Το χρονικό μιας προαναγγελθείσης αποτυχίας φαίνεται να ξετυλίγεται στα πανεπιστήμια. Το προσχέδιο νόμου εξακολουθεί να συναντά τις σθεναρές αντιδράσεις του μεγαλύτερου μέρους της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Τώρα αναμένεται να δοθεί στους πρυτάνεις το τελικό σχέδιο νόμου, στο οποίο ενδέχεται να γίνουν ορισμένες τροποποιήσεις, οι οποίες όμως φαίνεται ότι και πάλι δεν θα γίνουν αποδεκτές. Οι τροποποιήσεις αφορούν κυρίως σε θέματα επιλογής του πρύτανη, που στην ουσία διορίζεται, και στις αρμοδιότητες του συμβουλίου διοίκησης.
Οι πολυσέλιδες μελέτες των συνταγματολόγων, στους οποίους προσέφυγαν οι πρυτάνεις, καταδεικνύουν ότι οι περισσότερες διατάξεις του προσχεδίου συγκρούονται με το Σύνταγμα και κυρίως με το περίφημο άρθρο 16, το οποίο ουσιαστικά «εκπαραθυρώνεται», αφού καταλύονται, όπως λένε, η αυτοτέλεια και το αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων. Αλλωστε με βάση αυτές τις γνωμοδοτήσεις, οι πρυτάνεις θα προσφύγουν στη Δικαιοσύνη εάν ψηφισθεί ως έχει το νομοσχέδιο.
Οι περισσότεροι πανεπιστημιακοί εκτιμούν ότι, είτε το θέλουν είτε όχι, η πρόταση του υπουργείου Παιδείας θα γίνει νόμος του κράτους. Το κρίσιμο ερώτημα, όμως, είναι αν και σε ποιο ποσοστό των διατάξεών του ο νέος νόμος θα εφαρμοστεί.
«Το Συμβούλιο του Ιδρύματος», λέει στην «Κ.Ε.» ο πρύτανης του Εθνικού Πολυτεχνείου Σίμος Σιμόπουλος, «πρέπει να έχει μόνο ελεγκτικές αρμοδιότητες Μετσόβιου». Αυτές, δηλαδή, που έχει σήμερα το υπουργείο ή άλλοι φορείς. Η εκλογή του πρύτανη ανήκει αποκλειστικά στην πανεπιστημιακή κοινότητα. Ενώ η Σύγκλητος σήμερα έχει μεγάλη δημοκρατικότητα στη σύνθεσή της, το συμβούλιο όπως καθορίζεται στο προσχέδιο είναι ένα ολιγαρχικό όργανο, χωρίς να αποκλείεται ότι στο τέλος θα επικρατεί η "αριστοκρατία".
»Ο πρύτανης και οι κοσμήτορες δεν εκλέγονται από τη βάση της πανεπιστημιακής κοινότητας, αλλά εμμέσως. Δηλαδή επιλέγονται από τα επτά εκλεγμένα από το ΔΕΠ μέλη του συμβουλίου του ιδρύματος, τα οποία φυσικά δεν έχουν δεσμευθεί, πριν εκλεγούν, ως προς τις επιλογές τους για τον πρύτανη και τους κοσμήτορες. Είναι προφανές ότι σε ένα σώμα που έχει για παράδειγμα 30 μέλη, η διαφάνεια διασφαλίζεται καλύτερα απ' ό,τι σ' ένα σώμα με επτά μέλη.
»Οσον αφορά στην εφαρμογή του, θέλω να θυμίσω ότι και οι προηγούμενοι νόμοι για τα πανεπιστήμια δεν είχαν εφαρμοστεί στο σύνολό τους δυστυχώς. Για παράδειγμα αν είχε λειτουργήσει η Εθνική Ακαδημία Γραμμάτων και Επιστημών, που είχε αρμοδιότητες ελέγχου, αξιολόγησης κ.λπ., θα είχαμε προλάβει πολλά».
Ο πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, Γ. Μυλόπουλος, μιλώντας στην «Κ.Ε.» κάνει λόγο για τις διατάξεις του προσχεδίου που συγκρούονται ειδικά με το άρθρο 16 του Συντάγματος, προσβάλλοντας την αρχή της πλήρους αυτοδιοίκησης πάνω στην οποία έχει θεμελιωθεί το ελληνικό πανεπιστήμιο.
«Είναι ένας ακόμη λόγος», λέει ο πρύτανης, «που θα καταστήσει την εφαρμογή αυτού του νόμου από προβληματική έως ανέφικτη. Είναι πανθομολογούμενο ότι το νομοθέτημα κατεδαφίζει τον δημόσιο και ακαδημαϊκό χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, επαναπροσανατολίζοντας την σε αγοραία κατεύθυνση. Τα πανεπιστήμια από ΑΕΙ μεταλλάσσονται σε Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης, τα οποία θα είναι οργανωμένα σύμφωνα με τους νόμους της αγοράς, με ολιγομελή και ολιγαρχικά σχήματα διοίκησης.
»Πάντως, είναι σαφές ότι κανένας νόμος δεν μπορεί να εφαρμοσθεί αν δεν έχει τη συναίνεση αυτών που θα κληθούν να τον εφαρμόσουν. Ετσι, αντί το υπουργείο να λάβει υπόψη του τις προτάσεις των ιδρυμάτων και να κάνει πραγματικό διάλογο, στοχοποιεί εκείνους που διαφωνούν μαζί του. Μεταξύ αυτών και εγώ που υφίσταμαι έναν "πόλεμο λάσπης", το τελευταίο χρονικό διάστημα. Ομως πρέπει όλοι να γνωρίζουν ότι εμείς δεν είμαστε φορείς προσωπικών αντιλήψεων, αλλά εκπροσωπούμε τη Σύνοδο των Πρυτάνεων και προσωπικά εγώ, τη Σύγκλητο του Αριστοτέλειου, που πρόσφατα ομόφωνα απέρριψε το προσχέδιο νόμου, ζητώντας την απόσυρσή του».
Μ. ΠΑΠ.-ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
ΠΡΕΖΑ TV
17-7-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου