Παρασκευή, Οκτωβρίου 23, 2015

Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΖΗΤΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ

Το σινεμά στην Ελλάδα δέχτηκε το καλοκαίρι που μας πέρασε δυο καίρια χτυπήματα. Το πρώτο ήταν η αύξηση του ΦΠΑ στο κινηματογραφικό εισιτήριο από 13% στο 23%, η οποία ουσιαστικά μετέτρεψε ένα πολιτιστικό προϊόν σε καθαρά καταναλωτικό. Το δεύτερο ήταν η κατάργηση του Ειδικού Φόρου για την Ενίσχυση και την Ανάπτυξη της Κινηματογραφικής Τέχνης (περίπου 12% επί του εισιτηρίου ), επειδή συμπεριλήφθηκε στο νομοσχέδιο για την απάλειψη των φόρων υπέρ τρίτων. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να χαθούν -κατά μέσο όρο- 8 εκ. ευρώ το χρόνο, τα οποία κατά το ήμισυ κατέληγαν στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου για την παραγωγή ταινιών, με το υπόλοιπο 50% να μοιράζεται στους Έλληνες παραγωγούς, στους αιθουσάρχες και το Υπουργείο Πολιτισμού. Αυτές οι δυο κινήσεις, δηλαδή η αύξηση του Φ.Π.Α. και η κατάργηση του Ειδικού Φόρου, προκάλεσαν την οργή της ελληνικής κινηματογραφικής κοινότητας. 



Με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Ποιος Σκοτώνει (Αργά και Βασανιστικά ) τον Ελληνικό Κινηματογράφο;» τρεις ενώσεις του χώρου έδωσαν κοινή συνέντευξη τύπου την Πέμπτη 22/10 στην ΕΣΗΕΑ. Πιο συγκεκριμένα η Ένωση Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ ), η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ (ΕΕΝ ) και ο Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ ) περιέγραψαν την τραγική κατάσταση στην οποία περιήλθε η εγχώρια παραγωγή μετά τις τελευταίες εξελίξεις. 

Οι εκπρόσωποι των ενώσεων επικεντρώθηκαν σε ένα και μόνο πράγμα, στην εφαρμογή των νόμων που έχουν ψηφιστεί. Πιο συγκεκριμένα, πατώντας στον Νόμο 3905/2010, ζητούν να επανέλθει ο Ειδικός Φόρος –βασικός πυλώνας της χρηματοδότησης του ελληνικού σινεμά-, αλλά και να εφαρμοστεί, μετά από αδράνεια χρόνων, η εισφορά 1,5% των τηλεοπτικών καναλιών στην κινηματογραφική παραγωγή. Η συγκεκριμένη διάταξη που υφίσταται εδώ και δεκαετίες, μιλά για την απόδοση του 1,5% των καθαρών εσόδων των καναλιών στην παραγωγή ελληνικών ταινιών. Όπως διευκρίνισαν οι εκπρόσωποι των ενώσεων, τα τελευταία χρόνια μόνον τα συνδρομητικά κανάλια και η ΕΡΤ (και αυτή εν μέρει ) ήταν οι μόνοι που απέδωσαν τα ανάλογα ποσά. 

Υποτίθεται ότι ο Νόμος 3905/2010 (ψηφίστηκε επί υπουργίας Παύλου Γερουλάνου ) ξεκαθάριζε το τοπίο σε σχέση με την συγκεκριμένη εισφορά. Βέβαια, με βάσει το θολό σκηνικό της αδειοδότησης των ιδιωτικών καναλιών, την τραγική οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκονται αυτά, αλλά και τα όποια παραθυράκια υπάρχουν στον νόμο παραμένει πραγματικά γρίφος το πώς μπορεί να εφαρμοστεί στην πράξη ο νόμος για το 1,5 %. 

Επιπλέον, στη συνέντευξη τύπου οι εκπρόσωποι των ενώσεων ενημέρωσαν για τις εξελίξεις που υπήρξαν στη χθεσινή συνάντηση τους με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Γιάννη Δραγασάκη και τον υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αριστείδη Μπαλτά. Τα κυβερνητικά στελέχη δεσμεύτηκαν ότι θα επαναφέρουν το Ειδικό Φόρο –παραδεχόμενοι εμμέσως το λάθος της κυβέρνησης- ενώ υποσχέθηκαν ότι μέχρι την οριστική διευθέτησή του ζητήματος θα πιστωθεί σχετικό ποσό που χάθηκε. Οι ενώσεις πάντως δήλωσαν ότι δεν θα εφησυχαστούν μέχρι να εφαρμοστούν πλήρως οι δηλώσεις που άκουσαν από τα κυβερνητικά χείλη. 

Στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ βρέθηκαν, όμως, και εκπρόσωποι των αιθουσαρχών, οι οποίοι ήταν προφανώς θορυβημένοι από τις χθεσινές εξελίξεις. Οι αιθουσάρχες δήλωσαν ότι η επαναφορά του Ειδικού Φόρου θα είναι καταστροφική, εάν δεν συνοδευτεί με την ταυτόχρονη μείωση του ΦΠΑ από 23% σε 13% ή ακόμη και στο 6% (όπως και τα υπόλοιπα πολιτιστικά προϊόντα ). Μάλιστα, υπήρξαν αρκετές παρεμβάσεις από ανθρώπους του χώρου που ζητήσουν ταυτόχρονη διεκδίκηση της επαναφοράς του Ειδικού Φόρου με την μείωση του Φ.Π.Α. 

Πλέον, η κυβέρνηση οφείλει να δώσει άμεσα λύσεις στα ανοιχτά μέτωπα που αφορούν το ελληνικό σινεμά. Από την μία, πρέπει να διορθώσει το λάθος της κατάργησης του Ειδικού Φόρου για την Ενίσχυση και την Ανάπτυξη της Κινηματογραφικής Τέχνης – ο οποίος εφαρμόζεται σχεδόν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες-, έχοντας το δύσκολο έργο να πείσει τους Θεσμούς για την επαναφορά του. Επίσης, θα είναι δώρον άδωρον αν επανέλθει ο Ειδικός Φόρος χωρίς να μειωθεί ταυτόχρονα ο ΦΠΑ (πρέπει να βρεθούν ισοδύναμα γι’ αυτό ), κάτι που θα προκαλέσει εμφύλιο στον κινηματογραφικό χώρο και επιπλέον αναστάτωση στην αγορά. Τέλος, οφείλει να βρει τον τρόπο να εφαρμόσει ο νόμος του 1,5% των τηλεοπτικών καναλιών, κάτι που μοιάζει εξαιρετικά δύσκολο. 

Εκτός από όλα τα παραπάνω, τα αρμόδια Υπουργεία επιβάλλεται να δουν πολύ προσεκτικά το θέμα των ξένων παραγωγών που προτιμούν άλλες χώρες της Μεσογείου και όχι την Ελλάδα για τις ταινίες τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πρόσφατη περίπτωση του νέου «Bourne», ο οποίος λόγω των αφιλόξενων κινηματογραφικών συνθηκών που επικρατούν στη χώρα μας κατέληξε να γυρίζεται στην Τενερίφη, με τους χολιγουντιανούς παραγωγούς να μετατρέπουν το ισπανικό νησί σε… ελληνική πρωτεύουσα. 

Η ανάγκη χάραξης μιας στιβαρής κινηματογραφικής πολιτικής στην Ελλάδα είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ.





Από τον  Γιάγκο Αντίοχο  
http://www.athinorama.gr/cinema/article/o_kinimatografikos_xoros_zita_tin_efarmogi_ton_nomon-2509902.html 
ΠΡΕΖΑ TV
23-10-2015

Δεν υπάρχουν σχόλια: