Κλίμα ανησυχίας και προβληματισμού, επικράτησε στο υπουργείο Παιδείας, αλλά και στο μέγαρο Μαξίμου, τις τελευταίες ημέρες, με αφορμή το κείμενο αλλαγών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο καθυστέρησε έναν μήνα να δώσει στα πανεπιστήμια η υπουργός και την τελευταία στιγμή αποφασίστηκε να δοθεί κατά τη διάρκεια της συνόδου των πρυτάνεων που έγινε στο Ρέθυμνο χθες και προχθές.
Από την πρόσφατη φοιτητική πορεία διαμαρτυρίας εναντίον της επικείμενης εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Από την πρόσφατη φοιτητική πορεία διαμαρτυρίας εναντίον της επικείμενης εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Οι αντιδράσεις τόσο από καθηγητές όσο και από φοιτητές, με προεξάρχουσα την κυβερνητική παράταξη της ΠΑΣΠ, σε όσες αλλαγές έχουν γίνει γνωστές για τα πανεπιστήμια, ευθύνονται για την ένταση, τόσο στο υπουργείο Παιδείας όσο και στο μέγαρο Μαξίμου.
Στις αλλεπάλληλες και πολύωρες συσκέψεις, τις τελευταίες ώρες πριν από τη σύνοδο των πρυτάνεων, στο υπουργείο Παιδείας ακούστηκε η άποψη ακόμη και να μη δοθεί καν κείμενο για διαβούλευση στους πρυτάνεις, τουλάχιστον μέχρι να γίνουν οι εκλογές της 7ης Νοεμβρίου. Κάτι τέτοιο όμως δεν είχε επικρατήσει ώς το βράδυ της περασμένης Παρασκευής, αλλά συμφωνήθηκε ο διάλογος να αρχίσει μετά τις εκλογές.
Μεγάλη προσπάθεια καταβλήθηκε για να παρουσιαστεί ένα «στρογγυλεμένο» κείμενο, στο οποίο θα αμβλύνονταν τα σημεία αιχμής, που ήδη προκάλεσαν τριγμούς στα πανεπιστήμια. Κάτι που η κυβέρνηση φοβάται ότι μπορεί, ιδιαίτερα αυτές τις μέρες, που αναμένεται και ο εορτασμός του Πολυτεχνείου, να εξελιχθεί σε σημαντικό μέτωπο αναταραχής.
Τον τόνο στο κλίμα ανησυχίας έδωσε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, που ανακοίνωσε ότι δεν θα συμμετάσχει στη σύνοδο των πρυτάνεων, κάτι που γίνεται πρώτη φορά. Ο πρύτανης του ιδρύματος, Σίμος Σιμόπουλος, δήλωσε σχετικά στην «Κ.Ε.»:
«Προσχηματικός»
«Αποφασίσαμε να μην πάμε, διότι η ημερήσια διάταξη ήρθε την Πέμπτη, λίγες ώρες πριν από την έναρξη της συνόδου, έτσι δεν υπήρχε κανένα περιθώριο προσυζήτησης, όπως γίνεται πάντα. Από την άλλη πλευρά, ενώ είχαμε την υπόσχεση από την υπουργό ότι λίγες μέρες μετά τους Δελφούς στις 26 Σεπτεμβρίου θα είχαμε στα χέρια μας το κείμενο των αλλαγών για να το συζητήσουμε στη σύνοδο, αυτό δεν έγινε. Επί ποίου λοιπόν κειμένου θα γινόταν ο διάλογος;»
Η σύγκλητος του Πολυτεχνείου πάντως συνεδρίασε και ομόφωνα χαρακτήρισε «προσχηματικό» τον διάλογο που θέλει το υπουργείο Παιδείας να αρχίσει, ενώ είναι υπό εξέτασιν και η συμμετοχή του ιδρύματος σ' αυτόν. Ο πρύτανης εκφράζοντας, όπως είπε, την προσωπική του άποψη, υποστηρίζει ότι «χρειάζεται ανανέωση το θεσμικό πλαίσιο, αλλά αυτό πρέπει να γίνει με βάση: τη δημόσια και δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση, την αυτοδιοίκηση των ιδρυμάτων, σύμφωνα με το άρθρο 16 του Συντάγματος και, ειδικά για τα πολυτεχνεία, το πενταετές ενιαίο αδιάσπαστο πρόγραμμα σπουδών, που θα οδηγεί στο δίπλωμα του μηχανικού». Ο πρύτανης του Πολυτεχνείου είναι σύμφωνος με την κατεύθυνση της διεθνοποίησης των ιδρυμάτων, ενώ για το επίμαχο θέμα της συμμετοχής managers στη διοίκηση αντιπροτείνει να εξεταστεί η ενίσχυση του ρόλου των προϊσταμένων γραμματείας και η συμμετοχή των εκπροσώπων των κοινωνικών εταίρων να γίνεται κατά περίπτωση, δηλαδή για παράδειγμα στο ΕΜΠ θα μπορούσε να είναι από το Τεχνικό Επιμελητήριο, αλλά χωρίς δικαίωμα ψήφου σε ακαδημαϊκά θέματα.
Από ορισμένους πανεπιστημιακούς ετέθη και το θέμα του κόστους μιας συνόδου πρυτάνεων, που, τελικά, έπρεπε να γίνει μετά τη γνωστοποίηση των προτάσεων του υπουργείου Παιδείας.
«Σε καιρούς λιτότητας», είπε στην «Κ.Ε.» καθηγητής μεγάλου πανεπιστημίου, «δεν είναι δυνατόν να δαπανώνται τόσα κονδύλια από τα ίδια ιδρύματα στα οποία έγιναν σκληρές περικοπές. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, δεκάδες πρυτάνεις, καθηγητές και στελέχη των πανεπιστημίων πήγαν στο Ρέθυμνο, περίπου για πέντε ημέρες, διέμειναν σε πολυτελές ξενοδοχείο, έκαναν δυο-τρεις εκδρομές και άκουσαν την υπουργό Παιδείας, που θα μπορούσε να τους είχε ενημερώσει στέλνοντάς τους τις προτάσεις της και στη συνέχεια να τους συναντήσει. Αλλωστε στην εποχή μας υπάρχει και το μέσον της τηλεδιάσκεψης, που θα μπορούσαμε να το χρησιμοποιούμε συχνότερα».
Οι μάνατζερ
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, στο 25σέλιδο κείμενο που είχε καταρτιστεί αργά το βράδυ της περασμένης Παρασκευής, επιχειρήθηκε να δοθεί έμφαση στην αυτενέργεια των ίδιων των ιδρυμάτων σε όλα τα ζητήματα. Για το επίμαχο θέμα της τοποθέτησης managers στη διοίκηση των πανεπιστημίων, την πλειοψηφία θα έχουν οι προερχόμενοι από το ίδρυμα και όχι οι εκτός. Παράλληλα, υπάρχει και η συμμετοχή των φοιτητών στα όργανα διοίκησης.
Ομως, τουλάχιστον 15 είναι τα κριτήρια που τίθενται για τη χρηματοδότηση των ιδρυμάτων, η οποία θα είναι ανάλογη με το έργο κάθε πανεπιστημίου, το οποίο θα αποτιμάται βάσει αξιολόγησης. Πρώτη φορά δίνεται ιδιαίτερο βάρος όχι μόνον στον αριθμό των εισαγόμενων φοιτητών, αλλά κυρίως των πτυχιούχων. Ιδιαίτερη σημασία αποκτά η έρευνα και τα σχετικά προγράμματα ενός ιδρύματος. Επίσης, είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι την τελευταία στιγμή το υπουργείο δεν θέλησε να αναφερθεί λεπτομερώς στο σχέδιο «Καλλικράτης» στα ιδρύματα, με τις συγχωνεύσεις, ακόμη και καταργήσεις, τμημάτων και τελικό στόχο τη μείωσή τους. «Θέλουμε να ανέβει ο πήχης στα ιδρύματα», είπε στέλεχος του υπουργείου Παιδείας στην «Κ.Ε.», «και γι' αυτό κάθε πανεπιστήμιο θα αξιολογείται ανάλογα με τους στόχους και τα αποτελέσματά του σε όλους τους τομείς. Εμείς δίνουμε το περίγραμμα, δεν μπαίνουμε σε λεπτομέρειες. Δίνουμε ένα κείμενο διαλόγου και όχι ένα σχέδιο νόμου, θέλουμε να ακούσουμε προτάσεις, ιδέες και απόψεις των ίδιων των πανεπιστημίων, πριν νομοθετήσουμε».
Χαρακτηριστικό της ανησυχίας του υπουργείου Παιδείας είναι και το γεγονός ότι ζητήματα-αγκάθια που έχουν σχέση με τους φοιτητές δεν αναφέρονται αναλυτικά αλλά παραπέμπονται ουσιαστικά στον εσωτερικό κανονισμό των ιδρυμάτων. Θέματα τέτοια έχουν σχέση με τα προαπαιτούμενα μαθήματα, την παρουσία στο πανεπιστήμιο, το θέμα των αιώνιων φοιτητών κ.λπ. Ολα αυτά παραπέμπονται στους εσωτερικούς κανονισμούς.
Οι επιλογές άλλωστε θα κριθούν από το αποτέλεσμα που θα φανεί στην αξιολόγηση του κάθε ιδρύματος.
Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ
ΠΡΕΖΑ TV
24-10-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου