Με απευθείας αναθέσεις και fast track διαδικασίες η κυβέρνηση προχωρά στην υπογραφή συμβάσεων με συμβούλους για τις αποκρατικοποιήσεις και μοιράζει προμήθειες που υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ.
Η σπουδή όμως να συγκεντρωθούν όσο το δυνατόν νωρίτερα έσοδα τη φέρνει αντιμέτωπη τόσο με ξένους ομίλους που έμειναν «απέξω» όσο και με την Κομισιόν.
Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, το γραφείο του επιτρόπου για θέματα εσωτερικής αγοράς και υπηρεσιών, Μισέλ Μπαρνιέ, έχει αποδεχθεί καταρχήν τη βασιμότητα καταγγελίας που έγινε για την εφαρμογή του παλιότερου νόμου 3049/2002. Αυτός δίνει το δικαίωμα στον υπουργό Οικονομικών και τη διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων να επιλέγουν κατά το δοκούν συμβούλους. Συγκεκριμένα, ο επίτροπος Μπαρνιέ, ύστερα από καταγγελία που κατατέθηκε πέρυσι το φθινόπωρο, έκρινε πως υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες για τη συμβατότητα του γνωστού και ως «νόμου Χριστοδουλάκη» με το κοινοτικό δίκαιο που ορίζει τον γενικό κανόνα της ανάθεσης συμβάσεων μέσω διαγωνισμών. Ετσι αναμένεται να στείλει ερώτημα στην Αθήνα ζητώντας διευκρινίσεις για τη διαδικασία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόσφατα έγινε αποδέκτης και των ενστάσεων του Συνδέσμου Μελών Χρηματιστηρίου Αθηνών «περί συγκρούσεως συμφερόντων των υποψηφίων», ο οποίος εκτιμούσε πως δεν πρέπει ξένες τράπεζες να έχουν πρόσβαση σε «ευαίσθητα» στοιχεία ελλήνων ανταγωνιστών τους. Τα παραπάνω είχαν γίνει γνωστά και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού με επιστολή του ΣΜΕΧΑ (στις 24/8/ 2010). Είχαν κοινοποιηθεί στους αρμόδιους υπουργούς με αφορμή την επιλογή συμβούλων για την αποτίμηση συμμετοχών του Δημοσίου μετά την πρόταση της Πειραιώς για την εξαγορά του Ταχυδρομικού Ταμιευτήριου και την Αγροτική.
Νομικοί κύκλοι σημειώνουν πως ο Γ. Παπακωνσταντίνου ουσιαστικά συνέχιζε τη γραμμή Γ. Αλογοσκούφη, που ανέθετε απευθείας αναδοχές και συμβουλευτικές υπηρεσίες σε ξένους ομίλους, αποκλείοντας ελληνικές.
Ορισμένοι από τους υποψήφιους να αναλάβουν δουλείες μιλούν ακόμα και για συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Υποστηρίζουν πως η απευθείας ανάθεση εργασιών στις Lazard, Citigroup και ΒΝΡ δημιουργεί τριβές στις σχέσεις της χώρας με την Deutsche Bank αλλά και οίκους όπως η Morgan Stanley.
Εν τω μεταξύ, μία και πλέον εβδομάδα μετά τις ανακοινώσεις της διυπουργικής, τα συναρμόδια υπουργεία δεν έχουν ακόμη ανακοινώσει ούτε τα τυπικά κριτήρια, βάσει των οποίων ανατέθηκαν τα συμβόλαια στους συμβούλους αλλά ούτε τις αμοιβές που θα δοθούν.
Με βάση την κρατούσα πρακτική, οι προμήθειες που εισπράττει μια εταιρεία συμβούλων ή κάποιος ανάδοχος έκδοσης τίτλων μπορεί να φτάσει έως και το 3%. Το ποσοστό αυτό εξαρτάται από την αξία του ντιλ και τη δυσκολία του εγχειρήματος.
Οπως σημείωνε έμπειρος νομικός, είναι η πρώτη φορά που βγαίνει στην Ε.Ε. ένα τόσο μεγάλο και φιλόδοξο πακέτο, αλλά τα ζητούμενα προσόντα καλύπτονται από τον αόριστο και γενικόλογο ορισμό πως «πρέπει να έχει εμπειρία και κύρος». Αιτιολόγηση που, σύμφωνα με την ίδια πηγή, μπορεί να προσβληθεί νομικά στα κοινοτικά δικαστήρια. Ο ίδιος εκτιμά πως το υπουργείο Οικονομικών προχωρά παραβλέποντας έναν τέτοιο κίνδυνο και ποντάροντας στον αργόσυρτο ρυθμό που συνήθως έχουν οι δικαστικές διαδικασίες στις Βρυξέλλες.
Ωστόσο, πηγές από την πλευρά του αρμόδιου επιτρόπου υποστηρίζουν πως η Επιτροπή σκοπεύει να ζητήσει εξηγήσεις από την κυβέρνηση το ταχύτερο δυνατόν, καθώς οι πιέσεις που ασκούνται από... ανταγωνιστές των συμβούλων είναι έντονες και τα συμφέροντα που διακυβεύονται μεγάλα.
Ολα αυτά συμβαίνουν μόλις λίγες μέρες μετά την ανάθεση από τον Γ. Παπακωνσταντίνου σε μια νεοσύστατη προσωπική εταιρεία στο Λονδίνο (που δημιουργήθηκε μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο με κεφάλαιο μίας λίρας από έναν 31χρόνο, πρώην στέλεχος της Παγκόσμιας Τράπεζας) του καίριου ρόλου του στρατηγικού συμβούλου σχεδιασμού του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων. Τώρα οι συναρμόδιοι φορείς είτε αρνούνται να δώσουν περισσότερα στοιχεία γύρω από το ύψος των αμοιβών και τον χαρακτήρα των συμβάσεων είτε δεν απάντησαν καν σε επίμονα ερωτήματα της «Κ.Ε.».
Του Μ. ΓΕΛΑΝΤΑΛΙ gel@enet.gr
ΠΡΕΖΑ TV
3-4-2011
Η σπουδή όμως να συγκεντρωθούν όσο το δυνατόν νωρίτερα έσοδα τη φέρνει αντιμέτωπη τόσο με ξένους ομίλους που έμειναν «απέξω» όσο και με την Κομισιόν.
Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, το γραφείο του επιτρόπου για θέματα εσωτερικής αγοράς και υπηρεσιών, Μισέλ Μπαρνιέ, έχει αποδεχθεί καταρχήν τη βασιμότητα καταγγελίας που έγινε για την εφαρμογή του παλιότερου νόμου 3049/2002. Αυτός δίνει το δικαίωμα στον υπουργό Οικονομικών και τη διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων να επιλέγουν κατά το δοκούν συμβούλους. Συγκεκριμένα, ο επίτροπος Μπαρνιέ, ύστερα από καταγγελία που κατατέθηκε πέρυσι το φθινόπωρο, έκρινε πως υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες για τη συμβατότητα του γνωστού και ως «νόμου Χριστοδουλάκη» με το κοινοτικό δίκαιο που ορίζει τον γενικό κανόνα της ανάθεσης συμβάσεων μέσω διαγωνισμών. Ετσι αναμένεται να στείλει ερώτημα στην Αθήνα ζητώντας διευκρινίσεις για τη διαδικασία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόσφατα έγινε αποδέκτης και των ενστάσεων του Συνδέσμου Μελών Χρηματιστηρίου Αθηνών «περί συγκρούσεως συμφερόντων των υποψηφίων», ο οποίος εκτιμούσε πως δεν πρέπει ξένες τράπεζες να έχουν πρόσβαση σε «ευαίσθητα» στοιχεία ελλήνων ανταγωνιστών τους. Τα παραπάνω είχαν γίνει γνωστά και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού με επιστολή του ΣΜΕΧΑ (στις 24/8/ 2010). Είχαν κοινοποιηθεί στους αρμόδιους υπουργούς με αφορμή την επιλογή συμβούλων για την αποτίμηση συμμετοχών του Δημοσίου μετά την πρόταση της Πειραιώς για την εξαγορά του Ταχυδρομικού Ταμιευτήριου και την Αγροτική.
Νομικοί κύκλοι σημειώνουν πως ο Γ. Παπακωνσταντίνου ουσιαστικά συνέχιζε τη γραμμή Γ. Αλογοσκούφη, που ανέθετε απευθείας αναδοχές και συμβουλευτικές υπηρεσίες σε ξένους ομίλους, αποκλείοντας ελληνικές.
Ορισμένοι από τους υποψήφιους να αναλάβουν δουλείες μιλούν ακόμα και για συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Υποστηρίζουν πως η απευθείας ανάθεση εργασιών στις Lazard, Citigroup και ΒΝΡ δημιουργεί τριβές στις σχέσεις της χώρας με την Deutsche Bank αλλά και οίκους όπως η Morgan Stanley.
Εν τω μεταξύ, μία και πλέον εβδομάδα μετά τις ανακοινώσεις της διυπουργικής, τα συναρμόδια υπουργεία δεν έχουν ακόμη ανακοινώσει ούτε τα τυπικά κριτήρια, βάσει των οποίων ανατέθηκαν τα συμβόλαια στους συμβούλους αλλά ούτε τις αμοιβές που θα δοθούν.
Με βάση την κρατούσα πρακτική, οι προμήθειες που εισπράττει μια εταιρεία συμβούλων ή κάποιος ανάδοχος έκδοσης τίτλων μπορεί να φτάσει έως και το 3%. Το ποσοστό αυτό εξαρτάται από την αξία του ντιλ και τη δυσκολία του εγχειρήματος.
Οπως σημείωνε έμπειρος νομικός, είναι η πρώτη φορά που βγαίνει στην Ε.Ε. ένα τόσο μεγάλο και φιλόδοξο πακέτο, αλλά τα ζητούμενα προσόντα καλύπτονται από τον αόριστο και γενικόλογο ορισμό πως «πρέπει να έχει εμπειρία και κύρος». Αιτιολόγηση που, σύμφωνα με την ίδια πηγή, μπορεί να προσβληθεί νομικά στα κοινοτικά δικαστήρια. Ο ίδιος εκτιμά πως το υπουργείο Οικονομικών προχωρά παραβλέποντας έναν τέτοιο κίνδυνο και ποντάροντας στον αργόσυρτο ρυθμό που συνήθως έχουν οι δικαστικές διαδικασίες στις Βρυξέλλες.
Ωστόσο, πηγές από την πλευρά του αρμόδιου επιτρόπου υποστηρίζουν πως η Επιτροπή σκοπεύει να ζητήσει εξηγήσεις από την κυβέρνηση το ταχύτερο δυνατόν, καθώς οι πιέσεις που ασκούνται από... ανταγωνιστές των συμβούλων είναι έντονες και τα συμφέροντα που διακυβεύονται μεγάλα.
Ολα αυτά συμβαίνουν μόλις λίγες μέρες μετά την ανάθεση από τον Γ. Παπακωνσταντίνου σε μια νεοσύστατη προσωπική εταιρεία στο Λονδίνο (που δημιουργήθηκε μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο με κεφάλαιο μίας λίρας από έναν 31χρόνο, πρώην στέλεχος της Παγκόσμιας Τράπεζας) του καίριου ρόλου του στρατηγικού συμβούλου σχεδιασμού του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων. Τώρα οι συναρμόδιοι φορείς είτε αρνούνται να δώσουν περισσότερα στοιχεία γύρω από το ύψος των αμοιβών και τον χαρακτήρα των συμβάσεων είτε δεν απάντησαν καν σε επίμονα ερωτήματα της «Κ.Ε.».
Του Μ. ΓΕΛΑΝΤΑΛΙ gel@enet.gr
ΠΡΕΖΑ TV
3-4-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου