Υστερα από δύο χρόνια- ή μάλλον δύο σεζόν- ανελέητου ανταγωνισμού μεταξύ της Αlgida, δηλαδή της Unilever και της ΕΒΓΑ, η οικογένεια του κ. Κυρ. Φιλίππου «έριξε λευκή πετσέτα». Και πλέον οι δύο από τους μεγαλύτερους πολυεθνικούς ομίλους καταναλωτικών προϊόντων διεθνώς, η αγγλο-ολλανδική Unilever και η ελβετική Νestle, ελέγχουν συνολικά περίπου 75% της ελληνικής αγοράς παγωτού- μιας αγοράς που κάθε χρόνο κρύβει καινούργιες εκπλήξεις για τους πρωταγωνιστές της. Η ανακοίνωση που εξέδωσαν την περασμένη Τρίτη οι δύο εταιρείες- η Αlgida και η ΕΒΓΑ -, πέραν όσων αναφέρει για το πλαίσιο της συνεργασίας τους, σηματοδοτεί το τέλος εποχής για την ιστορικότερη ελληνική βιομηχανία παγωτού της ελληνικής αγοράς- παράγει τυποποιημένο παγωτό από το 1936.
Το πρωί της ίδιας ημέρας σε συγκέντρωση των αντιπροσώπων της η διοίκηση της ΕΒΓΑ, αφού τους ανακοίνωσε το επίσημο πλαίσιο της συμφωνίας, τους είπε ότι στα επόμενα τρία χρόνια μέσα από τα ψυγεία της θα διακινούνται και παγωτά της Αlgida. Και σίγουρα οι αντιπρόσωποί της έφυγαν πιο ανήσυχοι για το «τι μέλλει γενέσθαι» απ΄ ό,τι όταν προσήλθαν. Από την επόμενη σεζόν τίποτε πλέον δεν θα είναι ίδιο στην εγχώρια αγορά του παγωτού.
Κατά τις υπάρχουσες πληροφορίες και σύμφωνα με όσα λέγονταν στην αγορά τα τελευταία δύο χρόνια, η Unilever έκανε πρόταση στην οικογένεια Φιλίππου να εξαγοράσει την ΕΒΓΑ- για τον πολυεθνικό όμιλο η αγορά του παγωτού αποτελούσε στρατηγική επιλογή διεθνώς- αλλά, όπως έγινε ευρέως γνωστό, «δεν τα βρήκαν στα λεφτά» και έτσι η πρώτη αποφάσισε να τη «χτυπήσει» στα σημεία πώλησης.
Μάλιστα κυκλοφορούσε έντονα η φήμη ότι ο πολυεθνικός όμιλος στην άρνηση της οικογένειας Φιλίππου απάντησε λέγοντας «θα σας αγοράσουμε στην αγορά», δηλαδή ο «πόλεμος» θα είναι σκληρός σε σημείο ώστε η ελληνική εταιρεία να αναγκαστεί να πωληθεί.
Οι χονδρέμποροι
Πράγματι, πέρυσι τρεις μεγάλοι χονδρέμποροι της ΕΒΓΑ, στη Λαμία, στον Βόλο και στις Σέρρες, και άλλοι μικρότεροι σε άλλες περιοχές πέρασαν στο «στρατόπεδο» της Αlgida. Υπολογίζεται ότι το 2009 συνολικά η ΕΒΓΑ έχασε περισσότερα από 1.500 μικρά σημεία πώλησης, πράγμα που φυσικά της στοίχισε στο μερίδιο αγοράς- υπολογίζονται συνολικά σε 80.000
τα σημεία πώλησης παγωτού στην ελληνική αγορά.
Η εταιρεία από την πλευρά της δεν έμεινε με σταυρωμένα τα χέρια αλλά έδωσε τη μάχη σημείο προς σημείο, με το μόνο όπλο που αναγνωρίζει η αγορά, την αύξηση των παροχών. Οπως έλεγαν πηγές της αγοράς, υπήρχαν σημεία πώλησης όπου οι παροχές είναι όσο ο θερινός τζίρος τους. Και τούτο μόνο και μόνο για να διατηρήσει την παρουσία της. Η αύξηση των παροχών «τράβηξε» όλη την αγορά «προς τα άνω», με προφανείς επιπτώσεις και στις άλλες εταιρείες, κυρίως όμως στις μικρότερες, με πιο αδύναμα μερίδια στην αγορά και ως εκ τούτου πιο ευάλωτες στον ανταγωνισμό των μεγάλων.
Ετσι σε διάστημα περίπου δύο χρόνων το μερίδιό της κατέρρευσε σε περίπου 20%. Και η άλλοτε κραταιά ελληνική βιομηχανία- που για δεκαετίες η επωνυμία της έγινε συνώνυμη του μικρού σημείου πώλησης στην αγορά- πέρασε στην τρίτη θέση, σε μια περίοδο εξαιρετικά δύσκολη, με τα οικονομικά της μεγέθη να βρίσκονται υπό κατάρρευση, τα δάνειά της να είναι μεγαλύτερα από τις πωλήσεις της, ενώ κάθε χρόνο συσσώρευε ζημιές εκατομμυρίων ευρώ. Και απ΄ ό,τι λέγεται η πίεση από τις τράπεζες ήταν ασφυκτική.
Η συμφωνία
Με βάση όσα έγιναν επισήμως γνωστά, η ΕΒΓΑ πωλεί τα βασικά της εμπορικά σήματα παγωτού, διατηρεί τις παραγωγικές εγκαταστάσεις της στον Βοτανικό- πρόκειται γα οικόπεδο πολύ μεγάλης αξίας σε μια περιοχή που αναβαθμίζεται-, το κέντρο αποθήκευσης και βεβαίως τα υπόλοιπα προϊόντα, όπως χυμοί, κρουασάν και κατεψυγμένες ζύμες. Η συμφωνία προβλέπει την παραγωγή στις εγκαταστάσεις της ελληνικής εταιρείας και ορισμένων παγωτών της Unilever για την εγχώρια αγορά και το εξωτερικό- παραγωγή φασόν. Το 2009 ο τζίρος του κλάδου των παγωτών της ΕΒΓΑ ανήλθε σε 32 εκατ. ευρώ.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας περίπου 65 εργαζόμενοι της ΕΒΓΑ (από το τμήμα των πωλήσεων και τις διοικητικές υπηρεσίες) θα μεταφερθούν στη Unilever. Στις επενδύσεις της Unilever στην Ελλάδα την τελευταία τετραετία συγκαταλέγονται η απόκτηση του 100% των μετοχών της Ελαΐς ΑΕ κατά το 2006, η επέκταση της παραγωγικής βάσης της Unilever στου Ρέντη και η επικείμενη κατασκευή κέντρου διανομής και αποθήκευσης στο Σχηματάρι.
ΠΡΕΖΑ TV
10-10-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου