Πέμπτη, Οκτωβρίου 12, 2017

Ο Νίκος Παναγιώτου αναλυει το φαινομενο των fake news - Μια συνενετυξη που πρεπει να διαβασεις

Σύμφωνα με τους New York Times, η βιομηχανία των fake news στα Σκόπια φαίνεται να επηρέασε ακόμα και τις τελευταίες Αμερικανικές εκλογές, με δεκάδες νέους στη γειτονική χώρα να βγάζουν χιλιάδες δολάρια τον μήνα, παράγοντας ψεύτικες ειδήσεις στον παγκόσμιο ιστό και προσθέτοντας ακόμα ένα καρκίνωμα στη σύγχρονη δημοσιογραφία. Μερικές εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά, ο Επίκουρος Καθηγητής Δημοσιογραφίας του Α.Π.Θ., Νίκος Παναγιώτου, που έχει ασχοληθεί ερευνητικά, μεταξύ άλλων, με το φαινόμενο, βλέπει την Google να τον επιλέγει (ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλους) και να χρηματοδοτεί τις ερευνητικές του προτάσεις για την κατανάλωση περιεχομένου. Η νέα εποχή βρίσκεται προ των πυλών. Και δεν είναι fake news!


Ερχόμενος καθημερινά σε επαφή με τη νέα γενιά δημοσιογράφων, ποιοι είναι οι κυριότεροι προβληματισμοί της;
"Οι προβληματισμοί των νέων είναι πολλοί και έντονοι. Προβληματισμοί που σχετίζονται με την κατάσταση της χώρας, του κλάδου και ιδιαίτερα με την επόμενη ημέρα. Επίσης, υπάρχουν χρόνια θέματα, όπως η έλλειψη επαγγελματικών δικαιωμάτων, το ζήτημα της εγγραφής ή μη στις Δημοσιογραφικές ενώσεις κλπ., που τους «ταλαιπωρούν» επαγγελματικά. Ωστόσο, πρόκειται για μία νέα γενιά που αναζητά διαρκώς, ταξιδεύει και δεν παραιτείται. Γεγονός που με κάνει αισιόδοξο, αλλά και μας τροφοδοτεί να προσπαθήσουμε ακόμη περισσότερο. Αυτό που ζητούν τα νέα παιδιά είναι ευκαιρίες, λιγότερη γραφειοκρατία, λιγότερα εμπόδια, Πανεπιστήμιο των ευκαιριών και όχι της περιθωριοποίησης και του ευτελισμού".
Ποιος θα είναι ο 'καλός' δημοσιογράφος το 2027;
"Αυτός που θα εμπλέκει, ακόμα περισσότερο, το κοινό του! Καθώς η απόσταση μεταξύ του μέσου και του κοινού θα έχει καταργηθεί, ζητούμενο πλέον για τον δημοσιογράφο θα είναι η εμπλοκή του κοινού του, με σχόλια, συμμετοχή, παρακολούθηση. Επίσης, αυτός που θα μπορεί να ερευνά, να ελέγχει και να παράγει περιεχόμενο από και για πολλαπλά μέσα. Αυτός που θα αναδεικνύει τη σημασία των εξελίξεων και όχι απλά την καταγραφή τους. Αυτός που θα μπορεί να δίνει νόημα και να αξιολογεί την πληροφορία, να την συνδέει και να αναδεικνύει την είδηση".
Έχετε ερευνήσει διεξοδικά ένα σύγχρονο καρκίνωμα της εποχής της πληροφόρησης: Τα Fake news. Τι σας έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση;
"Το πόσο εύκολα το κοινό αποδέχεται και καταναλώνει τις «ψευδείς ειδήσεις» και αντίστοιχα το πόσο κριτικά στέκεται, ειδικά απέναντι στα παραδοσιακά ΜΜΕ, για την τάδε η δείνα λεπτομέρεια. Επίσης, η συζήτηση που γίνεται με όρους και μοντέλα του 1945 (τα ΜΜΕ μηχανισμοί προπαγάνδας κλπ ), τη στιγμή κατά την οποία η κατανάλωση και χρήση των ΜΜΕ βρίσκεται στο 2025"!

Πόσα fake news καταναλώνει ένας μέσος χρήστης του διαδικτύου καθημερινά;
"Εξαρτάται από το χρήστη, τη χρήση και τα μέσα που χρησιμοποιεί. Πολύ λιγότερα σε ΜΜΕ που έχουν μηχανισμούς ελέγχου, πιστοποίησης ή και ανάδειξης των ψευδών ειδήσεων, πολύ περισσότερα όταν η πληροφόρησή του γίνεται από πηγές (blog kλπ) του τύπου 'ο αχορταγος', 'alitheiapousaskrivoun' κτλ".
Πώς εξηγείτε ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι γίνονται, 'άθελά' τους, διακινητές ψεύτικων ειδήσεων;
"Γιατί, πλέον, εμείς είμαστε το μέσο. Παραγωγοί και καταναλωτές περιεχομένου σε μια δικτυωμένη κοινωνία, σε ένα δίκτυο επαφών άμεσης πληροφόρησης. Η τεχνολογική επανάσταση είχε και έχει άμεσες και καταλυτικές συνέπειες, ειδικά στον τρόπο που πληροφορούμαστε, στη διαχείριση και αναμετάδοση της πληροφορίας και δη της πιο εντυπωσιακής".
Διαβαστε ολοκληρη τη συνεντευξη του Νίκου Παναγιώτου στον Ευθύμιο  Σαββάκη εδω 
http://www.oneman.gr/keimena/diabasma/sthles/inspiring-men/niko-panagiwtoy-pws-einai-na-epilegei-h-google-thn-ereyna-soy.4884525.html

Δεν υπάρχουν σχόλια: