Αντιμέτωποι με τα κρατικά προγράμματα λιτότητας και τις συνεχείς αυξήσεις τιμών, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές -υπεύθυνοι για το 50% του ΑΕΠ της γηραιάς ηπείρου- προσπαθούν σήμερα να κάνουν οικονομία παντού.
Με λιγότερο διαθέσιμο εισόδημα, στρέφονται αυξανόμενα -ακόμη και για καθημερινές αγορές βασικών αγαθών όπως τα τρόφιμα- σε εκπτωτικές αλυσίδες λιανικού εμπορίου, προσφορές των καταστημάτων και προϊόντα ανώνυμης ετικέτας.
Τις τάσεις αυτές επιβεβαιώνουν σχεδόν όλες οι μεγάλες εταιρείες λιανικού εμπορίου, από εξειδικευμένους ομίλους πώλησης ηλεκτρονικών αγαθών και ειδών ρουχισμού έως κορυφαίες αλυσίδες σουπερμάκετ, που βλέπουν κέρδη και πωλήσεις να βουτούν.
Η Carrefour, η μεγαλύτερη εταιρεία λιανικού εμπορίου της Ευρώπης, προειδοποίησε την προηγούμενη εβδομάδα ότι τα κέρδη α' εξαμήνου στη Γαλλία θα υποχωρήσουν κατά 35%, ενώ σε ανάλογες ανακοινώσεις είχαν προβεί νωρίτερα για τις πωλήσεις και τα κέρδη τους ακόμη δύο κορυφαίες αλυσίδες σουπερμάρκετ, η Tesco και η Metro. Ακόμη, η Η&Μ -η 2η μεγαλύτερη εταιρεία ειδών ρουχισμού της Ευρώπης- ανακοίνωσε πρόσφατα ότι λόγω των χαμηλότερων πωλήσεων και του υψηλότερου κόστους δεν κατάφερε να επιτύχει τους στόχους κερδοφορίας που είχε θέσει στο α' τρίμηνο του 2010.
Συνολικά τα 2/3 των μεγάλων εταιρειών βασικών καταναλωτικών αγαθών της Ευρώπης έχασαν τους στόχους που είχαν θέσει για την κερδοφορία τους στο α' τρίμηνο.
Και αν για αγορές όπως η Ελλάδα και η Ισπανία αυτό ήταν κάτι αναμενόμενο, εκείνο που κανείς δεν περίμενε είναι ότι προβλήματα και επιβράδυνση παρατηρούνται πλέον και σε ισχυρότερες αγορές όπως αυτές της Γαλλίας και της Γερμανίας. Στην τελευταία μάλιστα, ο δείκτης επενδυτικού κλίματος υποχώρησε αυτό τον μήνα στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2009, λίγους μήνες δηλαδή μετά τη χρεοκοπία της Lehman Brothers.
Οι εξέλιξεις αυτές προκαλούν έντονες ανησυχίες για το μέλλον της ευρωπαϊκής οικονομίας και αρκετοί είναι αυτοί πλέον που μιλούν για τον κίνδυνο μιας νέας ύφεσης.
Φόβοι νέας ύφεσης
Μεταξύ άλλων και ο νέος Φινλανδός πρωθυπουργός Γίρκι Κατάινεν που προειδοποίησε προχθές ότι «η οικονομική κατάσταση στην Ευρώπη δεν βελτιώνεται και ο κίνδυνος σοβαρής χρηματοοικονομικής κρίσης και έναρξης μιας νέας ύφεσης είναι πολύ υψηλός».
Ολα αυτά αντικατοπτρίζουν βέβαια το σαθρό οικοδόμημα πάνω στο οποίο έχτισαν την ανάκαμψη της οικονομίας οι ευρωπαϊκές αρχές και κυβερνήσεις.
Αναμφίβολα, τα μέτρα τόνωσης μετά την ύφεση του 2009 δεν ήταν ούτε αρκετά αλλά ούτε και σοβαρά έτσι ώστε να δημιουργηθεί ο ικανός αριθμός θέσεων εργασίας που θα στήριζε την εγχώρια κατανάλωση. Οι αγορές από την άλλη πλευρά δεν ελέγχθηκαν με αποτέλεσμα η κερδοσκοπία και ο πληθωρισμός να οργιάσουν. Του ΜΠΑΜΠΗ ΜΙΧΑΛΗ
ΠΡΕΖΑ TV
25-6-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου