Δευτέρα, Οκτωβρίου 27, 2014

ΑΠΟ 45.000 ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΠΡΙΝ ΑΠΟ 15 ΧΡΟΝΙΑ ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΤΩΡΑ ΕΦΤΑΣΑΝ ΤΙΣ 14.500!

Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ
ΕΚΡΗΚΤΙΚΕΣ διαστάσεις έχει λάβει τα τελευταία χρόνια η ανεργία των ναυτεργατών. Οι απανωτές μειώσεις των οργανικών συνθέσεων στην ποντοπόρο ναυτιλία, ο αφανισμός των κρουαζιερόπλοιων με ελληνική σημαία και η θέσπιση του νέου θεσμικού πλαισίου στην ακτοπλοΐα (νόμος 4150/2013) επέφεραν δραματική εκτόξευση της ανεργίας.Σαν να μην έφτανε αυτό, ναυτεργατικά σωματεία σημειώνουν ότι μόλις 400-450 άτομα έχουν δικαίωμα επιδότησης, από το σύνολο των επίσημα εγγεγραμμένων.

Ωστόσο, εάν υπάρχει κάτι παρήγορο, είναι ότι οι επίσημα εγγεγραμμένοι άνεργοι ναυτικοί εμφανίζονται, τους καλοκαιρινούς μήνες του 2014, μειωμένοι σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013, φανερώνοντας ανάσχεση της ανεργίας.


Οπως εξηγούν ναυτεργατικά σωματεία, η πραγματική ανεργία ξεπερνάει τους 10.000 ναυτικούς, όταν οι θέσεις εργασίας υπολογίζονται στις 14.500.

Η διαφορά ανάμεσα στην επίσημη και στην πραγματική ανεργία οφείλεται:

α) στο γεγονός ότι ένας μεγάλος αριθμός ανέργων δεν καταγράφεται στους καταλόγους του ΓΕΝΕ, επειδή αυτό δεν τους εξασφαλίζει δουλειά, και

β) η συντριπτική πλειονότητα δεν συμπληρώνει τις προϋποθέσεις για την επιδότηση.

«Η κατάσταση παραμένει άσχημη. Στην ποντοπόρο δεν έχει ανανεωθεί η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας από το 2010», σημειώνει ο πρόεδρος της ΠΝΟ, Γιάννης Χαλάς.

Τα μεγέθη, ενδεικτικά: Πριν από 16 χρόνια, οι θέσεις εργασίας των ναυτικών έφταναν τις 45.000. Σήμερα, δεν ξεπερνούν τις 14.500. Αντίστοιχα, σχεδόν την ίδια περίοδο, τα πλοία με ελληνική σημαία ήταν περισσότερα από 3.500. Σήμερα, φτάνουν σχεδόν τα 800, αφού οι Ελληνες εφοπλιστές εξακολουθούν να προτιμούν σημαίες, όπως της Μάλτας, της Κύπρου, της Λιβερίας κ.ά. (στα τέλη του 2013, ο ελληνόκτητος στόλος αριθμούσε 3.700 πλοία).

Τρεις είναι οι αιτίες συρρίκνωσης της απασχόλησης των Ελλήνων ναυτικών:

1 Οι απανωτές μειώσεις των οργανικών συνθέσεων στην ποντοπόρο ναυτιλία (10 στον αριθμό τα τελευταία 30 χρόνια). Μάλιστα, στην τελευταία έκθεση των «Ποσειδωνίων», ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος Βενιάμης, «επιτέθηκε» στα ναυτεργατικά σωματεία, σημειώνοντας ότι το ελληνικό Κοινοβούλιο επικύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας MLC του ΙΜΟ, που υποχρεώνει, όταν δεν υπάρχει συλλογική σύμβαση εργασίας, να εφαρμόζεται η ατομική.

«Η πρόταση των εφοπλιστών οδηγεί σε συνθήκες γαλέρας. Ασφαλώς και δεν μπορούν να υπάρξουν και δεν θα δεχτούμε ατομικές συμβάσεις στην ποντοπόρο» υπογραμμίζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), Αντώνης Νταλακογεώργος.

«Είναι οξύμωρο να μειώνονται οι θέσεις εργασίας των Ελλήνων ναυτών και από την άλλη, να γιγαντώνεται ο ελληνικός και ελληνόκτητος στόλος. Αυτή τη ναυτιλία θέλουμε;», διερωτάται ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ, συμπληρώνοντας ότι οι εφοπλιστές ετοιμάζονται να πλήξουν (και) το μισθολογικό καθεστώς των ανώτατων πληρωμάτων, με αιτιολογία την... ανταγωνιστικότητα.

Πιθανότατα, αυτό θα επιδιωχθεί μέσω ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης που θέλουν να ιδρύσουν οι εφοπλιστές, στα πρότυπα αντίστοιχων πρωτοβουλιών τους, σε χώρες όπως η Ρουμανία και η Ουρουγουάη.

2Ο αφανισμός των κρουαζιερόπλοιων με ελληνική σημαία, όπου με την απελευθέρωση του καμποτάζ (κοινοτικός κανονισμός 3572/92) απολέσθηκαν και τα τελευταία κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία, που απασχολούσαν Ελληνες ναυτεργάτες, με θεσπισμένα και κατοχυρωμένα δικαιώματα (ΣΣΕ - ασφάλιση στο ΝΑΤ - συνδικαλιστικά δικαιώματα). Σήμερα, στην ελληνική σημαία δεν υπάρχει ούτε ένα κρουαζιερόπλοιο.

3Η θέσπιση του νέου θεσμικού πλαισίου στην ακτοπλοΐα (νόμος 4150/2013), με τον οποίο οδηγήθηκαν σε απόλυση δεκάδες ναυτεργάτες από πλοία των εσωτερικών γραμμών, αλλά και στα ελληνικής σημαίας Ε/Γ-Ο/Γ διεθνών γραμμών, δηλαδή στις γραμμές της Αδριατικής.

Το νομοσχέδιο αυτό παρείχε στους πλοιοκτήτες άδεια για συρρίκνωση των οργανικών πληρωμάτων, ελέω της μείωσης του μεταφορικού έργου. Μάλιστα, εκτιμάται ότι, στην ακτοπλοΐα, απασχολούνται σήμερα 5.000 ναυτικοί, έναντι 10.000 πριν από πέντε χρόνια.

Στα 65 έπεσαν τα πλοία

Σε νέες πωλήσεις πλοίων αναμένεται να προχωρήσουν το επόμενο διάστημα οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, στο πλαίσιο εξορθολογισμού του στόλου και του τραπεζικού δανεισμού τους. Τα τελευταία χρόνια, που η κρίση πλήττει την ελληνική ακτοπλοΐα, οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες (ΑΝΕΚ, Attica, Hellenic Seaways, Minoan Lines, NEL) πούλησαν συνολικά 16 πλοία και ο στόλος τους μειώθηκε, από τα 81 πλοία το 2008, στα 65 πλοία στο τέλος του 2013, σύμφωνα με μελέτη της XRTC.

Οι προσπάθειες για πώληση πλοίων συνεχίζονται και το τρέχον έτος. Αυτές τις ημέρες, φήμες έχουν εκδηλωθεί περί πώλησης του επιβατηγού - οχηματαγωγού «Blue Star Ithaki» της Attica Group και ειδικότερα της θυγατρικής Blue Star Ferries, στο καναδικό Δημόσιο. Επισημαίνεται ότι το εν λόγω πλοίο, ναυπηγήθηκε στην Κορέα το 2000 και ήταν το πρώτο μιας σειράς νεότευκτων επιβατηγών πλοίων που δρομολογήθηκαν στο Αιγαίο. Η Atticα Group, τα τελευταία τρία χρόνια, πρόσθεσε δύο νεότευκτα στο στόλο της, το Blue Star Delos (2011) και το Blue Star Patmos (2012), προχωρώντας παράλληλα και σε πωλήσεις πλοίων. Ειδικότερα, το 2013 πούλησε το Superfast VI, έναντι τιμήματος 54 εκατ. ευρώ, με τη συναλλαγή να ολοκληρώνεται στις αρχές Απριλίου.

Επίσης, η ΑΝΕΚ πρόσφατα ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της πώλησης δύο πλοίων, των «Σοφοκλής Β.» και «Λευκά Ορη». Το συνολικό τίμημα της πώλησης ανήλθε σε 21 εκατ., με το οποίο θα μειωθεί ισόποσα ο μακροπρόθεσμος δανεισμός της εταιρείας.

Σε πωλήσεις πλοίων προχωρεί και η Hellenic Seaways. Στη διάρκεια της χρήσης του 2013 πούλησε τα οχηματαγωγά πλοία «Hellenic Master» και «Hellenic Trader», ενώ τον περασμένο Ιούλιο προχώρησε στην πώληση του επιβατηγού - οχηματαγωγού «Εξπρές Σαντορίνη».
http://www.enet.gr/  


 ΠΡΕΖΑ TV
27-10-2014

Δεν υπάρχουν σχόλια: