Εγκλωβισμένοι στις συμπληγάδες κυβέρνησης και διοίκησης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) βρίσκονται οι εργαζόμενοι του Οργανισμού, με ευθύνη και της εργοδοτικής πλειοψηφίας του Σωματείου τους. Στην πραγματικότητα, η λειτουργία των συγκοινωνιών με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια από τη μια και η προσπάθεια της κυβέρνησης να φορτώσει την καπιταλιστική κρίση στους εργαζόμενους και το λαό, είναι αυτά που συνθλίβουν τη σύγχρονη λαϊκή ανάγκη για φτηνές, ασφαλείς συγκοινωνίες, όπου θα απασχολούνται εργαζόμενοι με πλήρη δικαιώματα.
Κυβέρνηση και διοίκηση ΟΑΣΘ (λειτουργεί ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και υπογράφει συμβάσεις με το κράτος) προετοιμάζουν το έδαφος για νέες μειώσεις μισθών και την ίδια ώρα τσακώνονται για το ύψος των μερισμάτων των μετόχων και το ποιος θα πάρει το έργο της συγκοινωνίας της πόλης και του νομού, στο πλαίσιο της πολιτικής της ΕΕ για την απελευθέρωση των μεταφορών.
Οι περίπου 2.300 εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ είναι απλήρωτοι για τους μήνες Ιούνη - Ιούλη (τους οφείλονται δεδουλευμένα πάνω από 6 εκατ. ευρώ), ενώ σε λίγες μέρες θα τους οφείλονται και τα δεδουλευμένα του Αυγούστου. Η διοίκηση του ΟΑΣΘ δηλώνει αδυναμία πληρωμής των εργαζομένων και απειλεί με στάση πληρωμών από Σεπτέμβρη, επικαλούμενη τη δεινή οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει, εξαιτίας της μη καταβολής των οφειλών του Δημοσίου προς τον Οργανισμό, οι οποίες - όπως ισχυρίζεται - ανέρχονται σε περισσότερα από 130 εκατ. ευρώ.
Οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ από την Τρίτη έχουν προχωρήσει σε επίσχεση εργασίας, διεκδικώντας να πληρωθούν τα δεδουλευμένα τους. Η διοίκηση του ΟΑΣΘ την ίδια μέρα έστειλε εξώδικο στους εργαζόμενους, χαρακτηρίζοντας «καταχρηστική» και «μη νόμιμη» την επίσχεση και τους εκβιάζει για να επανέλθουν στην εργασία τους. Ταυτόχρονα, όμως, αξιοποιεί τις κινητοποιήσεις για να διεκδικήσει τη ρύθμιση των οικονομικών διαφορών της με το ελληνικό Δημόσιο.
Διοίκηση του ΟΑΣΘ και συνδικαλιστική πλειοψηφία στο Σωματείο (ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ), σε κοινή γραμμή, επιρρίπτουν στο κράτος την ευθύνη για την οικονομική κατάσταση και την απληρωσιά των εργαζομένων.
Ισχυρίζονται ότι το πρόβλημα προκύπτει από τη μη απόδοση των χρημάτων για την εφαρμογή κοινωνικής πολιτικής (δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο μεταφορά συγκεκριμένων πληθυσμιακών ομάδων), τις επιπτώσεις από την αύξηση του ΦΠΑ, τη μη αύξηση της τιμής του εισιτηρίου και τη σημαντική μείωση της επιβατικής κίνησης. Η ετήσια απώλεια εσόδων για τον ΟΑΣΘ υπολογίζεται σε περίπου 50 εκατ. ευρώ και ζητείται η άμεση «τακτοποίηση των εκκρεμών οικονομικών οφειλών Ελληνικού Δημοσίου προς τον ΟΑΣΘ για τις χρήσεις 2014 και 2015».
Από την πλευρά της κυβέρνησης, ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, αμφισβητεί τα οικονομικά στοιχεία τα οποία περιγράφονται από τον ΟΑΣΘ, τα χαρακτηρίζει «φουσκωμένα» και επιπλέον αμφισβητεί αν τηρείται η σύμβαση που υπάρχει μεταξύ του ΟΑΣΘ και του Δημοσίου.
Συκοφαντίες για να σκεπαστούν οι ευθύνες
Παράλληλα, η κυβέρνηση προσπαθεί να συκοφαντήσει το δίκαιο αίτημα των εργαζομένων να πληρωθούν τα δεδουλευμένα τους, με το επιχείρημα ότι είναι παράδοξο «ένα μεγάλο μέρος των εργαζομένων να μην είναι απλοί εργαζόμενοι, αλλά και μέτοχοι του Οργανισμού».
Οσο κι αν η συμμετοχή ορισμένων από τους εργαζόμενους στη μετοχική σύνθεση του Οργανισμού, μέσω ενός συνεταιρισμού που είχαν συστήσει, δημιουργεί στρεβλώσεις σε ό,τι αφορά τα πραγματικά ταξικά τους συμφέροντα, η κυβέρνηση δεν νοιάζεται καθόλου γι' αυτά. Αντίθετα, αξιοποιεί την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί για να αποκρούσει την πίεση που της ασκούν οι αντιδράσεις όλων των εργαζομένων (συνεταιρισμένων και μη) και να προχωρήσει ευκολότερα τα σχέδιά της.
Στην πραγματικότητα, προετοιμάζει το έδαφος για νέες σαρωτικές μειώσεις μισθών, αφού σε δημόσιες παρεμβάσεις του ο αρμόδιος υπουργός έχει δηλώσει ότι η μισθοδοσία πρέπει να μειωθεί στα 50 εκατ. ευρώ, από τα 88 που είναι σήμερα. Προαναγγέλλει, δηλαδή, μειώσεις της τάξης του 35%-40%, ενώ έχει ανοίξει και τη συζήτηση για την ένταξη των εργαζομένων στο ενιαίο μισθολόγιο.
Στο μεταξύ, οι εργαζόμενοι έχουν ήδη υποστεί σημαντικές μειώσεις στους μισθούς τους. Το 2014, είχε επιβληθεί μείωση μισθών κατά 5% με την απόφαση για περικοπή της μισθοδοσίας κατά 5 εκατ. ευρώ. Το ίδιο έτος, ο ΟΑΣΘ περιόρισε νυχτερινά και εξαιρέσιμα. Ακολούθησε η απόφαση - μετά από εισήγηση της πλειοψηφίας του Σωματείου! - για μείωση των ρεπό των εργαζομένων κατά 5 ετησίως, από την εφαρμογή του οποίου ο ΟΑΣΘ εξοικονομούσε 1,5 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, εξοικονόμησε 12,5 εκατ. ευρώ από τις προβλεπόμενες αυξήσεις για τα έτη 2010, 2011, 2012, οι οποίες δεν δόθηκαν ποτέ στους εργαζόμενους, καθώς συμφωνήθηκε να εκχωρηθούν ως «μαξιλάρι» για τυχόν ελλείμματα της επιχείρησης.
Η διοίκηση του ΟΑΣΘ, όμως, απαίτησε και άλλες παραχωρήσεις. Ετσι, από το Μάρτη του 2015, αποφάσισε και επέβαλε μονομερώς νέα μείωση μισθών 7,5% επί του συνόλου των αποδοχών, αναδρομικά από το Γενάρη του ίδιου έτους. Σε μια προσπάθεια να περιορίσει τις αντιδράσεις των εργαζομένων, αποδέχθηκε να περιορίσει τη μείωση των μισθών στο 6,5% από την 1η Γενάρη του 2016. Επίσης, τα ρεπό των εργαζομένων, δώρο στον ΟΑΣΘ, μειώθηκαν από πέντε σε δύο το χρόνο.
Παράλληλα, η εντατικοποίηση μεγαλώνει, ιδιαίτερα στις τεχνικές υπηρεσίες, όπου είναι ιδιαίτερα έντονη η έλλειψη προσωπικού και οι ανάγκες καλύπτονται με πρακτικάριους του ΟΑΕΔ. Ελλείψεις υπάρχουν και σε οδηγούς, όμως σήμερα δεν φαίνονται τόσο έντονα, καθώς ο ΟΑΣΘ βγάζει σε κυκλοφορία περίπου 80-100 λεωφορεία λιγότερα απ' όσα προβλέπεται στη σύμβαση, καθώς μεγάλος αριθμός λεωφορείων είναι ακινητοποιημένα επειδή δεν επισκευάζονται.
Στο μεταξύ, χρόνο με το χρόνο αυξάνονται και οι υπηρεσίες που ανατίθενται σε εργολάβους. Ετσι, σήμερα, έφτασαν να απασχολούνται περίπου 200 εργαζόμενοι, με μισθούς πείνας, στις εργολαβίες φύλαξης, ελέγχου κομίστρων και νυχτερινή καθαριότητα. Θύματα της πολιτικής κυβέρνησης και ΟΑΣΘ είναι και οι άνεργοι. Αν και από το 2015 έχει εκδοθεί Υπουργική Απόφαση για τη δωρεάν μετακίνησή τους, ο ΟΑΣΘ δεν την υλοποιεί, στο όνομα των ελλειμμάτων που θα αυξηθούν, αφού όπως ισχυρίζεται, η κυβέρνηση δεν του έχει αποδώσει τα 5 εκατ. ευρώ που θα του εξασφάλιζε από πρόγραμμα του ΕΣΠΑ. http://www.rizospastis.gr/
ΠΡΕΖΑ TV
18-8-2016
Κυβέρνηση και διοίκηση ΟΑΣΘ (λειτουργεί ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και υπογράφει συμβάσεις με το κράτος) προετοιμάζουν το έδαφος για νέες μειώσεις μισθών και την ίδια ώρα τσακώνονται για το ύψος των μερισμάτων των μετόχων και το ποιος θα πάρει το έργο της συγκοινωνίας της πόλης και του νομού, στο πλαίσιο της πολιτικής της ΕΕ για την απελευθέρωση των μεταφορών.
Οι περίπου 2.300 εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ είναι απλήρωτοι για τους μήνες Ιούνη - Ιούλη (τους οφείλονται δεδουλευμένα πάνω από 6 εκατ. ευρώ), ενώ σε λίγες μέρες θα τους οφείλονται και τα δεδουλευμένα του Αυγούστου. Η διοίκηση του ΟΑΣΘ δηλώνει αδυναμία πληρωμής των εργαζομένων και απειλεί με στάση πληρωμών από Σεπτέμβρη, επικαλούμενη τη δεινή οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει, εξαιτίας της μη καταβολής των οφειλών του Δημοσίου προς τον Οργανισμό, οι οποίες - όπως ισχυρίζεται - ανέρχονται σε περισσότερα από 130 εκατ. ευρώ.
Οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ από την Τρίτη έχουν προχωρήσει σε επίσχεση εργασίας, διεκδικώντας να πληρωθούν τα δεδουλευμένα τους. Η διοίκηση του ΟΑΣΘ την ίδια μέρα έστειλε εξώδικο στους εργαζόμενους, χαρακτηρίζοντας «καταχρηστική» και «μη νόμιμη» την επίσχεση και τους εκβιάζει για να επανέλθουν στην εργασία τους. Ταυτόχρονα, όμως, αξιοποιεί τις κινητοποιήσεις για να διεκδικήσει τη ρύθμιση των οικονομικών διαφορών της με το ελληνικό Δημόσιο.
Διοίκηση του ΟΑΣΘ και συνδικαλιστική πλειοψηφία στο Σωματείο (ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ), σε κοινή γραμμή, επιρρίπτουν στο κράτος την ευθύνη για την οικονομική κατάσταση και την απληρωσιά των εργαζομένων.
Ισχυρίζονται ότι το πρόβλημα προκύπτει από τη μη απόδοση των χρημάτων για την εφαρμογή κοινωνικής πολιτικής (δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο μεταφορά συγκεκριμένων πληθυσμιακών ομάδων), τις επιπτώσεις από την αύξηση του ΦΠΑ, τη μη αύξηση της τιμής του εισιτηρίου και τη σημαντική μείωση της επιβατικής κίνησης. Η ετήσια απώλεια εσόδων για τον ΟΑΣΘ υπολογίζεται σε περίπου 50 εκατ. ευρώ και ζητείται η άμεση «τακτοποίηση των εκκρεμών οικονομικών οφειλών Ελληνικού Δημοσίου προς τον ΟΑΣΘ για τις χρήσεις 2014 και 2015».
Από την πλευρά της κυβέρνησης, ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, αμφισβητεί τα οικονομικά στοιχεία τα οποία περιγράφονται από τον ΟΑΣΘ, τα χαρακτηρίζει «φουσκωμένα» και επιπλέον αμφισβητεί αν τηρείται η σύμβαση που υπάρχει μεταξύ του ΟΑΣΘ και του Δημοσίου.
Συκοφαντίες για να σκεπαστούν οι ευθύνες
Παράλληλα, η κυβέρνηση προσπαθεί να συκοφαντήσει το δίκαιο αίτημα των εργαζομένων να πληρωθούν τα δεδουλευμένα τους, με το επιχείρημα ότι είναι παράδοξο «ένα μεγάλο μέρος των εργαζομένων να μην είναι απλοί εργαζόμενοι, αλλά και μέτοχοι του Οργανισμού».
Οσο κι αν η συμμετοχή ορισμένων από τους εργαζόμενους στη μετοχική σύνθεση του Οργανισμού, μέσω ενός συνεταιρισμού που είχαν συστήσει, δημιουργεί στρεβλώσεις σε ό,τι αφορά τα πραγματικά ταξικά τους συμφέροντα, η κυβέρνηση δεν νοιάζεται καθόλου γι' αυτά. Αντίθετα, αξιοποιεί την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί για να αποκρούσει την πίεση που της ασκούν οι αντιδράσεις όλων των εργαζομένων (συνεταιρισμένων και μη) και να προχωρήσει ευκολότερα τα σχέδιά της.
Στην πραγματικότητα, προετοιμάζει το έδαφος για νέες σαρωτικές μειώσεις μισθών, αφού σε δημόσιες παρεμβάσεις του ο αρμόδιος υπουργός έχει δηλώσει ότι η μισθοδοσία πρέπει να μειωθεί στα 50 εκατ. ευρώ, από τα 88 που είναι σήμερα. Προαναγγέλλει, δηλαδή, μειώσεις της τάξης του 35%-40%, ενώ έχει ανοίξει και τη συζήτηση για την ένταξη των εργαζομένων στο ενιαίο μισθολόγιο.
Στο μεταξύ, οι εργαζόμενοι έχουν ήδη υποστεί σημαντικές μειώσεις στους μισθούς τους. Το 2014, είχε επιβληθεί μείωση μισθών κατά 5% με την απόφαση για περικοπή της μισθοδοσίας κατά 5 εκατ. ευρώ. Το ίδιο έτος, ο ΟΑΣΘ περιόρισε νυχτερινά και εξαιρέσιμα. Ακολούθησε η απόφαση - μετά από εισήγηση της πλειοψηφίας του Σωματείου! - για μείωση των ρεπό των εργαζομένων κατά 5 ετησίως, από την εφαρμογή του οποίου ο ΟΑΣΘ εξοικονομούσε 1,5 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, εξοικονόμησε 12,5 εκατ. ευρώ από τις προβλεπόμενες αυξήσεις για τα έτη 2010, 2011, 2012, οι οποίες δεν δόθηκαν ποτέ στους εργαζόμενους, καθώς συμφωνήθηκε να εκχωρηθούν ως «μαξιλάρι» για τυχόν ελλείμματα της επιχείρησης.
Η διοίκηση του ΟΑΣΘ, όμως, απαίτησε και άλλες παραχωρήσεις. Ετσι, από το Μάρτη του 2015, αποφάσισε και επέβαλε μονομερώς νέα μείωση μισθών 7,5% επί του συνόλου των αποδοχών, αναδρομικά από το Γενάρη του ίδιου έτους. Σε μια προσπάθεια να περιορίσει τις αντιδράσεις των εργαζομένων, αποδέχθηκε να περιορίσει τη μείωση των μισθών στο 6,5% από την 1η Γενάρη του 2016. Επίσης, τα ρεπό των εργαζομένων, δώρο στον ΟΑΣΘ, μειώθηκαν από πέντε σε δύο το χρόνο.
Παράλληλα, η εντατικοποίηση μεγαλώνει, ιδιαίτερα στις τεχνικές υπηρεσίες, όπου είναι ιδιαίτερα έντονη η έλλειψη προσωπικού και οι ανάγκες καλύπτονται με πρακτικάριους του ΟΑΕΔ. Ελλείψεις υπάρχουν και σε οδηγούς, όμως σήμερα δεν φαίνονται τόσο έντονα, καθώς ο ΟΑΣΘ βγάζει σε κυκλοφορία περίπου 80-100 λεωφορεία λιγότερα απ' όσα προβλέπεται στη σύμβαση, καθώς μεγάλος αριθμός λεωφορείων είναι ακινητοποιημένα επειδή δεν επισκευάζονται.
Στο μεταξύ, χρόνο με το χρόνο αυξάνονται και οι υπηρεσίες που ανατίθενται σε εργολάβους. Ετσι, σήμερα, έφτασαν να απασχολούνται περίπου 200 εργαζόμενοι, με μισθούς πείνας, στις εργολαβίες φύλαξης, ελέγχου κομίστρων και νυχτερινή καθαριότητα. Θύματα της πολιτικής κυβέρνησης και ΟΑΣΘ είναι και οι άνεργοι. Αν και από το 2015 έχει εκδοθεί Υπουργική Απόφαση για τη δωρεάν μετακίνησή τους, ο ΟΑΣΘ δεν την υλοποιεί, στο όνομα των ελλειμμάτων που θα αυξηθούν, αφού όπως ισχυρίζεται, η κυβέρνηση δεν του έχει αποδώσει τα 5 εκατ. ευρώ που θα του εξασφάλιζε από πρόγραμμα του ΕΣΠΑ. http://www.rizospastis.gr/
ΠΡΕΖΑ TV
18-8-2016
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου