Μνημόνιο πιθανής συνεργασίας στο μέλλον, το οποίο γεννά προσδοκίες για σημαντικές επενδύσεις που θα μπορούσαν να φθάσουν ακόμη και τα 5 δισ. δολάρια, υπέγραψαν χθες η Ελλάδα και το Κατάρ, κατά τη διάρκεια συνάντησης του πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου με τον εμίρη του Κατάρ, Αλ Θάνι, στη Νέα Υόρκη. Η συμφωνία έρχεται ύστερα από πολύμηνες διαβουλεύσεις μεταξύ των δύο χωρών και με αυτή διανοίγεται η προοπτική μιας σημαντικής εισροής αραβικών κεφαλαίων στην ελληνική αγορά σε μια χρονική στιγμή κατά την οποία το στοίχημα για την οικονομία είναι η ανάπτυξη. Πάντως, η ελληνική πλευρά τηρεί χαμηλούς τόνους, αφού πρόκειται για συμφωνία-πλαίσιο, που καταγράφει μεν τις προθέσεις του Κατάρ, αλλά δεν είναι δεσμευτική. Σε αυτήν επισημαίνεται ότι το Qatar Investment Fund θα επενδύσει μέχρι και 5 δισ. δολάρια και αναφέρονται πέντε τομείς ενδιαφέροντος: Τουρισμός, Real Estate, Μεταφορές, Υποδομές και Ενέργεια.
Το μνημόνιο, που δεν κάνει λόγο για συγκεκριμένα έργα, προβλέπει τη σύσταση εξαμελούς κοινής επιτροπής υψηλού επιπέδου που θα αναλάβει την υλοποίησή του και στην οποία επικεφαλής από ελληνικής πλευράς θα είναι ο υπουργός Επικρατείας και αρμόδιος για τις επενδύσεις, Χάρης Παμπούκης, και από την πλευρά του Κατάρ ο ομόλογός του, Αλ Σαγέντ, ο οποίος διαχειρίζεται τα κρατικά κεφάλαια της χώρας. Η επιτροπή θα συνεδριάσει εντός των επομένων δύο μηνών για να καθορίσει πού ακριβώς θα γίνουν οι επενδύσεις. Σημειώνεται ότι υπάρχει η κατ’ αρχήν συμφωνία για επένδυση του Κατάρ στον Αστακό, ενώ εκτός του τομέα της ενέργειας, η Qatar Investment Authority δραστηριοποιείται επίσης στον τουρισμό και την αξιοποίηση ξενοδοχειακών μονάδων. Μια περιοχή για την οποία υπάρχει έντονο ενδιαφέρον είναι η έκταση που κάλυπτε το παλαιό αεροδρόμιο του Ελληνικού, την οποία ελληνική κυβερνητική πηγή περιέγραψε ως «ίσως το καλύτερο φιλέτο» όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και στον κόσμο, καθώς είναι μέρος ενός σημαντικού ευρωπαϊκού αστικού κέντρου και ταυτόχρονα διαθέτει άμεση πρόσβαση στη θάλασσα και εύκολη δυνατότητα σύνδεσης με πολλά ελληνικά νησιά, κάτι που σημαίνει ότι προσφέρεται και για την κατασκευή μαρίνας σκαφών αναψυχής.
Το Ελληνικό δεν αναφέρεται ονομαστικά στο μνημόνιο, ωστόσο θεωρείται ένα από τα έργα που θα μπορούσαν να εξεταστούν. Σχετικά με την περίπτωση του Ελληνικού, και όχι μόνον αυτή, η Αθήνα διαμηνύει ότι οι επενδύσεις θα πρέπει να συνάδουν με τις αρχές και τους νόμους του ελληνικού κράτους, κάτι που σημαίνει ότι δεν θα κατασκευασθεί καζίνο, ενώ αποκλείεται η δημιουργία αεροδρομίου για lear jet.
Ελληνικές πηγές τόνιζαν ότι η προώθηση της συνεργασίας θα αποφέρει σημαντικά οφέλη στην ελληνική οικονομία, αλλά έσπευδαν να επισημάνουν ότι η υπογραφή του μνημονίου προθέσεων αφορά ακριβώς αυτό που υπονοεί ο τίτλος, «προθέσεις», οι οποίες μπορεί φυσικά να είναι καλές, αλλά είναι πολύ πρόωρο να ερμηνεύονται ως δέσμευση υλοποίησης επενδύσεων. Αλλωστε υπάρχουν πολλά παραδείγματα υπογραφής ανάλογων μνημονίων στο παρελθόν τα οποία τελικά δεν προχώρησαν.
Πάντως, με αφορμή χθεσινά δημοσιεύματα, που προεξοφλούσαν ότι η συμφωνία αφορά την περιοχή του Ελληνικού, σημειώθηκαν και οι πρώτες αντιδράσεις. Το ΚΚΕ σχολίασε ότι «ο λαός δεν χρειάζεται χώρους τύπου Λας Βέγκας» και ότι «τα σχέδια της κυβέρνησης δεν έχουν καμία σχέση με τις ανάγκες και τα οξυμένα προβλήματα του λαού». Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Συνασπισμού, κ. Π. Λαφαζάνης, κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή, κάνοντας λόγο για «απαράδεκτο ξεπούλημα δημόσιας γης και περιουσίας». Τέλος η Δράση ανέφερε ότι «η εμμονή στον λαϊκισμό οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια ολόκληρη την έκταση του πρώην αεροδρομίου στην καταστροφή, με τη μέθοδο της «σαλαμοποίησης»: ένα κομμάτι στις αερολέσχες, ένα κομμάτι αμαξοστάσιο τραμ, ένα κομμάτι εκθεσιακός χώρος, ένα κομμάτι στο Κατάρ (αλήθεια με ποια διαδικασία;)...».
Του Αθανασιου Eλλις
ΠΡΕΖΑ TV
25-9-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου