Κυριακή, Νοεμβρίου 07, 2010

ΑΝΟΙΓΕΙ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΕΠΑ…ΞΕΠΟΥΛΑΜΕ ΛΕΜΕ!!!

ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ του χρόνου η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) μπορεί να έχει αποκρατικοποιηθεί. Η εκτίμηση ανήκει σε κορυφαίο κυβερνητικό παράγοντα και έγινε λίγο μετά την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και των συμβούλων αποκρατικοποίησης της εταιρείας (Rothschild, UBS και Alpha Bank). Η διαδικασία, όμως, τρέχει παράλληλα με το διαγωνισμό για την εκχώρηση του 49% και του μάνατζμεντ της Εταιρείας Παροχής Αερίου Αττικής, γεγονός που αναγκάζει τους μεγάλους παίκτες του κλάδου να επιλέξουν προς τα πού θα κινηθούν. Μεταξύ αυτών εγχώριοι όμιλοι, όπως τα Ελληνικά Πετρέλαια του Σπ. Λάτση και η Motor Oil του Β. Βαρδινογιάννη αλλά και ισχυρά συγκροτήματα του εξωτερικού.

Πόλεμος και ειρήνη

Μέχρι πρότινος στην αγορά η κρατούσα άποψη ήθελε την παραχώρηση μεγαλύτερου μεριδίου της ΔΕΠΑ στα Ελληνικά Πετρέλαια να αποτελεί αφορμή... πολέμου μεταξύ των δύο επιχειρηματικών ομίλων. Η απόφαση όμως των ΕΛΛ.ΠΕ. να υποβάλουν χαμηλή προσφορά στον διαγωνισμό της ΕΠΑ Αττικής προκειμένου να επικεντρωθούν στην υπόθεση της ΔΕΠΑ φαίνεται να αλλάζει το σκηνικό.

Για τον διαγωνισμό της ΕΠΑ Αττικής μη δεσμευτικές προσφορές είχαν υποβάλει εννέα εταιρείες. Εν συνεχεία αποκλείστηκαν τα Ελληνικά Πετρέλαια, η ισπανική Gas Natural και η Ιντρακάτ (συμφερόντων Σ. Κόκκαλη). Δεσμευτικές προσφορές υπέβαλαν τελικά έξι: η Μ&Μ (κοινή εταιρεία των Motor Oil και ομίλου Μυτιληναίου), η Prometheus Gaz, η Ελλάκτωρ, το Milos Fund-Apax Partners, η γερμανική GoldGas και η ιταλική ΕΝΙ. Η τελευταία είναι ήδη μέτοχος με 49% στις άλλες δύο ΕΠΑ (Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας) και ενδιαφέρεται σφόδρα για να βάλει... πόδι και στην Αττικής.

Από τις παραπάνω, η Promitheus Gaz (συμφερόντων Κοπελούζου) είναι από τους βασικότερους προμηθευτές ρωσικού αερίου της ΔΕΠΑ. Από την άλλη πλευρά, το σχήμα Μ&Μ ενδιαφέρεται επίσης σφόδρα για τη διεύρυνση της παρουσίας του στον χώρο της ενέργειας, με απώτερο στόχο μεταξύ άλλων την είσοδο στη λιανική φυσικού αερίου. Σχέδιο, που θα μπορούσε να αναπτυχθεί σε βάθος χρόνου μέσω των υφιστάμενων δικτύων λιανικής (Avin, Cyclon) αλλά και της Shell Hellas, όταν τα σημεία πώλησης της τελευταίας θα έχουν ενταχθεί λειτουργικά στον όμιλο της Motor Oil που τα εξαγόρασε.

Η υποβολή χαμηλής προσφοράς από την πλευρά των Ελληνικών Πετρελαίων αρχικά προκάλεσε έκπληξη. Στη συνέχεια όμως κύκλοι της αγοράς υποστήριξαν πως τα ΕΛΛ.ΠΕ. επέλεξαν σκόπιμα να μείνουν εκτός διεκδίκησης της ΕΠΑ Αττικής για να επικεντρωθούν στη διεκδίκηση μεγαλύτερου μεριδίου της ΔΕΠΑ. Συσχέτισαν μάλιστα ένα τέτοιο ενδεχόμενο με την πρόσφατη συνάντηση που είχε με τον υπουργό Οικονομικών ο πρόεδρος του ομίλου Τάσος Γιαννίτσης.

Οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν πως στη συνάντηση με τον Γ. Παπακωνσταντίνου τέθηκαν επί τάπητος όλα τα θέματα που αφορούν στη διακαή επιθυμία του ομίλου Λάτση να αποκτήσει το πλειοψηφικό ποσοστό της ΔΕΠΑ, οι λεπτές ισορροπίες με την πλευρά Βαρδινογιάννη και τα μερίδια που θα μπορούν να διεκδικήσουν στην αγορά ενέργειας γερμανικές, γαλλικές και δευτερευόντως ιταλικές εταιρείες.

Από τη στιγμή που το θερμότατο ενδιαφέρον των ΕΛΛ.ΠΕ. αφορά τη ΔΕΠΑ, η ΕΠΑ Αττικής ήταν λογικό να περάσει σε δεύτερη μοίρα, αφήνοντας ελεύθερο χώρο για τους άλλους ανταγωνιστές, κυρίως όμως τη Μ&Μ. Ούτως ή άλλως τα ΕΛΛ.ΠΕ. μετέχουν και στις τρεις ΕΠΑ καθώς ελέγχουν το 35% της ΔΕΠΑ, που με τη σειρά της κατέχει το 51% στις εταιρείες διανομής. Επιχειρηματικοί κύκλοι κάνουν λόγο για... χαμήλωμα των τόνων μεταξύ των δύο πλευρών (ΕΛΛ.ΠΕ. - Motor Oil) και έναν κάποιου είδους συμβιβασμό καθώς οι συνέπειες της κρίσης απαιτούν πιο ευέλικτες τακτικές. Το ισχυρό πλεονέκτημα της ΕΠΑ Αττικής έγκειται στην άδεια προμήθειας για την περιοχή της Αττικής, μονοπωλιακή για περίπου 20 έτη ακόμη.

Του Μ. ΓΕΛΑΝΤΑΛΙ

ΠΡΕΖΑ TV
7-11-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: