Ακριβότερες αναμένεται να γίνουν από τα τέλη του ερχόμενου φθινοπώρου οι μετακινήσεις με τα τρένα του ΟΣΕ, ενώ αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων θα ισχύσουν από τη νέα χρονιά και στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.
Oι αυξήσεις των εισιτηρίων που θα επιβαρύνουν σημαντικά το επιβατικό κοινό, καθώς θα ξεπερνούν το 30%, αποτελούν μέρος του σχεδίου και των δεσμεύσεων της κυβέρνησης έναντι της τρόικας για περιστολή των ελλειμμάτων στις συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ και των κρατικών επιχορηγήσεων προς αυτές. Θα συνοδεύονται δε από αλλαγές στο Εργασιακό, περικοπές στις αποδοχές και τις θέσεις των εργαζομένων, καθώς και από μέτρα αντιμετώπισης της λαθρεπιβίβασης, που σήμερα φτάνει στο 25%. Επίσης, εξετάζεται η είσοδος ιδιωτών στη διαχείριση και τον έλεγχο εισιτηρίων. Σήμερα, τα ελλείμματα στις αστικές συγκοινωνίες και στον ΟΣΕ ξεπερνούν συνολικά τα 12,5 δισ. ευρώ. Μόνο για το 2009 οι ζημιές του συνόλου των εταιρειών του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ, ΑΜΕΛ) και του Τραμ άγγιξαν τα 520 εκατ. ευρώ. Ακόμη και το κερδοφόρο Μετρό κατέγραψε το 2009 ζημιές ύψους 19 εκατ. ευρώ.
Ηδη, η Κομισιόν «συνιστά» πρόσθετες περικοπές κρατικών δαπανών 4 δισ. ευρώ εντός του τρέχοντος έτους, ενώ η κυβέρνηση δηλώνει έτοιμη να λάβει όποια μέτρα κριθούν αναγκαία, εστιάζοντας την προσπάθειά της κυρίως στην εξοικονόμηση πόρων από τις επιδοτήσεις προς τους συγκοινωνιακούς φορείς (ΟΣΕ, ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ και ΗΛΠΑΠ).
30% οι αυξήσεις στον ΟΣΕ
Η μεγάλη τομή θα γίνει στον ΟΣΕ, προκειμένου να περιοριστούν οι ζημίες του που πλησιάζουν τα 10 δισ. ευρώ, αλλά και οι ανάγκες χρηματοδότησής του από το Δημόσιο. Οι τιμές των εισιτηρίων από το τέλος του φθινοπώρου σχεδιάζεται να αυξηθούν κατά 30%, ενώ στόχος της κυβέρνησης είναι εντός του 2011 τα σιδηροδρομικά εισιτήρια να αυξηθούν εκ νέου, ώστε να φτάσουν στο 80% των αντίστοιχων εισιτηρίων των ΚΤΕΛ. Για την περιστολή των λειτουργικών δαπανών, παράλληλα με τις αυξήσεις των εισιτηρίων, σχεδιάζεται να απομακρυνθούν από τον ΟΣΕ περίπου 2.000 εργαζόμενοι (ένας στους τρεις), ενώ όσοι μείνουν θα παίρνουν βασικό μισθό μειωμένο κατά 20% και υπερωρίες- επιδόματα ψαλιδισμένα τουλάχιστον κατά 10%.
«Μοντέλο ΟΣΕ» θα εφαρμοσθεί και στις αστικές συγκοινωνίες, με αύξηση των τιμών εισιτηρίων, μείωση των επιδομάτων και των υπερωριών και σημαντικό συμμάζεμα σε όλους τους τομείς, δεδομένου ότι την τελευταία δεκαετία τα ελλείμματά τους έχουν υπερδιπλασιαστεί και η «μαύρη τρύπα» αγγίζει πλέον τα 3 δισ. ευρώ. Από τα στοιχεία που διαθέτει σήμερα ο ΟΑΣΑ, η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου προκειμένου να καλύπτονται οι λειτουργικές δαπάνες των συγκοινωνιακών φορέων θα έπρεπε να είναι 1,60 ευρώ, αντί του 1 ευρώ που πληρώνει σήμερα το επιβατικό κοινό της πρωτεύουσας. Οπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, το επιβατικό κοινό θα κληθεί να καλύψει μέρος του ποσού των 0,60 ευρώ που είναι η διαφορά, ενώ το υπόλοιπο θα καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ενα από τα σενάρια που επεξεργάζονται αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Μεταφορών και του ΟΑΣΑ προβλέπει την αύξηση από τον ερχόμενο Ιανουάριο της τιμής του ενιαίου εισιτηρίου από 1 ευρώ σε 1,20 ευρώ.
Ειδικότερα όσον αφορά τις αστικές συγκοινωνίες, η κυβέρνηση προχωρά στον ορισμό ειδικού συμβούλου που θα εκπονήσει μελέτη για την αναδιάρθρωσή τους. Σημαντικό βήμα για το υπουργείο Μεταφορών είναι και η αντιμετώπιση του προβλήματος της λαθρεπιβίβασης, που σε ορισμένα συγκοινωνιακά μέσα φτάνει το 25%.
ΠΡΕΖΑ TV
24-8-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου