Το βαρύ πυροβολικό του σχεδίου έκτακτης ανάγκης είναι η κατάργηση δεκάδων φορέων και οργανισμών και οι μαζικές και εκτεταμένες ιδιωτικοποιήσεις, με μείωση του ποσοστού του Δημοσίου ακόμα και σε στρατηγικής σημασίας ΔΕΚΟ.Οπως λένε αρμόδια στελέχη, σε αυτήν την κρίσιμη δημοσιονομική συγκυρία και με τις τεράστιες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα δεν υπάρχει πολυτέλεια για χρονοτριβές και εξαιρέσεις από τον κανόνα των ιδιωτικοποιήσεων και κάνουν λόγο για αναγκαστική στροφή σε σχέση με τις προεκλογικές διακηρύξεις και δεσμεύσεις.
Πωλητήριο σε δεκάδες ΔΕΚΟ
Κατά προτεραιότητα στο στόχαστρο μπαίνουν οι ζημιογόνες επιχειρήσεις, φορείς και οργανισμοί με συσσωρευμένα χρέη δεκάδων δισ., όπως είναι ο ΟΣΕ και ο ΟΑΣΑ, και για τους οποίους το σχέδιο προβλέπει κατάργηση των ζημιογόνων δραστηριοτήτων τους, απολύσεις και μετατάξεις προσωπικού και είσοδο στρατηγικών εταίρων στην εκμετάλλευση των δυναμικών εμπορικών τμημάτων τους.
Θα κλείσουν οριστικά φορείς και υπηρεσίες του Δημοσίου οι οποίοι δεν έχουν λόγο ύπαρξης, αφού δεν εξυπηρετούν κανέναν οικονομικό και κοινωνικό σκοπό. Η λίστα με τη συνδρομή όλων των υπουργείων αναμένεται να είναι έτοιμη τον Μάιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην ατζέντα των ιδιωτικοποιήσεων βρίσκονται δεκάδες επιχειρήσεις στις οποίες έχει συμμετοχή το Δημόσιο και οι οποίες μπορούν είτε να εισαχθούν στο Χρηματιστήριο είτε να πωληθεί πακέτο μετοχών. Για το μάνατζμεντ υπάρχουν δύο κατά περίπτωση σενάρια: είτε να δοθεί εξ ολοκλήρου σε ιδιώτες ή να υπάρχει και συμμετοχή του Δημοσίου με συμφωνίες μετόχων, όπως έγινε με τον ΟΤΕ. Ειδικότερα:
Για την ΔΕΗ υπάρχει η πρόταση το ποσοστό του Δημοσίου να μειωθεί από το 51% στο 33%, αλλά αντιμετωπίζεται προς το παρόν με επιφυλακτικότητα λόγω της κοινωνικής και πολιτικής βαρύτητας μιας τέτοιας απόφασης.
Για τον ΟΠΑΠ προτείνεται η συμμετοχή του Δημοσίου να πέσει έως το 20% από 34%, παραμένοντας όμως στην ουσία ο βασικός μέτοχος.
Για ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ υπάρχει η σκέψη το ποσοστό του Δημοσίου να πέσει στο 51% από 61% και 75% που είναι σήμερα με είσοδο στρατηγικών επενδυτών.
Για το καζίνο της Πάρνηθας έχει αποφασισθεί η πώληση της συμμετοχής του Δημοσίου.
Για τα ΕΛΤΑ προκρίνεται η εισαγωγή των μετοχών τους στο Χρηματιστήριο και η ιδιωτικοποίηση της θυγατρικής τους εταιρείας «Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ».
Για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», προωθείται η αποκρατικοποίησή του μέσω της εισαγωγής μετοχών στο Χρηματιστήριο. Για τα υπόλοιπα αεροδρόμια το σχέδιο προβλέπει συνεργασίες με ιδιώτες που θα αναλάβουν τον εκσυγχρονισμό τους και θα έχουν την εκμετάλλευσή τους για σημαντικό χρονικό διάστημα.
Για τα ΕΛΠΕ δρομολογείται η περαιτέρω μείωση του ποσοστού του Δημοσίου που ανέρχεται στο 27% άμεσα και 8% έμμεσα μέσω της ΔΕΚΑ.
Για τα λιμάνια εξετάζονται η παραχώρηση του μάνατζμεντ σε ιδιωτικά συμφέροντα και η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ μέσω της εισαγωγής επιπλέον ποσοστού της εταιρείας στο Χρηματιστήριο.
Για τη ΛΑΡΚΟ προωθείται πλήρης ιδιωτικοποίησή της.
Με βάση το Πρόγραμμα Σταθερότητας, στόχος των ιδιωτικοποιήσεων είναι η είσπραξη εσόδων της τάξης των 2,5 δισ. ευρώ φέτος και συνολικά γύρω στα 6 δισ. ευρώ την τριετία.
Στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων κερδοφόρων και δυναμικών ΔΕΚΟ ο βασικός κανόνας είναι να μην πωληθεί το σύνολο των μετοχών που κατέχει το Δημόσιο, αλλά μειοψηφικά πακέτα της τάξης του 10%-20%.
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΤΩΝΑΚΟΣ
ΠΡΕΖΑ TV
11-4-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου