Δευτέρα, Μαΐου 02, 2011

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΟΙ ΟΔΗΓΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΕΖΟΥΣ ΜΕ ΑΠΩΛΕΙΑ ΟΡΑΣΗΣ

Με μιά πληρέστατη σειρά προτάσεων στα πλαίσια της διαβούλευσης του υπουργείου υποδομών, μεταφορών και δικτύων για την “αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου χορήγησης αδειών σε υποψήφιους οδηγούς”, η Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών (ΕΟΤ) ορίζει τα “αυτονόητα” της οδηγικής επάρκειας και κουλτούρας που διασφαλίζουν την ίση μεταχείριση των ατόμων με απώλεια όρασης.


Η παρέμβαση της ΕΟΤ που έγινε σε συνεργασία με την Υπηρεσία Κινητικότητας -Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών, κινείται σε δύο συμπληρωματικές κατευθύνσεις. Αφενός σε προτάσεις για την εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών, αφετέρου σε προτάσεις για την εξέτασή τους. Οι εκπαιδευτικού περιεχομένου γνώσεις που σύμφωνα με την ΕΟΤ είναι απαραίτητοι αφορούν την παράνομη στάθμευση και τον τρόπο λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών. Σε ότι αφορά την εξέταση , η ΕΟΤ προτείνει την ένταξη στην εξεταζόμενη ύλη κάποιων βασικών ερωτήσεων, η γνώση της απάντησης των οποίων συνεπάγεται κουλτούρα προστασίας του δικαιώματος του τυφλού στην ασφαλή μετακίνηση. Συγκεκριμένα:

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΟΔΗΓΩΝ
1.ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ
1α. Στις γωνίες των διασταυρώσεων.
Τα άτομα με πρόβλημα όρασης, είτε διασχίζουν διασταυρώσεις χωρίς φανάρια, είτε διασταυρώσεις με φανάρια, χρησιμοποιούν την κίνηση του παράλληλου με εκείνους δρόμου. Για το λόγο αυτό, όπως και για να μπορούν να γίνονται αντιληπτοί από τους οδηγούς, ιδιαίτερα όταν τα αυτοκίνητα θέλουν να μπουν στο δρόμο που προτίθεται να διασχίσει το άτομο με πρόβλημα όρασης, τα τυφλά και μερικώς βλέποντα άτομα πρέπει να βρίσκονται στη γωνία της διασταύρωσης. Το παράνομα σταθμευμένο αυτοκίνητο στη γωνία εμποδίζει, τόσο τον οδηγό όσο και τον πεζό, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια και των δύο.
1β. Στο ύψος των  στάσεων των λεωφορείων ή τρόλεϊ.
Το άτομο με πρόβλημα όρασης, πρέπει να βρίσκει με το μπαστούνι το στέγαστρο της στάσης, για να είναι σίγουρος ότι είναι στο σωστό σημείο.  Όταν λοιπόν στο ύψος αυτό βρίσκεται παράνομα σταθμευμένο ή σταματημένο όχημα (με αναμμένη μηχανή), αυτός αναγκάζεται να βγει στο δρόμο με κίνδυνο να τον χτυπήσει κάποιο αυτοκίνητο ή μηχανάκι την ώρα που προσπαθεί να επιβιβαστεί. Ο τυφλός από τη στάση προχωράει ευθεία και όταν το μπαστούνι του εντοπίσει το πλαϊνό του λεωφορείου, στρίβει για να εντοπίσει την μπροστινή πόρτα ώστε να πει στον οδηγό τη στάση αποβίβασής του. Το χρονικό διάστημα που βρίσκεται ο τυφλός στο δρόμο κάνοντας όλη αυτή την προσπάθεια εντοπισμού της μπροστινής πόρτας του λεωφορείου, μεγαλώνουν οι πιθανότητες να τον χτυπήσει κάποιο παράνομα διερχόμενο όχημα. Για το λόγο αυτό, πρέπει να είναι ελεύθερος ο χώρος της στάσης, ώστε να μπορεί να προσεγγίζει το λεωφορείο πλησίον του πεζοδρομίου, ελαχιστοποιώντας τους κινδύνους για την ασφάλεια των πεζών. Το ίδιο ισχύει και για την αποβίβαση του τυφλού, όταν εξαιτίας παράνομα σταθμευμένου αυτοκινήτου εμποδίζεται ο οδηγός του λεωφορείου να προσεγγίσει το πεζοδρόμιο.
1γ. Στη  διάβαση των πεζών.
Το τυφλό άτομο έχει δυσκολία στο να διασχίσει τους δρόμους, λόγω της επιβαρυμένης κίνησης ή εξαιτίας άλλων δυσκολιών (στην ακοή, στην αντίληψη) πέραν της απώλειας όρασης. Στις δυσκολίες αυτές επιπλέον εμπόδιο, και μάλιστα πολύ σοβαρό, αποτελεί το παράνομα σταματημένο αυτοκίνητο στο ύψος της διάβασης πεζών, γιατί ο τυφλός μέχρι να ξεπεράσει το πλαϊνό του αυτοκινήτου και να βρεθεί στο μπροστινό μέρος του, περνάει τόσος χρόνος ώστε δεν προλαβαίνει  τη διάρκεια του φαναριού.
Αν ο δρόμος είναι διπλής κατεύθυνσης με νησίδα, ο τυφλός στην προσπάθειά του να ξεπεράσει το αυτοκίνητο στη διάβαση, κινδυνεύει να μην εντοπίσει την νησίδα  και να βρεθεί στο απέναντι ρεύμα. 
2. ΦΩΤΕΙΝΟΙ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΕΣ
Στις διασταυρώσεις με φανάρια ο τυφλός μπορεί να χρησιμοποιήσει την κίνηση των αυτοκινήτων του παράλληλου με αυτόν δρόμου, για να ξέρει πότε έχει πράσινο για τους πεζούς και να διασχίσει το δρόμο. Όταν όμως το πράσινο για τους πεζούς αναβοσβήνει και έχουν το δικαίωμα ταυτόχρονα με τον πεζό να εισέλθουν από τον παράλληλο δρόμο με τον τυφλό τα αυτοκίνητα στον δρόμο που διασχίζει ο τυφλός, η προτεραιότητα δίνεται στους πεζούς βάσει του Κώδικα, κανένας όμως από τους οδηγούς δεν προσέχει αν κάποιος πεζός βρίσκεται στη διάβαση, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η ζωή του πεζού και ιδιαίτερα του τυφλού που δεν μπορεί να αντιδράσει άμεσα στον επερχόμενο κίνδυνο. Σε αυτού του είδους τις διασταυρώσεις, όπως και σε άλλες πιο επικίνδυνες, πιλοτικά έχουν τοποθετηθεί ηχητικά σήματα στα φανάρια, που ενεργοποιούνται από τους τυφλούς, τα οποία όμως και πάλι δεν αποτελούν ασφαλή λύση γιατί οι οδηγοί δεν γνωρίζουν τη λειτουργία τους, ώστε να είναι και πιο προσεκτικοί όταν τα ακούν. Τα ηχητικά αυτά σήματα ενεργοποιούνται μόνο στο πράσινο για τον πεζό φανάρι, ώστε αυτός  να διασχίσει με ασφάλεια τη διάβαση, και διαρκεί όσο χρόνο διαρκεί και το φανάρι, παράγοντας κάθε φορά διαφορετικό ήχο σε ρυθμό και ένταση ανάλογα με το είδος της διασταύρωσης.


Β. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΟΔΗΓΩΝ
Τα βασικά ερωτήματα και οι απαντήσεις τους που οι υποψήφιοι οδηγοί θα πρέπει να γνωρίζουν έχουν ως εξής:

1. Τι είναι το λευκό μπαστούνι;
Ένα τεχνικό βοήθημα που σηματοδοτεί ότι αυτός που το κρατάει έχει πρόβλημα όρασης.
2. Τι είναι ο σκύλος οδηγός και πως αναγνωρίζεται;
Είναι ο ειδικά εκπαιδευμένος σκύλος, έτσι ώστε να βοηθά και να οδηγεί ένα άτομο με πρόβλημα όρασης στη μετακίνησή του, προσφέροντάς του μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια. Αναγνωρίζεται δε από το ειδικό σαμάρι χειρισμού, το οποίο φέρει ταμπέλα όπου αναγράφεται «σκύλος οδηγός τυφλού», ενώ ο τυφλός χρήστης κρατά συνήθως και το λευκό μπαστούνι.
3. Η στάθμευση στις γωνίες και στο ύψος των διαβάσεων πεζών εκτός του ότι είναι παράνομη, τι άλλα προβλήματα δημιουργεί;
Εμποδίζει το να διασχίζει ο πεζός με ασφάλεια τους δρόμους, ιδιαίτερα  δε  όταν αυτός είναι άτομο με προβλήματα όρασης που χρειάζεται:α) ελεύθερη τη γωνία για να προσανατολιστεί και να ακούσει την κίνηση του παράλληλου με αυτό δρόμου, ώστε να επιλέξει την κατάλληλη στιγμή για να διασχίσει το δρόμο και β) ελεύθερη τη διάβαση για να διασχίσει το δρόμο ανεμπόδιστα και χωρίς καθυστερήσεις.
4. Γιατί δεν πρέπει ποτέ τα οχήματα που περιμένουν στα φανάρια να σταματάνε πάνω στη διάβαση πεζών;
Γιατί εμποδίζουν την ασφαλή και χωρίς καθυστερήσεις διάσχιση δρόμων από τους πεζούς και ιδιαίτερα από τα άτομα με προβλήματα όρασης τα οποία δεν θα μπορέσουν να διατηρήσουν ευθεία πορεία, κινδυνεύοντας έτσι να πάθουν ατύχημα.
5. Γιατί ο οδηγός που έχει πορτοκαλί τόξο που αναβοσβήνει για να στρίψει, πρέπει να προσέχει;
Γιατί στον κάθετο δρόμο που θέλει να στρίψει, υπάρχει πράσινο που αναβοσβήνει και για πεζούς, εκ των οποίων μπορεί να είναι και άτομα με πρόβλημα όρασης, οι οποίοι δεν μπορούν να ξεχωρίσουν αυτή την ιδιαιτερότητα για την συγκεκριμένη διασταύρωση.
6. Τι είναι ο ήχος που ακούγεται από τους φωτεινούς σηματοδότες;
Τα ηχητικά σήματα που υπάρχουν σε δύσκολες διασταυρώσεις στα φανάρια, τα οποία ενεργοποιούνται από τα ίδια τα άτομα με πρόβλημα όρασης για να διασχίζουν με ασφάλεια τους δρόμους.
7. Τι σημαίνει για τον τυφλό σε διασταύρωση με φανάρια να ακούσει τα αυτοκίνητα ή δίκυκλα του παράλληλου δρόμου να ξεκινάνε πριν ανοίξει το φανάρι;
Ο τυφλός νομίζει ότι έχει ανάψει το πράσινο για τους πεζούς και διασχίζει το δρόμο θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή του.
8. Τι προβλήματα δημιουργεί η στάθμευση και η στάση οχημάτων σε στάσεις Μέσων Μαζικής Μεταφοράς;
Εμποδίζει την ασφαλή πρόσβαση, επιβίβαση και αποβίβαση των ανθρώπων με προβλήματα όρασης για τους εξής λόγους:α) δεν είναι ορατοί από τον οδηγό του οχήματος Μ.Μ.Μ. ώστε να φροντίσει να ανοίξει την μπροστινή πόρτα κοντά τους β) δεν μπορούν να ακούσουν το όχημα Μ.Μ.Μ. και τις πόρτες όταν ανοίγουν για να το προσεγγίσουν, και γ) αποτελούν επικίνδυνο φυσικό εμπόδιο για το άτομο με πρόβλημα όρασης αναγκάζοντάς  το να βγει στο δρόμο. 

ΠΡΕΖΑ TV
2-5-2011

Δεν υπάρχουν σχόλια: