Οποιαδήποτε κουβέντα για την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης θα πρέπει να αφορά το 2014 και μετά, οπότε και θα ισχύσει η ευρωπαϊκή νομοθεσία «Euro 6» με τα νέα ανώτατα όρια εκπομπών και αφού πρώτα έχουν λυθεί και άλλα σημαντικά προβλήματα: νοθεία στο πετρέλαιο και ανεπάρκεια ελεγκτικών μηχανισμών.
Είναι η θέση της Greenpeace με σημαντική αφορμή τις 29 υπερβάσεις των ορίων του όζοντος στην Αθήνα μέσα σε δύο μόνο μήνες, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του ΥΠΕΚΑ (υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής) και εν όψει της Παγκόσμιας Ημέρας χωρίς Αυτοκίνητο στις 22/9.
Το ελληνικό γραφείο συνοψίζει το θέμα σε «5 αλήθειες»:
1Η πετρελαιοκίνηση εξακολουθεί να υστερεί περιβαλλοντικά, σύμφωνα με την πρόσφατη ευρωπαϊκή νομοθεσία, καθώς τα οξείδια του αζώτου είναι τριπλάσια απ' ό,τι στα βενζινοκίνητα (σ.σ.: έχουν μειωθεί όμως τα μικροσωματίδια).
2Η στροφή προς την πετρελαιοκίνηση θα επιδεινώσει την ατμοσφαιρική ρύπανση σε Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Η Ελλάδα κατέχει το τρίτο μεγαλύτερο ποσοστό (50%) σε σταθμούς με υπερβάσεις των ορίων και είναι τέταρτη χώρα στην Ευρώπη με τις περισσότερες μέρες (160) που σημειώθηκε υπέρβαση του μακροπρόθεσμου στόχου για την προστασία της δημόσιας υγείας (άσθμα, βρογχίτιδες, ερεθισμοί κ.λπ.).
3Δεν υπάρχει ικανός ελεγκτικός, κυρωτικός μηχανισμός στις περιπτώσεις παραβάσεων.
Σύμφωνα με το τμήμα αυτοκινήτων και εξωτερικών καύσεων της διεύθυνσης ελέγχου ατμοσφαιρικής ρύπανσης του θορύβου, 4 στα 10 αυτοκίνητα δεν διαθέτουν (σ.σ.: ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος) κάρτα καυσαερίων.
4Ο έλεγχος των εκλυόμενων ρύπων (μέσω καταλυτών για τα οξείδια του αζώτου και ειδικών παγίδων για τα σωματίδια) έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της κατανάλωσης (έως +10% για τους καταλύτες NOx και έως +5% για τις παγίδες σωματιδίων). Η ενσωμάτωση τέτοιων τεχνολογιών στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους των οχημάτων.
5Η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα σημειώνει πτωτική πορεία, με αρνητικές συνέπειες για τους εργαζομένους στον κλάδο. Οι Ελληνες καταναλωτές προτιμούν κατά κύριο λόγο αυτοκίνητα χαμηλού κόστους αγοράς και κατανάλωσης, η πολιτική ηγεσία μπορεί να προβλέψει οικονομικά κίνητρα για την αγορά αυτοκινήτων με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
«Δεν υπάρχει πάντως καμία επί της αρχής αντίθεση στην πετρελαιοκίνηση εφόσον αυτή προσφέρει συγκριτικά περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα, κάτι που σήμερα δεν ισχύει», δήλωσε ο Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος της εκστρατείας για τις κλιματικές αλλαγές στην Greenpeace.
«Η άποψή μου είναι ότι πρέπει πρώτα να αντιμετωπίσουμε τη νοθεία του πετρελαίου και να στραφούμε στον έλεγχό του στα διυλιστήρια και τα πρατήρια», λέει ο Κώστας Καβαθάς που έχει αναλώσει τη ζωή του στο θέμα του αυτοκινήτου προσθέτοντας: «Να είμαστε και πραγματιστές. Η πετρελαιοκίνηση υπάρχει στη χώρα μας και απορώ γιατί πρέπει να απαγορευθεί σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και όχι και σε άλλες μεγάλες πόλεις που έχουν νέφος.
Χωρίς νοθεία
Και απ' την άλλη τι θα γίνεται με τα αυτοκίνητα που ήδη διαθέτουν πετρελαιοκίνηση και μπαίνουν στην Αθήνα από αλλού;
Θα τους φράσσουμε την... είσοδο στην πόλη; Οι νέοι πετρελαιοκινητήρες είναι αρκετά εξελιγμένοι και χωρίς νοθευμένο πετρέλαιο δεν θα βγάλουν αυξημένους ρύπους οξειδίου του αζώτου. Αν τώρα και λόγω των συνθηκών μεγάλης ηλιοφάνειας παρουσιαστεί πρόβλημα, τότε κοιτάμε και τη λύση μονά-ζυγά στα πετρελαιοκίνητα». Το όζον (που συμβάλλει στο φωτοχημικό νέφος) είναι παράγωγο των αντιδράσεων που συμβαίνουν στην ατμόσφαιρα από την έκλυση οξειδίου του αζώτου και συνδέεται με τα πετρελαιοκίνητα διότι εκλύουν τρεις φορές περισσότερα οξείδια του αζώτου από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα.
«Οι συνθήκες δημιουργίας του φωτοχημικού νέφους είναι διαφορετικές λόγω κλίματος» τονίζει ο Τάκης Γρηγορίου. «Ας το καταλάβουμε: άλλο Αθήνα, άλλο Βρυξέλλες».
Του ΦΙΛΗ ΚΑΪΤΑΤΖΗ
-ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
ΠΡΕΖΑ TV
16-9-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου