Σάββατο, Ιουνίου 18, 2011

ΦΡΕΝΟ ΣΤΙΣ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΡΗΜΩΣΟΥΝ ΟΙ ΠΟΛΕΙΣ

Στην απόφαση να μπει φρένο στις επεκτάσεις σχεδίου πόλης οδήγησε το μεγάλο κόστος των μελετών -που μπορεί ανά περιοχή να αγγίξουν τα 5 εκατ. ευρώ- και οι χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, αλλά και το γεγονός ότι πλέον οι πόλεις αρχίζουν να ερημώνουν. Επιπλέον είναι δυσβάσταχτο το κόστος για τους δήμους που προωθούν τις επεκτάσεις, καθώς θα πρέπει να εξασφαλίσουν κονδύλια για τις υποδομές στις νέες περιοχές, όπως δρόμους, δίκτυα κ.ά.
Στη Θεσσαλονίκη εξάλλου οι φορείς και ο εμπορικός κόσμος έχουν επανειλημμένα απευθύνει έκκληση να αναστραφεί η φθίνουσα πορεία του ιστορικού κέντρου, όπου τα μαγαζιά βάζουν λουκέτο το ένα πίσω από το άλλο.

Διαπιστώνεται ακόμη ότι αλλάζει ο κοινωνικός ιστός της πόλης και πολλά σημεία της “γκετοποιούνται”, όπως στην Αθήνα, καθώς δημιουργούνται γειτονιές όπου ζουν αποκλειστικά μετανάστες.
Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν μεταξύ άλλων στη χθεσινή συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης, όπου ο πρόεδρος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης (ΟΡΘΕ), Παναγιώτης Σταθακόπουλος, κλήθηκε να παρουσιάσει τους άξονες του υπό διαβούλευση νέου ρυθμιστικού σχεδίου.
“Πρέπει να παύσουμε τις επεκτάσεις σχεδίου πόλης, γιατί υπάρχει υπερβάλλουσα πρόβλεψη χωρητικότητας, περισσότερο από ό,τι σήμερα” σημείωσε ο πρόεδρος του ΟΡΘΕ, ενώ πρόκρινε τη λύση της “αναγέννησης” των πόλεων μέσα από αναπλάσεις, επαναφορά στην κατοικία μέσα στην πόλη, πεζοδρομήσεις και ενίσχυση των χώρων πρασίνου, αξιοποίηση των χώρων των πρώην στρατοπέδων και των παλιών βιομηχανικών περιοχών εντός της Θεσσαλονίκης και την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, που φαίνεται ότι θα επιτευχθεί με το μετρό.

Τέλος σε νέες εγκρίσεις
Στο μέλλον πάντως, εφόσον τρέξουν οι επεκτάσεις εγκεκριμένων σχεδίων, το αρμόδιο υπουργείο δεν σκοπεύει να δίνει νέες εγκρίσεις πολεοδομικών σχεδίων και μελετών για νέες επεκτάσεις, ακόμη κι αν καταγράφεται αυξημένη ζήτηση από τους πολίτες. Ήδη στον νομό Θεσσαλονίκης ο ΟΡΘΕ, που καλείται να εξετάσει τη δυνατότητα επέκτασης στις περιοχές Πεύκων και Κουφαλίων, σκοπεύει να είναι πολύ φειδωλός στην έγκριση των πολεοδομικών σχεδίων.
Πάντως, αν τελικά εγκριθούν στον νομό Θεσσαλονίκης τα 80.000 στρέμματα, πολεοδόμοι και τοπογράφοι μηχανικοί εκτιμούν ότι ο ΟΡΘΕ θα βάλει τέρμα στις επεκτάσεις για τα επόμενα δέκα χρόνια.
Σ’ αυτή την κατεύθυνση, εξάλλου, το νέο ρυθμιστικό σχέδιο Θεσσαλονίκης προωθεί την κάλυψη των οικιστικών αναγκών εντός των ορίων θεσμοθετημένης για πολεοδόμηση αστικής γης και κατά συνέπεια τον περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης. Όπως επίσης προωθεί το μοντέλο της “συμπαγούς πόλης”, με όλες τις αναγκαίες υποδομές που θα προσελκύσουν τους πολίτες να επιστρέψουν σ’ αυτή, δεδομένου ότι σημειώνεται ερήμωση σε πολλές πόλεις της χώρας. Το γεγονός επιβεβαίωσε στη χθεσινή συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής και ο α’ αντιπρόεδρος του Εμπορικού και Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, υποστηρίζοντας το μοντέλο συμπαγούς πόλης. “Όταν έχουμε πολύ μεγάλες επεκτάσεις, οι πόλεις δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμες. Απαιτούν περισσότερες υποδομές και επιταχύνουν τα κοινωνικά προβλήματα” σημείωσε ο ίδιος. Ωστόσο ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Παπαδόπουλος, εξέφρασε επιφυλάξεις για τους περίφημους “οργανωμένους υποδοχείς”, όρος που αναφέρεται σε περιοχές όπου θα αναπτυχθούν συγκεκριμένες χρήσεις, όπως η κατοικία ή η βιοτεχνική δραστηριότητα. “Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω υποβάθμιση κάποιων περιοχών, μπορεί να περιορίσει τον μελλοντικό επενδυτή και ίσως οδηγήσει σε κλείσιμο επιχειρήσεων” τόνισε ο κ. Παπαδόπουλος.

Ενστάσεις
Ερωτήματα σχετικά με την υλοποίηση του νέου ρυθμιστικού σχεδίου έθεσαν και οι περιφερειακοί σύμβουλοι, ενώ ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Απόστολος Τζιτζικώστας δήλωσε ότι το νέο σχέδιο δεν έχει όραμα, διαθέτει ασάφειες και όχι στρατηγικό χαρακτήρα. “Θα έπρεπε να είναι πιο μικρό και εφαρμόσιμο” σημείωσε.
Ο επικεφαλής της παράταξης Λαϊκή Συσπείρωση Θεοδόσης Κωνσταντινίδης τόνισε ότι το πνεύμα του ρυθμιστικού σχεδίου συναντά τις ανάγκες της οικονομίας και όχι τις ανάγκες των πολιτών. Ο περιφερειακός σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης Παντελής Κουκουλεκίδης υποστήριξε την ανάγκη επιχειρησιακής πολιτικής και προστασίας του περιβάλλοντος, ενώ ο Μπάμπης Μπαρμπουνάκης ζήτησε να ενημερωθεί για το αν το σχέδιο προβλέπει τη στήριξη του ιστορικού κέντρου της πόλης, που εμφανίζει φθίνουσα πορεία.
Το θέμα πάντως για το νέο ρυθμιστικό σχέδιο θα συζητηθεί την ερχόμενη Τρίτη στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής και την Πέμπτη στο περιφερειακό συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας.


Να “αναστηθεί” το κέντρο

Η επιστροφή στο κέντρο, αν τελικώς το υπουργείο σταματήσει τις εγκρίσεις νέων επεκτάσεων σχεδίου πόλης, σημαίνει ανασχεδιασμό των αστικών περιοχών μέσα από αναπλάσεις, διπλασιασμό της αναλογίας πρασίνου ανά κάτοικο, άνοιγμα των κοινόχρηστων χώρων και εκτεταμένες πεζοδρομήσεις, ακόμη και χρήση βιοκλιματισμού σε πολλά κτίρια.
Τοπογράφοι, μηχανικοί του μελετητικού γραφείου ΓΑΙΑ ΑΕ, επιβεβαιώνουν ότι έχει ήδη ανοίξει η συζήτηση στο υπουργείο Περιβάλλοντος για τον τερματισμό των νέων επεκτάσεων σε πολλές περιοχές που σχεδιάζουν δήμοι, σε μια προσπάθεια να “αναστηθούν” τα κέντρα των πόλεων.
Και αυτό καθώς τα τελευταία χρόνια, όπως λένε, δόθηκε μεγάλη ώθηση στην ανάπτυξη των προαστίων-“δορυφόρων” μέσα από τις επεκτάσεις, όπως στο Φίλυρο, το Ωραιόκαστρο, τη Θέρμη κ.α., όπου καταγράφηκε σημαντική αύξηση ντόπιου πληθυσμού αλλά και πληθυσμού που προήλθε από μετεγκατάσταση. Το γεγονός αυτό όμως φαίνεται ότι αποδυνάμωσε σημαντικά το κέντρο της Θεσσαλονίκης, κυρίως όμως της Αθήνας, το οποίο ερημώνει και “γκετοποιείται” και πιθανόν να αποτέλεσε αφορμή για τον επανασχεδιασμό των πόλεων, ούτως ώστε να γίνει σταδιακά η επιστροφή στο κέντρο.
Ωστόσο διατυπώνονται και διαφορετικές απόψεις σχετικά με την πρόθεση της κυβέρνησης να τερματίσει τις εγκρίσεις νέων επεκτάσεων. Ο επικεφαλής της μελέτης του νέου ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης, Κώστας Τσαβδάρογλου, σε δηλώσεις του στη “Μ” είχε τονίσει ότι είναι καλός ο επανασχεδιασμός των αστικών περιοχών, αλλά πρέπει πρώτα να προχωρήσει ο θεσμοθετημένος πολεοδομικός σχεδιασμός. “Καλώς σκέφτονται τρόπους να αναστηθούν τα αστικά κέντρα, ορμώμενοι από το ευρωπαϊκό μοντέλο, αλλά οι περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις έχουν άλλα δεδομένα από τις δικές μας και πρωτίστως έχουν τις υποδομές”, σημείωσε ο κ. Τσαβδάρογλου.

Της Φανής Σοβιτσλή
fsovitsli@makthes.gr

ΠΡΕΖΑ TV
18-6-2011

Δεν υπάρχουν σχόλια: