Τρίτη, Αυγούστου 24, 2010

“ΠΑΜΕ ΔΕΘ,ΣΗΚΩΣΤΕ ΤΙΣ ΜΠΑΡΕΣ”ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΥΝΘΗΜΑ ΤΩΝ ΟΔΗΓΩΝ ΠΟΥ ΘΑ ΚΙΝΗΘΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΩΝ ΕΓΚΑΙΝΙΩΝ ΤΗΣ ΔΕΘ

“Πάμε ΔΕΘ, σηκώστε τις μπάρες” θα είναι το σύνθημα εκατοντάδων οδηγών απ’ όλη την Ελλάδα που θα κινηθούν από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη την ημέρα των εγκαινίων της 75ης ΔΕΘ, σχηματίζοντας αυτοκινητοπομπή και ζητώντας την κατάργηση των ιδιωτικών διοδίων στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους.

Οι οδηγοί, αρνούμενοι να πληρώσουν το κόστος των διοδίων σε κάθε σταθμό της διέλευσής τους, θα καταλήξουν το Σάββατο 11 Σεπτεμβρίου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και θα κάνουν πορεία μέχρι τον χώρο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Η πρωτότυπη αυτή διαμαρτυρία διοργανώνεται από το Πανελλαδικό Συντονιστικό Αγώνα Κατά των Διοδίων, στο οποίο συμμετέχουν οργανώσεις από όλες τις πόλεις που υπάρχουν σταθμοί διοδίων στον άξονα Αθηνών - Θεσσαλονίκης, και είναι η κορύφωση μιας σειράς κινητοποιήσεων που γίνονται στη χώρα ενάντια στην πληρωμή τελών σε ιδιώτες-κατασκευαστές. Οι συμμετέχοντες στο κίνημα υποστηρίζουν ότι πρέπει να αλλάξουν οι όροι των συμβάσεων που υπέγραψε η πολιτεία με τις κοινοπραξίες που κατασκευάζουν τους αυτοκινητόδρομους, ώστε να μην υπάρχουν διόδια.

“Θα ξεκινήσουμε από τις Αφίδνες και στη διαδρομή, σε κάθε σταθμό διοδίων, θα προστίθενται στην αυτοκινητοπομπή αυτοκίνητα από τις κατά τόπους επιτροπές. Το αίτημα του κινήματος είναι η κατάργηση των διοδίων, διότι η κατάσταση είναι εξευτελιστική. Εμείς, μέσα στα όρια του νέου καλλικρατικού δήμου, έχουμε οκτώ σταθμούς διοδίων”, περιγράφει η κ. Ιωάννα Στεργίου, νομαρχιακή σύμβουλος ανατολικής Αττικής, εκπρόσωπος της Συντονιστικής Επιτροπής Κατοίκων και Φορέων Βορειοανατολικής Αττικής Ενάντια στα Διόδια. Η ίδια εξηγεί ότι “μιλάμε για την κατάργηση των συμβάσεων, για τις οποίες υπήρχαν δεσμεύσεις. Έχουν γίνει τέσσερις προσφυγές στο ΣτΕ κατά των συμβάσεων, από δημάρχους και από τη νομαρχία. Χρειάζεται όμως και πολιτική βούληση. Στην πράξη καταργούμε τα διόδια, καθώς μόνο από τα διόδια Αφιδνών περνάνε 2.000 αυτοκίνητα κάθε μέρα χωρίς να πληρώνουν”. Παράλληλα υπογραμμίζει πως “στο χειρότερο δίκτυο της Ευρώπης έχουμε τα περισσότερα διόδια. Σε καμία άλλη χώρα δεν έγινε τέτοια κινητοποίηση. Εκτιμούμε ότι θα είναι χιλιάδες τα αυτοκίνητα που θα συμμετέχουν”.
Οι κυριότεροι σταθμοί διοδίων όπου θα υπάρξει συγκέντρωση αυτοκινήτων που θα ενταχθούν στην πομπή είναι Αφίδνες (αφετηρία), Τραγάνα, Πυργετός, Λεπτοκαρυά και Αιγίνιο. Οι κινητοποιήσεις ενάντια στα διόδια μέχρι σήμερα διοργανώνονται από την ομάδα Διόδια-Στοπ και από το Πανελλαδικό Συντονιστικό όργανο. “Εδώ και δύο χρόνια κάνουμε αγώνα να ανοίξουν οι μπάρες. Η πορεία στη ΔΕΘ φανερώνει ότι οι πολίτες που αντιδρούν στο χαράτσι των διοδίων την ίδια στιγμή ανησυχούν και για τη γενικότερη πολιτική κατάσταση που υπάρχει, διότι τα διόδια δεν είναι αποκομμένα από τη συνολικότερη ακρίβεια, από την ανεργία, από τη μείωση των μισθών. Θα διαμαρτυρηθούμε και για τα νέα μέτρα της κυβέρνησης”, λέει ο κ. Απόστολος Χαραλαμπίδης, εκπρόσωπος της επιτροπής κατά των διοδίων στη Θεσσαλία. “Το σημαντικότερο είναι ότι γιγαντώνεται το κίνημα ‘δεν πληρώνω’. Καθημερινά περνάνε όλο και περισσότεροι οδηγοί από τα διόδια και δεν πληρώνουν, που είναι μια ατομική στάση, η οποία συναθροίζεται και δημιουργεί ένα μεγάλο κίνημα πολιτών. Οι συμβάσεις που υπογράφηκαν ανάμεσα στο ελληνικό δημόσιο και τους κατασκευαστές είναι αντισυνταγματικές”, τονίζει ο κ. Χαραλαμπίδης.
“Είχαμε ξεκινήσει τις αντιδράσεις εδώ στην Πιερία για να μη λειτουργήσει ο σταθμός διοδίων στο Αιγίνιο. Εκείνη την περίοδο υπήρχε συμπαράσταση από οργανώσεις των Αφιδνών, όπου υπήρχε επίσης πρόβλημα. Έτσι, επειδή το πρόβλημα είναι πανελλαδικό, αποφασίσαμε να κάνουμε ένα κοινό όργανο και να δημιουργήσουμε ένα κίνημα ‘δεν πληρώνω’ στα διόδια, αφού οι ιδιώτες δεν έχουν κανένα δικαίωμα να βάζουν μπάρες και να παρακωλύουν την κυκλοφορία μέσα στη χώρα μας. Ο αγώνας πλέον είναι κοινός και επιλέξαμε τη ΔΕΘ για να ακουστεί δυνατά η φωνή μας, αφού εκείνη την περίοδο όλοι οι κυβερνητικοί βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη”, εξηγεί ο κ. Παναγιώτης Αγγελίδης, συντονιστής επιτροπής αγώνα Πιερίας.
“Οι δρόμοι φτιάχτηκαν με χρήματα του ελληνικού λαού και πληρώνουμε τέλη κυκλοφορίας. Δεν είναι δυνατόν να δίνουμε και διόδια σε ιδιώτες”, λέει ο κ. Γιώργος Θεοδωρόπουλος, μέλος της επιτροπής Διόδια-Στοπ Θεσσαλονίκης.
Σήμερα το βράδυ θα γίνει σύσκεψη στο δημαρχείο του Βόλου από την Επιτροπή Αγώνα Θεσσαλίας, ενώ την Πέμπτη όλες οι επιτροπές που δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλία θα συναντηθούν στα Τρίκαλα, για να οργανώσουν τη συμμετοχή τους στη μεγάλη αυτοκινητοπομπή.
Η αντίδραση των πολιτών άρχισε να γιγαντώνονται μετά την τελευταία αύξηση των διοδίων, την 1η Ιουλίου, λόγω αύξησης του ΦΠΑ. Σήμερα για να διανύσει κάποιος την απόσταση Θεσσαλονίκη - Αθήνα, πρέπει να διέλθει από εννέα σταθμούς διοδίων και να καταβάλει 19,35 ευρώ, δηλαδή με την επιστροφή 38,7 ευρώ. Εντός του φθινοπώρου αναμένεται να λειτουργήσουν δύο ακόμη σταθμοί διοδίων στο πέταλο του Μαλιακού, ενώ αναμένονται και νέες ανατιμήσεις.

Το Πανελλαδικό Συντονιστικό Αγώνα Κατά των Διοδίων υποστηρίζει ότι τα διόδια έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες με συμβάσεις αποικιοκρατικού τύπου και πως η σύμβαση και τα διόδια είναι παράνομα σε μια χώρα όπου οι πολίτες πληρώνουν υπερβολικά τέλη κυκλοφορίας. Η άρνηση καταβολής διοδίων είναι μια συνειδητή πολιτική πράξη και πρέπει να βρει μιμητές σ’ όλη την Ελλάδα. Το Συντονιστικό προτρέπει τους πολίτες να μην πληρώνουν στα ιδιωτικά διόδια και να απαιτούν από τον υπάλληλο να ανοίξει η μπάρα, δίνοντας μόνο τον αριθμό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου. Πληρώνουν μόνο στα κρατικά διόδια Μαλγάρων και Ακτίου (Πρέβεζας).
“Δεν πληρώνουμε διόδια γιατί έχουμε χρυσοπληρώσει την εθνική οδό από τη φορολογία, τα τέλη κυκλοφορίας, από τους φόρους στα καύσιμα και από τα πανάκριβα διόδια που τόσα χρόνια καταβάλλουμε. Γιατί δεν υπάρχει εναλλακτικό οδικό δίκτυο, ούτε συγκοινωνία. Γιατί υπάρχει αδιαφορία για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τα συγκοινωνιακά προβλήματα. Γιατί έχει επιβαρυνθεί το εισόδημά μας ενώ αυξάνονται συνεχώς οι τιμές των διοδίων. Γιατί τα έσοδα από τα διόδια δεν χρηματοδοτούν την υποδομή που χρησιμοποιούμε και γιατί το ύψος του διοδίου δεν έχει καμία σχέση με την ποιότητα του δρόμου που χρησιμοποιούμε. Γιατί η πολιτεία είναι υποχρεωμένη να παρέχει συγκοινωνία σε όλους τους πολίτες της. Γιατί οι εθνικοί δρόμοι ξεπουλήθηκαν σε ιδιώτες με αποικιακού τύπου συμβάσεις”, ισχυρίζονται οι επιτροπές αγώνα.

Με βάση τον νόμο, η εταιρεία που εκμεταλλεύεται τον αυτοκινητόδρομο μπορεί να διεκδικήσει το αντίτιμο των διοδίων στέλνοντας στον πολίτη που πέρασε χωρίς να πληρώσει μια βεβαίωση μη καταβολής μαζί με φωτογραφία του αριθμού κυκλοφορίας με την ημέρα και ώρα διέλευσης. Ο πολίτης που θα πάρει τη βεβαίωση έχει περιθώριο να καταβάλει το αντίτιμο, χωρίς καμία επιβάρυνση, εντός 15 ημερών, αλλιώς η εταιρεία μπορεί να προσφύγει στο δικαστήριο και να επιβληθεί και πρόστιμο. “Η εκτίμησή μας είναι ότι δεν μπορούν να κινηθούν δικαστικά, γιατί υπάρχουν νόμιμοι και βάσιμοι λόγοι για τους οποίους αρνούμαστε την πληρωμή, και αν χάσουν τη δίκη θα δημιουργηθεί δεδικασμένο που θα νομιμοποιεί τους πάντες να μην πληρώνουν διόδια”, υποστηρίζουν οι επιτροπές αγώνα.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη

ΠΡΕΖΑ TV
24-8-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: