Σε μητροπολιτικό φορέα συγκοινωνιών προβλέπεται να ενταχθούν όλοι οι δημόσιοι φορείς που εκτελούν μεταφορικό έργο στο λεκανοπέδιο. Δεν αποκλείεται τελικώς να περιληφθούν και τα ιδιωτικά ΚΤΕΛ Αττικής. Λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό, ηλεκτρικός, τραμ, έχουν πέντε διαφορετικές διοικήσεις και πολυάριθμο προσωπικό σε διοικητικές θέσεις που έχει σχεδόν πανομοιότυπες αρμοδιότητες. Η συνένωση, πάγια θέση των συγκοινωνιολόγων, είναι ιδέα απλούστερη και από το αυγό του Κολόμβου, που σκοντάφτει όμως στις τεράστιες μισθολογικές διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στις πέντε, στην πλειονότητά τους ελλειμματικές, ΔΕΚΟ.
*Στην ΕΘΕΛ, όπου ανήκουν τα μπλε λεωφορεία, απασχολούνται 6.450 εργαζόμενοι, με μέσο μισθό 43.000 ευρώ τον χρόνο. Η εταιρεία μόνον την τελευταία τριετία έχει έλλειμμα 840 εκατ. ευρώ. Το ετήσιο κόστος μισθοδοσίας αγγίζει τα 277 εκατ. ευρώ, όταν τα έσοδα το 2009 διαμορφώθηκαν στα 193 εκατ. ευρώ. Για το 2011 τα έσοδα προβλέπεται να αυξηθούν και να φθάσουν στα 350 εκατ. ευρώ, μέσω της αύξησης της τιμής των εισιτηρίων και της αντιμετώπισης των τζαμπατζήδων, στοίχημα μάλλον δύσκολο.
*Οι πιο καλά αμειβόμενοι εντοπίζονται στον ηλεκτρικό (ΗΣΑΠ), έναν φορέα με έλλειμμα 250 εκατ. ευρώ την τελευταία τριετία. Ο μέσος μισθός για τους 1.200 εργαζόμενους διαμορφώνεται στα 72.000 ευρώ τον χρόνο.
*Το 2009 το μετρό, συγκεκριμένα η ΑΜΕΛ, που είναι η εταιρεία λειτουργίας, παρά το γεγονός ότι παρουσιάζει ικανοποιητική αύξηση επιβατών 8%, εντάχθηκε πρώτη φορά στις προβληματικές ΔΕΚΟ, με έλλειμμα που διαμορφώθηκε στα 19 εκατ. ευρώ. Το γεγονός αποδίδεται κυρίως στις 270 προσλήψεις που είχαν γίνει το καλοκαίρι του 2009 και είχαν συνεχιστεί ως και την προεκλογική περίοδο.
*Η μισθοδοσία πάντως δεν φαίνεται να είναι η βασική αιτία των ελλειμμάτων στους συγκοινωνιακούς φορείς. Είναι ενδεικτικό ότι το Τραμ βρίσκεται στο κόκκινο, παρά το γεγονός ότι οι 610 εργαζόμενοι έχουν μέσο ετήσιο μισθό 34.000 ευρώ. Το έλλειμμα της εταιρείας, που λειτουργεί από τα μέσα του 2004, ανέρχεται σε 23,7 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις από τα εισιτήρια διαμορφώνονται στα μόλις 5,6 εκατ. ευρώ.
*Το επίσημο κράτος έχει και αυτό τις ευθύνες του για τα κακά οικονομικά αποτελέσματα της δημόσιας συγκοινωνίας, αφού οι βεβαιωμένες υποχρεώσεις του στο τέλος του 2009 ανέρχονται σε 3,8 δισ. ευρώ και έως τώρα έχουν καταβληθεί μόλις 1,1 δισ. ευρώ, κάτι παραπάνω από το 25%.
Τον «γόρδιο δεσμό» έχει αναλάβει να κόψει το υπουργείο Υποδομών, με νομοσχέδιο που έχει εκπονήσει και αναμένεται να δημοσιοποιηθεί στην αρχή του Δεκεμβρίου. «Θα δώσουμε τη μάχη του νοικοκυρέματος, με στόχο σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία λόγω της κρίσης να βοηθήσουμε τους πολίτες να στραφούν στα μέσα μαζικής μεταφοράς και να αυξήσουμε το ποσοστό των ημερήσιων μετακινήσεων που γίνονται με συγκοινωνία στο 40% την επόμενη διετία» μας διαβεβαιώνει ο αρμόδιος υφυπουργός, Σπύρος Βούγιας, που με τη διοίκηση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής (ΟΑΣΑ) έχουν εκπονήσει σχέδιο άμεσης εφαρμογής για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό με καλύτερη αξιοποίηση του δυναμικού που θα παραμείνει.
Τα κυριότερα μέτρα, όπως τα περιγράφει ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, Δημήτρης Δημητρίου, αναμένεται να μειώσουν το λειτουργικό κόστος κατά 8-10 εκατ. ευρώ τον χρόνο και περιλαμβάνουν:
*Αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών, ώστε να «κουμπώνουν» με τα δίκτυα σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ, προαστιακός). Εχουν μελετηθεί οι ανάγκες και η πορεία της επιβατικής κίνησης. Καταγράφεται για παράδειγμα σοβαρή μείωση στην Αθήνα, τον Πειραιά και τους προσφυγικούς δήμους (Δραπετσώνα, Κερατσίνι, Νίκαια, Καισαριανή, Δάφνη, Νέα Ιωνία). Παρατηρούνται αυξητικές τάσεις στα βορειοανατολικά προάστια και τους παραλιακούς δήμους, ενώ αναπτύσσονται δυναμικά περιφερειακά κέντρα, όπως το Μενίδι, το Ζεφύρι και τα Ανω Λιόσια.
*Συγχώνευση γραμμών με χαμηλή κίνηση και αλλαγή των δρομολογίων τα Σαββατοκύριακα σε περιοχές όπου δεν τις έχουν ανάγκη, όπως σχολεία, βιομηχανίες κ.λπ. Εξορθολογισμός των νυχτερινών γραμμών. Μόνον από την εξοικονόμηση καυσίμων και την ένταξη στο δίκτυο λεωφορείων που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο, θα μειωθεί το λειτουργικό κόστος κατά 3% μέσα στο 2011.
Το κίνημα «Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω» στις συγκοινωνίες της πρωτεύουσας δεν αφορά πλέον μόνο τους παραδοσιακούς τζαμπατζήδες. Εδώ και μερικούς μήνες οι επιβάτες έρχονται συχνά πρόσωπο με πρόσωπο με νεανικές φατσούλες ή και καλοντυμένες κυρίες κάποιας ηλικίας που τους προσφέρουν ευγενικά το χρησιμοποιημένο εισιτήριό τους. «Ισχύει για άλλη μισή ώρα», εξηγούν στους μη μυημένους.
Είναι η πιο αθώα «κλεψιά» εις βάρος ενός κράτους που αντιμετωπίζει τον πολίτη σαν αγελάδα για άρμεγμα.
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
ΠΡΕΖΑ TV
28-11-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου