ΜΑΛΛΙ ΜΕ ΜΑΛΛΙ...ΠΙΑΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ...
Πονοκέφαλο έχει προκαλέσει στο υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού το γεγονός ότι τις τελευταίες ημέρες βγαίνουν στον Τύπο όλο και περισσότερα στοιχεία των διαξιφισμών μεταξύ του προέδρου του Εθνικού Κέντρου Θεάτρου και Χορού Γιώργου Δραγώνα και του διευθυντή του κέντρου Ηρακλή Λογοθέτη.
H κόντρα τους και η διάσταση που πήρε στις εφημερίδες και στον κόσμο του θεάτρου, είναι ένα ακόμη χτύπημα στο νεοσύστατο θεσμό που πριν καλά καλά παρουσιάσει έργο, άρχισε να βάλλεται αλλά και να ξεπέφτει στα μάτια όλων μας. Στην Ελλάδα άλλωστε, αν θέλεις να καταργήσεις κάτι, αρκεί να το θεσμοθετήσεις πρώτα.
Για τον υπουργό Παύλο Γερουλάνο, πάντως, η κρίση που παρουσιάζεται αυτή τη στιγμή στο κέντρο, είναι η καλύτερη ευκαιρία για να επανεξετάσει την τύχη του. Γι’ αυτό άλλωστε ζήτησε από αρμόδια όργανα να ετοιμάσουν εισηγήσεις σχετικά με την παρούσα κατάσταση στο ΕΚΕΘΕΧ, αξιολογώντας τα όσα έπραξε ώς τώρα κι αν αυτά συμπίπτουν με τους λόγους ίδρυσής του. Ο κυριότερος άλλωστε προβληματισμός στο υπουργείο είναι αν πράγματι έχει λόγο ύπαρξης το κέντρο με 1,5 εκατ. ευρώ λειτουργικά έξοδα, σχεδόν το μισό των επιχορηγούμενων σχημάτων. Σε μια εποχή που η περιστολή δαπανών είναι εθνική επιταγή ο εξορθολογισμός είναι επιτακτική ανάγκη.
Την ίδρυση του ΕΚΕΘΕΧ πολλοί υποστήριξαν στην αρχή, ακόμη και οι σημερινοί επικριτές του. Αλλωστε θα έκανε όλα όσα ονειρευόταν χρόνια τώρα η θεατρική κοινότητα. Αυτά όμως, τις ημέρες της στήριξης του Γιώργου Βουλγαράκη. Εκτοτε, ούτε ο Μιχάλης Λιάπης έδωσε πραγματικό χέρι βοηθείας ούτε ο Αντώνης Σαμαράς, ο οποίος έτσι κι αλλιώς δεν καλόβλεπε τη δημιουργία του κέντρου αυτού που απαιτούσε πολλά χρήματα σε μια εποχή που δεν είχε τίποτα να δώσει το ΥΠΠΟ.
Την ανεξαρτησία του κέντρου κανείς δεν ήθελε κατά βάθος, αλλιώς θα του χάριζαν τον πολυπόθητο κωδικό που ζητούσε. Κι έτσι αποδυναμωμένο άρχισαν να το ακυρώνουν.
Ο υπουργός θα εξετάσει μαζί με τη γεν. γραμματέα του ΥΠΟΤ, Λίνα Μενδώνη όλη αυτή την πορεία από το 2007 που ιδρύθηκε το κέντρο, αλλά και τι κοστίζει στο υπουργείο. Από τα ενοίκια μέχρι τον αριθμό του προσωπικού. Και όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, όταν θα κριθεί αν πράγματι χρειάζεται το κέντρο, θα αποφασιστεί και η συντήρησή του ή το λουκέτο.
Τα σενάρια πάντως έχουν προβλέψει τι θα συμβεί και σ’ αυτή την περίπτωση. Η ηγεσία, λένε, δεν σκοπεύει να αφήσει στον δρόμο τους εργαζόμενους. Θα τους απορροφήσει σε άλλες θέσεις, αφού έτσι κι αλλιώς το υπουργείο έχει ανάγκες.
Στο μεταξύ οι επιχορηγούμενες ομάδες πρέπει να υποβάλουν ώς τις 5 του μηνός όλα τα δικαιολογητικά για τις επιχορηγήσεις της περιόδου 2008-09. Από την πλευρά του το υπουργείο υποσχέθηκε να δώσει το 87% των χρημάτων, μια ανάσα για τα υπερχρεωμένα σχήματα τα οποία δεν γνωρίζουν τίποτα για την περίοδο 2009 -2010. Το ΕΚΕΘΕΧ στις ερωτήσεις των θιάσων για την τρέχουσα περίοδο απαντά πως πρέπει πρώτα να μάθει τα χρήματα πού σκοπεύει να διαθέσει το υπουργείο και στη συνέχεια να τα μοιράσει.
Στο μεταξύ έξω φρενών έχει γίνει ηγεσία με την ενοικίαση του «Αλφαβίλ» στην οδό Μαυρομιχάλη που θα γίνει χώρος στέγασης πειραματικών σχημάτων. Σε μια εποχή που ζητείται οικονομία και στο τελευταίο ευρώ που ξοδεύεται στο υπουργείο, τα έξοδα θα επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο το οξυμένο για περικοπές, κλίμα. Στελέχη θεωρούν ότι θα μπορούσαν να αποφευχθούν, αφού όπως υποστηρίζουν για τη δράση των νέων ομάδων θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν χώροι ιδρυμάτων τα οποία επιχορηγούνται από το υπουργείο (π.χ. ίδρυμα Μ. Κακογιάννη).
Οι ζυμώσεις για την τύχη του ΕΚΕΘΕΧ είναι καθημερινές σχεδόν, όπως άλλωστε και για την τύχη άλλων τέτοιων οργανισμών. Ζητούμενο ο διάλογος με τη θεατρική κοινότητα, ειδικούς αλλά και η αναβάθμιση της Διεύθυνσης Θεάτρου και Χορού στην περίπτωση που κριθεί πως το κέντρο δεν έχει λόγο ύπαρξης. Το υπουργείο σκοπεύει να ξαναβάλει τη Διεύθυνση στο παιχνίδι, αφού τη στελεχώσει με ειδικούς επιστήμονες και καινούργιες ειδικότητες που ασχολούνται με τη διαχείριση πολιτιστικών αγαθών.
Το αδιέξοδο της λειτουργίας του ΕΚΕΘΕΧ αποκαλύπτει την έλλειψη μιας ουσιαστικής εθνικής πολιτικής για τις παραστατικές τέχνες χρόνια τώρα. Ο τρόπος των επιχορηγήσεων δεν τιμά κανέναν. Ολα αυτά τα χρόνια όμως κανείς δεν κατήγγειλε με το όνομά τους, όσα συμβαίνουν στον χώρο. Ποιοι κερδίζουν από τις επινοικιάσεις στις νέες ομάδες αλλά και πού οδήγησε η έλλειψη στρατηγικής και συνεργασίας μεταξύ τους. Τώρα, ο εξορθολογισμός δεν επιτρέπει καμία νέα σπατάλη.
ΠΡΕΖΑ TV
2-2-2010
Πονοκέφαλο έχει προκαλέσει στο υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού το γεγονός ότι τις τελευταίες ημέρες βγαίνουν στον Τύπο όλο και περισσότερα στοιχεία των διαξιφισμών μεταξύ του προέδρου του Εθνικού Κέντρου Θεάτρου και Χορού Γιώργου Δραγώνα και του διευθυντή του κέντρου Ηρακλή Λογοθέτη.
H κόντρα τους και η διάσταση που πήρε στις εφημερίδες και στον κόσμο του θεάτρου, είναι ένα ακόμη χτύπημα στο νεοσύστατο θεσμό που πριν καλά καλά παρουσιάσει έργο, άρχισε να βάλλεται αλλά και να ξεπέφτει στα μάτια όλων μας. Στην Ελλάδα άλλωστε, αν θέλεις να καταργήσεις κάτι, αρκεί να το θεσμοθετήσεις πρώτα.
Για τον υπουργό Παύλο Γερουλάνο, πάντως, η κρίση που παρουσιάζεται αυτή τη στιγμή στο κέντρο, είναι η καλύτερη ευκαιρία για να επανεξετάσει την τύχη του. Γι’ αυτό άλλωστε ζήτησε από αρμόδια όργανα να ετοιμάσουν εισηγήσεις σχετικά με την παρούσα κατάσταση στο ΕΚΕΘΕΧ, αξιολογώντας τα όσα έπραξε ώς τώρα κι αν αυτά συμπίπτουν με τους λόγους ίδρυσής του. Ο κυριότερος άλλωστε προβληματισμός στο υπουργείο είναι αν πράγματι έχει λόγο ύπαρξης το κέντρο με 1,5 εκατ. ευρώ λειτουργικά έξοδα, σχεδόν το μισό των επιχορηγούμενων σχημάτων. Σε μια εποχή που η περιστολή δαπανών είναι εθνική επιταγή ο εξορθολογισμός είναι επιτακτική ανάγκη.
Την ίδρυση του ΕΚΕΘΕΧ πολλοί υποστήριξαν στην αρχή, ακόμη και οι σημερινοί επικριτές του. Αλλωστε θα έκανε όλα όσα ονειρευόταν χρόνια τώρα η θεατρική κοινότητα. Αυτά όμως, τις ημέρες της στήριξης του Γιώργου Βουλγαράκη. Εκτοτε, ούτε ο Μιχάλης Λιάπης έδωσε πραγματικό χέρι βοηθείας ούτε ο Αντώνης Σαμαράς, ο οποίος έτσι κι αλλιώς δεν καλόβλεπε τη δημιουργία του κέντρου αυτού που απαιτούσε πολλά χρήματα σε μια εποχή που δεν είχε τίποτα να δώσει το ΥΠΠΟ.
Την ανεξαρτησία του κέντρου κανείς δεν ήθελε κατά βάθος, αλλιώς θα του χάριζαν τον πολυπόθητο κωδικό που ζητούσε. Κι έτσι αποδυναμωμένο άρχισαν να το ακυρώνουν.
Ο υπουργός θα εξετάσει μαζί με τη γεν. γραμματέα του ΥΠΟΤ, Λίνα Μενδώνη όλη αυτή την πορεία από το 2007 που ιδρύθηκε το κέντρο, αλλά και τι κοστίζει στο υπουργείο. Από τα ενοίκια μέχρι τον αριθμό του προσωπικού. Και όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, όταν θα κριθεί αν πράγματι χρειάζεται το κέντρο, θα αποφασιστεί και η συντήρησή του ή το λουκέτο.
Τα σενάρια πάντως έχουν προβλέψει τι θα συμβεί και σ’ αυτή την περίπτωση. Η ηγεσία, λένε, δεν σκοπεύει να αφήσει στον δρόμο τους εργαζόμενους. Θα τους απορροφήσει σε άλλες θέσεις, αφού έτσι κι αλλιώς το υπουργείο έχει ανάγκες.
Στο μεταξύ οι επιχορηγούμενες ομάδες πρέπει να υποβάλουν ώς τις 5 του μηνός όλα τα δικαιολογητικά για τις επιχορηγήσεις της περιόδου 2008-09. Από την πλευρά του το υπουργείο υποσχέθηκε να δώσει το 87% των χρημάτων, μια ανάσα για τα υπερχρεωμένα σχήματα τα οποία δεν γνωρίζουν τίποτα για την περίοδο 2009 -2010. Το ΕΚΕΘΕΧ στις ερωτήσεις των θιάσων για την τρέχουσα περίοδο απαντά πως πρέπει πρώτα να μάθει τα χρήματα πού σκοπεύει να διαθέσει το υπουργείο και στη συνέχεια να τα μοιράσει.
Στο μεταξύ έξω φρενών έχει γίνει ηγεσία με την ενοικίαση του «Αλφαβίλ» στην οδό Μαυρομιχάλη που θα γίνει χώρος στέγασης πειραματικών σχημάτων. Σε μια εποχή που ζητείται οικονομία και στο τελευταίο ευρώ που ξοδεύεται στο υπουργείο, τα έξοδα θα επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο το οξυμένο για περικοπές, κλίμα. Στελέχη θεωρούν ότι θα μπορούσαν να αποφευχθούν, αφού όπως υποστηρίζουν για τη δράση των νέων ομάδων θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν χώροι ιδρυμάτων τα οποία επιχορηγούνται από το υπουργείο (π.χ. ίδρυμα Μ. Κακογιάννη).
Οι ζυμώσεις για την τύχη του ΕΚΕΘΕΧ είναι καθημερινές σχεδόν, όπως άλλωστε και για την τύχη άλλων τέτοιων οργανισμών. Ζητούμενο ο διάλογος με τη θεατρική κοινότητα, ειδικούς αλλά και η αναβάθμιση της Διεύθυνσης Θεάτρου και Χορού στην περίπτωση που κριθεί πως το κέντρο δεν έχει λόγο ύπαρξης. Το υπουργείο σκοπεύει να ξαναβάλει τη Διεύθυνση στο παιχνίδι, αφού τη στελεχώσει με ειδικούς επιστήμονες και καινούργιες ειδικότητες που ασχολούνται με τη διαχείριση πολιτιστικών αγαθών.
Το αδιέξοδο της λειτουργίας του ΕΚΕΘΕΧ αποκαλύπτει την έλλειψη μιας ουσιαστικής εθνικής πολιτικής για τις παραστατικές τέχνες χρόνια τώρα. Ο τρόπος των επιχορηγήσεων δεν τιμά κανέναν. Ολα αυτά τα χρόνια όμως κανείς δεν κατήγγειλε με το όνομά τους, όσα συμβαίνουν στον χώρο. Ποιοι κερδίζουν από τις επινοικιάσεις στις νέες ομάδες αλλά και πού οδήγησε η έλλειψη στρατηγικής και συνεργασίας μεταξύ τους. Τώρα, ο εξορθολογισμός δεν επιτρέπει καμία νέα σπατάλη.
ΠΡΕΖΑ TV
2-2-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου