Τρίτη, Αυγούστου 11, 2015

ΑΠΟ ΤΟ ΤΑΙΠΕΔ ΣΤΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ - ΤΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛΛ

Στα «εννέα βήματα» ετοιμάζεται να στήσει η κυβέρνηση το περίφημο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο από την ίδρυσή του με τον νόμο 3986/2011 έως τον περασμένο Δεκέμβριο έχει αποφέρει έσοδα 3,1 δισ., όταν οι προβλέψεις έφταναν τα 7,7 δισ. ευρώ.

Η σημερινή διοίκηση θα επιφορτιστεί να κλείσει εννέα σημαντικούς διαγωνισμούς, που πιθανόν να γίνουν δέκα με την προσθήκη της Εγνατίας οδού.

Με την κυβερνητική αυτή επιλογή, που φαίνεται ότι γίνεται δεκτή και από τους δανειστές, θα επιστρέψουν στο Δημόσιο περίπου 900 ακίνητα τα οποία είχαν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, με προοπτική να πουληθούν και τα έσοδα να διατεθούν αποκλειστικά για την αποπληρωμή του χρέους.

Στη συνέχεια θα «παραδώσει» τα κλειδιά στο νέο αναπτυξιακό Ταμείο, που θα έχει 30ετή διάρκεια ζωής, διαφορετικό καθεστώς λειτουργίας και «προίκα» ύψους 50 δισ. ευρώ.

Ο ρόλος του νέου φορέα αποτέλεσε βασικό στοιχείο της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές, οι οποίοι επέμεναν να έχει έδρα το Λουξεμβούργο. Δόθηκε πολύωρη μάχη από την ελληνική πλευρά για να εγκατασταθεί στην Αθήνα, έχοντας την εποπτεία των Βρυξελλών.

Το πιο σημαντικό είναι ότι το 50% των εσόδων θα διατεθεί για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, το 25% για χρηματοδότηση έργων υποδομής και το υπόλοιπο 25% για την εξυπηρέτηση του χρέους.

Μετοχές και πετρέλαια    


Εκτός από ακίνητα, θα διαχειρίζεται μετοχές του Δημοσίου σε τράπεζες, έσοδα από φορείς διαχείρισης ενέργειας, αλλά και μελλοντικές αποδόσεις πλουτοπαραγωγικών πηγών, όπως οι υδρογονάνθρακες.

Το στοιχείο που θα κρίνει την επιτυχία του νέου Ταμείου θα είναι η αξιοποίηση «έξυπνων» λύσεων για τη διασφάλιση εσόδων.

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει επεξεργαστεί πρόταση για επιβολή τέλους, π.χ. στα κοντέινερ που διακινούνται από το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Ποντάρει στο χρονικό περιθώριο των 30 χρόνων, που θεωρεί ότι δημιουργεί καλύτερες προϋποθέσεις για να αναπτυχθούν λύσεις που δεν θα περιορίζονται στην πώληση αλλά στη συνολική αξιοποίηση των περίπου 80.000 ακινήτων που διαθέτει σήμερα το Δημόσιο.

Το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με πληροφορίες, θα αναλάβει να «ξεπαγώσει» ώς το τέλος Αυγούστου εννέα σημαντικά προγράμματα, με έσοδα που αναμένεται να διαμορφωθούν σε 1,5 έως 2,5 δισ. ευρώ έως το 2018 και αφορούν:

■ Την παραχώρηση των 14 μεγαλύτερων περιφερειακών αεροδρομίων, τα οποία με βάση τον διεθνή διαγωνισμό έχουν ανατεθεί σε επενδυτικό σχήμα, στο οποίο κυριαρχεί η ημικρατική γερμανική Fraport, ενώ μικρό ποσοστό διαθέτει η Sledel του Ομίλου Κοπελούζου (σχετικό ρεπορτάζ και στις σελίδες 22-23).

■ Την πώληση ποσοστού έως 30% μετοχών του Δημοσίου στο «Ελ. Βενιζέλος», που σήμερα κατέχει το 55%. Ο διαγωνισμός δεν έχει ξεκινήσει, αλλά αναμένεται να συνδυαστεί με παράταση της σημερινής σύμβασης που λήγει το 2026. Το χαρτοφυλάκιο του 40%, που κατείχε η γερμανική Hochtief, έχει περάσει εδώ και μια διετία στην PSP, το επενδυτικό fund που ανήκει σε ασφαλιστικό ταμείο δημοσίων υπαλλήλων του Καναδά, το οποίο έχει και το management του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας.

■ Την ολοκλήρωση των διαγωνισμών για τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, για τα οποία υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις.

■ Την προκήρυξη της δεύτερης φάσης των χωριστών διαγωνισμών για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη ROSCO, την κερδοφόρα επισκευαστική βάση του ΟΣΕ. Πριν από ένα χρόνο είχαν υποβληθεί τρεις προσφορές για κάθε εταιρεία, αλλά στη συνέχεια το ενδιαφέρον ατόνησε και λέγεται πως οι μόνοι ενδιαφερόμενοι είναι οι γαλλικοί κρατικοί σιδηρόδρομοι, ενώ κατά καιρούς υπάρχουν δηλώσεις ενδιαφέροντος από τους Ρώσους.

■ Την υπογραφή των συμβάσεων για δύο δημόσια ακίνητα στο Αφάντου Ρόδου και το Ποσείδι Χαλκιδικής. Στην πρώτη περίπτωση περιλαμβάνονται δύο ενότητες συνολικής επιφάνειας 1.615 στρεμμάτων και τίμημα 42,1 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το γκολφ, που παραχωρήθηκε για 50 χρόνια στον όμιλο Αγγελίδη, ενώ το υπόλοιπο στην Aegean Sun Investments, που θα έχει δικαίωμα να χτίσει τουριστικές εγκαταστάσεις συνολικής επιφάνειας 151.000 τετραγωνικών, με εξαίρεση την παραλιακή ζώνη των 286 στρεμμάτων, που βρίσκεται σε καθεστώς απόλυτης προστασίας. Το δεύτερο ακίνητο των 293 στρεμμάτων βρίσκεται στο πρώτο «πόδι» της Χαλκιδικής, περίπου 100 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη και το αεροδρόμιο «Μακεδονία», ενώ διαθέτει ακτογραμμή μήκους 370 μέτρων.

■ Την υλοποίηση της συμφωνίας που έχει υπογραφεί για το παλιό αεροδρόμιο στο Ελληνικό με επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development του ομίλου Λάτση, που είχε υποβάλει τη μοναδική προσφορά. Το τίμημα, που θα καταβληθεί σε βάθος 15ετίας, μόλις ξεπερνά τα 900 εκατ. ευρώ, από τα οποία προβλέπεται να δοθούν περίπου 300 εκατ. μετά την επικύρωση της σύμβασης από τη Βουλή.

Αυτοκινητόδρομοι

Στο πακέτο του ΤΑΙΠΕΔ είναι πιθανόν να ενταχθεί και η Εγνατία οδός, ο έτοιμος αυτοκινητόδρομος των 670 χλμ. που ενώνει την Ηγουμενίτσα με την Αλεξανδρούπολη, καθώς και οι κάθετοι άξονες που συνδέουν τη βόρεια Ελλάδα με τις γειτονικές χώρες.

Το κατασκευαστικό κόστος ξεπέρασε τα 6 δισ. ευρώ, ενώ στην τελική φάση βρίσκονται τα έργα σε ορισμένους κάθετους άξονες, όπως Σιάτιστα-Κρυσταλλοπη 

Χαρά Τζαναβάρα
efsyn.gr



ΠΡΕΖΑ TV
11-8-2015

Δεν υπάρχουν σχόλια: