Μία από τις μεγαλύτερες μομφές των Βρυξελλών προς την κυβέρνηση τον τελευταίο καιρό είναι ότι ψηφίζει νόμους που δεν εφαρμόζει. Αυτό δεν είναι πρωτάκουστο, αλλά όταν το λέει η τρόικα και σε στριμώχνει αποκτά άλλο νόημα.
Μετά την τελευταία συνέντευξη των εκπροσώπων της τρόικας και τα όσα επεισοδιακά ακολούθησαν, οι πρώτοι έχουν γίνει ακόμα πιο καχύποπτοι. Κι αυτό γιατί πιστεύουν ότι ενώ η κυβέρνηση όταν συζητά μαζί τους συμφωνεί σε όσα πρέπει να γίνουν, στη συνέχεια προσπαθεί να αγοράσει χρόνο και «βαδίζει με ρυθμούς και πονηριά... Ανατολίτη» όπως σχολίαζε, ιδιωτικώς, γραφειοκράτης των Βρυξελλών.
Ψηφίζουν δηλαδή τους νόμους που ζητά η τρόικα, ώστε να τους δείξουν έργο, αλλά στη συνέχεια είτε για να αποφύγουν αντιδράσεις, είτε γιατί στην Ελλάδα αυτό συνηθίζεται, οι νόμοι συχνά βαλτώνουν.
Πριν από λίγο καιρό ο πρωθυπουργός, έφερε το θέμα στο υπουργικό συμβούλιο. «Τι γίνεται με τους νόμους που ψηφίζουμε; Προχωράνε; Εφαρμόζονται;» για να λάβει τις συνήθεις συγκεχυμένες απαντήσεις που δεν έδιναν καθαρή εικόνα. Κάποιοι εξηγούσαν ότι για να εφαρμοστεί ένας νόμος χρειάζονται προεδρικά διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις, κοινές υπουργικές αποφάσεις και εγκύκλιοι οι οποίες συχνά καθυστερούν. Ορισμένοι, μάλιστα, χρέωσαν την καθυστέρηση ακόμα και στην Ε.Ε., από την οποία υποτίθεται περίμεναν διευκρινίσεις κ.λπ.
Ο πρωθυπουργός ζήτησε να καταγραφεί πόσοι νόμοι έχουν ψηφιστεί από την αρχή της διακυβέρνησής τους και να «αναζητηθεί» η τύχη τους. Την αποστολή έφερε εις πέρας ο γενικός γραμματέας της κυβέρνησης, Σωτήρης Λύτρας, με τη συμβολή του γραφείου παρακολούθησης κυβερνητικού έργου.
Τα αποτελέσματα της καταγραφής έδειξαν ότι αυτή η κυβέρνηση έχει ψηφίσει 70 νόμους. Για την εφαρμογή τους απαιτούνταν 1.200 προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις (κατά μέσον όρο περίπου 17 για το καθένα) εκ των οποίων έχουν εκδοθεί λιγότερα από 400, δηλαδή το 30%.
Η λίστα που δείχνει αναλυτικά ποιοι νόμοι, ποιων υπουργών καθυστερούν παραδόθηκε από τον Σ. Λύτρα στον πρωθυπουργό και αναμένεται νέος έλεγχος. Υπάρχουν και κάποιοι υπουργοί, πιο τυχεροί, πάντως, που δεν χρειάστηκε να ψηφίσουν σχεδόν καθόλου νόμους, όπως οι υπουργοί Εξωτερικών και Αμυνας.
Πολλοί από τους νόμους αυτούς αφορούν επιταγές της τρόικας. Στο 30%, που εφαρμόστηκαν, συμπεριλαμβάνονται και μερικές από τις σκληρότερες (όπως η μείωση των μισθών και των συντάξεων) και πολλές από αυτές που μένουν σε εκκρεμότητα αφορούν διαρθρωτικές αλλαγές, που απαιτούν συγκρούσεις (και γι' αυτό αναβάλλονται), εξυγιάνσεις οργανισμών, απορροφήσεις κονδυλίων, αδειοδοτήσεις, αντιμετώπιση γραφειοκρατίας κ.ά.
Το υπουργείο με τις λιγότερες (σχεδόν καθόλου) εκκρεμότητες είναι αυτό των Οικονομικών. Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου αποδεικνύεται από τους ταχύτερους στην προώθηση των σχετικών αποφάσεων, ίσως γι' αυτό αποτελεί και τον «αγαπημένο» της τρόικας. Οι αποφάσεις για τις μειώσεις των μισθών του Δημοσίου και των συντάξεων, για παράδειγμα, χρειάστηκαν νόμο για να περάσουν και αρκετά πολύπλοκη διαδικασία για να εφαρμοστούν. Ο υπουργός Οικονομικών, όμως, κατάφερε και υλοποίησε το νόμο σε χρόνο σπρίντερ.
Βεβαίως, ο υπουργός Οικονομικών εμφανίζεται αποδοτικός με βάση τα ποσοτικά κριτήρια της εφαρμογής των νόμων που έχουν ψηφιστεί. Αυτό είναι λογικό, γιατί στην αρμοδιότητά του ήταν οι νόμοι που είχαν να κάνουν με την άμεση μείωση μισθών και την επιβολή φοροεισπρακτικών μέτρων (ωστόσο, πολλές φορές ο Γ. Παπακωνσταντίνου αναγκάστηκε να διορθώσει δικά του νομοθετήματα με νέα, καθώς στην πράξη κρίθηκαν μη εφαρμόσιμα. Χαρακτηριστικά παραδείγμα, ο τρόπος φορολόγησης των νομικών προσώπων, αλλά και η επιβολή του φόρου υπεραξίας στις αγοραπωλησίες μετοχών).
Υπάρχουν αρκετές απαιτήσεις του μνημονίου για τις οποίες κάποιοι υπουργοί είχαν υποσχεθεί ότι θα τις διευθετούσουν μέσω των σχετικών νόμων. Κάποιοι από αυτούς τους νόμους, όμως, ήταν πολύ γενικοί (όπως π.χ. για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων) και το σημείωσε η τρόικα. Οι υπουργοί απάντησαν ότι όλα θα συγκεκριμενοποιούνται στις σχετικές υπουργικές αποφάσεις. Αυτές όμως καθυστερούν, καθώς κάποιοι υπουργοί δεν θέλουν να τα χαλάσουν με κανέναν.
Υπάρχει όμως και η αδράνεια, καθώς ορισμένες αποφάσεις που αφορούν απορρόφηση κονδυλίων δεν προσκρούουν σε κανενός άλλου είδους κώλυμα.
Της ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΣΙΟΥΤΗ siouti@enet.gr
ΠΡΕΖΑ TV
3-4-2011
Μετά την τελευταία συνέντευξη των εκπροσώπων της τρόικας και τα όσα επεισοδιακά ακολούθησαν, οι πρώτοι έχουν γίνει ακόμα πιο καχύποπτοι. Κι αυτό γιατί πιστεύουν ότι ενώ η κυβέρνηση όταν συζητά μαζί τους συμφωνεί σε όσα πρέπει να γίνουν, στη συνέχεια προσπαθεί να αγοράσει χρόνο και «βαδίζει με ρυθμούς και πονηριά... Ανατολίτη» όπως σχολίαζε, ιδιωτικώς, γραφειοκράτης των Βρυξελλών.
Ψηφίζουν δηλαδή τους νόμους που ζητά η τρόικα, ώστε να τους δείξουν έργο, αλλά στη συνέχεια είτε για να αποφύγουν αντιδράσεις, είτε γιατί στην Ελλάδα αυτό συνηθίζεται, οι νόμοι συχνά βαλτώνουν.
Πριν από λίγο καιρό ο πρωθυπουργός, έφερε το θέμα στο υπουργικό συμβούλιο. «Τι γίνεται με τους νόμους που ψηφίζουμε; Προχωράνε; Εφαρμόζονται;» για να λάβει τις συνήθεις συγκεχυμένες απαντήσεις που δεν έδιναν καθαρή εικόνα. Κάποιοι εξηγούσαν ότι για να εφαρμοστεί ένας νόμος χρειάζονται προεδρικά διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις, κοινές υπουργικές αποφάσεις και εγκύκλιοι οι οποίες συχνά καθυστερούν. Ορισμένοι, μάλιστα, χρέωσαν την καθυστέρηση ακόμα και στην Ε.Ε., από την οποία υποτίθεται περίμεναν διευκρινίσεις κ.λπ.
Ο πρωθυπουργός ζήτησε να καταγραφεί πόσοι νόμοι έχουν ψηφιστεί από την αρχή της διακυβέρνησής τους και να «αναζητηθεί» η τύχη τους. Την αποστολή έφερε εις πέρας ο γενικός γραμματέας της κυβέρνησης, Σωτήρης Λύτρας, με τη συμβολή του γραφείου παρακολούθησης κυβερνητικού έργου.
Τα αποτελέσματα της καταγραφής έδειξαν ότι αυτή η κυβέρνηση έχει ψηφίσει 70 νόμους. Για την εφαρμογή τους απαιτούνταν 1.200 προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις (κατά μέσον όρο περίπου 17 για το καθένα) εκ των οποίων έχουν εκδοθεί λιγότερα από 400, δηλαδή το 30%.
Η λίστα που δείχνει αναλυτικά ποιοι νόμοι, ποιων υπουργών καθυστερούν παραδόθηκε από τον Σ. Λύτρα στον πρωθυπουργό και αναμένεται νέος έλεγχος. Υπάρχουν και κάποιοι υπουργοί, πιο τυχεροί, πάντως, που δεν χρειάστηκε να ψηφίσουν σχεδόν καθόλου νόμους, όπως οι υπουργοί Εξωτερικών και Αμυνας.
Πολλοί από τους νόμους αυτούς αφορούν επιταγές της τρόικας. Στο 30%, που εφαρμόστηκαν, συμπεριλαμβάνονται και μερικές από τις σκληρότερες (όπως η μείωση των μισθών και των συντάξεων) και πολλές από αυτές που μένουν σε εκκρεμότητα αφορούν διαρθρωτικές αλλαγές, που απαιτούν συγκρούσεις (και γι' αυτό αναβάλλονται), εξυγιάνσεις οργανισμών, απορροφήσεις κονδυλίων, αδειοδοτήσεις, αντιμετώπιση γραφειοκρατίας κ.ά.
Το υπουργείο με τις λιγότερες (σχεδόν καθόλου) εκκρεμότητες είναι αυτό των Οικονομικών. Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου αποδεικνύεται από τους ταχύτερους στην προώθηση των σχετικών αποφάσεων, ίσως γι' αυτό αποτελεί και τον «αγαπημένο» της τρόικας. Οι αποφάσεις για τις μειώσεις των μισθών του Δημοσίου και των συντάξεων, για παράδειγμα, χρειάστηκαν νόμο για να περάσουν και αρκετά πολύπλοκη διαδικασία για να εφαρμοστούν. Ο υπουργός Οικονομικών, όμως, κατάφερε και υλοποίησε το νόμο σε χρόνο σπρίντερ.
Βεβαίως, ο υπουργός Οικονομικών εμφανίζεται αποδοτικός με βάση τα ποσοτικά κριτήρια της εφαρμογής των νόμων που έχουν ψηφιστεί. Αυτό είναι λογικό, γιατί στην αρμοδιότητά του ήταν οι νόμοι που είχαν να κάνουν με την άμεση μείωση μισθών και την επιβολή φοροεισπρακτικών μέτρων (ωστόσο, πολλές φορές ο Γ. Παπακωνσταντίνου αναγκάστηκε να διορθώσει δικά του νομοθετήματα με νέα, καθώς στην πράξη κρίθηκαν μη εφαρμόσιμα. Χαρακτηριστικά παραδείγμα, ο τρόπος φορολόγησης των νομικών προσώπων, αλλά και η επιβολή του φόρου υπεραξίας στις αγοραπωλησίες μετοχών).
Υπάρχουν αρκετές απαιτήσεις του μνημονίου για τις οποίες κάποιοι υπουργοί είχαν υποσχεθεί ότι θα τις διευθετούσουν μέσω των σχετικών νόμων. Κάποιοι από αυτούς τους νόμους, όμως, ήταν πολύ γενικοί (όπως π.χ. για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων) και το σημείωσε η τρόικα. Οι υπουργοί απάντησαν ότι όλα θα συγκεκριμενοποιούνται στις σχετικές υπουργικές αποφάσεις. Αυτές όμως καθυστερούν, καθώς κάποιοι υπουργοί δεν θέλουν να τα χαλάσουν με κανέναν.
Υπάρχει όμως και η αδράνεια, καθώς ορισμένες αποφάσεις που αφορούν απορρόφηση κονδυλίων δεν προσκρούουν σε κανενός άλλου είδους κώλυμα.
Της ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΣΙΟΥΤΗ siouti@enet.gr
ΠΡΕΖΑ TV
3-4-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου