Κυριακή, Αυγούστου 08, 2010

ΓΡΑΜΜΗ ΥΓΕΙΑΣ Η ΓΡΑΜΜΗ ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑΣ;

Ο διάλογος με την ηχογραφημένη φωνή που μπερδεύει τους ηλικιωμένους και τους αλλοδαπούς, η προσπάθεια να κλείσει κάποιος ραντεβού, η οποία αποδεικνύεται ανεπιτυχής όταν ο ασθενής πηγαίνει τελικά στο νοσοκομείο, όπου διαπιστώνει ότι το ραντεβού δεν κλείστηκε ποτέ, αλλά και η μη αναγνώριση ιατρείων και κλινικών είναι μόνο μερικές από τις αδυναμίες της γραμμής 1535. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ασθενούς, η οποία πριν από λίγες ημέρες προσπάθησε να κλείσει ραντεβού για γυναικολογική εξέταση στο νοσοκομείο των Γιαννιτσών. Στην ερώτηση της ηχογραφημένης φωνής “πείτε το όνομα της κλινικής, στην οποία θέλετε να κλείσετε ραντεβού”, η γυναίκα απάντησε “γυναικολογικό ιατρείο”. Το σύστημα, όμως, επέμενε ότι τέτοιο ιατρείο δεν υπάρχει. Τελικά, η γυναίκα αναγκάστηκε να τηλεφωνήσει απευθείας στο νοσοκομείο, απ’ όπου της είπαν ότι η ονομασία που αναγνωρίζει το 1535 είναι μαιευτικό-γυναικολογικό ιατρείο.
Όλα αυτά τα χρόνια τα 56 νοσοκομεία του ΕΣΥ που είναι ενταγμένα στη γραμμή υγείας 1535 συνεχίζουν να πληρώνουν χιλιάδες ευρώ κάθε χρόνο, χωρίς ωστόσο οι πολίτες να λαμβάνουν τις αντίστοιχες υπηρεσίες υγείας. Μόνο για το 2009 τα νοσοκομεία πλήρωσαν 1.763.543 ευρώ, ενώ κλείστηκαν 2.055.168 ραντεβού. Μόνο στη Βόρεια Ελλάδα το 2009 κλείστηκαν 487.046 ραντεβού, τα οποία κόστισαν 439.365 ευρώ στα 13 νοσοκομεία που είναι συνδεμένα με το 1535. Τα νοσοκομεία αυτά είναι: “Άγιος Παύλος”, Ιπποκράτειο, Σερρών, ΑΧΕΠΑ, Γιαννιτσών, “Γ. Γεννηματάς”, “Παπανικολάου”, “Άγιος Δημήτριος”, Λοιμωδών, Καβάλας, Ξάνθης, Αλεξανδρούπολης και το κέντρο υγείας αστικού τύπου Ευόσμου.

Μπορεί η ανακοίνωση για την έναρξη εφαρμογής της γραμμής υγείας 1535 να έγινε μετά βαΐων και κλάδων, ωστόσο τόσο η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υγείας όσο και κάποιες διοικήσεις νοσοκομείων δεν φαίνεται να στήριξαν με όλες τις δυνάμεις τους αυτή την προσπάθεια. Ανάλογη είναι και η μέχρι τώρα στάση της νέας υπουργού Υγείας, η οποία, όταν είχε ερωτηθεί σχετικά με το 1535, είχε απαντήσει ότι αυτή είναι γραμμή ραντεβού για το... ΙΚΑ! Επιπλέον, όλα αυτά τα χρόνια δεν έγινε καμία προσπάθεια ούτε για την εκπαίδευση των πολιτών, κυρίως των ηλικιωμένων, στη χρήση της γραμμής, ούτε για μεγαλύτερη απλοποίηση της ονομασίας των κλινικών, ούτε καν για αξιολόγηση της απόδοσης του συστήματος.
“Το σύστημα του 1535 είναι μια πλατφόρμα. Ό, τι πληροφορία βάζεις μέσα βγαίνει προς τα έξω. Αν, για παράδειγμα, το νοσοκομείο βάλει πληροφορία ότι θα δεχτεί Χ ραντεβού το μήνα, το σύστημα θα δεχτεί Χ ραντεβού. Δεν είναι λάθος του συστήματος αν υπάρχει αναμονή 3-4 μηνών. Ο εκπαιδευμένος υπεύθυνος υπάλληλος του νοσοκομείου, έπειτα από συνεννόηση με τη διοίκηση, μπορεί να μπει μέσα στην πλατφόρμα και να κάνει αλλαγές, δηλαδή αντί για δέκα ραντεβού την ημέρα να βάλει είκοσι. Αν αυτός δεν ενημερώνει το σύστημα, δεν φταίει η γραμμή”, εξηγεί στη “ΜτΚ” ο πρόεδρος του δ.σ. του Ινστιτούτου Ιατρικής Έρευνας και Εκπαίδευσης Τάκης Κότης.
Ο ίδιος αναφέρει ότι ο διάλογος που κάνει ο πολίτης με την ηχογραφημένη φωνή έχει γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε και ο Έλληνας και ο αλλοδαπός να μη μιλάνε πολύ. Και πάλι, όμως, θα μπορούσε να τροποποιηθεί, σε συνεργασία με τις υγειονομικές περιφέρειες και τα νοσοκομεία, ώστε να μην ταλαιπωρείται ο πολίτης.
“Κάθε νοσοκομείο μπορεί να δώσει απλά ονόματα κλινικής. Για παράδειγμα, καρδιολογική κλινική. Αν, όμως, πει “καρδιολογική κλινική για αρρυθμίες κτλ.”, που έχει 15 λέξεις, ασφαλώς το σύστημα αρχίζει και μπερδεύεται. Το ζήτημά μας λοιπόν είναι η απλοποίηση των κλινικών. Ωστόσο, κάθε νοσοκομείο μάς δίνει μία ολόκληρη παράγραφο για την περιγραφή της κλινικής. Αυτό δυσκολεύει το σύστημα”, επισημαίνει ο κ. Κότης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, καμία μέριμνα δεν υπήρξε εκ μέρους της πολιτείας για τους ηλικιωμένους, οι οποίοι αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα, όπως με το ίντερνετ. Καμία κυβέρνηση δεν ανέλαβε την ευθύνη να εκπαιδεύσει τους πολίτες στη χρήση του 1535. Θα μπορούσε, μέσω τηλεόρασης, να δίνονται οδηγίες πώς γίνεται ο διάλογος, προκειμένου να κλειστεί το ραντεβού. Επιπλέον, όταν ένας ηλικιωμένος προσέρχεται στο νοσοκομείο, θα μπορούσε ο εργαζόμενος στο τηλεφωνικό κέντρο για τα ραντεβού να τον βοηθάει να κλείσουν μαζί το ραντεβού μέσω του 1535. Έτσι, την επόμενη φορά ο ηλικιωμένος θα προσπαθήσει να το κάνει μόνος του.
“Στόχος μας είναι να προσφέρουμε στους πολίτες τη δυνατότητα της ασύμμετρης αναζήτησης μέσω του 1535, κάτι που προϋποθέτει ομαδοποίηση των κλινικών των νοσοκομείων. Για παράδειγμα, καρδιολογική κλινική υπάρχει στο Παπαγεωργίου, στο Παπανικολάου και στο ΑΧΕΠΑ. Μπορεί το ΑΧΕΠΑ να δίνει ραντεβού σε τέσσερις μήνες, αλλά το σύστημα θα έχει τη δυνατότητα να προτείνει ότι το ραντεβού στην καρδιολογική κλινική του Παπαγεωργίου είναι σε μία εβδομάδα. Έτσι, ο πολίτης θα έχει δυνατότητα επιλογής. Δυστυχώς, αυτό δεν εφαρμόζεται, διότι τα νοσοκομεία δεν μπορούν να ομαδοποιήσουν τις κλινικές”, εξηγεί ο κ. Κότης.
Για την υλοποίηση της πρότασης αυτής αναμένεται έγκριση από το υπουργείο Υγείας ή ακόμη και από κάποια ΥΠΕ, ενώ, αν εφαρμοστεί, το 1535 θα ενημερώνει τον πολίτη ακόμη και για το πλησιέστερο νοσοκομείο στο σπίτι του ή στη γειτονιά του.

Της Νικολέτας Μπούκα

ΠΡΕΖΑ TV
8-8-2010

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

μια μαλακία και μισή είναι.
αν μπορέσετε να κλείσετε ραντεβού...