ΟΛΟΙ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΟΣ ΟΙ ΔΗΜΟΙ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΒΟΗΘΟΥΝ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΟΧΗ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΝΕΝΟΧΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΥΠΑΙΘΡΙΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ Η ΟΠΟΙΑ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΕΧΕΙ ΚΟΣΤΙΣΕΙ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ...
Οδός Τσιμισκή, στο ύψος των Λαδάδικων. Συνεργείο του δήμου φροντίζει με επιμέλεια για την καλαισθησία της περιοχής απομακρύνοντας τις ταπετσαρίες από τις εκατοντάδες αφίσες. Στην πλειονότητά τους πρόκειται για αφίσες οι οποίες αφορούν θεατρικές παραστάσεις αθηναϊκών θιάσων, που παραδοσιακά κατακλύζουν κάθε χρόνο τέτοια εποχή τη Θεσσαλονίκη. «Είναι παράνομες, δεν επιτρέπεται η αφισοκόλληση, γι’ αυτό τις απομακρύνουμε», απαντά ευγενικά στην παρατήρησή μας ο εργάτης του δήμου.
Την ίδια ώρα το περιεχόμενο της ίδιας αφίσας, σε μορφή μπάνερ όμως, ξεδιπλώνεται φαρδιά πλατιά στην κολόνα της ΔΕΗ που βρίσκεται ακριβώς μπροστά μας. Με τη διαφορά ότι στα μπάνερ έχει προστεθεί το λογότυπο του δήμου ή της νομαρχίας. Υπονοείται δηλαδή ότι οι εν λόγω παραστάσεις είναι εκδηλώσεις του δήμου ή της νομαρχίας. Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα τρικ, προκειμένου να αποκτήσει νομιμοφάνεια μία καραμπινάτη παράνομη ενέργεια.
Το θέμα της παράνομης υπαίθριας διαφήμισης δεν είναι παλιό. Έχει επανειλημμένως αναδειχθεί από τον Τύπο, χωρίς ωστόσο την παραμικρή συμμόρφωση από πλευράς δήμων και νομαρχίας και κυρίως του κεντρικού δήμου, όπου λόγω και του εύλογου ενδιαφέροντος αναρτώνται τα περισσότερα μπάνερ. Εντύπωση όμως προκαλεί και η αδιαφορία της αρμόδιας εισαγγελίας, καθώς και της Υπηρεσίας Ειδικών Ελέγχων να παρέμβουν, για να αποκαταστήσουν τη νομιμότητα. Εδώ και περίπου μία δεκαετία έχει στηθεί στη Θεσσαλονίκη ένα παραμάγαζο, το οποίο λυμαίνεται διαφημιστική πίτα συνολικού τζίρου άνω του 1 εκατομμυρίου ευρώ ετησίως. Από το ποσό αυτό ο δήμος δεν εισπράττει ούτε ένα ευρώ, ενώ τεράστια απώλεια εσόδων έχει και το δημόσιο, καθώς η όλη διαδικασία γίνεται συνήθως χωρίς παραστατικά ή με τη γνωστή μέθοδο της υποτιμολόγησης.
Το παραμάγαζο δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει χωρίς την ανοχή του δήμου. Βάσει του νόμου 2946/01 περί υπαίθριας διαφήμισης η ανάρτηση πανό σε στύλους οργανισμών κοινής ωφέλειας απαγορεύεται ρητά.
Η νομιμοποίηση της παράνομης διαδικασίας εδράζεται σε απόφαση που έλαβε τον Οκτώβριο του 2003 το δημοτικό συμβούλιο, στην οποία αναφέρεται ότι από τη γενική απαγόρευση «εξαιρείται μόνο η ανάρτηση μπάνερ σε εξαιρετικές περιπτώσεις που αφορούν εκδηλώσεις του δήμου και ύστερα από απόφαση του κ. δημάρχου». Οι εξαιρετικές περιπτώσεις αφορούν κορυφαίες εκδηλώσεις του δήμου, όπως η Γιορτή των Αγγέλων, η εκδήλωση υποδοχής του νέου έτους κ.ά. Το γνωστό κύκλωμα όμως κατόρθωσε να εντάξει στις «εξαιρετικές περιπτώσεις» εκατοντάδες εκδηλώσεις, οι οποίες στη συντριπτική πλειονότητά τους αφορούν ιδιωτικές παραγωγές, παντελώς άσχετες με το δήμο.
Βασικό εργαλείο του παραμάγαζου που λυμαίνεται την υπαίθρια διαφήμιση είναι τα εκατοντάδες μπάνερ που πλημμυρίζουν ολόκληρο το χρόνο κεντρικές οδούς και πλατείες της Θεσσαλονίκης.
Με πρόσχημα την προβολή των δεκάδων εκδηλώσεων της αντιδημαρχίας Πολιτισμού, ένα ολιγομελές κύκλωμα «πουλά» φτηνή διαφήμιση κατά τρόπο παράνομο, επικίνδυνο όσον αφορά την ασφάλεια των πολιτών αλλά και εξαιρετικά ρυπογόνο ως προς την αισθητική της πόλης.
«Βασικός μέτοχος» της φάμπρικας που έχει στηθεί είναι γνωστός διαφημιστής, ο οποίος διατηρεί προνομιακές σχέσεις με το δήμο Θεσσαλονίκης. Γνωρίζοντας το καλαντάρι των εκδηλώσεων, κυρίως της αντιδημαρχίας Πολιτισμού, κλείνει συμφωνίες με διαφημιζόμενους και εν συνεχεία ζητά από το δήμο σχετική άδεια για την ανάρτηση των πανό, στα οποία οι διαφημιζόμενοι εμφανίζονται δήθεν ως χορηγοί. Η αίτηση κατατίθεται και εγκρίνεται από το γραφείο του δημάρχου, το οποίο σημειώνει και τον αριθμό των μπάνερ που πρέπει να αναρτηθούν. Την εκτύπωσή τους αναλαμβάνει γνωστός επιχειρηματίας, κουμπάρος συνεργάτη του δημάρχου, επίσης έχων προνομιακές σχέσεις με το δήμο.
Από το ίδιο κύκλωμα υποχρεούνται να περάσουν και όλοι οι ιδιώτες (τραγουδιστές, θεατρικοί παραγωγοί κ.ά.) οι οποίοι ανεβάζουν τις παραστάσεις τους στη Θεσσαλονίκη.
Ο αριθμός των μπάνερ τα οποία είναι καθημερινά αναρτημένα στις κολόνες υπολογίζεται περίπου στα 500 και το καθένα παραμένει αναρτημένο για 15 έως 20 ημέρες. Ο κάθε διαφημιζόμενος πληρώνει έως και 100 ευρώ το κομμάτι, όταν το κόστος τους δεν υπερβαίνει τα 35 με 40 ευρώ. Σημειώνεται ότι από τα χρήματα αυτά στα ταμεία του δήμου δεν μπαίνει ούτε ευρώ, καθώς ως μη σύννομα αλλά και με το πρόσχημα ότι προβάλλουν εκδηλώσεις του δήμου απαλλάσσονται τελών διαφήμισης.
Τα περισσότερα μπάνερ τοποθετούνται στις κεντρικές οδούς (Β. Όλγας, Τσιμισκή, Εγνατία κτλ.). Σε ορισμένους στύλους μάλιστα τοποθετούνται το ένα πάνω στο άλλο, καθώς τα συνεργεία των διαφημιστικών εταιρειών δεν μπαίνουν καν στον κόπο να απομακρύνουν τα παλιά αεροπανό. Τα μπάνερ τοποθετούνται αρκετές ημέρες πριν από την εκδήλωση και παραμένουν αναρτημένα και πολλές ημέρες μετά, ώστε να εξασφαλίζουν στο διαφημιζόμενο επαρκή χρόνο προβολής.
ΠΡΕΖΑ TV
6-4-2010
Νικος Ηλιαδης-Μακεδονια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου