Κυριακή, Απριλίου 27, 2014

«ΤΑΜΕΙΟ ΜΟΛΥΒΙΑΤΗ» Η ΤΑΜΕΙΟ ΟΔΟΠΟΙΙΑΣ ΗΛΕΙΑΣ; - ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΕΣ ΕΓΚΡΙΣΕΙΣ-ΕΞΠΡΕΣ...

Του Δημήτρη Τερζή

Επτά χρόνια μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές κι έναν μήνα πριν από τις εκλογές, η γραφειοκρατία νικήθηκε, τα εμπόδια ξεπεράστηκαν, οι μελέτες… εκσυγχρονίστηκαν και η περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας εγκρίνει έργα το ένα μετά το άλλο, με πόρους από το πρώην Ταμείο Μολυβιάτη. Από τη Μεγάλη Τρίτη και μετά, το περιφερειακό συμβούλιο ενέκρινε ούτε λίγο ούτε πολύ 26 έργα για την Ηλεία και την Αχαΐα προϋπολογισμού περίπου 12,7 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των 31 έργων που αναμένεται να γίνουν αγγίζει τα 17 εκατ. ευρώ.

Θα είχε πολύ ενδιαφέρον οι εισαγγελείς που εξετάζουν την υπόθεση των χρημάτων του Ταμείου να ρίξουν και μια ματιά στα νέα έργα, αρκετά εκ των οποίων μόνο σε πυρόπληκτες περιοχές δεν βρίσκονται, αλλά ούτε και αφορούν αποκατάσταση ζημιών λόγω των πυρκαγιών. Το κόστος των εντελώς άσχετων έργων ξεπερνά τα 2 εκατ. ευρώ.


Με ξένα κόλλυβα

Η ελληνική πολιτεία με ξένα κόλλυβα -εν προκειμένω τα χρήματα που προήλθαν από δωρεές– επιχειρεί ν’ αναβαθμίσει το οδικό δίκτυο του νομού Ηλείας, το οποίο είχε προβλήματα και πριν από τις πυρκαγιές. Η αναβάθμιση αυτή δεν όφειλε να είναι το πρώτο μέλημά της, όταν ο νομός, π.χ., απειλείται κάθε χρόνο από τις πλημμύρες του Αλφειού ή από τις κατολισθήσεις στα ορεινά λόγω των βροχών. Τα αντιπλημμυρικά έργα απουσιάζουν και όσα προτάθηκαν πήραν παράταση γι’ αργότερα.

Κύριο μέλημα των υπευθύνων -από τους δήμους έως την περιφέρεια- είναι η αποκατάσταση του οδικού δικτύου, ακόμα και σε περιοχές από τις οποίες η φωτιά δεν πέρασε ποτέ. Ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Απόστολος Κατσιφάρας, σε δηλώσεις του και σε μια προσπάθεια να αποποιηθεί τις ευθύνες του για προεκλογική οσμή των έργων, έδωσε στη δημοσιότητα τους αριθμούς αιτήσεων των έργων από τους δήμους της Ηλείας – όλες κατατέθηκαν τους πρώτους μήνες του 2014. Μάλιστα, κάλεσε άπαντες να «δείξουν σεβασμό στον λαό της Ηλείας», ρίχνοντας έτσι τις ευθύνες στους δήμους για την καθυστέρηση.

Πρωταθλήτρια η Ηλιδα

Από τα 8 έργα που εγκρίθηκαν προχθές, τα 6 αφορούν αποκατάσταση του οδικού δικτύου σε χωριά της Ηλιδας, στα βόρεια του νομού, ύψους 2,6 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα πρόκειται για τα εξής:

1. Βελτίωση–αποκατάσταση τμημάτων οδικού δικτύου τοπ. κοινοτήτων Σιμόπουλου, Μαζαρακίου, Λάττα, Αγραπιδοχωρίου, Σκλίβα Δ.Ε. Πηνείας – προϋπ. 352.000 ευρώ.

2. Βελτίωση-αποκατάσταση τμημάτων οδικού δικτύου τοπ. κοινοτήτων Εφύρας, Αυγής, Κάμπου, Βελανιδίου, Οινόης Δ.Ε. Πηνείας – προϋπ. 259.500 ευρώ.

3. Βελτίωση-αποκατάσταση τμημάτων οδικού δικτύου τοπ. κοινοτήτων Λαγανά, Ροδιάς, Λουκά, Αγνάντων, Βουλιαγμένης, Ανθώνα Δ.Ε. Πηνείας – προϋπ. 288.500 ευρώ.

4. Βελτίωση-αποκατάσταση τμημάτων οδικού δικτύου τοπ. κοινοτήτων Περιστερίου, Δαφνιώτισσας, Κεραμιδιάς Δ.Ε. Αμαλιάδας – προϋπ. 490.000 ευρώ.

5. Βελτίωση-αποκατάσταση τμημάτων οδικού δικτύου τοπ. Κοινοτήτων Κρυονερίου, Δάφνης, Γερακίου, Σαβαλίων Δ.Ε. Αμαλιάδας – προϋπ. 410.000 ευρώ.

6. Βελτίωση-αποκατάσταση τμημάτων οδικού δικτύου Δ.Κ. Αμαλιάδας – προϋπ. 800.000 ευρώ.

Ερωτήματα

Θα ήταν ευχής έργον αν κάποιος εξηγούσε πότε πέρασε η φωτιά από την Αμαλιάδα, για την οποία διατίθενται 800.000 ευρώ, ή από τα γειτονικά Σαβάλια, στα οποία δίνεται μέρος από 410.000 ευρώ. Με λίγα λόγια, 1,2 εκατ. ευρώ πάνε σε έργα μη συμβατά με τον σκοπό του Ταμείου. Θα ήταν ευχής έργον, επίσης, αν κάποιος εξηγούσε με στοιχεία τις ζημιές που άφησε η πυρκαγιά στην Πηνεία κι αν αυτές οι ζημιές αντιστοιχούν σε έργα που χαρακτηρίζονται όντως «πυρόπληκτα». Για την ιστορία, τα άλλα δύο έργα που εγκρίθηκαν αφορούν την:

• Αγροτική Οδοποιία Ωλένης (Αγροτική Οδός Καράτουλα–Ωλενα) – προϋπ. 450.000 ευρώ.

• Αγροτική οδοποιία των Τ.Δ. Βουνάργου–Κατσαρού–Φωναΐτικων–Αγ. Αποστόλων – προϋπ. 800.000 ευρώ.

Ο άθλιος δρόμος μεταξύ Καράτουλα και Ωλενας ήταν άθλιος και πριν από τις πυρκαγιές. Οπως φαίνεται, όμως, προέχει να γίνει αυτός και όχι, π.χ., τα αντιπλημμυρικά έργα στην Πηνεία ή στην περιοχή της Αμαλιάδας, τα οποία επίσης προτάθηκαν, αλλά προς το παρόν τουλάχιστον δεν πήραν την έγκριση. Εντάσσονται στην κατηγορία των «δυνητικών» έργων, όπου η καταλυτική ημερομηνία για διόρθωση ελλείψεων στις μελέτες κ.λπ. είναι η 30ή Ιουνίου 2014. Αυτό που προφανώς διαφεύγει από τους υπεύθυνους είναι πως ο δρόμος, είτε είναι παλιός είτε καινούργιος, μπορεί άνετα να πλημμυρίσει…

Ασχετα έργα

Δέκα μέρες πριν, η περιφέρεια είχε προχωρήσει στην έγκριση άλλων 18 έργων, όπου κι εκεί η συντριπτική πλειονότητα αφορά την κατασκευή ή επισκευή του οδικού δικτύου. Βλέποντας κανείς τα έργα που εγκρίθηκαν αναρωτιέται τι σχέση έχουν με τους πυρόπληκτους τα εξής:

• Επισκευή οδικού δικτύου και αντικατάσταση δικτύου ύδρευσης με πολυαιθυλένιο πρώην Δήμου Τραγανού, ύψους 305.000 ευρώ.

• Επεκτάσεις ηλεκτροφωτισμού δήμου Αρχαίας Ολυμπίας, ύψους 505.000 ευρώ.

•Αγροτικός και λοιπός εξηλεκτρισμός δήμου Ανδρίτσαινας–Κρεσταίνων, ύψους 262.000 ευρώ.

Με μια πρόχειρη πρόσθεση διαπιστώνει κανείς πως περίπου 1 εκατ. και κάτι χιλιάδες ευρώ δίνονται σε έργα που δεν έχουν καμία σχέση με τις πυρόπληκτες περιοχές. Και βέβαια δεν λείπουν από εδώ οι δρόμοι. Δρόμοι παντού! Θα μπορούσε να πει κανείς πως τη μοναδική ζημιά από τις πυρκαγιές του 2007 την έπαθαν οι δρόμοι της Ηλείας! Δεν υποβαθμίστηκε το περιβάλλον. Δεν κάηκαν χιλιάδες στρέμματα δάσους, καλλιεργειών και περιουσιών. Οι δρόμοι -όπως φαίνεται- αποτελούν τα «ώριμα» έργα. Ποια είναι αυτά; Την απάντηση δίνει ο περιφερειάρχης κ. Κατσιφάρας: «Οι υπηρεσίες και τα συλλογικά όργανα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας είναι σε πλήρη ετοιμότητα και όσα έργα έρχονται και είναι ώριμα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, θα εντάσσονται άμεσα».

Το πόρισμα

Στις 22 Ιουλίου του 2013 η «Εφ.Συν.» είχε πρώτη δημοσιεύσει το πόρισμα της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, στο οποίο σημειώνονταν ένα προς ένα τα προβλήματα του νομού. Ενδεικτικά υπενθυμίζουμε πως τότε γράφαμε τα εξής:

* Παρατηρούνται αποσπασματικές δράσεις αποκατάστασης του φυσικού περιβάλλοντος, ενώ δεν υλοποιούνται ή δεν χρηματοδοτούνται μελέτες για αναδάσωση.

* Εχουν παρατηρηθεί συχνές κατολισθήσεις εξαιτίας των πλημμυρικών φαινομένων ειδικά στο οδικό δίκτυο της ορεινής Ηλείας, με αποτέλεσμα βασικοί οδικοί άξονες να υποχωρούν και να προκαλούνται σοβαρά ατυχήματα.

* Υπάρχει σοβαρή έλλειψη δασικών δρόμων, δασικών ζωνών, πυροφυλακίων, γεγονός που θα καταστήσει ιδιαίτερα δύσκολη τη δασοπυρόσβεση σε περίπτωση νέας πυρκαγιάς.

* Εμφανής είναι η έλλειψη μόνιμων αντιπλημμυρικών έργων, καθώς και η έλλειψη συντήρησης σε μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα ποταμών, ειδικά του Νομού Ηλείας.

* Ελλειψη έργων για την αντιμετώπιση της διάβρωσης των εδαφών.

* Ελλειψη Σχεδίου Αποκατάστασης Πολιτιστικών Θησαυρών (αρχαιοελληνικών ναών, μνημείων) εντός των καμένων περιοχών.

Με βάση αυτό το πόρισμα αναρωτιέται κανείς τι σχέση έχουν οι πραγματικές ανάγκες των πυρόπληκτων περιοχών του νομού με όσα έργα έχουν πάρει την έγκριση να γίνουν. Ισως την απάντηση τη δώσουν οι εισαγγελείς που ασχολούνται με το θέμα του Ταμείου.      
https://www.efsyn.gr/ 

ΠΡΕΖΑ TV
27-4-2014

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

πολυ καλο το αρθρο μπραβο για την δουλεια μπειτε ομως και στο δικο μας blog http://powernewsgreece.blogspot.gr/