Το μεγάλο μέγεθος του εσωτερικού δακτυλίου της Αθήνας, που έχει διάμετρο περίπου 5 χλμ., είναι ο μεγάλος εχθρός της πεζοδρόμησης της Πανεπιστημίου, που θα τεσταριστεί σύντομα στη χειμερινή εκδοχή της.
Η πρόβα που θα γίνει σε περιορισμένο μήκος (από το Σύνταγμα ώς το ύψος της Ιπποκράτους) είχε εξαγγελθεί για σήμερα αλλά αναβλήθηκε λόγω της απεργίας στα μέσα μεταφοράς.
Η κατάργηση της κυκλοφορίας στον πιο σημαντικό οδικό άξονα του Λεκανοπεδίου είναι εφικτή όπως έδειξαν οι πρώτες μελέτες. Στην Πανεπιστημίου σε ώρα αιχμής κινούνται 3.200 οχήματα, που σε ημερήσια βάση φθάνουν τις 100.000 και σε ποσοστό 50% διέρχονται από το κέντρο για να καταλήξουν σε άλλους προορισμούς. Ιδιαίτερα αυξημένη είναι η παρουσία των ταξί. Διέρχονται επίσης 20 λεωφορειακές γραμμές και άλλες 15 γραμμές τρόλεϊ, που βεβαίως προβλέπεται να διατηρηθούν και μετά την πεζοδρόμηση, μαζί με την επέκταση του τραμ, που σήμερα τερματίζει στο Σύνταγμα.
Πρόβλημα θα υπάρξει με τα μέσα μαζικής μεταφοράς κατά τη φάση της κατασκευής, οπότε θα χρειαστεί να κλείσει ο δρόμος τουλάχιστον για έξι μήνες. Η προσωρινή λύση που εξετάζεται είναι να «σπάσουν» οι σημερινές διαμπερείς γραμμές, όπως αυτή που κάνει τη διαδρομή Πατήσια-Αμπελόκηποι. Τα τρόλεϊ θα ξεκινούν από τα Πατήσια και θα σταματούν στο ύψος της λεωφόρου Αλεξάνδρας για να κάνουν αναστροφή. Δεν αποκλείεται αυτή η επιλογή να μην είναι προσωρινή.
Ο «πονοκέφαλος» που αναδείχθηκε από τις κυκλοφοριακές μελέτες είναι η επιβάρυνση στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο, όπως στο τελευταίο τμήμα της Βασιλίσσης Σοφίας, στο μικρό δρόμο που περνά μπροστά από τα ξενοδοχεία της πλατείας Συντάγματος και κυρίως στην Αμαλίας, όπου ήδη κινούνται 4.000 οχήματα σε ώρα αιχμής.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα πάντως αναμένεται στην Αλεξάνδρας, η οποία με 4.000 οχήματα σε ώρα αιχμής έχει ήδη φθάσει σε επίπεδα κορεσμού. Επιπλέον δεν θα έχει διέξοδο αφού καταλήγει στην Ιουλιανού, η οποία δεν επαρκεί ούτε για τις σημερινές ανάγκες της κυκλοφορίας. Η λεωφόρος θα δεχθεί ένα μεγάλο μέρος από την κίνηση στη Β. Σοφίας, όπου σε ώρα αιχμής κινούνται 2.100 οχήματα, αλλά και της Ιπποκράτους.
«Το στοίχημα θα κριθεί στη σωστή οργάνωση των συγκοινωνιών. Εχει αποδειχθεί από παλιότερες έρευνες του μετρό ότι οι επιβάτες δυσανασχετούν με τις μετεπιβιβάσεις. Πάνω από μία θα στους στείλει πίσω στο Ι.Χ.», επισημαίνει ο συγκοινωνιολόγος Μαθιός Καρλαύτης, αναπληρωτής του Πολυτεχνείου.
Οι αρμόδιοι στο υπουργείο Περιβάλλοντος πάντως είναι αισιόδοξοι και, σύμφωνα με πληροφορίες, ετοιμάζουν ολόκληρο φάκελο που πιθανότατα θα παρουσιάσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός στις αρχές του 2011. Οι σημαντικότερες προτάσεις που θα περιλαμβάνει είναι οι ακόλουθες:
*Αντιδρομείται η Ακαδημίας και τα αυτοκίνητα θα κινούνται με κατεύθυνση την πλατεία Κάνιγγος, ενώ αλλαγές θα υπάρξουν και σε άλλους δρόμους που είναι κάθετοι στην Πανεπιστημίου.
*Πεζοδρομείται η Ρήγα Φεραίου και πλέον ενοποιείται ο χώρος της Εθνικής Βιβλιοθήκης με την πρυτανεία του Πανεπιστημίου, επεκτείνοντας την πλακόστρωση που ήδη υπάρχει ώς την Ακαδημία, αναδεικνύοντας την Αθηναϊκή Τριλογία, τα πιο φινετσάτα κτίρια της πρωτεύουσας.
*Δίνεται έμφαση στο τραμ, που σε πρώτη φάση θα φθάσει ώς την πλατεία Αιγύπτου, στη διασταύρωση της Πατησίων με την Αλεξάνδρας, με προοπτική να συνεχίσει αργότερα μέχρι τα Πατήσια.
*Μονοδρομείται η Αχαρνών και τα οχήματα θα κινούνται μόνον προς την κατεύθυνση της Ομόνοιας. Η κίνηση προς τα Πατήσια θα εξυπηρετείται όπως σήμερα από την Γ' Σεπτεμβρίου.
*Επεκτείνεται η πεζοδρόμηση στο πρώτο τμήμα της Πατησίων, ώς τη συμβολή με τη Μάρνης, ώστε να ολοκληρωθεί ο μεγάλος αρχαιολογικός περίπατος και να συνδεθούν τα δύο μεγάλα μουσεία, το Αρχαιολογικό και της Ακρόπολης.
Στους σχεδιασμούς περιλαμβάνεται πρόταση για πεζοδρόμηση της Αμαλίας ως τη Φιλελλήνων, για την ενοποίηση της πλατείας Συντάγματος.
Οραμα του Αντώνη Τρίτση, η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου έμεινε στα χαρτιά 25 χρόνια. Σήμερα βρίσκεται σε προτεραιότητα. Η αυξημένη κυκλοφορία μπορεί να αντιμετωπιστεί, διαβεβαιώνουν οι ειδικοί. Τι θα γίνει όμως με την ασφάλεια των πεζών, τους οικονομικούς μετανάστες, την παραβατικότητα; «Αγκάθια» που δεν αντιμετωπίζονται μόνο με πολεοδομικές και κυκλοφοριακές παρεμβάσεις.
ΠΡΕΖΑ TV
12-12-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου