Ευρεία αύξηση των τιμών ακόμη και σε βασικά είδη διατροφής αναμένεται το επόμενο διάστημα στην ελληνική αγορά, εξαιτίας της εκτόξευσης της ζήτησης σε παγκόσμιο επίπεδο λόγω της πανδημίας του κοροναϊού και της ανόδου των τιμών των πρώτων υλών διεθνώς.
Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν πως τα περιοριστικά μέτρα που λαμβάνονται σε όλο τον κόσμο προκαλούν προβλήματα στην παραγωγή και διακίνηση των προϊόντων, με αποτέλεσμα να ανεβαίνει το κόστος και κατ’ επέκταση η τελική τιμή στο ράφι.
Σε περίπτωση που τα μέτρα γίνουν ακόμη πιο αυστηρά, και απαγορευθούν οι εξαγωγές από τις κυριότερες χώρες παραγωγής, όπως συμβαίνει με το ρύζι - το Βιετνάμ, η Καμπότζη, η Ινδία αλλά και η Αίγυπτος έχουν βάλει φρένο στις εξαγωγές προκειμένου να έχουν επαρκή αποθέματα για το ντόπιο πληθυσμό - τότε δεν αποκλείεται να ασκηθούν περαιτέρω πιέσεις στις τιμές. Το ενδεχόμενο παραδέχτηκε και ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης κάνοντας ειδική αναφορά στο ρύζι.
Τις αυξήσεις στις τιμές επηρεάζουν και οι διεθνείς traders, οι οποίοι το τελευταίο διάστημα εγκαταλείπουν τις μετοχές και στρέφονται στα εμπορεύματα, ανεβάζοντας τεχνητά τις διεθνείς τιμές. Σημειώνεται πως το ρύζι, τα σιτηρά και άλλα προϊόντα αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης στο Διεθνές Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων στο Σικάγο.
«Θολή εικόνα για την εξέλιξη των τιμών»
«Υπάρχει μια θολή εικόνα για την εξέλιξη των τιμών και που μπορεί να οδηγηθούμε», επισημαίνει ο Νίκος Καραγεωργίου, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Επώνυμων Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ) και εκπροσωπεί 30 βιομηχανίες, οι οποίες είναι οι κύριοι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ.
Ο κ. Καραγεωργίου υπογραμμίζει πως εξ’ όσων γνωρίζει δεν υπάρχουν φαινόμενα αυξήσεων και τονίζει πως τον τελευταίο μήνα δόθηκε ένας τιτάνιος αγώνας απ’ όλες τις παραγωγικές τάξεις για ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση. Και όπως λέει κέρδισαν την μάχη καθώς στην Ελλάδα δεν παρατηρήθηκαν να υπάρχουν άδεια ράφια στα σούπερ μάρκετ, με εξαίρεση τα αντισηπτικά όπου παρατηρήθηκε καταναλωτική φρενίτιδα.
Βιομηχανικές πηγές θεωρούν δεδομένο ότι θα υπάρξουν ανατιμήσεις ειδικά στις πρώτες ύλες που εισάγονται αν και αναφέρουν ότι θα υπάρξει προσπάθεια να διατηρηθούν χαμηλά. «Σε αυτό το πολεμικό κλίμα που ζούμε δεν μπορεί να υπάρξουν μεγάλες αυξήσεις. Όλοι αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα των στιγμών και πως δεν υπάρχον περιθώρια για εύκολο κέρδος, παρ’ ότι ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης είναι αμείλικτος…», αναφέρει, σύμφωνα με το Έθνος, γνωστός βιομήχανος.
Μειωμένες οι προσφορές
Αισθητά μειωμένες είναι και οι διαθέσιμες προσφορές, οι οποίες μέχρι πρότινος κατέκλυζαν τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Μια τάση που δεν αποκλείεται να επεκταθεί και να ενταθεί το επόμενο διάστημα ανάλογα με την διάρκεια της υγειονομικής κρίσης.
«Δεν βγαίνουν νέες ενώ έχουν κοπεί και οι μεγάλες έξτρα προσφορές. Τρέχουν μόνο όσες ήταν προγραμματισμένες…», αναφέρει πηγή που γνωρίζει, σημειώνοντας πάντως πως υπάρχουν ακόμη πολλές προωθητικές ενέργειες που μπορεί να αξιοποιήσει ο καταναλωτής.
Έρευνα σε 11 κατηγορίες προϊόντων
Στο μεταξύ, η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει ξεκινήσει έρευνα σε 11 κατηγορίες προϊόντων όπου πιθανόν να υπάρχουν ζητήματα ανταγωνισμού, Ειδικότερα, στο μικροσκόπιο της Επιτροπής βρίσκονται οι εξής κατηγορίες:
Αναψυκτικά - έτοιμο τσάι - ενεργειακά ποτά - σόδες
Καφές
Απορρυπαντικά ρούχων σε σκόνη
Τυρί φέτα
Αλλαντικά
Ζυμαρικά
Ψωμί συσκευασμένο για τοστ
Δημητριακά για πρωινό
Όσπρια
Γιαούρτι και επιδόρπια γιαουρτιού
Χαρτί υγείας
tvxs.gr
Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν πως τα περιοριστικά μέτρα που λαμβάνονται σε όλο τον κόσμο προκαλούν προβλήματα στην παραγωγή και διακίνηση των προϊόντων, με αποτέλεσμα να ανεβαίνει το κόστος και κατ’ επέκταση η τελική τιμή στο ράφι.
Σε περίπτωση που τα μέτρα γίνουν ακόμη πιο αυστηρά, και απαγορευθούν οι εξαγωγές από τις κυριότερες χώρες παραγωγής, όπως συμβαίνει με το ρύζι - το Βιετνάμ, η Καμπότζη, η Ινδία αλλά και η Αίγυπτος έχουν βάλει φρένο στις εξαγωγές προκειμένου να έχουν επαρκή αποθέματα για το ντόπιο πληθυσμό - τότε δεν αποκλείεται να ασκηθούν περαιτέρω πιέσεις στις τιμές. Το ενδεχόμενο παραδέχτηκε και ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης κάνοντας ειδική αναφορά στο ρύζι.
Τις αυξήσεις στις τιμές επηρεάζουν και οι διεθνείς traders, οι οποίοι το τελευταίο διάστημα εγκαταλείπουν τις μετοχές και στρέφονται στα εμπορεύματα, ανεβάζοντας τεχνητά τις διεθνείς τιμές. Σημειώνεται πως το ρύζι, τα σιτηρά και άλλα προϊόντα αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης στο Διεθνές Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων στο Σικάγο.
«Θολή εικόνα για την εξέλιξη των τιμών»
«Υπάρχει μια θολή εικόνα για την εξέλιξη των τιμών και που μπορεί να οδηγηθούμε», επισημαίνει ο Νίκος Καραγεωργίου, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Επώνυμων Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ) και εκπροσωπεί 30 βιομηχανίες, οι οποίες είναι οι κύριοι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ.
Ο κ. Καραγεωργίου υπογραμμίζει πως εξ’ όσων γνωρίζει δεν υπάρχουν φαινόμενα αυξήσεων και τονίζει πως τον τελευταίο μήνα δόθηκε ένας τιτάνιος αγώνας απ’ όλες τις παραγωγικές τάξεις για ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση. Και όπως λέει κέρδισαν την μάχη καθώς στην Ελλάδα δεν παρατηρήθηκαν να υπάρχουν άδεια ράφια στα σούπερ μάρκετ, με εξαίρεση τα αντισηπτικά όπου παρατηρήθηκε καταναλωτική φρενίτιδα.
Βιομηχανικές πηγές θεωρούν δεδομένο ότι θα υπάρξουν ανατιμήσεις ειδικά στις πρώτες ύλες που εισάγονται αν και αναφέρουν ότι θα υπάρξει προσπάθεια να διατηρηθούν χαμηλά. «Σε αυτό το πολεμικό κλίμα που ζούμε δεν μπορεί να υπάρξουν μεγάλες αυξήσεις. Όλοι αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα των στιγμών και πως δεν υπάρχον περιθώρια για εύκολο κέρδος, παρ’ ότι ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης είναι αμείλικτος…», αναφέρει, σύμφωνα με το Έθνος, γνωστός βιομήχανος.
Μειωμένες οι προσφορές
Αισθητά μειωμένες είναι και οι διαθέσιμες προσφορές, οι οποίες μέχρι πρότινος κατέκλυζαν τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Μια τάση που δεν αποκλείεται να επεκταθεί και να ενταθεί το επόμενο διάστημα ανάλογα με την διάρκεια της υγειονομικής κρίσης.
«Δεν βγαίνουν νέες ενώ έχουν κοπεί και οι μεγάλες έξτρα προσφορές. Τρέχουν μόνο όσες ήταν προγραμματισμένες…», αναφέρει πηγή που γνωρίζει, σημειώνοντας πάντως πως υπάρχουν ακόμη πολλές προωθητικές ενέργειες που μπορεί να αξιοποιήσει ο καταναλωτής.
Έρευνα σε 11 κατηγορίες προϊόντων
Στο μεταξύ, η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει ξεκινήσει έρευνα σε 11 κατηγορίες προϊόντων όπου πιθανόν να υπάρχουν ζητήματα ανταγωνισμού, Ειδικότερα, στο μικροσκόπιο της Επιτροπής βρίσκονται οι εξής κατηγορίες:
Αναψυκτικά - έτοιμο τσάι - ενεργειακά ποτά - σόδες
Καφές
Απορρυπαντικά ρούχων σε σκόνη
Τυρί φέτα
Αλλαντικά
Ζυμαρικά
Ψωμί συσκευασμένο για τοστ
Δημητριακά για πρωινό
Όσπρια
Γιαούρτι και επιδόρπια γιαουρτιού
Χαρτί υγείας
tvxs.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου