Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ παραγωγής επαγγελματικών ψυγείων Frigoglass, βασικός προμηθευτής της Coca-Cola και άλλων πολυεθνικών εταιρειών αναψυκτικών και ποτών, διάγει αναπτυξιακό βίο. Παρουσιάζει ραγδαία ανάκαμψη των οικονομικών της μεγεθών και η διοίκησή της αισιοδοξεί και για το άμεσο μέλλον.
Ομως για να γίνει αυτό χρειάστηκαν μεγάλες θυσίες. Κάποιος δηλαδή ή κάποιοι, για την ακρίβεια, πλήρωσαν το τίμημα της ύφεσης που για την συγκεκριμένη εταιρεία ξεκίνησε με την πιστωτική κρίση στις ΗΠΑ το 2008 και τις επιπτώσεις της στη διεθνή οικονομία (λόγω διεθνοποίησής της).
Ο όμιλος Frigoglass που δραστηριοποιείται παραγωγικά ή εμπορικά και στις πέντε ηπείρους του πλανήτη (έχει παραγωγικές μονάδες σε δέκα χώρες) και ελέγχεται από την οικογένεια του Γιώργου Δαυίδ (μεγαλομετόχου της Coca-Cola 3Ε) απασχολεί σήμερα 4.244 εργαζόμενους, σύμφωνα με τις λογιστικές καταστάσεις της 30ής Ιουνίου 2010. Πριν από 24 μήνες, δηλαδή τον Ιούνιο του 2008, απασχολούσε 6.250 εργαζόμενους.
Με άλλα λόγια, ο όμιλος που εφέτος προσφέρει στους μετόχους του πολλαπλάσια κέρδη, απασχολεί σήμερα 1.825 λιγότερο προσωπικό ή 30% απ' ό,τι πριν από δύο χρόνια, συρρικνώνοντας παράλληλα την παραγωγή σε διάφορες χώρες, που θεωρούνται μη αποδοτικές και μεταφέροντάς τη σε άλλες με χαμηλότερο κόστος και καλύτερες προοπτικές.
Μην φαντασθεί κάποιος ότι ο όμιλος «μπήκε» ποτέ σε ζημιές, παρά τα αυξημένα κεφάλαια που δαπάνησε για αποζημιώσεις και για αναδιάρθρωση της παραγωγικής διαδικασίας. Ακόμα και το 2009 που επιβαρύνθηκε με αυτά τα ποσά και με την έκτακτη εισφορά του ελληνικού Δημοσίου, ο όμιλος πέτυχε για τους μετόχους του καθαρά κέρδη 3,041 εκατ. ευρώ. Απλώς, τα προηγούμενα χρόνια είχε συνηθίσει σε πολλαπλάσια μεγέθη, των 19,4 εκατ. ευρώ το 2008 και 45 εκατ. ευρώ το 2007.
Την περίοδο της ύφεσης, η εταιρεία συνέχισε να δαπανά κεφάλαια για να αγοράζει ίδιες μετοχές, βοηθώντας αφ' ενός την τιμή της μετοχής, αφ' ετέρου την εμπορευσιμότητά της και τη μελλοντική απόδοση των μετοχών της. Μόνο το 2010 (από τις αρχές Ιανουαρίου μέχρι τις 9 Αυγούστου 2010) η εταιρεία αγόρασε ίδιες μετοχές καταβάλλοντας 3,3 εκατ. ευρώ. Μεσούσης της κρίσης, τον Σεπτέμβριο του 2008, δεν δίστασε να επιστρέψει κεφάλαια 36 εκατ. ευρώ στους μετόχους της, αυξάνοντας την έκθεσή της στον δανεισμό και οδηγώντας την εταιρεία σε μεγαλύτερα κόστη και μικρότερα κέρδη.
Εφέτος, με το που η διεθνής οικονομία ανέκαμψε, η εταιρεία είδε τους καρπούς της αναδιάρθρωσης να αποδίδουν: ανακοίνωσε αύξηση 30% των πωλήσεων (στα 236 εκατ. ευρώ) και πολλαπλασιασμό των καθαρών της κερδών στα 14,8 εκατ. ευρώ το α' εξάμηνο του 2010 έναντι πωλήσεων 181 εκατ. ευρώ και καθαρών κερδών 6,2 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Η διοίκηση δηλώνει ευχαριστημένη, αποδίδοντας την ανάπτυξη στη γεωγραφική διασπορά των δραστηριοτήτων, την ανοδική πορεία του κλάδου επαγγελματικής ψύξης στις αγορές της Ασίας/Ωκεανίας, την ανάκαμψη της Ανατολικής Ευρώπης και τη θετική πορεία της Αφρικής /Μέσης Ανατολής. Αναμένει θετικές προοπτικές στο δεύτερο εξάμηνο του έτους (έχει επιφυλάξεις μόνο σχετικά με τις προοπτικές ανάκαμψης της Δυτικής Ευρώπης) και πιστεύει ότι οι πρωτοβουλίες αναδιάρθρωσης που πήρε θα απορροφήσουν την αρνητική επίδραση των αυξανόμενων τιμών των πρώτων υλών.
Τι άλλο να θελήσει ο μέτοχος αυτής της εταιρείας! Κανείς δεν μας έχει πει όμως ποιος θα αγοράσει τα προϊόντα των εταιρειών που στοχεύουν συνεχώς σε μεγιστοποίηση του κέρδους, απασχολώντας ολοένα και λιγότερους υπαλλήλους.
Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ
ΠΡΕΖΑ TV
14-8-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου