Κυριακή, Ιουλίου 04, 2010

ΕΜΠΛΟΚΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΤΟΝ ΜΑΛΙΑΚΟ: Η ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΤΗΣ ΣΤΥΛΙΔΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΛΑΜΙΑΣ ΕΧΕΙ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΦΘΕΙ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΜΕΤΑΤΙΘΕΤΑΙ ΠΛΕΟΝ ΓΙΑ ΤΟ 2013

Πλήρης εμπλοκή στα έργα ανακατασκευής της Εθνικής Οδού καταγράφεται στον Μαλιακό, αφού τα εργοτάξια στην παράκαμψη της Στυλίδας και της Λαμίας έχουν εγκαταλειφθεί, με αποτέλεσμα αντί για τον φετινό Σεπτέμβριο (όπως όριζαν τα αρχικά χρονοδιαγράμματα) η παράδοση του δρόμου στην κυκλοφορία να μετατίθεται για το 2013. Την ίδια στιγμή όμως, η κοινοπραξία «Νέα Οδός» ετοιμάζεται να λειτουργήσει τον Αύγουστο νέο σταθμό διοδίων κοντά στις Θερμοπύλες, στο τμήμα που έχει ήδη παραδοθεί στην κυκλοφορία.

Από το 2005 έως το 2007 το (τότε) ΥΠΕΧΩΔΕ υπέγραψε συμβάσεις με τρεις διαφορετικές κοινοπραξίες για την ανακατασκευή της Εθνικής Οδού, κατά μήκος του «φονικού Πετάλου» του Μαλιακού (σύνολο 77,2 χιλιόμετρα). Η εταιρεία ΑΤΤΙ-ΚΑΤ ανέλαβε την κατασκευή τριών τμημάτων:

- Το τμήμα Σκάρφειας - κόμβου Θερμοπυλών, μήκους 12,5 χλμ.
- Το τμήμα Νέας Κοίτης Σπερχειού - κόμβου Ροδίτσας (παράκαμψη Λαμίας), μήκους 4,1 χλμ.
- Το τμήμα Στυλίδας - Ραχών, μήκους 19,2 χλμ.

Οι εργασίες στον Μαλιακό ξεκίνησαν και τα πρώτα 53,9 χιλιόμετρα παραδόθηκαν έως τον Σεπτέμβριο του 2008. Ομως λίγους μήνες πριν από το πέρας της προθεσμίας για τα υπόλοιπα 23,3 χλμ. (δηλαδή την παράκαμψη Λαμίας και το τμήμα Στυλίδας - Ραχών) τα έργα βρίσκονται ακόμα στην αρχή. Τι έχει συμβεί;
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, έχει ανακύψει πρόβλημα με τις εργολαβίες της εταιρείας ΑΤΤΙ-ΚΑΤ. Για την πρώτη εργολαβία (Σκάρφειας - Θερμοπυλών), η αρτηρία έχει παραδοθεί από τον Σεπτέμβριο του 2009, ωστόσο δεν έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή παραδρόμου που θα εξυπηρετεί την τοπική κυκλοφορία. Δόθηκαν τρεις παρατάσεις ολοκλήρωσης, η τελευταία εκ των οποίων έληξε τον Μάιο, ενώ η εταιρεία έχει ζητήσει νέα παράταση έως τον Οκτώβριο.

Στο μεταξύ όμως, η νέα Εθνική Οδός στον Μαλιακό έπρεπε να παραδοθεί στην κοινοπραξία Νέα Οδός Α.Ε., η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65, από Λαμία έως Εγνατία μέσω Θεσσαλίας). Η εταιρεία θα «χρησιμοποιήσει» τον Μαλιακό, μέσω της κατασκευής δύο σταθμών διοδίων, ώστε να χρηματοδοτήσει την κατασκευή του Ε65. «Για την αποφυγή τυχόν απαιτήσεων του παραχωρησιούχου προς το Δημόσιο, λόγω καθυστερημένης παράδοσης του τμήματος σε αυτόν, έχει υπογραφεί πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής του ολοκληρωμένου τμήματος του δρόμου», εξηγεί στην «Κ» ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων, κ. Γιάννης Οικονομίδης. «Με το πρωτόκολλο η Εγνατία Οδός Α.Ε. έχει αναλάβει την ευθύνη συντήρησης και λειτουργίας του δρόμου, προκειμένου να καταστεί δυνατή η κατασκευή του πρώτου σταθμού διοδίων».
Ενώ λοιπόν οι παράδρομοι δεν έχουν κατασκευαστεί και με τον Μαλιακό ημιτελή, ο πρώτος σταθμός διοδίων (στην Αγία Τριάδα, κοντά στις Θερμοπύλες) κατασκευάζεται ώστε να λειτουργήσει. Πηγές της Νέας Οδού τοποθετούσαν χρονικά την έναρξη λειτουργίας του τον Αύγουστο, σημειώνοντας ωστόσο ότι δεν έχει ακόμα δοθεί η τελική έγκριση από το υπουργείο.

Τα άλλα δύο τμήματα, δηλαδή η παράκαμψη της Λαμίας και η παράκαμψη Στυλίδας και Ραχών θα έπρεπε να ήταν έτοιμα τον Σεπτέμβριο του 2009 και τον Σεπτέμβριο του 2010 αντίστοιχα. «Πρακτικά, το έργο είναι εγκαταλειμμένο», λέει στην «Κ» ο κ. Οικονομίδης. «Εκτιμούμε ότι θα υπάρξει καθυστέρηση το λιγότερο τριών χρόνων». Αξίζει να σημειωθεί ότι τα δύο τμήματα, με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, θα πρέπει να παραδοθούν στη Νέα Οδό τον Ιούνιο του 2011, κάτι που φυσικά δεν πρόκειται να συμβεί.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, αιτία του «παγώματος» του έργου είναι η κακή οικονομική κατάσταση της ΑΤΤΙ-ΚΑΤ. Το υπουργείο αφήνει ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα, ανάμεσα στα οποία η λύση της σύμβασης και η επαναδημοπράτηση του έργου. Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι το υπουργείο διέταξε το Σώμα Ελεγκτών Δημοσίων Εργων να ελέγξει την εταιρεία, ως προς τα οικονομικά της στοιχεία, αλλά και την ποιότητα κατασκευής του τμήματος Σκάρφειας - Θερμοπυλών.

Τα έργα στον Μαλιακό σταμάτησαν γιατί το υπουργείο Υποδομών δεν έχει εκπληρώσει τις οικονομικές υποχρεώσεις του. Αυτό υποστηρίζουν στην «Κ» στελέχη της ΑΤΤΙ-ΚΑΤ, σημειώνοντας ότι το Δημόσιο χρωστάει στην εταιρεία 9 εκατομμύρια ευρώ από τα 15 εκατ. ευρώ της συμπληρωματικής σύμβασης που υπεγράφη για το τμήμα Σκάρφειας - Θερμοπυλών. Επιπλέον, όπως ισχυρίζονται στελέχη της ΑΤΤΙ-ΚΑΤ, οι οφειλές του Δημοσίου προς την εταιρεία από ολοκληρωμένα έργα (στην Εγνατία, τα Γρεβενά και αλλού) ξεπερνούν τα 70 εκατομμύρια ευρώ.
Ως προς τους χαμηλούς ρυθμούς με τους οποίους κινούνταν τα έργα στον Μαλιακό τα τελευταία χρόνια, η εταιρεία υποστηρίζει ότι της είχε δοθεί εντολή από το ΥΠΕΧΩΔΕ να εστιάσει στα έργα της στην Εγνατία Οδό ενόψει της ολοκλήρωσής της, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τα υπόλοιπα...
Τέλος, όσον αφορά τους ελέγχους του Σώματος Ελεγκτών Δημοσίων Εργων, η εταιρεία εκφράζει τη δυσφορία της, υποστηρίζοντας ότι οι έλεγχοι κατευθύνθηκαν μόνο στα έργα της ΑΤΤΙ-ΚΑΤ και της ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ στον Μαλιακό και όχι σε άλλων εταιρειών (λ.χ. ΑΚΤΩΡ). Οσον αφορά το αντικείμενο των ελέγχων, η εταιρεία υποστηρίζει πως στον Μαλιακό χρησιμοποιήθηκε με πρωτοβουλία του ΥΠΕΧΩΔΕ η διαδεδομένη πρακτική της πληρωμής ενός έργου από πόρους γειτονικού έργου, με συμψηφισμό των ποσών στη συνέχεια.

Του Γιωργου Λιαλιου

ΠΡΕΖΑ TV
4-7-2010

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Το πασοκ εχει πεσει 20 μοναδες! σε 9 μηνες!!

Ιστορικο και παγκοσμιο ρεκορ.
και θα σπασει κι αλλα..

και παλι ομως απορω και αηδιαζω με το ποια σαδιστικα και λοβοτομημενα ζωα του δινουν αυτο το 21% που λενε οτι εχει.

Αν και οταν λενε επισημα οτι εχουν 21% εγω υπολογιζω 19% για να ειμαι μεσα.

Ποιοι λοιπον του δινουν αυτο το 19% περιπου?

Δεν μπορει παρα να ειναι αλλοδαποι, γιαγιαδες με κολλημενους επι δεκαετιες εγκεφαλους, τσιρακια λερες του κομματος και οι συγγενεις τους, και πολυ καλα βολεμενα και χορτασμενα επι πολλα χρονια σιχαμερα πασοκοσκυλα που θελουν πασοκ γιατι φοβουνται δικαστηρια αν ερθουν αλλοι.