Τι σχέση μπορεί να έχει μια έκθεση σύγχρονης τέχνης με την Κωνσταντίνα Κούνεβα;
Το πληγωμένο πρόσωπο της εργαζόμενης γυναίκας, που πριν από δύο χρόνια έπεσε θύμα άνανδρης επίθεσης, αναδεικνύουν οι μάσκες μιας ταλαντούχου εικαστικού, της Μάρθας Φωκά, που συμμετέχει με το έργο της σε ομαδική έκθεση σε όροφο του ξενοδοχείου «St George Lycabettus» στη Δεξαμενή.
Κανείς δεν έχει ξεχάσει την 44χρονη καθαρίστρια που το βράδυ της 22ας Δεκεμβρίου του 2008 επιστρέφοντας από τη δουλειά της στο σπίτι έπεσε θύμα βίαιης επίθεσης. Δύο άγνωστοι που βρίσκονταν σε αυτοκίνητο την περιέλουσαν με βιτριόλι, ενώ της άνοιξαν με τη βία το στόμα, ποτίζοντάς την με το καυστικό υγρό, προκαλώντας της σοβαρότατες ζημιές σε ζωτικά όργανα.
Η Εκθεση Σύγχρονης Τέχνης «Rooms 2010» που διοργανώνει κάθε χρόνο η γκαλερί «Καππάτος» στα δωμάτια κεντρικού ξενοδοχείου της Αθήνας έγινε πια θεσμός και μάλιστα πετυχημένος. Φέτος 25 επιμελητές εκθέσεων, ιστορικοί, θεωρητικοί τέχνης και αρχιτέκτονες επιλέγουν έναν πρωτοεμφανιζόμενο καλλιτέχνη ή ομάδα καλλιτεχνών για να παρουσιάσουν το έργο τους στα δωμάτια ενός ορόφου του ξενοδοχείου «St George Lycabettus». Τριάντα έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες εκθέτουν ζωγραφικά έργα, γλυπτικά, εικαστικές-ηχητικές-φωτογραφικές-σκηνογραφικές εγκαταστάσεις, αρχιτεκτονικά projects, designs, performances, προβολές, ταινίες. Κάθε καλλιτέχνης παρουσιάζεται ατομικά σε κάθε δωμάτιο μεταμορφώνοντας το περιβάλλον του δωματίου (και του μπάνιου) σε προσωπικό «δωμάτιο» έκθεσης.
Η νεαρή Μάρθα Φωκά, αριστούχος απόφοιτος του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, έχει δείξει το ταλέντο της στις μάσκες από τις παραστάσεις του επίσης ταλαντούχου σκηνοθέτη Σίμου Κακάλα. Το περσινό καλοκαίρι, στην παράσταση των Rimini Protokoll, μιας πρωτοποριακής ομάδας θεάτρου-ντοκουμέντου -η αισθητική της έχει ταυτιστεί με την κατάργηση κάθε έννοιας θεατρικής μεταμόρφωσης και μυθοπλασίας, ενώ στη σκηνή ανεβάζουν πάντα ως «ηθοποιούς» ανθρώπους της διπλανής πόρτας-, δημιούργησε τη μάσκα της Κ. Κούνεβα.
Πρόκειται για τον «Προμηθέα στην Αθήνα», που έκλεισε τις περσινές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών. Εκατό Αθηναίοι διαφορετικής ηλικίας, φύλου, κοινωνικής τάξης, περιοχής και εθνικότητας εξέθεσαν στη σκηνή του Ηρωδείου, με αφορμή τον προμηθεϊκό μύθο, τη δική τους πραγματικότητα, απαντώντας σε ερωτήματα πάνω στη σχέση τους με τους τραγικούς ήρωες. Μέσα στην πολύχρωμη πανσπερμία των σύγχρονων κατοίκων της πρωτεύουσας ξεχώρισε η μοναδική οπτική αναφορά στην αρχαιότητα: μια γυναίκα φοράει σχεδιασμένο προσωπείο που παραπέμπει σ' ένα λαβωμένο πρόσωπο. Και, όταν συστηθεί στο κοινό, ανακαλύπτουμε ότι πρόκειται για την ίδια την πραγματικότητα -που τώρα όμως επιβάλλει τη χρησιμοποίηση της μάσκας- μιας συνδικαλίστριας από τη Βουλγαρία, που το πρόσωπό της παραμορφώθηκε ύστερα από επίθεση με βιτριόλι...
Τώρα, στο ουδέτερο, σκοτεινό δωμάτιο ενός ξενοδοχείου (επιμέλεια της θεατρολόγου Δηώς Καγγελάρη) η μάσκα της παράστασης πολλαπλασιάζεται. Τοποθετούνται τέσσερα αντίτυπα του ίδιου προσωπείου και φωτίζονται διαδοχικά οι διαφορετικές όψεις του, ενώ ταυτόχρονα προβάλλονται αποσπάσματα από την παράσταση.
Η Μάρθα Φωκά προβληματίστηκε για το πώς θα δουλέψει τη μάσκα. «Στην αρχή είχα τρομάξει. Δεν ήθελα να είναι εφιαλτική ή προσβλητική αλλά ούτε καλλιτεχνική ή ελαφριά. Επρεπε να φέρει τη δύναμη του σοκαριστικού γεγονότος. Το αρχαίο προσωπείο ήταν η λύση: δεν είναι ρεαλιστικό, ενώ παραπέμπει στο χάλασμα από τον χρόνο ή τη βίαιη επέμβαση».
Οσο για την Κωνσταντίνα Κούνεβα, επισκέφθηκε την έκθεση και συγκινήθηκε. Δεν θέλει να ξεχαστεί η ιστορία της, για να μην λησμονήσουμε, όπως έχει πει σε συνέντευξή της, ότι «ο φόβος δεν βοηθάει, ο φόβος δεν σε αφήνει να είσαι ελεύθερος, ο φόβος είναι καταστροφή».
Της ΕΦΗΣ ΜΑΡΙΝΟΥ
ΠΡΕΖΑ TV
12-12-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου