεταβατική μορφή όπου θα επιβάλλεται στον φορολογούμενο ανάλογα με τα δικαιώματά του στο ακίνητο μέχρι να φτάσουμε στην τελική μορφή (μετά από δυο έως τρία χρόνια) όπου ο φόρος θα επιβάλλεται στο ακίνητο.
«Η πέμπτη αναθεώρηση έχει προγραμματιστεί να λάβει χώρα την ή μετά την 29η Σεπτεμβρίου του 2013» και θα «παρέχει μια ευκαιρία να επανεξεταστεί το πρόγραμμα υπό το πρίσμα τυχόν βραχυπρόθεσμων εξελίξεων πριν το τέλος Σεπτεμβρίου» λέει το ΔΝΤ.
Θέματα που θα καλυφθούν στην επικείμενη αναθεώρηση περιλαμβάνουν:
• να επανεξεταστεί το μακροοικονομικό πλαίσιο, ιδίως οι προοπτικές ανάπτυξης ώστε να ληφθεί υπόψη η πρόοδος στον τομέα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
• ο προϋπολογισμός του 2014 και το μεσοπρόθεσμο 2014-17 ΜΠΔΣ με τον προσδιορισμό των νέων μέτρων
• Η εφαρμογή ενός νέου φόρου ακίνητης περιουσίας (σημ. διατηρούνται οι ενστάσεις για την εφαρμογή του από 1/1/2014).
• Η αξιολόγηση της προόδου ιδιωτικοποιήσεων και η πιθανή ανάγκη για αλλαγές των δομών για την αντιμετώπιση των επαναλαμβανόμενων καθυστερήσεων.
• Η αξιολόγηση της προόδου στη συλλογή εσόδων
• Η εξασφάλιση επαρκούς χρηματοδότησης τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 2014. Το ΔΝΤ ζητά την εκ των προτέρων διασφάλιση πρόσθετης χρηματοδότησης, η οποία να προσδιοριστεί τη στιγμή της πέμπτης αναθεώρησης το Σεπτέμβριο.Σημειώνεται ότι βάσει καταστατικού το ΔΝΤ αν δεν έχει διασφαλίσεις για 12μηνη επάρκεια χρηματοδότησης, απαγορεύεται να αποδεσμεύσει τη δόση.
«Σε αυτό το πλαίσιο, η δέσμευση του Eurogroup τον Νοέμβριο του 2012 για την παροχή επαρκούς στήριξης προς την Ελλάδα κατά τη διάρκεια του προγράμματος και πέρα, υπό την προϋπόθεση ότι η Ελλάδα συμμορφώνεται πλήρως με το πρόγραμμα, είναι ιδιαίτερα σημαντική. Ως εκ τούτου, η ικανότητα να επιστρέψει το Ταμείο εξαρτάται επίσης από την ικανότητα των αρχών να εφαρμόσουν πλήρως ένα φιλόδοξο πρόγραμμα».
H έκθεση του ΔΝΤ
(με πληροφορίες από Euro2day, capital.gr) - See more at: http://www.thepressproject.gr/article/45961/Ekthesi-DNT-Kathe-astoxia-tha-sas-kostisei-epoduna-metra#sthash.dXUhamuX.0O8OQd91.dpuf
ΠΡΕΖΑ TV
31-7-2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου