Θα πάει μακριά η «βαλίτσα» των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και στους εργολάβους για τις συμβάσεις των πέντε αυτοκινητοδρόμων. Το υπουργείο διαβεβαιώνει ότι οι μειώσεις στις τιμές των διοδίων θα ισχύσουν από τα μέσα Ιουνίου, αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που μοιράζει υποσχέσεις...
Προχθές, σύμφωνα με πληροφορίες, οι ανάδοχοι υπέβαλαν γραπτώς τις παρατηρήσεις τους, οι οποίες δεν ενθουσίασαν την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, που ετοιμάζεται να στείλει απαντήσεις. Πάντως, ο διάλογος συνεχίζεται και, την επόμενη εβδομάδα ετοιμάζονται να πάνε στις Βρυξέλλες οι δύο γενικοί γραμματείς Γ. Οικονομίδης και Σ. Λαμπρόπουλος για να παρουσιάσουν τις προτεινόμενες αλλαγές.
Οι εργολάβοι φαίνεται ότι αποδέχονται τις πιέσεις των τραπεζών για τροποποίηση των συμβάσεων του 2007, προσβλέποντας στη γενναία αύξηση των επιτοκίων που με τα τότε δεδομένα είχαν οριστεί στο 2-2,5%. Το υπουργείο πάντως ζητά να τηρηθούν οι συμβάσεις, που στα τρία μεγαλύτερα έργα (Αθηνών-Πατρών, Ιόνια οδός και Μαλιακός-Κλειδί) το ρίσκο της επένδυσης, ανήκει εξ ολοκλήρου στους κατασκευαστές. Αυτή τη διαβεβαίωση έδινε και ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ με δημόσιες τοποθετήσεις του. Στα άλλα δύο έργα (Κόρινθος-Καλαμάτα και Ε-65), οι συμβάσεις θεσπίζουν κρατικές επιδοτήσεις σε περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι αναμενόμενοι κυκλοφοριακοί φόρτοι.
Οι τράπεζες, ωστόσο, επικαλούνται τη δανειακή σύμβαση που έχουν υπογράψει με τους εργολάβους, που δεν έφτασε ποτέ στη Βουλή, αλλά εμμέσως έχει την κάλυψη του Δημοσίου. Με αυτά τα ιδιωτικά συμφωνητικά, προβλέπεται διακοπή της χρηματοδότησης των έργων σε περίπτωση που διαπιστώνονται αποκλίσεις από τα μοντέλα υπολογισμού των βασικών μεγεθών, όπως η κυκλοφορία και τα έσοδα από τα διόδια.
Καθυστερήσεις
Εχει όμως ενδιαφέρον ότι επικαλούνται τα αποτελέσματα, χωρίς όμως να δίνουν τις βασικές παραμέτρους που χρησιμοποιούν στους υπολογισμούς τους. Βασικά επιχειρήματά τους είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τις αρχαιολογικές ανασκαφές και τις μετατοπίσεις των δικτύων κοινής ωφέλειας, που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ώς τα μέσα του 2008 και με ευθύνη του Δημοσίου. Οι εργολάβοι υποστηρίζουν ότι γι' αυτούς τους λόγους δεν μπόρεσαν να προχωρήσουν τα χρονοδιαγράμματα των έργων πριν εκδηλωθεί η οικονομική κρίση. Αξιώνουν μάλιστα αποζημιώσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ, τις οποίες θα διεκδικήσουν διά της δικαστικής οδού.
Παράλληλα όμως, προσπαθούν να φορτώσουν στο Δημόσιο τη μείωση της κυκλοφορίας, που την αποδίδουν στην οικονομική κρίση και την αύξηση των τιμών στα καύσιμα. Ως τρίτο παράγοντα αναφέρουν το κίνημα «Δεν πληρώνω», που πλέον έχει μειωθεί. «Πονοκέφαλος» παραμένουν οι νταλίκες, που αποφεύγουν συστηματικά να πληρώνουν, παρ' όλο που χρεώνουν το κόστος του διοδίου στους πελάτες τους. Το θέμα είναι σοβαρό, αφού αντιπροσωπεύουν το 25-30% της κυκλοφορίας και συμμορφώνονται μόνον όταν υπάρχει Τροχαία στα διόδια και κόβει κλήσεις στους παραβάτες.
Χ.ΤΖ.
ΠΡΕΖΑ TV
20-5-2011
Προχθές, σύμφωνα με πληροφορίες, οι ανάδοχοι υπέβαλαν γραπτώς τις παρατηρήσεις τους, οι οποίες δεν ενθουσίασαν την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, που ετοιμάζεται να στείλει απαντήσεις. Πάντως, ο διάλογος συνεχίζεται και, την επόμενη εβδομάδα ετοιμάζονται να πάνε στις Βρυξέλλες οι δύο γενικοί γραμματείς Γ. Οικονομίδης και Σ. Λαμπρόπουλος για να παρουσιάσουν τις προτεινόμενες αλλαγές.
Οι εργολάβοι φαίνεται ότι αποδέχονται τις πιέσεις των τραπεζών για τροποποίηση των συμβάσεων του 2007, προσβλέποντας στη γενναία αύξηση των επιτοκίων που με τα τότε δεδομένα είχαν οριστεί στο 2-2,5%. Το υπουργείο πάντως ζητά να τηρηθούν οι συμβάσεις, που στα τρία μεγαλύτερα έργα (Αθηνών-Πατρών, Ιόνια οδός και Μαλιακός-Κλειδί) το ρίσκο της επένδυσης, ανήκει εξ ολοκλήρου στους κατασκευαστές. Αυτή τη διαβεβαίωση έδινε και ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ με δημόσιες τοποθετήσεις του. Στα άλλα δύο έργα (Κόρινθος-Καλαμάτα και Ε-65), οι συμβάσεις θεσπίζουν κρατικές επιδοτήσεις σε περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι αναμενόμενοι κυκλοφοριακοί φόρτοι.
Οι τράπεζες, ωστόσο, επικαλούνται τη δανειακή σύμβαση που έχουν υπογράψει με τους εργολάβους, που δεν έφτασε ποτέ στη Βουλή, αλλά εμμέσως έχει την κάλυψη του Δημοσίου. Με αυτά τα ιδιωτικά συμφωνητικά, προβλέπεται διακοπή της χρηματοδότησης των έργων σε περίπτωση που διαπιστώνονται αποκλίσεις από τα μοντέλα υπολογισμού των βασικών μεγεθών, όπως η κυκλοφορία και τα έσοδα από τα διόδια.
Καθυστερήσεις
Εχει όμως ενδιαφέρον ότι επικαλούνται τα αποτελέσματα, χωρίς όμως να δίνουν τις βασικές παραμέτρους που χρησιμοποιούν στους υπολογισμούς τους. Βασικά επιχειρήματά τους είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τις αρχαιολογικές ανασκαφές και τις μετατοπίσεις των δικτύων κοινής ωφέλειας, που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ώς τα μέσα του 2008 και με ευθύνη του Δημοσίου. Οι εργολάβοι υποστηρίζουν ότι γι' αυτούς τους λόγους δεν μπόρεσαν να προχωρήσουν τα χρονοδιαγράμματα των έργων πριν εκδηλωθεί η οικονομική κρίση. Αξιώνουν μάλιστα αποζημιώσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ, τις οποίες θα διεκδικήσουν διά της δικαστικής οδού.
Παράλληλα όμως, προσπαθούν να φορτώσουν στο Δημόσιο τη μείωση της κυκλοφορίας, που την αποδίδουν στην οικονομική κρίση και την αύξηση των τιμών στα καύσιμα. Ως τρίτο παράγοντα αναφέρουν το κίνημα «Δεν πληρώνω», που πλέον έχει μειωθεί. «Πονοκέφαλος» παραμένουν οι νταλίκες, που αποφεύγουν συστηματικά να πληρώνουν, παρ' όλο που χρεώνουν το κόστος του διοδίου στους πελάτες τους. Το θέμα είναι σοβαρό, αφού αντιπροσωπεύουν το 25-30% της κυκλοφορίας και συμμορφώνονται μόνον όταν υπάρχει Τροχαία στα διόδια και κόβει κλήσεις στους παραβάτες.
Χ.ΤΖ.
ΠΡΕΖΑ TV
20-5-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου