Από την κατάργηση ή τη συνένωση τμημάτων ΤΕΙ θα ξεκινήσει ο «Καλλικράτης» στην παιδεία, δηλαδή το σχέδιο χωροταξικής αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα τμήματα που είναι πρώτα στο στόχαστρο είναι εκείνα των τουριστικών σπουδών.
Συγκεκριμένα, το σενάριο που θεωρείται επικρατέστερο θέλει τα επτά τμήματα των ΤΕΙ, Αθήνας, Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Κρήτης, Λάρισας, Πάτρας και Ηγουμενίτσας, να συνενωνονται σε τρία στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη.
Εκπρόσωποι των ΤΕΙ συμφωνούν στη δραστική αυτή συγχώνευση.
Θα ακολουθήσουν τμήματα κατάρτισης ή εξειδίκευσης, όπως π.χ. Ελεγκτικής, Χρηματοοικονομικής, ακόμη και Αισθητικής.
Αμέσως μετά εξετάζεται να περιοριστούν τμήματα που έχουν σχέση με τη γεωργία. Δηλαδή Ζωικής Παραγωγής, Φυτικής Παραγωγής και Θερμοκηπευτικών Καλλιεργειών. ίδια εξέλιξη προδιαγράφεται και για τα τμήματα Υδατοκαλλιεργειών, Αλιείας και Ιχθυοκαλλιέργειας . Στο κόκκινο βρίσκονται, επίσης, και τα τμήματα που έχουν σχέση με τη γεωπονία, όπως Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος και Δασοπονίας.
Ο πρόεδρος του ΤΕΙ της Αθήνας, Δ. Νίνος, είπε στην «Κ.Ε.» ότι είναι σύμφωνος «να κλείσουν όσα τμήματα δεν έχουν, αποδεδειγμένα, ενεργούς σπουδαστές. Και αυτό θα διαπιστωθεί σε λίγες μέρες όταν τα ιδρύματα θα δώσουν στο υπουργείο Παιδείας τον αριθμό των πτυχιούχων τους κάθε χρόνο και όχι των εισαγομένων. Γιατί υπάρχουν δεκάδες τμήματα, κυρίως περιφερειακών ΤΕΙ, όπου μόλις εισάγονται οι σπουδαστές σπεύδουν να ζητήσουν μετεγγραφή. Για παράδειγμα, από το τμήμα Οινολογίας του ΤΕΙ Καβάλας, που εδρεύει στη Δράμα, εισήχθησαν περί τους 60 σπουδαστές και πήραν μετεγγραφή για το ΤΕΙ Αθήνας 40. Ομως, σε κάθε περίπτωση οι συγχωνεύσεις και οι καταργήσεις δεν μπορούν να περιοριστούν μόνο στα ΤΕΙ αλλά πρέπει να γίνουν αντίστοιχες και στα πανεπιστήμια».
Ο πρόεδρος του ΤΕΙ Πατρών, Σ. Καπλάνης, κάνει λόγο για την ανάγκη συνδιαχείρισης τμημάτων ΤΕΙ με αντίστοιχα των πανεπιστημίων. Αναφέρει μάλιστα ως παράδειγμα, το τμήμα Διοίκησης και Οικονομίας του ΤΕΙ το οποίο βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το αντίστοιχο του Πανεπιστημίου Πατρών. «Θα μπορούσε», υποστηρίζει, «να έχει κοινή διαχείριση πόρων, διοίκησης, επιστημονικού δυναμικού και εργαστηρίων, αλλά, ενδεχομένως, διαφορετικές κατευθύνσεις σπουδών. Οι στόχοι των τμημάτων μας είναι ίδιοι.
»Η διαφορά είναι ότι, ενώ ο αριθμός των διδασκομένων είναι ίδιος, οι καθηγητές και οι πόροι του πανεπιστημίου είναι πολλαπλάσιοι. Επιπλέον και οι ίδιες οι σχολές ΤΕΙ, με το πλήθος των μαθημάτων που έχουν είναι δυνατόν ακόμη και σήμερα να απονέμουν πτυχία και άλλων ειδικοτήτων που έχει ανάγκη η αγορά, έτσι ώστε να μην ιδρύονται νέα τμήματα στο ίδιο ΤΕΙ ή πανεπιστήμιο ή σε άλλη πόλη».
Αν όμως υπάρχουν τόσες διαφορετικές απόψεις στα ΤΕΙ, στα πανεπιστήμια η κατάσταση είναι πιο περίπλοκη και οι αντιδράσεις αναμένονται εντονότερες. Το υπουργείο, πάντως, είναι αποφασισμένο να προχωρήσει κατ' αρχάς, σε συνενώσεις ξενόγλωσσων τμημάτων και στη συνέχεια, ολόκληρων ιδρυμάτων, όπως για παράδειγμα του Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδας με το Θεσσαλίας, ή του Δυτικής Μακεδονίας με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Στην Αθήνα εξετάζεται και το ενδεχόμενο να ενωθεί το Πάντειο με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.
Ο πρύτανης του Αριστοτελείου, Γ. Μυλόπουλος, είπε στην «Κ.Ε.»: «Ο επανασχεδιασμός του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα επιτύχει μόνο αν βασιστεί στην εξυπηρέτηση των πραγματικών αναγκών της κοινωνίας, της οικονομίας, της ανάπτυξης και της ακαδημαϊκότητας. Οποια ιδρύματα δεν ανταποκρίνονται σ' αυτούς τους στόχους πρέπει να κλείσουν αμέσως. Για παράδειγμα, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και έχει αναπτύξει τις οικονομικές σπουδές, θα μπορούσε να λειτουργήσει συμπληρωματικά με το Αριστοτέλειο».
Ο Γ. Μυλόπουλος, τέλος, υποστηρίζει επίσης ότι στο Αριστοτέλειο, θα μπορούσε να ενταχθεί, ως ξενόγλωσσο τμήμα με αλλοδαπούς μαθητές, και το Διεθνές Πανεπιστήμιο.
Ο πρόεδρος του ΤΕΙ Πειραιά, Λ. Βριζίδης, τονίζει: «Συμφωνώ απόλυτα με τις συνενώσεις τμημάτων ώστε να γίνουν βιώσιμα. Οσα έχουν κάτω από 100 σπουδαστές πρέπει να συγχωνευθούν».
Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ
ΠΡΕΖΑ TV
28-11-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου