Τρίτη, Οκτωβρίου 13, 2015

ΖΗΤΗΜΑΤΑ-ΦΩΤΙΑ ΑΝΑΒΕΙ Η ΠΩΛΗΣΗ ΤΟΥ ΟΛΠ

Η πώληση του μεριδίου του ΟΛΠ στους υποψήφιους ιδιώτες επενδυτές, όπως επανειλημμένα έχει αναδείξει η «Εφ.Συν.», έχει πολλά «θολά» σημεία. Από το ύψος του τιμήματος της παραχώρησης μέχρι τις εκτάσεις-φιλέτα που θα λάβει ως «προίκα» ο αγοραστής, οι ενστάσεις και οι αντιδράσεις είναι πολλές και κάθε μέρα εντείνονται. Παράλληλα όμως, φαίνεται ότι ο σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ υπερβαίνει κατά πολύ μια απλή ιδιωτικοποίηση. Ο χάρτης και τα στοιχεία που δίνουμε σήμερα στη δημοσιότητα αποκαλύπτουν το σχέδιο να κατασκευαστεί στην ευρύτερη παραλιακή περιοχή της Β’ Πειραιά ένα έργο «φαραωνικό» με όλη τη σημασία της λέξης, που ενέχει επιπρόσθετους κινδύνους για τον πολιτισμό και την οικονομία.

Στον χάρτη που παρατίθεται (Κάντε κλικ πάνω στην εικόνα για να δείτε ολόκληρο τον χάρτη) έχουν σκιαστεί με διαφορετικά χρώματα οι «επίμαχες» περιοχές. Αφενός με κίτρινο χρώμα έχουν επισημανθεί οι περιοχές του παραλιακού μετώπου που σχεδιάζεται να παραχωρηθούν στον επενδυτή.



Οπως είχαμε αναφέρει στην ιστοσελίδα μας και στο φύλλο της 2/10/2015 («Πανστρατιά για το λιμάνι»), το ΤΑΙΠΕΔ είχε στόχο να πουλήσει συνοδευτικά στους ιδιώτες σχεδόν ολόκληρο το τοπικό παραλιακό μέτωπο. Σύμφωνα με πληροφορίες, προχωρούν πλέον οι συζητήσεις για να δοθεί το παραλιακό τμήμα του «Ορμου Σφαγείων» στους δήμους, ώστε να εξασφαλιστεί μια μικρή δίοδος των παρακείμενων δήμων στη θάλασσα. Οι τελικές αποφάσεις θα έχουν γνωστοποιηθεί την Παρασκευή.

Η περαιτέρω σήμανση στον χάρτη δείχνει όμως ότι ακόμα και αυτή η μικρή δίοδος προς τη θάλασσα πιθανότατα καθίσταται «δώρον άδωρον» αν αναλογιστεί κανείς τι σχεδιάζεται για την ευρύτερη περιοχή. Με ροζ χρώμα έχουν σημανθεί οι μελλοντικές προβλήτες και τα σχετικά έργα και η πρώτη ματιά επιβεβαιώνει ότι το σχέδιο επέκτασης του λιμανιού θα μετατρέψει την περιοχή σε μια απολύτως εντατικοποιημένη ζώνη πλεύσης και κατάπλου.

Αφενός στο νότιο τμήμα σχεδιάζεται η κατασκευή νηοδόχου στα δυτικά της ακτής Θεμιστοκλέους σε δύο φάσεις, με πληροφορίες να μιλούν για επικείμενο ελλιμενισμό κρουαζιερόπλοιων. Αφετέρου στο βόρειο τμήμα σχεδιάζεται ξεχωριστή νηοδόχος, που θα εκτείνεται πέραν της περιοχής των Πρώην Λιπασμάτων, με τις σχετικές πληροφορίες να μιλούν μια ελλιμενισμό των λεγόμενων «mega-yachts». Ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον όμως παρουσιάζουν οι ροζ «λωρίδες» εκατοντάδων μέτρων, που εμφανίζονται είτε αυτόνομα μέσα στη θάλασσα, είτε κατά μήκος της παραλίας στο βόρειο τμήμα, είτε ξεκινώντας από το βόρειο κομμάτι εκτεινόμενο στη θάλασσα.

Σχετική μελέτη

Τα προβλήματα από αυτόν τον σχεδιασμό μπορούν να αναζητηθούν σε σχετική μελέτη που είχε εκπονήσει το Εργαστήριο Λιμενικών Εργων της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για λογαριασμό του ΟΛΠ τον Ιούλιο του 2011. Η μελέτη ερευνούσε την «κυματική διαταραχή» της ευρύτερης περιοχής και αναζητούσε τη βέλτιστη λύση για τη μείωσή της, ώστε να καταστεί ασφαλής η λειτουργία των σχετικών νηοδόχων.

Οι συντάκτες της μελέτης επισήμαιναν ότι η νότια περιοχή χρειάζεται «περαιτέρω προστασία από τους κυματισμούς, εφόσον πρόκειται να κατασκευαστούν εκεί νέα κρηπιδώματα για πλοία ακτοπλοΐας», εξ ου και «κρίνεται απαραίτητη η κατασκευή του κυματοθραύστη».

Αντίστοιχα, κατέληγε ότι για τη νηοδόχο που θα δεχτεί κρουαζιερόπλοια «από τα πειράματα προέκυψε ότι η αρχικά προταθείσα στάθμη στέψης του προστατευτικού τοίχου στα +4,50m (μέτρα) δεν επαρκεί», συμπληρώνοντας σε άλλο σημείο ότι σύμφωνα με τα δεδομένα «θα απαιτείτο στάθμη στέψης του προστατευτικού τοίχου περίπου στα +9.00m, ώστε να είναι ασφαλές το εσωτερικό τμήμα του προσήνεμου μόλου».

Συνυπολογίζοντας δε τις διάφορες εναλλακτικές λύσεις σημείωνε ότι «η στάθμη στέψεως του προστατευτικού τοίχου του μόλου προτείνεται να είναι στα +7.50m». Αναφορικά δε με το ενδιάμεσο κομμάτι τοίχου στο μέσον της θάλασσας, πρότεινε μικρές αλλαγές, ενώ σχετικά με το βόρειο κομμάτι πρότεινε τα σχετικά τμήματα «να ανασχεδιαστούν είτε με δραστική μείωση του μήκους κρηπιδώσεων είτε με ριζική αλλαγή της διάταξής τους».

Με δεδομένα τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι στη σημερινή μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπεται η κατασκευή τοίχων και κυματοθραυστών ύψους πολλών μέτρων. Το απλοϊκό ερώτημα που γεννάται είναι τι θα αντικρίζει κανείς σε λίγα χρόνια αν σταθεί στον «Ορμο Σφαγείων». Πιθανότατα κρουαζιερόπλοια από τη μια πλευρά, «mega-yachts» από την άλλη και στην ευθεία τοίχους πολλών μέτρων σε μήκος και ύψος.

Ποιος θα περίμενε ότι η παραχώρηση του ΟΛΠ στους ιδιώτες θα έθετε σε κίνδυνο ακόμα και αρχαία ή νεότερα μνημεία της περιοχής; Κι όμως, το υπουργείο Πολιτισμού απέστειλε στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στις 7 Οκτωβρίου επιστολή με την οποία υπογράμμιζε τους κινδύνους που ελλοχεύουν για τουλάχιστον 28 μνημεία από την εν λόγω πώληση. Η συγκεκριμένη επιστολή κοινοποιήθηκε επίσης στον υπουργό Επικρατείας για τον Συντονισμό του Κυβερνητικού Εργου, τον υπουργό Οικονομικών, τον αντιπεριφερειάρχη Πειραιά, τους δημάρχους Πειραιά, Κερατσινίου-Δραπετσώνας και Περάματος, τον ΟΛΠ και το ΤΑΙΠΕΔ.

Αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία

Στο έγγραφο αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «στην επίμαχη περιοχή βρίσκονται οι κάτωθι αρχαιολογικοί χώροι και αρχαία μνημεία»: ο αρχαιολογικός χώρος της Ηετιώνειας Πύλης, τμήματα του αρχαίου τείχους του Πειραιά, ο αρχαιολογικός χώρος Αμπελακίων και Κυνόσουρας και το φερόμενο ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή. «Εντός της εν λόγω περιοχής, καθώς και σε άμεση γειτνίαση με αυτήν εντοπίζονται νεότερα μνημεία που αποτελούν τοπόσημα για την πόλη» σημείωνε ο συντάκτης του εγγράφου, φέροντας ως παράδειγμα το συγκρότημα της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων ή τα κατάλοιπα του πρώτου φάρου, που οικοδομήθηκε το 1837, ενώ πρόσθετε ότι «εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα του Πειραιά βρίσκεται η ονομαζόμενη Πολιτιστική Ακτή Πειραιά, έκτασης 180.000 τ.μ.».

Ο αρμόδιος κορυφαίος υπηρεσιακός παράγοντας ζητούσε από τα εμπλεκόμενα μέρη «να εξαιρεθούν της όποιας συναλλαγής τα αρχαία μνημεία που βρίσκονται εντός των ορίων της χερσαίας ζώνης του λιμένα», να «εξαιρεθεί της συναλλαγής η περιοχή της Πολιτιστικής Ακτής στο σύνολό της» και οποιαδήποτε δραστηριότητα στην εν λόγω περιοχή «να τύχει της έγκρισης του ΥΠΠΟΑ».

Η πώληση του ΟΛΠ φέρει όμως και έναν πρόσθετο, οικονομικό αυτή τη φορά, κίνδυνο. Πέραν της πρόβλεψης στο πολυνομοσχέδιο που σηματοδοτεί την απαλλαγή του μελλοντικού επενδυτή από δημοτικά τέλη (βλ. το σχετικό ρεπορτάζ), μεθοδεύεται, σύμφωνα με πληροφορίες, και η απαλλαγή του μελλοντικού επενδυτή από το να καταβάλλει μίσθωμα στο Δημόσιο.

Μία από τις κύριες πηγές εσόδων του ελληνικού Δημοσίου ήταν τα προηγούμενα έτη το καταβληθέν ενοίκιο της παραχώρησης των προβλητών, ποσό το οποίο καρπώνεται ο ΟΛΠ. Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχετικό ποσό ανερχόταν το 2014 σε 36,4 εκατ. ευρώ, ενώ η πρόβλεψη για το 2018 έφερε το σχετικό ποσό στα 75 εκατ. ευρώ και για το 2021 στα 110 εκατ. ευρώ. Στο σύνολο της 35ετίας το εγγυημένο αντάλλαγμα θα έφτανε τα 4,3 δισ. ευρώ.

Φαίνεται όμως ότι υπάρχει ο κίνδυνος αυτό το ποσό να χαθεί, αφού, αν δεν υπάρξει αλλαγή στη σχετική νομοθεσία, ο νέος ιδιοκτήτης ενδέχεται να λαμβάνει εκείνος το ενοίκιο. Αν μάλιστα κερδίσει τον επικείμενο διαγωνισμό η κινεζική Cosco, τότε είναι πιθανόν να καταβάλλει ενοίκια που θα εισπράττει η ίδια επιχείρηση!

Η όλη στρέβλωση, σύμφωνα με γνωρίζοντες τα του λιμένα, οφείλεται στο ότι το Δημόσιο έχει παραχωρήσει το ενοίκιο στον ΟΛΠ και όχι στον Κρατικό Προϋπολογισμό και αρκείται να λαμβάνει μόνο το 2% επί του ετήσιου τζίρου του ΟΛΠ. Αντί δηλαδή το Δημόσιο για το 2014 να λαμβάνει απευθείας 36,4 εκατ. ευρώ, εισπράττει μόλις 2 εκατ. ευρώ! Αυτό που μπορεί να αναστρέψει την εν λόγω ρύθμιση, που, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, περιλαμβάνεται και στη Σύμβαση Παραχώρησης του ΟΛΠ, είναι να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα εξαιρείται το ενοίκιο από την «προίκα» του προς πώληση Οργανισμού. Το αν θα το πράξει, απομένει να εξακριβωθεί...

......................

Τα «φιλέτα» του ΟΛΠ, που θέλει να ιδιωτικοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ

Η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ αποτελεί ένα από τα «μεγάλα» στοιχήματα για την προσέλκυση επενδύσεων στην χώρα μας, ενώ το ενδιαφέρον των υποψήφιων επενδυτών παραμένει μεγάλο. Η «Εφ.Συν.» έχει καλύψει δημοσιογραφικά εκτενώς το θέμα, αποκαλύπτοντας μεταξύ άλλων ότι το ΤΑΙΠΕΔ εμφανίζει στη στάση του σημάδια «αυτονόμησης» από τις προθέσεις της κυβέρνησης και του ίδιου του πρωθυπουργού. Υπενθυμίζουμε ότι ο Αλέξης Τσίπρας είχε δηλώσει προεκλογικά σε ομιλία του στο Κερατσίνι ότι είναι «έτοιμο προς κατάθεση στη Βουλή το σχέδιο νόμου με τη ρύθμιση ενάντια στην τσιμεντοποίηση στο πρώην εργοστάσιο Λιπασμάτων του Μποδοσάκη στη Δραπετσώνα», ώστε «να έχουν οι κάτοικοι της περιοχής ανάσα πρασίνου, αναψυχής και άθλησης». 

Η πιο σημαντική επισήμανση όμως του Αλέξη Τσίπρα ήταν ότι η εν λόγω ρύθμιση έχει στόχο «να ανοίξει το μέτωπο της πόλης προς τη θάλασσα» και πως θα «δίνει τη νομική βάση στο Δήμο Κερατσινίου - Δραπετσώνας να καταθέσει σχέδιο για τη συνολική ανάπλαση του θαλάσσιου μετώπου της πόλης». Ο σημερινός πρωθυπουργός είχε πει με άλλα λόγια ότι το παραλιακό μέτωπο της περιοχής των Λιπασμάτων, που χαρακτηρίζεται ως «φιλέτο», θα δοθεί στην τοπική αυτοδιοίκηση.

Η «Εφ.Συν.» εξασφάλισε και παρουσιάζει τον χάρτη (με τις ανάλογες επεξηγήσεις) της ευρύτερης περιοχής, η οποία ανήκει στον ΟΛΠ. Τις συγκεκριμένες παραλιακές περιοχές ορισμένοι επιθυμούν να μην δοθούν στους δήμους, αλλά στον επενδυτή ως «προίκα» μετά την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του λιμανιού. Ο συγκεκριμένος χάρτης έχει παραδοθεί από το ΤΑΙΠΕΔ στο Υπουργείο Ναυτιλίας, ενώ οι πρώτες αντιδράσεις έχουν εκδηλωθεί ήδη. 

Ορισμένες παρατηρήσεις είναι όμως ιδιαίτερα διαφωτιστικές.

Με κόκκινη γραμματοσειρά αναγράφονται οι εκτάσεις τις οποίες το ΤΑΙΠΕΔ επιθυμεί να παραχωρηθούν στους επενδυτές-αγοραστές του ΟΛΠ.

Παραχωρούνται οι κάτωθι εκτάσεις:

- Οικόπεδο στα βόρεια της παραλιακής ζώνης, στο οποίο προορίζεται να δημιουργηθεί Κέντρο Υγείας, που θα εξυπηρετεί όχι μόνο το Δήμο Κερατσινίου Δραπετσώνας αλλά και το Πέραμα και τη Νίκαια. Η οικοδομική άδεια έχει ήδη εκδοθεί και πρόκειται να υποβληθεί αίτημα για χρηματοδότηση στο νέο ΕΣΠΑ.

- Η ιχθυόσκαλα του Αγίου Γεωργίου

- Τμήμα του λιμενίσκου του Αγίου Νικολάου. Ο Δήμος Κερατσινίου - Δραπετσώνας το είχε παραχωρήσει στον «Εξωραϊστικό Σύλλογο Ερασιτεχνών Αλιέων Κερατσινίου Δραπετσώνας "Ο Αγιος Νικόλαος"», ο οποίος το χρησιμοποιεί από το 1960 περίπου

- Τέλος, όλο το παραλιακό μέτωπο της περιοχής της Δραπετσώνας. Πρόκειται για το γνωστό «φιλέτο» για το οποίο δεσμεύθηκε ο Αλέξης Τσίπρας προεκλογικά. Αξίζει να υπενθυμιστεί ότι το συγκεκριμένο τμήμα του παράκτιου μετώπου της Εταιρείας Λιπασμάτων αποτελεί τη μόνη «διέξοδο» προς την θάλασσα για την Δραπετσώνα και το Κερατσίνι. Η παραχώρηση του μετώπου στο Δήμο σε συνδυασμό με τις αλλαγές στη χρήση του χώρου (όπως αυτές προωθούνται σε τροπολογία που περιλαμβάνεται  στο Νομοσχέδιο «Βοσκήσιμες Γαίες Ελλάδας και άλλες διατάξεις»), καθώς και η πίστωση 17.500.000 ευρώ για «απαλλοτρίωση χώρου πρώην εργοστασίου Λιπασμάτων για την κατασκευή μητροπολιτικού πάρκου πρασίνου» που ενέκρινε η Περιφέρεια Αττικής τον Ιούλιο του 2015, κινούνται προς την κατεύθυνση αξιοποίηση της περιοχής προς όφελος των πολιτών.

Με μπλε γραμματοσειρά παρουσιάζεται η (πετσοκομμένη) περιοχή που θα δοθεί τους δήμους και την τοπική κοινωνία. Πρόκειται για τον αρχαιολογικό χώρου στο Καστράκι, που βρίσκεται πάνω από την Ε2 πύλη του λιμανιού και τον πεζόδρομο της οδού Καζαντζάκη στη Δραπετσώνα, που βρίσκεται μέσα στον οικιστικό ιστό.

Όπως αποκάλυψε η «Εφ.Συν.» και η συνάδελφος Χριστίνα Παπασταθοπούλου στο φύλλο της 30ής Σεπτεμβρίου 2015, «μέχρι την Παρασκευή 9 Οκτωβρίου δίνει περιθώριο το ΤΑΙΠΕΔ στην κυβέρνηση να μελετήσει και να στείλει για διαβούλευση στους εμπλεκόμενους φορείς το προσχέδιο της Σύμβασης Παραχώρησης ελληνικού Δημοσίου-ΟΛΠ, το οποίο όμως παρέλαβε μόλις χθες στα χέρια του ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας. Το διάστημα αυτό θεωρείται από τους ενδιαφερόμενους πολύ μικρό, καθώς είναι γνωστό ότι υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις και διαφωνίες από τους εμπλεκόμενους φορείς, ωστόσο το ΤΑΙΠΕΔ σύμφωνα με πληροφορίες επικαλείται τα δεσμευτικά περιθώρια που έχουν βάλει οι δανειστές σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ». Ωστόσο πληροφορίες της «Εφ.Συν.» «λένε ότι οι δανειστές λόγω των εκλογών που μεσολάβησαν δέχονται μια μικρή παράταση της διαδικασίας μέχρι τις 15 Νοεμβρίου».

Παράλληλα «χθες το απόγευμα πραγματοποιήθηκε μια κρίσιμη συνάντηση στο υπουργείο Ναυτιλίας με παρόντες τον υπουργό Θοδωρή Δρίτσα, τον αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Γιώργο Γαβρίλη, τους δημάρχους Πειραιά Γιάννη Μώραλη, Κερατσινίου-Δραπετσώνας Χρήστο Βρεττάκο και Περάματος Γιάννη Λαγουδάκη». Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Θοδωρής Δρίτσας «δήλωσε ότι δεν είναι έτοιμος για συμπεράσματα, καθώς το προσχέδιο το πήρε στα χέρια του μόλις χθες, πως οι συζητήσεις με τους εμπλεκόμενους φορείς θα συνεχιστούν και πως θα προσπαθήσει για ουσιαστικές βελτιώσεις».

    Νίκος Σβέρκος

http://www.efsyn.gr/

ΠΡΕΖΑ TV
13-10-2015

Δεν υπάρχουν σχόλια: