Παγώνουν τις τιμές στα σχολικά είδη οι έμποροι, καθώς εκτιμούν ότι οι οικονομικές δυσκολίες θα επηρεάσουν αρνητικά την αγορά. Ηδη οι χονδρέμποροι καταγράφουν μείωση 10% στις παραγγελίες ενώ οι καταστηματάρχες δεν αποκλείουν να προχωρήσουν ακόμη και σε προσφορές προκειμένου να πουλήσουν το εμπόρευμά τους.
«Ανησυχούμε έντονα για την πορεία της αγοράς τη φετινή σεζόν. Αν και οι πρώτοι πελάτες άρχισαν τις αγορές τους χθες με τα είδη για το νηπιαγωγείο, που αρχίζει νωρίτερα, εκτιμούμε ότι το γενικό κλίμα θα επηρεάσει αρνητικά και τα σχολικά», υποστηρίζει ο κ. Γιώργος Μουστάκας, επικεφαλής της ομώνυμης αλυσίδας παιχνιδιών και εποχικών ειδών. Οι αλυσίδες παιχνιδιών έχουν εισέλθει την τελευταία δεκαετία δυναμικά και στην αγορά των σχολικών- όπως άλλωστε και σε αρκετές αγορές εποχικών ειδών- διαθέτοντας όλη την γκάμα των προϊόντων που γεμίζουν τη σάκα του μαθητή οποιασδήποτε ηλικίας. «Φέτος προσπαθήσαμε να συγκρατήσουμε τις τιμές στα περισσότερα είδη στα περσινά επίπεδα προκειμένου να πειστούν γονείς και μαθητές να κάνουν τις απαραίτητες αγορές». Μάλιστα, κατά τους εμπόρους σε πολλά προϊόντα έχει απορροφηθεί η αύξηση του ΦΠΑ, η οποία έχει διαμορφωθεί πλέον στο 23% για τα σχολικά είδη, ενώ σε ορισμένα προϊόντα το κόστος αγοράς έχει μειωθεί έως και κατά 15%.
Ομως, καλύτερη εικόνα για τις διαθέσεις μαθητών και γονιών θα αποκτήσουν οι έμποροι την επόμενη εβδομάδα οπότε αρχίζει και η περίοδος των πωλήσεων σχολικών ειδών, η οποία θα διαρκέσει φέτος μέχρι το Σάββατο 11 Σεπτεμβρίου, δύο μόλις ημέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία. Σε δύο εβδομάδες πραγματοποιείται γύρω στο 70% του συνολικού ετήσιου τζίρου σχολικών, που εκτιμάται ότι κινείται γύρω στα 80 εκατ. ευρώ. Μόνο ο τζίρος στις τσάντες ξεπερνά τα 30-40 εκατ. ευρώ ετησίως.
Η ανησυχία των λιανεμπόρων αποτυπώνεται στην πορεία των χονδρικών πωλήσεων. «Οι παραγγελίες έχουν πάει πίσω χρονικά σε σύγκριση με άλλες χρονιές», δηλώνει ο κ. Δημήτρης Βασιλειάδης, διευθύνων σύμβουλος της εισαγωγικής εταιρείας σχολικών ειδών Ρaxos. «Οι πελάτες μας έχουν αργήσει να προχωρήσουν σε αγορές. Θέλουν να δουν πώς θα ξεκινήσει η σεζόν για να υπολογίσουν το μέγεθος των παραγγελιών τους». Ετσι, μέχρι στιγμής οι παραγγελίες των λιανεμπόρων είναι 10% χαμηλότερες από πέρσι. «Αν και τα τελευταία τέσσερα- πέντε χρόνια ο τζίρος των σχολικών κινείται σε σταθερά επίπεδα, φέτος δεν αναμένουμε την ίδια εξέλιξη. Η αγορά θα είναι διαφορετική», επισημαίνει ο κ. Βασιλειάδης. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι ούτε η μόδα, που επηρεάζει θετικά τα τελευταία χρόνια την αγορά των σχολικών και κυρίως τις τσάντες, όπου κυριαρχούν τα μοτίβα γνωστών παιδικών ηρώων, θα μπορέσει να δώσει ώθηση στο αγοραστικό ενδιαφέρον.
Πέρα όμως από τις οικονομικές δυσκολίες, οι έμποροι υποστηρίζουν ότι το πάγωμα των τιμών οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον έντονο ανταγωνισμό που κυριαρχεί στην αγορά. «Ο ανταγωνισμός κυριαρχεί στον κλάδο μας», δηλώνει ο κ. Μουστάκας. «Βρισκόμαστε όλοι υπό πίεση και προσπαθούμε να μειώνουμε τις τιμές». Κύριο χαρακτηριστικό του κλάδου της λιανικής πώλησης σχολικών ειδών είναι η αυξανόμενη συγκέντρωση της αγοράς σε λίγες και μεγάλες αλυσίδες, που δραστηριοποιούνται κυρίως στον χώρο των παιχνιδιών, με αποτέλεσμα τη σταδιακή συρρίκνωση του αριθμού των παραδοσιακών μεμονωμένων σημείων πώλησης και την περαιτέρω όξυνση του ανταγωνισμού. Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, η τάση αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στην τιμολογιακή πολιτική των αλυσίδων, στη διεύρυνση της ποικιλίας των προσφερόμενων προϊόντων, στη διαφημιστική προβολή τους και στην αυξανόμενη γεωγραφική επέκταση του δικτύου των καταστημάτων τους τα τελευταία χρόνια. Ετσι, το μερίδιο αγοράς των παραδοσιακών παιχτών, όπως είναι τα βιβλιοπωλεία και τα χαρτοπωλεία, συρρικνώνεται συνεχώς, ενώ στη συγκεκριμένη αγορά έχουν διεισδύσει δυναμικά ακόμη και σούπερ μάρκετ.
Η πορεία της τιμής των σχολικών ειδών τη φετινή σεζόν αναμένεται να αποτυπωθεί λεπτομερώς στην ετήσια έρευνα του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. Πέρσι η έρευνα του ΚΕΠΚΑ έδειξε ότι σε πολλά από τα βασικά είδη οι αυξήσεις ήταν πολύ μεγάλες και παρά το γεγονός ότι σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων παρατηρήθηκαν μειώσεις τιμών, το συνολικό ποσό που αναγκάστηκαν να πληρώσουν οι γονείς για να αγοράσουν τον βασικό σχολικό εξοπλισμό ήταν σημαντικά αυξημένο. Για τους μαθητές του Δημοτικού, για παράδειγμα, κυμαινόταν μεταξύ 24 και 211 ευρώ.
Η οικονομική στενότητα αναμένεται επιπλέον να οδηγήσει τους καταναλωτές στην αγορά φθηνών ανώνυμων προϊόντων κινεζικής προέλευσης. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, να αντιστρέψει την τάση που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια, καθώς οι καταναλωτές είχαν στραφεί προς τα επώνυμα προϊόντα, τα οποία είναι και περισσότερο γνωστά στο ευρύ κοινό.
ΠΡΕΖΑ TV
24-8-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου