Σάββατο, Ιουλίου 03, 2010

ΒΑΖΟΥΝ ΜΑΧΑΙΡΙ ΣΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΙΕΚ,ΑΒΑΝΤΑΡΟΝΤΑΣ ΕΤΣΙ ΤΑ Ι.ΙΕΚ ΤΟΥ ΚΩΛΟΥ...

«Μαχαίρι» στα δημόσια Ινστιτούτα Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΙΕΚ) βάζει το υπουργείο Παιδείας. Η ανάγκη εξοικονόμησης κονδυλίων οδηγεί από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά σε περικοπές ειδικοτήτων και σε μείωση του αριθμού των 114 δημοσίων ΙΕΚ, στα οποία φέτος απασχολήθηκαν περίπου 8.000 εκπαιδευτές. «Προσπαθούμε να εξορθολογίσουμε το δίκτυο των Ινστιτούτων», ανέφερε στην «Κ» ο κ. Αγγελος Αγγελίδης, πρόεδρος του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ), που εποπτεύει τα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ. «Η κοινωνία χρειάζεται τα ΙΕΚ. Από την άλλη, δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν διάσπαρτα ΙΕΚ ή τμήματα με ελάχιστο αριθμό σπουδαστών. Εχει παρατηρηθεί ότι πολλοί σπουδαστές εγγράφονται στην έναρξη της χρονιάς και κατόπιν διακόπτουν τη φοίτηση. Ομως, ο προγραμματισμός για τα τμήματα που θα λειτουργήσουν γίνεται με βάση τις αρχικές εγγραφές», αναφέρει ο κ. Αγγελίδης, τονίζοντας ότι η συγχώνευση και κατάργηση των ΙΕΚ θα γίνει με γεωγραφικά κριτήρια και με βάση τον αριθμό των αιτήσεων υποψηφίων, ώστε να δικαιολογείται η λειτουργία ενός τμήματος.

Τα ΙΕΚ είναι σχολές διετούς φοίτησης και προσφέρουν διέξοδο σε αποφοίτους Λυκείου, κυρίως από χαμηλά οικονομικά στρώματα, οι οποίοι ουσιαστικά επιδιώκουν να καταρτισθούν σε ένα τομέα για να καλύψουν χαμηλού προφίλ θέσεις στην αγορά εργασίας. Τα δίδακτρα είναι 367 ευρώ για το κάθε εξάμηνο (με δυνατότητα μειωμένων διδάκτρων -190 ευρώ- για οικονομικά ασθενέστερους υποψηφίους) και τα εξέταστρα πιστοποίησης είναι 44 ευρώ (για ειδικότητες χωρίς πρακτικό μέρος) και 88 ευρώ (για ειδικότητες με πρακτική). Σήμερα, υπολογίζεται ότι περίπου 15.000 νέοι σπουδάζουν σε δημόσια ΙΕΚ. Εύλογα, οι υποψήφιοι εκδηλώνουν ενδιαφέρον κυρίως για τις ειδικότητες που εξασφαλίζουν γρήγορη δουλειά, όπως είναι οι μηχανικοί, οι ηλεκτρολόγοι, οι τεχνικοί δικτύων για το φυσικό αέριο και οι κομμωτές. Συνολικά, ο ΟΕΕΚ προσφέρει ειδικότητες από 14 κλάδους (Πληροφορικής - Τηλεπικοινωνιών - Δικτύων, Χρηματοπιστωτικών και Διοικητικών Υπηρεσιών, Τουρισμού - Μεταφορών, Γεωτεχνικών, Τροφίμων & Ποτών, Μηχανολογίας - Ηλεκτρολογίας - Ηλεκτρονικών, Δομικών & Συναφών Κατασκευών, Χημικής Βιομηχανίας, Εφαρμοσμένων Τεχνών, Ενέργειας -Περιβάλλοντος, Υγείας - Αισθητικής - Κοινωνικών Υπηρεσιών, Επικοινωνίας & ΜΜΕ, Ενδυσης & Υπόδησης, Πολιτισμού - Αθλητισμού).

Πάντως, στελέχη του υπουργείου Παιδείας που μίλησαν στην «Κ» εκτίμησαν ότι την επόμενη χρονιά οι αιτήσεις πρωτοετών για τα ΙΕΚ θα είναι μειωμένες, αφού λόγω της κατάργησης της βάσης του 10 για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πολλοί απόφοιτοι Λυκείου θα εισαχθούν σε κάποιο ΤΕΙ. Ο αντίλογος στην άποψη αυτή είναι ότι λόγω της οικονομικής κρίσης οι υποψήφιοι θα προτιμήσουν τις σπουδές σε ΙΕΚ κοντά στην οικογενειακή εστία και όχι τη «μετανάστευση» σε κάποιο περιφερειακό, με χαμηλής ζήτησης αντικείμενο (π. χ. ζωολογία κ.α.) ΤΕΙ. Είναι γεγονός, πάντως, ότι ύστερα από την καθιέρωση της βαθμολογικής βάσης του 10, το 2006 οι εγγραφές στα ΙΕΚ αυξήθηκαν σημαντικά. Και τα ΙΕΚ συνεχίζουν να προσελκύουν νέους, παρ’ ότι αντιμετωπίζουν σημαντικά λειτουργικά και κτιριολογικά προβλήματα.

Σε έρευνα που πραγματοποίησε ο διευθυντής του ΙΕΚ Αμφισσας κ. Πέτρος Καραστάθης, στην οποία συμμετείχαν 83 διευθυντές ή αναπληρωτές διευθυντές δημοσίων ΙΕΚ (επί του συνόλου των 114), τα ΙΕΚ έχουν λειτουργικά προβλήματα λόγω της... ρευστής κατάστασης γύρω από τη μεταλυκειακή εκπαίδευση και κατάρτιση. Οι πληρωμές καθυστερούν (το 96,4% των διευθυντών ΙΕΚ το έκρινε ως βασικό πρόβλημα), δεν υπάρχουν εργαζόμενοι με σχέση μονιμότητας στο ΙΕΚ (92,8%), ο χρόνος της θητείας είναι μικρός (91,5%) για να δημιουργηθούν οι συνθήκες που θα επιτρέψουν την ποιοτική ανάπτυξη του ΙΕΚ. Μάλιστα, οι διευθυντές επικρίνουν την απουσία συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτών και της διοίκησης κάθε ΙΕΚ (το 79,5% το θεωρεί βασικό πρόβλημα), ενώ το 79% εστιάζει στις ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή. Ενδεικτικά, όπως αναφέρεται στην έρευνα, τα ΙΕΚ έχουν αμφιβόλου ποιότητος αλλά υψηλού κόστους σημειώσεις, ενώ καταγράφονται καθυστερήσεις στην ετοιμασία και τη διανομή στους καταρτιζομένους. «Η αντιμετώπιση των πολλών προβλημάτων και η ανάπτυξη των ΙΕΚ απαιτούν αύξηση πόρων. Ομως, προς το παρόν, το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας δεν το επιτρέπει. Ας μετατρέψουμε το πρόβλημα σε ευκαιρία, σχεδιάζοντας ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης των ΙΕΚ, κάνοντάς τα πιο αποτελεσματικά υλοποιώντας εξειδικευμένα, σύγχρονα προγράμματα», καταλήγει ο κ. Καραστάθης.

Του Αποστολου Λακασα

ΠΡΕΖΑ TV
3-7-2010