Παρασκευή, Μαΐου 28, 2010

Αναζωογόνηση στις επίγειες και θαλάσσιες μεταφορές από την τέφρα








Οι εταιρείες σιδηροδρομικών και θαλάσσιων μεταφορών βρήκαν την ευκαιρία μέσα από την «ηφαιστειακή κρίση» του Απριλίου για να κερδίσουν το επιβατικό κοινό από τις αεροπορικές εταιρείες.

Το σύννεφο στάχτης από το ηφαίστειο Εϊγιαφιατλαγιοκούλ της Ισλανδίας δημιούργησε μεγάλα προβλήματα στις πτήσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη. Οι αεροπορικές εταιρείες δέχθηκαν ισχυρό οικονομικό πλήγμα σε μία δύσκολη οικονομικά περίοδο. Από την άλλη πλευρά όμως για τις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες βίωσαν μια εκτεταμένη περίοδο άνοιξης στα οικονομικά τους.

Αυτές οι εταιρείες ελπίζουν ότι θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν τη συγκυρία και η απλή «άνοιξη» να σημάνει μία διαρκή οικονομική ανάπτυξη, επενδύοντας επίσης και στον ενθουσιασμό για ταξίδια πιο φιλικά για το περιβάλλον.

Ο Πολ ντε Ροσέν, διευθυντής της μεγαλύτερης επιβατικής ακτοπλοϊκής εταιρείας στη Μασσαλία, την SMCM, υπογραμμίζει τη σημασία αυτής της πρόσφατης αύξησης: «Σε κανονικές περιόδους, το 10% των πελατών μας είναι καινούργιοι στις βάσεις δεδομένων μας. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν ταξιδέψει με πλοίο τα τελευταία έξι χρόνια. Τώρα όμως, στις εβδομάδες που ακολούθησε τα προβλήματα που δημιούργησε η ηφαιστειακή στάχτη, το ποσοστό αυτό έφτασε το 20%». Συμπληρώνει μάλιστα, ότι «κατά τη διάρκεια της ηφαιστειακής κρίσης τον Απρίλιο, οι πελάτες μας δήλωναν πολλοί χαρούμενοι που ταξίδευαν μαζί μας». Ήταν πολύ χαρούμενοι κι ένιωθαν ευγνωμοσύνη που 'σώθηκαν' ενώ οι πτήσεις είχαν ακυρωθεί και κυρίως γιατί εξεπλάγησαν που ανακάλυψαν έναν τόσο ευχάριστο τρόπο να ταξιδεύουν.

«Έχουμε στοιχεία τώρα» αναφέρει ο κ. ντε Ροσέν, «για εντελώς καινούργιους πελάτες, που κλείνουν εισιτήρια με τα πλοία μας για τις καλοκαιρινές τους διακοπές, επειδή θέλουν να διασφαλίσουν τις διακοπές τους από την απειλή μίας νέας 'ηφαιστειακής κρίσης', σε περίπτωση που πάει κάτι στραβά».

Αυτή η οπτική ενοχλεί τις αεροπορικές εταιρείες, είναι όμως γεγονός ότι η ευρωπαϊκή κοινή γνώμη δεν πιστεύει ότι η ηφαιστειακή στάχτη θα εξαφανιστεί πολύ σύντομα. Καθώς συνεχίζονται οι εκρήξεις στα ηφαίστεια της Ισλανδίας, πολλοί ταξιδιώτες δεν επιθυμούν να ρισκάρουν τις καλοκαιρινές διακοπές τους και στρέφονται σε πιο παραδοσιακά μέσα μεταφοράς προκειμένου να φτάσουν στον προορισμό τους, με το σκεπτικό «καλύτερα ασφαλείς παρά χαμένοι».


Η μεγάλη ευκαιρία για τα τραίνα και τα πλοία

Σε όλη την Ευρώπη, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είδαν μία σημαντική αύξηση στον αριθμό επιβατών, που δεν μπόρεσαν να πετάξουν αεροπορικώς και ελπίζουν ότι θα καταφέρουν να κρατήσουν ένα μέρος από αυτούς.

Η εταιρεία P&O, που πραγματοποιεί δρομολόγια στη Μάγχη και στη Βόρεια Θάλασσα, κατέγραψε τον ενθουσιασμό των επιβατών για το επίπεδο των υπηρεσιών και την άνεση που προσφέρουν αυτά τα ταξίδια, σε σχέση με τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους. Αντίστοιχα και η Stena Lines που σχεδιάζει μεγάλες επενδύσεις στις υποδομές της στα λιμάνια και σε νέα πλοία, που θα δρομολογήσει στις γραμμές της ιρλανδικής θάλασσας και της Βαλτικής.

Είναι πολύ νωρίς για να μιλήσει κανείς για αλλαγή στις ταξιδιωτικές συνήθειες των Ευρωπαίων. Ωστόσο, οι σιδηροδρομικές εταιρείες υποστηρίζουν ότι θα κερδίσουν αυτό το στοίχημα. Ήδη σε ταξίδια σύντομων αποστάσεων όπως μεταξύ της Φρανκφούρτης και της Κολωνίας ή μεταξύ της Μαδρίτης και της Βαρκελώνης, τα τραίνα έχουν επικρατήσει και δεν υπάρχουν αεροπορικά δρομολόγια. Επιπλέον, στη Γαλλία, οι ταξιδιώτες που κινούνται μεταξύ της Λιλ στο βορρά και της Μασσαλίας στις ακτές της Μεσογείου, προτιμούν τα τραίνα υψηλής ταχύτητας, που συνδέουν τις δύο πόλεις, καθώς συμφωνούν ότι αυτός ο τρόπος ταξιδιού είναι πιο ασφαλής και άνετος σε σχέση με τα αεροπλάνα.

Ο Μισέλ Λεμπόφ, που επιβλέπει τα έργα για τις γραμμές μεγάλων αποστάσεων της SNCF, του οργανισμού γαλλικών σιδηροδρόμων, εκφράζει μία αισιόδοξη άποψη παρόμοια με αυτή των συναδέλφων του στις ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Ο κ. Λεμπόφ υποστηρίζει ότι αριθμός των επιβατών ξεπερνά την κρίση και παρουσιάζει αργή, αλλά σταθερή άνοδο. Η SNCF εκμεταλλεύθηκε σε μεγάλο βαθμό την «ηφαιστειακή κρίση» του Απριλίου, υποστηρίζοντας ότι τα τραίνα υψηλής ταχύτητας, TGV είναι ανταγωνιστικά στα αεροπλάνα, κάτι που ούτως ή άλλως έχει κρατήσει τις εταιρείες χαμηλού κόστους από τη γαλλική αγορά.

«Οι τιμές μας είναι αρκετά χαμηλές, ώστε να έχουμε πολύ λίγες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους. Η Γαλλία είναι μία μεγάλη σε έκταση χώρα, κάτι που θα ήταν ιδανικό γι' αυτή την κατηγορία αεροπορικών εταιρειών. Ωστόσο, δεν υπάρχουν στη χώρα μας. Το TGV είναι η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους της Γαλλίας».

Πρωτοβουλίες από την ΕΕ

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραδέχεται ότι πιάστηκε εξ απήνης από την «ηφαιστειακή κρίση», όπως και πολλά ταξιδιωτικά γραφεία. Η Χέλεν Κερνς, εκπρόσωπος Τύπου της Κομισιόν για τις μεταφορές, διστάζει να πάρει θέση υπέρ του ενός ή του άλλου τρόπου ταξιδιού, ακόμη και σε σχέση με την περιβαλλοντική επιβάρυνση. Ωστόσο, υποστηρίζει ότι υπάρχουν μαθήματα που πρέπει να μάθουμε: «Πιστεύω ότι η κρίση και όλα όσα ακούσαμε από τους επιβάτες τις τελευταίες εβδομάδες, στην προσπάθεια μας να διαχειριστούμε την κατάσταση, μας οδήγησε να αντιληφθούμε ότι θα πρέπει να δώσουμε στον κόσμο περισσότερες επιλογές για το πως θα ταξιδεύουν». Τονίζει μάλιστα: «»Διαπιστώσαμε ότι όταν καθηλώθηκαν τα αεροπλάνα και τα αεροπορικά ταξίδια ήταν αδύνατα, ότι ήταν δύσκολο για τους επιβάτες να στραφούν στα τραίνα και τα πλοία και να έχουν πρόσβαση σε εισιτήρια και πληροφορίες δρομολογίων. Ότι μπορούμε να κάνουμε σαν ρυθμιστικές αρχές για να προσφέρουμε νέες επιλογές, θα το κάνουμε και θα γίνει βασική προτεραιότητά μας ώστε π.χ. το ταξίδι με τραίνο να είναι πιο εύκολο σε σχέση με το αεροπλάνο».

PREZATV

28-5-2010

kathimerini


Δεν υπάρχουν σχόλια: