«Τώρα πια τις κόψαμε τις πολυτέλειες… Όταν μας κόβουν το μισθό 30% και 40%, κι εμείς αναγκαζόμαστε να κόψουμε τα περιττά. Αντί για τρία μπλουζάκια θα πάρουμε ένα. Ή και κανένα. Καινούργια τηλεόραση; Μόνο αν χαλάσει η παλιά. Κι αυτό μόνο αν δεν επισκευάζεται. Άλλαξαν τα πράγματα, αλλάζουμε κι εμείς συνήθειες».
Οι δηλώσεις καταναλωτή στο κέντρο της πόλης συνοψίζουν την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά της Θεσσαλονίκης. Αν και οι θερινές εκπτώσεις άρχισαν με πολύ υψηλά ποσοστά σε όλη τη χώρα, οι καταναλωτές είναι ιδιαίτερα συγκρατημένοι. Η κακή οικονομική κατάσταση, η αναμονή ακόμη σκληρότερων μέτρων και η έλλειψη ρευστού αποτρέπουν τις αγορές και γονατίζουν τους εμπόρους.
Αποκαρδιωμένοι οι έμποροι
Οι πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων δεν έδωσαν στον κόσμο της αγοράς την ελπίδα ότι μπορεί να γίνει κάτι καλύτερο. Σημαντικό παράγοντα αποτελούν βέβαια και οι προσφορές στις οποίες προχώρησαν τα καταστήματα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, με αποτέλεσμα οι εκπτώσεις να μην αποτελούν πλέον τόσο σημαντικό δέλεαρ για την απόκτηση ορισμένων αγαθών. Ακόμη και οι μεγάλες αλυσίδες ρουχισμού, που παραδοσιακά ξεπουλούσαν από τις πρώτες ημέρες των εκπτώσεων, φέτος εμφάνισαν μεγαλύτερο στοκ απ’ ό,τι άλλες χρονιές, σημάδι ότι ο κόσμος δεν ψωνίζει πια όπως παλιά.
«Στην αγορά δεν υπάρχει ρευστό. Οι πελάτες είναι ελάχιστοι και οι έμποροι δεν έχουν να εξοφλήσουν τις επιταγές», σημειώνει υπεύθυνη καταστήματος στο κέντρο της πόλης. «Ακόμη και οι προμηθευτές έχουν αλλάξει τακτική. Από εκεί που η αγορά λειτουργούσε με εξάμηνες επιταγές, τώρα οι εταιρείες πιέζουν για δίμηνες επιταγές ή ακόμη χειρότερα για μετρητά. Όταν όμως δεν μπαίνει κόσμος στο μαγαζί, πού θα βρει ο έμπορος τα μετρητά; Το αποτέλεσμα είναι να μειώνονται οι παραγγελίες και να μην υπάρχουν καινούργια σχέδια ή νούμερα στο κατάστημα. Είναι ένας φαύλος κύκλος», επισήμανε χαρακτηριστικά ιδιοκτήτης καταστήματος.
Γεγονός είναι ότι για πολλές εμπορικές επιχειρήσεις το λουκέτο φαντάζει πιο κοντά από ποτέ, καθώς οι επαγγελματίες έχουν δει σημαντική μείωση του τζίρου τους τον τελευταίο χρόνο και προσδοκούσαν ότι με τις εκπτώσεις ή τις προσφορές θα βρουν τα πολυπόθητα μετρητά, ώστε να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους.
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι τα ξενοίκιαστα καταστήματα σε οδούς όπως η Τσιμισκή και η Μητροπόλεως πληθαίνουν συνεχώς, καθώς η ζήτηση για ενοικίαση έχει μειωθεί κατά 30%. «Εκπτώσεις» που φτάνουν το 40% γίνονται και στα ενοίκια που αφορούν νέες μισθώσεις.
«Δεν φτάνουν ούτε για διακοπές»
Σύμφωνα με τους περισσότερους καταναλωτές τα νέα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας τούς έχουν αναγκάσει να αλλάξουν συνήθειες και να κόψουν τις πολλές και ενδεχομένως περιττές αγορές. «Τα προηγούμενα χρόνια δίναμε στα παιδιά λεφτά και ψώνιζαν ό,τι ήθελαν. Τώρα θα τους δώσω, μόνο αν διαπιστώσω ότι χρειάζονται καινούργιο τζιν ή μπλουζάκια, επειδή τους στενεύουν τα παλιά. Η ‘τρέλα’ που αγόραζαν ρούχα, μόνο και μόνο επειδή ήταν μόδα, πέρασε ανεπιστρεπτί», υποστήριξε στη «Θ» μητέρα δύο έφηβων κοριτσιών. «Δεν μπορούμε να τους κόψουμε τα φροντιστήρια, τα ρούχα και τα παπούτσια όμως μπορούμε. Εμείς μεγαλώσαμε με ελάχιστα. Ήταν λάθος μας που θελήσαμε να τους προσφέρουμε τα πάντα από τόσο μικρή ηλικία. Πρέπει να μάθουν να ζουν με λιγότερα, για να εκτιμήσουν την αξία του χρήματος», συμπληρώνει η φίλη της, επίσης μητέρα έφηβων παιδιών.
«Εδώ δεν έχουμε χρήματα να πάμε διακοπές, θα αγοράσουμε καινούργια ρούχα; Οι εκπτώσεις είναι μεγάλες και δελεαστικές, αλλά, αν τον επόμενο μήνα με διώξουν από τη δουλειά, τι να τα κάνω αυτά που αγόρασα; Τώρα πια τις κόψαμε τις πολυτέλειες…», σχολίασε έτερος καταναλωτής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκπτώσεις δεν διαφέρουν σημαντικά από τις προσφορές που προηγήθηκαν, ενώ τα μεγάλα ποσοστά συνήθως αφορούν εμπόρευμα (στοκ) προηγούμενων ετών.
Τελευταία ελπίδα οι τουρίστες
Στον ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό τουριστών που τους τελευταίους μήνες περιδιαβαίνει τη Θεσσαλονίκη ποντάρει ο εμπορικός κόσμος της πόλης για μία τονωτική ένεση. Βούλγαροι, Σέρβοι, Σκοπιανοί και Ρουμάνοι, που έρχονται για ένα διήμερο, αλλά και Ρώσοι, Κύπριοι, Τούρκοι και Ισραηλινοί, που κατευθύνονται προς Χαλκιδική και σταματούν στην πόλη για ψώνια, δίνουν ανάσα στην αγορά. Ειδικά όταν οι περισσότεροι από αυτούς είναι ιδιαίτερα ευκατάστατοι και δεν διστάζουν να ξοδέψουν μεγάλα ποσά για τις αγορές τους. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση ελληνίδας πελάτισσας γνωστού πολυτελούς καταστήματος υποδημάτων στην οδό Μητροπόλεως ότι, «αν δεν μιλάς αγγλικά με βαριά προφορά, δεν σε εξυπηρετούν πλέον».
Επίσης σημαντικοί παράγοντες είναι αφενός η αύξηση των κρουαζιερόπλοιων που δένουν τους τελευταίους μήνες στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αφετέρου οι αεροπορικές συνδέσεις με πόλεις του εξωτερικού από εταιρείες χαμηλού κόστους.
Οι οδηγίες του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης
Οι θερινές εκπτώσεις θα διαρκέσουν μέχρι τις 31 του μήνα.
- Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (συνήθως διαγραμμένης) και της εκπτωτικής, είναι υποχρεωτική σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου αυτά εκτίθενται.
- Το ποσοστό έκπτωσης που διαφημίζει κάθε κατάστημα πρέπει να είναι πραγματικό και όχι παραπλανητικό.
- Σε περίπτωση που κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων πέραν των διπλών τιμών γίνεται χρήση και ποσοστών (%) αυτά πρέπει να είναι συγκεκριμένα ως προς την κάθε κατηγορία ειδών που αναφέρονται και να επαληθεύονται από τη σύγκριση των δύο τιμών. Επιπλέον μαζί με το ποσοστό πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση.
Αν οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές, επιβάλλεται σε βάρος των υπευθύνων πρόστιμο 1.000 μέχρι 100.000 ευρώ ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης.
makthes.gr
ΠΡΕΖΑ TV
8-8-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου