Κυριακή, Οκτωβρίου 03, 2010

ΞΟΔΕΨΕ 80.000 ΕΥΡΩ ΓΙΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΥΣ ΑΝΑΠΤΗΡΕΣ Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΨΩΜΙΑΔΗΣ…ΠΟΥ ΤΑ ΒΡΗΚΕ ΤΟΣΑ ΛΕΦΤΑ;;;

Ο πιο... κινητικός υποψήφιος περιφερειάρχης μέχρι στιγμής, σύμφωνα με τα στοιχεία του συστήματος «Διαφάνεια», είναι ο κ. Παναγιώτης Ψωμιάδης, ο οποίος έχει ξοδέψει περίπου 80.000 ευρώ σε διαφημιστικούς αναπτήρες, ενώ ο συνδυασμός έχει πληρώσει περίπου 4.000 ευρώ στην εταιρεία Σουρωτή Α.Ε. προφανώς για να ξεδιψάσει τους ψηφοφόρους του... Ο νομάρχης Θεσσαλονίκης έχει δαπανήσει ήδη το 1/10 από τα 866.000 ευρώ που είναι το όριο εξόδων του συνδυασμού του. Ο πιο «αναλυτικός» -αν και όλοι θα πρέπει να αναγράψουν αναλυτικά τα κονδύλια του προεκλογικού τους αγώνα- είναι ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γ. Μπουτάρης, ο οποίος έχει πραγματοποιήσει μέχρι στιγμής το 82,3% των πληρωμών μέσω τραπέζης -ανέρχονται σε 3.059 ευρώ- και καταγράφει ακόμα και τα 0,50 ευρώ που κοστίζει το έμβασμα της τράπεζας.
Ξόδεψε 80.000 ευρώ για διαφημιστικούς αναπτήρες

Ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηνών κ. Γ. Καμίνης ανάρτησε το τιμολόγιο που αφορά την εκτύπωση διπλότυπων εισιτηρίων εισφορών το οποίο κοστίζει 147,60 ευρώ. Αντίστοιχα ο ανθυποψήφιος του, νυν δήμαρχος Ν. Κακλαμάνης, δημοσιοποίησε μόνο το ποσό των 10.000 ευρώ που είναι έσοδα από φυσικά πρόσωπα.

Για πρώτη φορά στην ιστορία των εκλογικών διαδικασιών στην Ελλάδα μπορεί κάθε πολίτης να δει πόσα χρήματα εισπράττει και δαπανά για τον προεκλογικό του αγώνα και ο τελευταίος υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος της μικρότερης πόλης, αλλά και κάθε συνδυασμός που κατέρχεται στον στίβο των εκλογών. Και αυτό χάριν του πληροφοριακού συστήματος «Διαφάνεια» του υπουργείου Εσωτερικών, στο οποίο υποχρεωτικά πρέπει να αναρτηθούν όλα τα ποσά που αφορούν προεκλογικές δαπάνες και έσοδα.

Ομως μέχρι την Πέμπτη είχαν απογραφεί συνολικά μόνο 61 από τους εκατοντάδες συνδυασμούς που είναι υπόχρεοι και 725 υποψήφιοι από τους δεκάδες χιλιάδες οι οποίοι θα «εκτεθούν» στην ψήφο των εκλογέων στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές. Συνολικά έχουν δαπανήσει 200.000 ευρώ και έχουν καταγράψει έσοδα περισσότερα από 257.000 ευρώ. Και όλα τα ποσά -βάσει του νόμου για τις προεκλογικές δαπάνες- έχουν «ονοματεπώνυμο» προέλευσης ή αιτιολογία πληρωμής μέχρι και το τελευταίο ευρώ.

Αν και το υπουργείο Εσωτερικών όρισε την 22α Σεπτεμβρίου ως ημερομηνία όπου όλοι οι υποψήφιοι θα έπρεπε να έχουν πάρει ΑΦΜ και να έχουν καταγραφεί στη βάση δεδομένων, οι περισσότεροι, είτε λόγω γραφειοκρατίας ,είτε γιατί δεν έχουν ακόμα ανακοινώσει την υποψηφιότητά τους, δεν έχουν γίνει κοινωνοί της νέας διαδικτυακής πραγματικότητας.

Παρά τη σιωπηρή παράταση που δόθηκε για τους... αμελείς, είναι βέβαιο ότι θα κινδυνεύσουν να εκπέσουν ακόμα και από το αξίωμα που θα εκλεγούν όσοι δεν αναρτήσουν στο «φως της Διαφάνειας» τα προεκλογικά τους έσοδα και τις δαπάνες.

Παραλείψεις
Στο σύνολό τους οι υποψήφιοι δεν περιγράφουν αναλυτικά την προέλευση των εσόδων ή την αιτιολογία της δαπάνης όπως οφείλουν. Ακριβέστατη περιγραφή των τιμολογίων που αφορούν δαπάνες έχει πραγματοποιήσει ο υποψήφιος δήμαρχος Ηλιούπολης κ. Δημήτρης Πανταζόπουλος: «Καθαρισμός Εκλογικού Κέντρου (Νο: 3003/13-9-10 τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών) και συνολική εξόφληση ενοικίου Εκλογικού Κέντρου (No: 1/13-9-10 Απόδειξη δαπανών)», αναγράφει η πρώτη εγγραφή δαπάνης ύψους 2.221,40 ευρώ.

ΚΑΝΟΝΕΣ
Τι επιβάλλει η «Διαφάνεια» στους υποψηφίους

* Ορισμός διαχειριστή οικονομικών για κάθε συνδυασμό
* Τήρηση βιβλίων εσόδων-εξόδων, θεωρημένων από την αρμόδια ΔΟΥ
* Ολες οι συναλλαγές να πραγματοποιούνται μέσω τραπεζών
* Ανώτατο όριο ατομικών ενισχύσεων ορίζονται τα 2.000 ευρώ
* Αναρτούνται στο Διαδίκτυο τα έσοδα και τα έξοδα των συνδυασμών, μαζί με τα παραστατικά που τα συνοδεύουν
* Υπόκεινται στον έλεγχο της Επιτροπής Ελέγχου Δαπανών στην Περιφέρεια, στην οποία προεδρεύει δικαστικός λειτουργός με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Ελεγκτικού Συνεδρίου και του ΣΔΟΕ. Μπορεί να επιβάλλει κυρώσεις στους παραβάτες, οι οποίες είναι από χρηματικά πρόστιμα, φυλάκιση μέχρι και έκπτωση από το αξίωμα.

Ορια στις δαπάνες
Εχουν μειωθεί έως και 75% σε σχέση με το παρελθόν

Τα όρια των προεκλογικών εξόδων έχουν μειωθεί έως και 75% σε σχέση με ό,τι ίσχυε στις προηγούμενες εκλογές. Το σύνολο των εξόδων για όλες τις περιφέρειες θα φτάσει τα 4.960.500 ευρώ, έναντι 16.569.500 που δαπανήθηκαν στις προηγούμενες εκλογές το 2006.

Αντίστοιχα στην Αθήνα τα προεκλογικά έξοδα των συνδυασμών δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα 322.500 ευρώ, όταν στις δημοτικές εκλογές του 2006 δαπανήθηκε ποσό 684.000 ευρώ.

Στην Περιφέρεια Αττικής το ανώτατο όριο των δαπανών για το σύνολο των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων ήταν 3,8 εκατ. ευρώ και για τις εκλογές του ερχόμενου Νοέμβρη θα μειωθούν στο 1,3 εκατ. ευρώ. Υπολογίζεται ότι σε γενικές γραμμές 600.000-700.000 ευρώ θα διατεθούν σε τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά σποτ και τα υπόλοιπα χρήματα για την έκδοση έντυπου προγράμματος.

Αντίστοιχα, σε μεγάλους δήμους όπως στο Περιστέρι, για να πραγματοποιήσει ένας υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος μια προεκλογική εκστρατεία με? αξιώσεις, θα πρέπει να δαπανήσει -όπως αναφέρουν τοπικοί παράγοντες- περίπου 10-12.000 ευρώ.

Το όριο, όμως, των δαπανών ανέρχεται σε 2.000 ευρώ, με τα οποία μπορεί να εκδώσει ένα φυλλάδιο (600-900 ευρώ) και να κεράσει φίλους και ψηφοφόρους σε καφενεία της περιοχής.

Νίκος Β. Τσίτσας

ΠΡΕΖΑ TV
4-10-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: