«Η χώρα μας φαίνεται να μην είναι πλέον ελεύθερη, αλλά να διοικείται επί της ουσίας από τους δανειστές μας. (...) Δηλώνουμε δηλαδή ότι είμαστε μία χώρα υπό κατοχή και εκτελούμε εντολές των κυριάρχων- δανειστών μας». Οι παραπάνω φράσεις από το φυλλάδιο της Ιεραρχίας που διανεμήθηκε στους ιερούς ναούς πριν από δύο εβδομάδες θύμισαν την εποχή του Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου: τότε η Εκκλησία συνήθιζε να παρεμβαίνει στα πολιτικά πράγματα.
Αλλά και έναν μήνα νωρίτερα, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος (ΔΙΣ) υιοθετώντας τις πρακτικές των σκληρών και ακραίων ομάδων της Εκκλησίας είχε ζητήσει από την κυβέρνηση να μην περιέχεται ο αριθμός 666 στην κάρτα του πολίτη. Ακόμα πιο πριν, στις αρχές Οκτωβρίου, η Ιεραρχία είχε αποφασίσει να μελετήσει τα σχολικά βιβλία ισχυριζόμενη ότι έχει εντοπίσει σημάδια αποχριστιανοποίησης.
Η αλυσίδα των παραπάνω κινήσεων της Ιεράς Συνόδου το τελευταίο τρίμηνο έκανε αρκετούς να αναρωτιούνται εάν η Εκκλησία με επικεφαλής τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο αποφάσισε να επιστρέψει στο συντηρητικό παρελθόν τής... «Δεξιάς του Κυρίου» υποχωρώντας στους σκληρούς της Ιεραρχίας. Ανθρωποι που γνωρίζουν όμως τα εκκλησιαστικά πράγματα εκτιμούν μιλώντας στα «ΝΕΑ» πως ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος δεν αποφάσισε ξαφνικά να εγκαταλείψει το χαμηλών τόνων προφίλ του. Οπως λένε, τρεις είναι οι λόγοι που τον αναγκάζουν να υποχωρήσει και να συμβιβαστεί- έως έναν βαθμό- με τους σκληρούς της Εκκλησίας το τελευταίο διάστημα.
Το φιλανθρωπικό έργο. Εκκλησιαστικές πηγές εκτιμούν πως ο Αρχιεπίσκοπος είναι πιθανόν να δίνει χώρο στους συντηρητικούς της Ιεραρχίας και τις ακραίες φωνές σκεπτόμενος πως έτσι δεν θα υπάρχουν τριγμοί και συγκρούσεις στο εσωτερικό της Εκκλησίας. Θα αποφευ χθούν αντιπαραθέσεις μητροπολιτών. Και με αυτόν τον τρόπο θα «μπορέσει να υλοποιήσει αυτά που θεωρεί πρωτεύοντα για την Εκκλησία: δηλαδή το προνοιακό και φιλανθρωπικό έργο και την εξυγίανση των οικονομικών». Χαρακτηριστικό είναι, λένε, πως ακόμη και όταν εκδίδεται μια σκληρή ανακοίνωση, συνοδεύεται πάντα από διατυπώσεις που εξισορροπούν κατά κάποιον τρόπο τη σκληρότητά της. Παράδειγμα η τελευταία ανακοίνωση της ΔΙΣ για την κάρτα του πολίτη: η Σύνοδος διαπίστωνε ασάφεια, αντίφαση και σύγχυση στο κείμενο διαβούλευσης, αλλά την ίδια στιγμή ανέφερε πως αναμένει το νομοθετικό πλαίσιο για την τελική τοποθέτησή της.
Οι ίδιες πηγές προσθέτουν πως ο κ. Ιερώνυμος ανέκαθεν ήταν αντισυγκρουσιακός χαρακτήρας. Γι΄ αυτό αναγκάζεται να κάνει υποχωρήσεις και να δέχεται ακόμη και πιο ακραίες φωνές και απόψεις.
Υπεροχή των σκληρών. Ενας ακόμη λόγος που οδήγησε τον Αρχιεπίσκοπο αλλά και την Εκκλησία γενικότερα στο να διατυπώσουν πιο συντηρητικές απόψεις, είναι το γεγονός ότι η Διαρκής Ιερά Σύνοδος από τον Σεπτέμβριο και μετά απαρτίζεται κυρίως από συντηρητικούς ιεράρχες. Ενδεικτικό είναι πως μέλη της ΔΙΣ είναι ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ, ο Μητροπολίτης Σάμου Ευσέβιος- πρώην μέλος της εκκλησιαστικής οργάνωσης Χρυσοπηγή- και ο Μητροπολίτης Καισαριανής Δανιήλ. «Ο Αρχιεπίσκοπος σέβεται τη Συνοδικότητα. Και βέβαια προσπαθεί να κρατάει και τις ισορροπίες προκειμένου να μπορεί να διοικήσει» αναφέρουν άνθρωποι που γνωρίζουν τα εκκλησιαστικά πράγματα.
Συντηρητική πλειοψηφία. Οσο για την Ιεραρχία (το ανώτατο σώμα διοίκησης της Εκκλησίας), εκεί στη συντριπτική τους πλειονότητα οι ιεράρχες ανήκουν στο συντηρητικό μπλοκ της Εκκλησίας. Ενδεικτικό είναι ότι για την κάρτα του πολίτη μόνον ο Μητροπολίτης Ζακύνθου Χρυσόστομος διατύπωσε δημοσίως τη διαφορετική προσωπική του άποψη. Αλλά και για το φυλλάδιο, μολονότι αρκετοί ιεράρχες διατύπωσαν ενστάσεις για το περιεχόμενό του, ελάχιστοι τις εξέφρασαν ανοιχτά.
ΠΡΕΖΑ TV
30-12-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου