Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΚΛΩΣΣΑ
Σε στενό κλοιό επιχειρεί να βάλει τους φοροφυγάδες ο νέος Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας, απειλώντας ακόμα και με κατασχέσεις εξπρές, χωρίς δικαστική απόφαση, για χρέη από 300 ευρώ και πάνω, ενώ εισάγει νέους τρόπους προσδιορισμού του φόρου, αντικαθιστά τους πρόσθετους φόρους και τις προσαυξήσεις με τόκους υπερημερίας, ενώ προχωρεί σε σημαντική μείωση των προστίμων προσπαθώντας να τα καταστήσει εισπράξιμα.
Εν τω μεταξύ και αυτό το νομοσχέδιο δίνει υπερεξουσίες στον εκάστοτε γενικό γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, ο οποίος θα αποφασίζει από τα κριτήρια ελέγχων έως και τη μορφή που θα έχουν οι φορολογικές δηλώσεις.
Οι φορολογικές αρχές, θέλοντας να δείξουν τα «δόντια» τους στους φοροφυγάδες, θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να προχωρήσουν, εφ' όσον υπάρχει κίνδυνος να μην εισπραχθούν τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί, σε κατασχέσεις κινητών, ακινήτων, εμπραγμάτων δικαιωμάτων, είτε βρίσκονται στην κατοχή του οφειλέτη είτε στα χέρια τρίτου. Οπως μάλιστα αναφέρεται στο σχετικό άρθρο, σε πολύ επείγουσες περιπτώσεις και αν υπάρχει κίνδυνος για την είσπραξη του αναλογούντος φόρου η κατάσχεση μπορεί να γίνει ακόμα και χωρίς δικαστική απόφαση.
Το νέο «ποινολόγιο» δεν αναφέρει το κατώτατο όριο προστίμων που μπορούν να επιβληθούν τα μέτρα άμεσης κατάσχεσης, κάτι που σημαίνει ότι εάν δεν υπάρξει σχετική υπουργική απόφαση που θα επιφέρει αλλαγές, παραμένει το όριο των 300 ευρώ, φέρνοντας με αυτό τον τρόπο αντιμέτωπους με τις κατασχέσεις σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων.
Οι φοροφυγάδες θα βρίσκονται αντιμέτωποι με τους κλητήρες εφ' όσον μέσα σε 30 ημέρες από την παραλαβή της ατομικής ειδοποίησης που θα τους έχει στείλει η Εφορία δεν πληρώσουν τους φόρους ή τα πρόστιμά τους. Το περιθώριο των 30 ημερών δεν θα ισχύει εφ' όσον οι φορολογικές αρχές έχουν πληροφορίες ή υπόνοιες ότι ο φορολογούμενος ετοιμάζεται να μεταβιβάσει περιουσιακά του στοιχεία ή να εγκαταλείψει τη χώρα.
Σημαντικές ελαφρύνσεις έρχονται και στις προσαυξήσεις με την επιβολή τόκων υπερημερίας, που δεν θα ξεπερνούν το 0,7%, ενώ, αντίθετα, μέχρι σήμερα οι τόκοι ξεκινούσαν από το 1% και πολλές φορές ξεπερνούσαν ακόμα και το 2,5%. Επίσης, ιδιαίτερα σημαντική είναι η πρόβλεψη ότι δεν θα επιβάλλονται τόκοι επί τόκων. Αυτό σημαίνει ότι η Εφορία δεν θα μπορεί να κεφαλαιοποιεί την αρχική οφειλή μαζί με τους τόκους που έχουν επιβληθεί και στη συνέχεια να επιβάλλει νέα πρόστιμα και τόκους.
Παράλληλα, ο νέος κώδικας συνεχίζει να ενισχύει τον «υπερυπουργό» που έχει δημιουργήσει με εντολή της η τρόικα. Σύμφωνα με τον ΚΦΔ, ο γενικός γραμματέας Εσόδων θα έχει πλήρη πρόσβαση σε οποιαδήποτε στοιχεία αφορούν το οικονομικό προφίλ κάθε φορολογουμένου. Οπως αναφέρεται, η ΓΓΔΕ, με στόχο τον καθορισμό της φορολογικής υποχρέωσης, μπορεί να ζητήσει πληροφορίες ή έγγραφα ώστε να προχωρήσουν οι υπηρεσίες σε διασταύρωση στοιχείων από:
- χρηματοπιστωτικά ιδρύματα,
- οργανισμούς συλλογικών επενδύσεων,
- επιμελητήρια,
- συμβολαιογράφους,
- υποθηκοφύλακες,
- προϊσταμένους κτηματολογικών γραφείων,
- οικονομικούς ή κοινωνικούς ή επαγγελματικούς φορείς ή οργανώσεις.
Νέο σύστημα θα ισχύει και στην επιλογή στις προς έλεγχο υποθέσεις. Ο ελεγκτικός μηχανισμός θα επιλέγει τις υποθέσεις με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου που θα καθορίζονται από τον ίδιο τον γ.γ. Δ.Ε., τα οποία μάλιστα δεν θα δημοσιοποιούνται, με στόχο να μην μπορούν να «κρυφτούν» οι φοροφυγάδες.
Από κόσκινο θα περνά η φορολογική διοίκηση τα περιουσιακά στοιχεία των φορολογουμένων, ώστε να εντοπίζουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής. Σύμφωνα με τον νέο κώδικα, οι ελεγκτές θα συγκρίνουν τα δηλωθέντα εισοδήματα με τα περιουσιακά στοιχεία του φορολογουμένου. Εφ' όσον η Εφορία εντοπίσει ότι τα εισοδήματα που δηλώνει ο φορολογούμενος δεν συνάδουν με τα περιουσιακά του στοιχεία, τότε αυτόματα η Εφορία θα προσδιορίζει το «πραγματικό» εισόδημα του φορολογουμένου και θα του επιβάλλει φόρο βάσει αυτού. Για να το πετύχουν αυτό οι φορολογικές αρχές θα μπορούν να εφαρμόζουν συνδυαστικά τεχνικές ελέγχου, όπως:
α) της αρχής των αναλογιών,
β) της ανάλυσης ρευστότητας του φορολογουμένου,
γ) της καθαρής θέσης τού φορολογουμένου,
δ) της σχέσης της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών, και
ε) του ύψους των τραπεζικών καταθέσεων και των δαπανών σε μετρητά.
Πρόβλεψη υπάρχει και για τους «ξεχασιάρηδες» που δεν υπέβαλαν φορολογική δήλωση. Σε αυτές τις περιπτώσεις η φορολογική διοίκηση, βάσει των πληροφοριών που έχει στη διάθεσή της αλλά και από πληροφορίες που μπορεί να αντλήσει από άλλες πηγές, θα υπολογίζει κατ' εκτίμησιν το φόρο που θα επιβάλλει. Οπως μάλιστα αναφέρει ο ΚΦΔ, ο γενικός γραμματέας θα μπορεί να προσδιορίζει ο ίδιος με ποιον τρόπο θα γίνεται η κατ' εκτίμησιν επιβολή φόρου.
Εάν, μετά την έκδοση της πράξης αυτής, ο φορολογούμενος υποβάλει φορολογική δήλωση, θα πάψει να ισχύει ο κατ' εκτίμησιν φόρος.
Αυστηρά πρόστιμα για πλαστά τιμολόγια
Αγριο κυνήγι και αυστηρά πρόστιμα ξεκινά και για την έκδοση πλαστών και εικονικών τιμολογίων.
Συγκεκριμένα προβλέπεται:
- για μη έκδοση ή ανακριβή έκδοση φορολογικού στοιχείου αξίας άνω των 5.000 ευρώ πρόστιμο ίσο με το 40% της αξίας της συναλλαγής,
- σε περίπτωση έκδοσης πλαστού φορολογικού στοιχείου το πρόστιμο ανέρχεται στο 100% της αξίας του,
- για εικονικά στοιχεία πρόστιμο στο 50% της αξίας του,
- για επιστροφή ΦΠΑ με εικονικά φορολογικά στοιχεία ή αποφυγή καταβολής ΦΠΑ βάσει τέτοιων στοιχείων πρόστιμο στο 50% του φόρου που καρπώθηκε παρανόμως.
Ο κώδικας θέτει επίσης πενταετές όριο για την παραγραφή τού δικαιώματος επιβολής φόρων, εφ' όσον ο φορολογούμενος δεν διαπράξει φοροδιαφυγή, οπότε και η σχετική προθεσμία θα παρατείνεται στα 20 έτη.
Πρόστιμα θα επιβάλλονται όχι όμως μόνο στους εκδότες των πλαστών τιμολογίων, αλλά και στους λήπτες, και θα είναι ίσα με το 25% της αξίας τέτοιων τιμολογίων.
http://www.enet.gr/
ΠΡΕΖΑ TV
26-7-2013
Σε στενό κλοιό επιχειρεί να βάλει τους φοροφυγάδες ο νέος Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας, απειλώντας ακόμα και με κατασχέσεις εξπρές, χωρίς δικαστική απόφαση, για χρέη από 300 ευρώ και πάνω, ενώ εισάγει νέους τρόπους προσδιορισμού του φόρου, αντικαθιστά τους πρόσθετους φόρους και τις προσαυξήσεις με τόκους υπερημερίας, ενώ προχωρεί σε σημαντική μείωση των προστίμων προσπαθώντας να τα καταστήσει εισπράξιμα.
Εν τω μεταξύ και αυτό το νομοσχέδιο δίνει υπερεξουσίες στον εκάστοτε γενικό γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, ο οποίος θα αποφασίζει από τα κριτήρια ελέγχων έως και τη μορφή που θα έχουν οι φορολογικές δηλώσεις.
Οι φορολογικές αρχές, θέλοντας να δείξουν τα «δόντια» τους στους φοροφυγάδες, θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να προχωρήσουν, εφ' όσον υπάρχει κίνδυνος να μην εισπραχθούν τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί, σε κατασχέσεις κινητών, ακινήτων, εμπραγμάτων δικαιωμάτων, είτε βρίσκονται στην κατοχή του οφειλέτη είτε στα χέρια τρίτου. Οπως μάλιστα αναφέρεται στο σχετικό άρθρο, σε πολύ επείγουσες περιπτώσεις και αν υπάρχει κίνδυνος για την είσπραξη του αναλογούντος φόρου η κατάσχεση μπορεί να γίνει ακόμα και χωρίς δικαστική απόφαση.
Το νέο «ποινολόγιο» δεν αναφέρει το κατώτατο όριο προστίμων που μπορούν να επιβληθούν τα μέτρα άμεσης κατάσχεσης, κάτι που σημαίνει ότι εάν δεν υπάρξει σχετική υπουργική απόφαση που θα επιφέρει αλλαγές, παραμένει το όριο των 300 ευρώ, φέρνοντας με αυτό τον τρόπο αντιμέτωπους με τις κατασχέσεις σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων.
Οι φοροφυγάδες θα βρίσκονται αντιμέτωποι με τους κλητήρες εφ' όσον μέσα σε 30 ημέρες από την παραλαβή της ατομικής ειδοποίησης που θα τους έχει στείλει η Εφορία δεν πληρώσουν τους φόρους ή τα πρόστιμά τους. Το περιθώριο των 30 ημερών δεν θα ισχύει εφ' όσον οι φορολογικές αρχές έχουν πληροφορίες ή υπόνοιες ότι ο φορολογούμενος ετοιμάζεται να μεταβιβάσει περιουσιακά του στοιχεία ή να εγκαταλείψει τη χώρα.
Σημαντικές ελαφρύνσεις έρχονται και στις προσαυξήσεις με την επιβολή τόκων υπερημερίας, που δεν θα ξεπερνούν το 0,7%, ενώ, αντίθετα, μέχρι σήμερα οι τόκοι ξεκινούσαν από το 1% και πολλές φορές ξεπερνούσαν ακόμα και το 2,5%. Επίσης, ιδιαίτερα σημαντική είναι η πρόβλεψη ότι δεν θα επιβάλλονται τόκοι επί τόκων. Αυτό σημαίνει ότι η Εφορία δεν θα μπορεί να κεφαλαιοποιεί την αρχική οφειλή μαζί με τους τόκους που έχουν επιβληθεί και στη συνέχεια να επιβάλλει νέα πρόστιμα και τόκους.
Παράλληλα, ο νέος κώδικας συνεχίζει να ενισχύει τον «υπερυπουργό» που έχει δημιουργήσει με εντολή της η τρόικα. Σύμφωνα με τον ΚΦΔ, ο γενικός γραμματέας Εσόδων θα έχει πλήρη πρόσβαση σε οποιαδήποτε στοιχεία αφορούν το οικονομικό προφίλ κάθε φορολογουμένου. Οπως αναφέρεται, η ΓΓΔΕ, με στόχο τον καθορισμό της φορολογικής υποχρέωσης, μπορεί να ζητήσει πληροφορίες ή έγγραφα ώστε να προχωρήσουν οι υπηρεσίες σε διασταύρωση στοιχείων από:
- χρηματοπιστωτικά ιδρύματα,
- οργανισμούς συλλογικών επενδύσεων,
- επιμελητήρια,
- συμβολαιογράφους,
- υποθηκοφύλακες,
- προϊσταμένους κτηματολογικών γραφείων,
- οικονομικούς ή κοινωνικούς ή επαγγελματικούς φορείς ή οργανώσεις.
Νέο σύστημα θα ισχύει και στην επιλογή στις προς έλεγχο υποθέσεις. Ο ελεγκτικός μηχανισμός θα επιλέγει τις υποθέσεις με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου που θα καθορίζονται από τον ίδιο τον γ.γ. Δ.Ε., τα οποία μάλιστα δεν θα δημοσιοποιούνται, με στόχο να μην μπορούν να «κρυφτούν» οι φοροφυγάδες.
Από κόσκινο θα περνά η φορολογική διοίκηση τα περιουσιακά στοιχεία των φορολογουμένων, ώστε να εντοπίζουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής. Σύμφωνα με τον νέο κώδικα, οι ελεγκτές θα συγκρίνουν τα δηλωθέντα εισοδήματα με τα περιουσιακά στοιχεία του φορολογουμένου. Εφ' όσον η Εφορία εντοπίσει ότι τα εισοδήματα που δηλώνει ο φορολογούμενος δεν συνάδουν με τα περιουσιακά του στοιχεία, τότε αυτόματα η Εφορία θα προσδιορίζει το «πραγματικό» εισόδημα του φορολογουμένου και θα του επιβάλλει φόρο βάσει αυτού. Για να το πετύχουν αυτό οι φορολογικές αρχές θα μπορούν να εφαρμόζουν συνδυαστικά τεχνικές ελέγχου, όπως:
α) της αρχής των αναλογιών,
β) της ανάλυσης ρευστότητας του φορολογουμένου,
γ) της καθαρής θέσης τού φορολογουμένου,
δ) της σχέσης της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών, και
ε) του ύψους των τραπεζικών καταθέσεων και των δαπανών σε μετρητά.
Πρόβλεψη υπάρχει και για τους «ξεχασιάρηδες» που δεν υπέβαλαν φορολογική δήλωση. Σε αυτές τις περιπτώσεις η φορολογική διοίκηση, βάσει των πληροφοριών που έχει στη διάθεσή της αλλά και από πληροφορίες που μπορεί να αντλήσει από άλλες πηγές, θα υπολογίζει κατ' εκτίμησιν το φόρο που θα επιβάλλει. Οπως μάλιστα αναφέρει ο ΚΦΔ, ο γενικός γραμματέας θα μπορεί να προσδιορίζει ο ίδιος με ποιον τρόπο θα γίνεται η κατ' εκτίμησιν επιβολή φόρου.
Εάν, μετά την έκδοση της πράξης αυτής, ο φορολογούμενος υποβάλει φορολογική δήλωση, θα πάψει να ισχύει ο κατ' εκτίμησιν φόρος.
Αυστηρά πρόστιμα για πλαστά τιμολόγια
Αγριο κυνήγι και αυστηρά πρόστιμα ξεκινά και για την έκδοση πλαστών και εικονικών τιμολογίων.
Συγκεκριμένα προβλέπεται:
- για μη έκδοση ή ανακριβή έκδοση φορολογικού στοιχείου αξίας άνω των 5.000 ευρώ πρόστιμο ίσο με το 40% της αξίας της συναλλαγής,
- σε περίπτωση έκδοσης πλαστού φορολογικού στοιχείου το πρόστιμο ανέρχεται στο 100% της αξίας του,
- για εικονικά στοιχεία πρόστιμο στο 50% της αξίας του,
- για επιστροφή ΦΠΑ με εικονικά φορολογικά στοιχεία ή αποφυγή καταβολής ΦΠΑ βάσει τέτοιων στοιχείων πρόστιμο στο 50% του φόρου που καρπώθηκε παρανόμως.
Ο κώδικας θέτει επίσης πενταετές όριο για την παραγραφή τού δικαιώματος επιβολής φόρων, εφ' όσον ο φορολογούμενος δεν διαπράξει φοροδιαφυγή, οπότε και η σχετική προθεσμία θα παρατείνεται στα 20 έτη.
Πρόστιμα θα επιβάλλονται όχι όμως μόνο στους εκδότες των πλαστών τιμολογίων, αλλά και στους λήπτες, και θα είναι ίσα με το 25% της αξίας τέτοιων τιμολογίων.
http://www.enet.gr/
ΠΡΕΖΑ TV
26-7-2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου