Η δεξιά του Κυρίου ξαναχτύπησε ύστερα από τρία χρόνια. Το φυλλάδιο «Προς το Λαό» και το περιεχόμενό του προκαλούν αντιδράσεις στο εσωτερικό της Ιεραρχίας και την μήνιν πολλών κυβερνητικών στελεχών, απειλώντας να κλονίσουν την ισορροπία στις σχέσεις Εκκλησίας-κυβέρνησης, που εκφράζεται από τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο. «Είμαστε μια χώρα υπό κατοχή και εκτελούμε εντολές των κυρίαρχων-δανειστών μας. Η χώρα μας φαίνεται να μην είναι πλέον ελεύθερη, αλλά να διοικείται επί της ουσίας από τους δανειστές μας», αναφέρεται από τον συντάκτη του κειμένου, μητροπολίτη Σιατίστης Παύλο. Εναν συντηρητικό, αλλά χαμηλών τόνων ιεράρχη, προερχόμενο από παραεκκλησιαστικές οργανώσεις.
Τα όσα γράφτηκαν στο φυλλάδιο, ήταν αποτέλεσμα της εισήγησης του μητροπολίτη Σιατίστης στην Ιεραρχία τον Οκτώβριο και είχαν εγκριθεί από ολόκληρο το σώμα. Τότε όμως είχε εκδοθεί ανακοίνωση σε πολύ ήπιο τόνο, με αποτέλεσμα πολλοί ιεράρχες να μείνουν με την εντύπωση ότι δεν θα υπάρξει δεύτερο. Γι' αυτό ξαφνιάστηκαν με το φυλλάδιο.
Μεγάλος είναι ο αριθμός των μητροπολιτών που όχι μόνο συμφωνούν με το ύφος του κειμένου, αλλά θεωρούν ότι η Ιεραρχία άργησε να εκφρασθεί εναντίον των πολιτικών και της κυβέρνησης.
Οι μητροπολίτες Θεσσαλονίκης Ανθιμος και Καλαβρύτων Αμβρόσιος είναι εκείνοι που ηγούνται της άποψης ότι η Εκκλησία πρέπει να έχει λόγο επί παντός και μάλιστα πρέπει να υιοθετήσει «σκληρή» γραμμή απέναντι στους κυβερνώντες. Ο Ανθιμος που φαίνεται να επιχειρεί να καλύψει το κενό του Χριστόδουλου, μετατρέπει συχνά τον άμβωνα σε βήμα για να κατακεραυνώσει πρόσωπα, όπως η πρόσφατη περίπτωση του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γ. Μπουτάρη. Προσφιλή στον ιεράρχη είναι τα εθνικά θέματα.
Ο Καλαβρύτων Αμβρόσιος, πιο εκσυγχρονισμένος, αλλά περισσότερο παρεμβατικός και οξύς, χρησιμοποιεί με άνεση το Διαδίκτυο. Είναι ο πρώτος από τους μητροπολίτες ο οποίος, από τον περασμένο Μάιο που ήρθε στη χώρα το ΔΝΤ, έγραψε ότι η Ελλάδα είναι υπό κατοχή, άλλου τύπου από εκείνη του '40. Σκληρές εκφράσεις χρησιμοποίησε ο Αμβρόσιος για το φορολογικό νομοσχέδιο, για την κάρτα του πολίτη, για το μάθημα των θρησκευτικών, για τους μετανάστες, για την ανέγερση τεμένους, αλλά κυρίως εναντίον του αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου.
Είναι ο μόνος μητροπολίτης που τον επικρίνει συχνά δημοσίως, εξαπολύοντας επιθέσεις που αρχίζουν και τελειώνουν με τη φράση: «Είναι άφωνος».
Με τις περισσότερες θέσεις του Ανθίμου και του Αμβρόσιου συμφωνούν πολλοί ιεράρχες, που εκπροσωπούν τη συντηρητική «παράταξη» μέσα στην Ιεραρχία. Δεσπόζουσα θέση μεταξύ αυτών κατέχει ο Πειραιώς Σεραφείμ, ο οποίος δεν δίστασε πριν από λίγες ημέρες να μιλήσει για «γραικύλους διατάκτες της Νέας Εποχής, που μέσα στη φρικτή οικονομική κρίση την οποία ενορχήστρωσαν τα αφεντικά τους και κάτω από το βάρος της στενάζει ο ελληνικός λαός, βρήκαν την ευκαιρία της αποδόμησης της θρησκευτικής ιδιοπροσωπείας του Νέου Ελληνισμού».
Στη συντηρητική πτέρυγα της Ιεραρχίας ανήκουν επίσης οι: Σπάρτης Ευστάθιος, Καισαριανής Δανιήλ, Αιτωλοακαρνανίας Κοσμάς, Αργολίδος Ιάκωβος, Θήρας Επιφάνιος, Πατρών Χρυσόστομος, Παροναξίας Καλλίνικος, Καστοριάς Σεραφείμ, Φλωρίνης Θεόκλητος, Γλυφάδας Παύλος, Κυθήρων Σεραφείμ, Μεσογαίας Νικόλαος, Νέας Σμύρνης Συμεών.
Στην πτέρυγα των «προοδευτικών» αρχιερέων ανήκουν μητροπολίτες, όπως: Ιωαννίνων Θεόκλητος, Ναυπάκτου Ιερόθεος, Ζακύνθου Χρυσόστομος, Περιστερίου Χρυσόστομος, Μεσσηνίας Χρυσόστομος.
Ομως η συντριπτική πλειονότητα των αρχιερέων δεν εκφράζεται. Προτιμά να σιωπά και ελάχιστοι είναι αυτοί που παίρνουν το λόγο ακόμη και στη συνεδρίαση της Ιεραρχίας. Είναι οι μητροπολίτες που επηρεάζουν τα εκλογικά αποτελέσματα μέσα στην Εκκλησία, ωστόσο ποτέ δεν λένε τις απόψεις τους, ούτε στο διπλανό τους, όπως λένε στην «Κ.Ε.» πολλοί αρχιερείς. Αυτοί συχνά συμπαρατάσσονται με τους συντηρητικούς.
Σ' αυτό το τοπίο ο Ιερώνυμος προσπαθεί να κρατήσει την ισορροπία, κυρίως ανάμεσα στις ακραίες φωνές της Ιεραρχίας και την κυβέρνηση. Στην περίπτωση του φυλλαδίου, χειρίστηκε το θέμα με διπλωματία. Δεν επικρίνει το κείμενο, παρ' ότι όπως λένε μητροπολίτες που τον ξέρουν καλά, δεν εκφράζει το ύφος και την πολιτική του. Λέγοντας όμως ότι σέβεται τις αποφάσεις της Ιεραρχίας, δίδει απάντηση σε όσους τον κατηγορούν ότι έχει ταυτισθεί με την κυβέρνηση, ενώ συγχρόνως δείχνει και προς τους πολιτικούς ότι με τους χαμηλούς τόνους που υιοθετεί, συγκρατεί τους ακραίους.
Δεν είναι λίγα τα πολιτικά στελέχη, ακόμη και από τη Ν.Δ., που υποστηρίζουν ότι η «γραμμή» αυτή είναι σωστή, γιατί, σε μια τόσο κρίσιμη για τον τόπο περίοδο, το τελευταίο που θα χρειαζόταν από την Εκκλησία, θα ήταν ο διχασμός του λαού.
Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ
ΠΡΕΖΑ TV
24-12-2010
1 σχόλιο:
Κοίτα να δεις που συμφώνησε με τα όσα έγραφες preza ότι είναι υπάλληλοι η ελληνική κυβέρνηση και κουμάντο κάνει το ΔΝΤ και η εκκλησία.
Δημοσίευση σχολίου