Κοντά ένας χρόνος πέρασε από το επετειακό 50ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που «γιορτάστηκε» με την αποχή των «Κινηματογραφιστών της Ομίχλης». Και να που τώρα ένας νέος νομος ετοιμάζεται να ψηφιστεί. Και οι έλληνες δημιουργοί, δύο χρόνια μετά την τελευταία απονομή κρατικών βραβείων ποιότητας, επιστρέφουν στο φεστιβάλ τους (3-12/12), χωρίς να διεκδικούν κανένα βραβείο πλην του Βραβείου Κοινού. Με την εξαίρεση βέβαια των ταινιών που θα συμμετάσχουν στο διεθνές διαγωνιστικό.
Οι ομιχλιστές αποφάσισαν πως όποιο μέλος τους επιθυμεί, μπορεί φέτος να συμμετάσχει. Με μια προϋπόθεση: ο νόμος να πάει για ψήφιση και να μην αποσυρθεί από το υπουργείο...
Υπάρχει κι άλλη ιδιαιτερότητα φέτος στο φεστιβάλ: ο Δημήτρης Εϊπίδης, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής, κατάργησε το τμήμα «Digitalwave», όπου τα τελευταία χρόνια προβάλλονταν οι ψηφιακά γυρισμένες ελληνικές ταινίες. Για πρώτη φορά, πειραματικές low budget ταινίες θα παρουσιαστούν ισότιμα με μεγάλες παραγωγές γυρισμένες σε φιλμ. Ικανοποιώντας ένα αίτημα ετών και διεκδικώντας πλέον μια θέση και στο διεθνές πρόγραμμα, όπου μέχρι πρότινος μπορούσαν να πάνε μόνο ελληνικές ταινίες σε φιλμ. Πάνε πια οι εποχές που οι σκηνοθέτες υποχρεώνονταν να κάνουν τράνσφερ για να διεκδικήσουν κρατικό βραβείο...
Μεταξύ των 23 ταινιών που κατατέθηκαν φέτος, οι περισσότερες είναι ανεξάρτητες παραγωγές, οκτώ ανήκουν σε πρωτοεμφανιζόμενους, ενώ στην πλειονότητα τους είναι ψηφιακά γυρισμένες. Μόλις δυο έχουν ήδη προβληθεί στις αίθουσες: το «Artherapy» του Νίκου Περάκη και οι «Επικίνδυνες μαγειρικές» του πρωτοεμφανιζόμενου Βασίλη Τσελεμέγκου. Λείπουν πολλοί: Οικονομίδης, Τζουμέρκας, Παπαστάθης, Φραντζής, Ιωακειμίδη, Παναγιωτόπουλος, Κράββας. Προφανώς δεν θέλησαν φέτος να μπουν στη λογική του φεστιβάλ. Τα βραβεία, όπως και να 'χει, με όλα τα στραβά τους, ήταν ανέκαθεν ένα δέλεαρ.
Στη λίστα πάντως φιγουράρει το πολυσυζητημένο «Attenberg» της Αθηνάς-Ραχήλ Τσαγγάρη (βλέπε σελ. 5) που βραβεύτηκε στη Βενετία και λίγες μέρες μετά την πανελλήνια πρεμιέρα του στο φεστιβάλ θα προβληθεί στις αίθουσες (9/12).
Μόλις μία είναι η κωμωδία του προγράμματος, ενώ πρώτη φορά το ελληνικό ντοκιμαντέρ είναι παντελώς απόν: όπως μας εξήγησαν, δεδομένης της (άτυπης ακόμα, αφού δεν έχει ψηφιστεί ο νέος νομος) κατάργησης των κρατικών βραβείων, δεν είναι πλέον υποχρεωτικό να προβληθούν στο φεστιβάλ κινηματογράφου τα ντοκιμαντέρ (που εξάλλου προβλήθηκαν ήδη στον «φυσικό» τους χώρο, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης). Πάντως οι βραβευμένες στη Δράμα «μικρές» θα είναι και φέτος εκεί.
Για να δούμε όμως τι θα δούμε στο πρόγραμμα «Ελληνικές ταινίες 2010»:
ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ
* Δύο από τους σημαντικότερους μικρομηκάδες μας δοκιμάζονται φέτος στην πρώτη τους μεγάλη:
Στην «Απνοια» του Αρη Μπαφαλούκα, τέως πρωταθλητή κολύμβησης, το σώμα ενός 23χρονου κολυμβητή πλέει στο νερό, και μνήμες ξετυλίγονται στο μυαλό του, θυμίζοντάς του τη σχέση του με μια οικολόγο ακτιβίστρια που εξαφανίζεται μυστηριωδώς. Στην ταινία παίζει και η τραγουδίστρια Ανδριάνα Μπάμπαλη.
Ο Θεσσαλονικιός Χρήστος Νικολέρης μας δίνει τον «Κανένα», ένα είδος σύγχρονου Ρωμαίου και Ιουλιέτας της μετανάστευσης. Μια νεαρή Αλβανίδα και ένας Ρώσος ερωτεύονται, όμως συναντούν εμπόδια λόγω μιας βεντέτας.
* Ο «Ξεναγός» του Ζαχαρία Μαυροειδή παρακολουθεί τις προσωπικές και επαγγελματικές αναζητήσεις ενός ξεναγού. Ο νεαρός εξερευνά τη σεξουαλική του ταυτότητα καθώς οι τουρίστες, ξένοι φοιτητές αρχιτεκτονικής, προτιμούν έναν καφέ από μια ξενάγηση στην Ακρόπολη.
* One man show η ταινία «Subconscious» του Χρίστου Πετρόπουλου: πρόκειται για ένα «χειροποίητο», χαμηλού προϋπολογισμού, ψυχολογικό θρίλερ στη λογική του «Blair Witch Project». Ηρωας ένας νεαρός που έχασε την οικογένειά του σε δυστύχημα και έκτοτε υποφέρει από έναν επίμονο εφιάλτη.
* Στο ψυχολογικό θρίλερ με μεταφυσικές προεκτάσεις, «Ψύχος» του Γιώργου Πιτσάκη, ένας σατανικός καθρέφτης δημιουργεί παράξενα ατυχήματα στους κατόχους του. Τρεις κοπέλες θα υποστούν τις συνέπεις της επίδρασής του.
* Ο νεαρός σπουδαστής δραματικής σχολής Παναγιώτης Τσικρίκας γύρισε ολομόναχος τη low budget «Τέχνη της Μαύρης Γης»: μια περιπέτεια φαντασίας στη λογική του αποκρυφισμού γύρω από μια αρχαία αλχημεία που μετατρέπει όλα τα μέταλλα σε χρυσάφι...
* Η ομάδα ΚΙΝΕ που δραστηριοποιείται από το 2001 παρουσιάζει την πρώτη της μεγάλου μήκους δουλειά «Μοντεβιντέο»: πειραματική ταινία, χωρίς λόγια και ηθοποιούς.
ΜΕ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ
* Δεν είναι μόνο το «Attenberg» της Τσαγγάρη που έχει ήδη κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα του αλλού. Τα «45 τ.μ.», η νέα ταινία του Στράτου Τζίτζη («Σώσε με»), προβλήθηκε στις «Νύχτες Πρεμιέρας». Ηρωίδα μια νεαρή πωλήτρια της λεγόμενης «γενιάς των 700 ευρώ» που αποφασίζει ν' αφήσει το πατρικό της και να νοικιάσει ένα διαμερισματάκι 45 τ.μ. Και... αναστενάζει.
* Στη δεύτερη ταινία του «Από θαύμα», ο Κύπριος Μαρίνος Καρτίκκης («Μέλι και κρασί») παρακολουθεί δύο παράλληλες ιστορίες: ενός ομοφυλόφιλου που καταφεύγει σε πρόσκαιρες σεξουαλικές επαφές στο πάρκο, και ενός νεαρού ζευγαριού που προσπαθεί να αποκτήσει παιδί ένα χρόνο μετά τον θάνατο της μικρής κόρης του.
* Ζωγράφος και κινηματογραφιστής, γνωστός για το ιδιαίτερο ύφος του, ο Αγγελος Σπάρταλης επιστρέφει με τις «37 μνήμες». Επειτα από ένα ατύχημα ένας 37χρονος δημοφιλής ηθοποιός πεθαίνει στο χειρουργικό τραπέζι. Προλαβαίνει να ανακαλέσει 37 κομβικές στιγμές της ζωής του.
* Ο κριτικός κινηματογράφου, καθηγητής και κινηματογραφιστής Κώστας Νταντινάκης θα μας παρουσιάσει το «Canal d'amour» μ' έναν μοναχικό ομοφυλόφιλο, που αποφασίζει να επισκεφθεί το Canal d'amour στην Κέρκυρα. Σύμφωνα με το θρύλο, όποιος κολυμπήσει εκεί γνωρίζει τον έρωτα της ζωής του.
COME BACK
* Μετά από πολλά χρόνια επιστρέφει στο σινεμά ο Νίκος Τζίμας («Ο άνθρωπος με το γαρίφαλο»). Ο ήρωάς του στο «Πέταγμα του Κύκνου» ξεκινάει ιδανικά, αλλά εξελίσσεται σε «golden boy» μιας πολυεθνικής. Μια οικολογική καταστροφή θα ξυπνήσει τη συνείδησή του.
* Ο Γιώργος Αγαθονικιάδης, που έζησε για πολλά χρόνια στην Τσεχία, επιστρέφει με το «Πικρό Χιόνι». Επί κατοχής, ένας έλληνας στρατιώτης σκοτώνει κατά λάθος έναν Γερμανό. Χρόνια αργότερα, ζητάει από την εγγονή του να αναζητήσει την οικογένεια του νεκρού.
* Ο Νίκος Ζερβός επιστρέφει με το «Show Bitch», μια κωμωδία στο γνώριμο ύφος του. Ηρωίδα του εδώ είναι μια νεαρή, όμορφη τραγουδίστρια που αναρριχάται στο σκληρό κόσμο της σόου μπιζ.
* Ο Νίκος Κορνήλιος, σκηνοθέτης πέντε ταινιών μεγάλου μήκους, εδώ και χρόνια χαράζει μια ιδιαίτερη κινηματογραφική πορεία. Στη νέα του ταινία «Τρίτη», παρακολουθεί σε παράλληλη αφήγηση τις ζωές διαφόρων νέων που ζουν στην Αθήνα.
* Με νέα ταινία επιστρέφει και ο ιστορικός κινηματογράφου Γιάννης Σολδάτος. Στο «Φιοντόρ, ο παίκτης», με πρωταγωνίστρια τη σύζυγό του Εφη Βενιανάκη, παρακολουθεί τις περιπέτειες ενός συγγραφέα που πιέζεται από τη εκδότριά του να παραδώσει το νέο του βιβλίο.
ΜΙΚΡΕΣ ΕΚΠΛΗΞΕΙΣ
* Ενας σπάνιος... αστακός του γλυκού νερού πρωταγωνιστεί στη νέα ταινία του Γιώργου Μπακόλα «Ο μοναχικός αστακός». Ενας μάγειρας φιλοδοξεί να τον προσφέρει ως έδεσμα στα εγκαίνια του εστιατορίου του, όμως μια οικολόγος τού δημιουργεί συνειδησιακά προβλήματα.
* «Εγώ, ο Γιαννούλης Χαλεπάς». Δεν πρόκειται για ένα ακόμα ντοκιμαντέρ, αλλά για μια ταινία φιξιόν της Στέλλας Αρκέντη, γύρω από τη ζωή και το έργο του σημαντικού έλληνα γλύπτη.
* Δεν έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε μεγάλου μήκους ταινίες animation στην Ελλάδα. Τα «Σκυλιά» του Ντίνου Αθανασίου αποτελούν εξαίρεση: ήρωές του τέσσερις σκύλοι-μουσικοί που μπλέκουν σε περιπέτειες.
* Τέλος, πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζει το πολυπρόσωπο εγχείρημα «Θετικές ιστορίες». Πέντε μικρομηκάδες (Χ. Σταθόπουλος, Δ. Αντζους, Θ. Τότσικας, Δ. Μπαβέλλας, Δ. Παπαθανάσης) γυρίζουν ισάριθμες ταινίες με θέμα το AIDS. Εξι «θετικές» ανθρώπινες ιστορίες που συνδέονται μεταξύ τους.
Της ΕΥΑΝΝΑΣ ΒΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΡΕΖΑ TV
21-11-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου