Σάββατο, Ιανουαρίου 22, 2011

ΠΙΕΖΟΥΝ ΟΙ ΕΡΓΟΛΑΒΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙ

Στο ενδιαφέρον ξένων κατασκευαστικών κολοσσών που… καλοβλέπουν πλέον το αεροδρόμιο Καστελλίου ποντάρει και η ελληνική πλευρά για να κατασκευαστεί το έργο καθώς η εμπλοκή που έχει παρουσιαστεί είναι πλέον κάτι παραπάνω από εμφανής καθώς, όπως αποκάλυψε η “Π”, η έλλειψη οικονομικών μελετών και σοβαρών στοιχείων έκαναν διστακτική την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στο να χρηματοδοτήσει το μεγαλεπήβολο σχέδιο. Οι πιέσεις των ξένων εταιρειών πάντως είναι εκείνες που πιθανότατα γέρνουν και την πλάστιγγα για την ΕΤΕπ όχι μόνο στο να πει τελικά το ναι για το δάνειο των 220 εκατομμυρίων ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο, αλλά και να εκπονήσει τις μελέτες που δεν υπάρχουν και πιθανότατα να χρηματοδοτήσει και τα ιδιωτικά κονσόρτσιουμ!
Οι αποκαλύψεις της “Π” έκαναν τον γύρο της Ελλάδας ενώ το υπουργείο Υποδομών δεν διέψευσε το πρόβλημα που έχει προκύψει από την έλλειψη στοιχείων και μελετών. Και ευελπιστούν ότι τα όποια κενά θα καλυφθούν από το τεράστιο ενδιαφέρον που έχει πλέον εκδηλωθεί από το εξωτερικό, με την προϋπόθεση ότι θα τους δοθεί πακέτο και το αεροδρόμιο Ηρακλείου και πιθανώς των Χανίων!
Εταιρείες όπως είναι η Vinci, η Aeroports de Paris Management, η επίσης γαλλική Bouygues, αλλά και η Hochtief που πλέον συνεργάζεται με την κατασκευαστική εταιρεία ACS που ανήκει στον πρόεδρο της Ρεάλ Μαδρίτης κ. Φλ. Πέρεθ, η Archirodon Group με την αυστριακή Strabag και την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου της Ζυρίχης κ.α έχουν επενδύσει σε αυτό το πρότζεκτ που είναι και από τα μεγαλύτερα στην ευρύτερη περιοχή. Με αυτούς τους κολοσσούς συντάσσονται και ελληνικές εταιρείες που φυσικά δεν μπορούν να διανοηθούν ότι μόνες τους θα “χτυπήσουν” το έργο. Γι’αυτό και έχουν ήδη ενταχθεί σε σχήματα για να συμμετάσχουν στη δημοπράτηση.
Μετά από τόσες αναβολές και μεταθέσεις και χρονική καθυστέρηση μερικών μηνών το υπουργείο Υποδομών εμφανίζεται έτοιμο να εκδώσει σήμερα, Παρασκευή 21 Ιανουαρίου, το σχέδιο σύμβασης παραχώρησης, ξεκινώντας και επίσημα τη διαδικασία διαγωνισμού επιλογής αναδόχου για την κατασκευή και τη διαχείριση επί 35ετία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι.
Εφόσον τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα το οριστικό κείμενο της σύμβασης παραχώρησης, ο ανάδοχος θα ανακηρυχτεί προς τα τέλη του καλοκαιριού ή το αργότερο τον Σεπτέμβριο.
Όπως έχει γράψει αρκετές φορές η ‘Π’ στην αφετηρία θα βρεθούν τουλάχιστον 3-4 κοινοπραξίες στις οποίες συμμετέχουν οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της Ελλάδας:
Καταρχάς ο γαλλικός όμιλος Vinci έχει συγκροτήσει κοινοπραξία με την Ελλάκτωρ και την εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Νίκαιας στη Γαλλία, ενώ η επίσης γαλλική Bouygues με την J&P Άβαξ και τη διαχειρίστρια εταιρεία του αεροδρομίου του Παρισιού Aeroports de Paris Management.
Η γερμανική Hochtief με τη ΓΕΚΤΕΡΝΑ και τον όμιλο Κοπελούζου καθώς και εταιρεία που διαχειρίζεται αεροδρόμιο της Ευρώπης και η Archirodon Group με την αυστριακή Strabag και την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου της Ζυρίχης. Εδώ τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο σύνθετα καθώς η ισπανική κατασκευαστική εταιρεία ACS που ανήκει στον πρόεδρο της Ρεάλ Μαδρίτης κ. Φλ. Πέρεθ και κάνει δουλειές και στην Ελλάδα απέκτησε το 30,3% της γερμανικής Hochtief. Εχοντας εξασφαλίσει το κρίσιμο όριο του 30%, η ισπανική εταιρεία βάσει του γερμανικού νόμου μπορεί να αγοράσει περισσότερες μετοχές στην αγορά, χωρίς να χρειάζεται άλλη προσφορά για το σύνολο της επιχείρησης. Οι Ισπανοί θα επιδιώξουν να αποκτήσουν λίγο πάνω από το 50% της Hochtief. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Δεκέμβριο, ο διευθύνων σύμβουλος της Hochtief είχε πωλήσει ποσοστό 9,1% της εταιρείας στο κρατικό fund του Κατάρ με την επωνυμία Qatar Holding LLC.
Πολύ πιθανό επίσης κάποιες ελληνικές εταιρείες να συγκροτήσουν άλλες κοινοπραξίες για να “χτυπήσουν” το διαγωνισμό. Δύσκολα πάντως για το έργο αυτό θα εμφανιστούν περισσότερα σχήματα που θα θέλουν σοβαρά να “παίξουν” σε αυτό το έργο.

Η εμπλοκή

Στο μεταξύ σοβαρές και έγκριτες ιστοσελίδες αναφέθηκαν και χθες στο ρεπορτάζ της “Π”. Μάλιστα ο Δ.Δελεβέγκος στο Capital.gr έγραψε μεταξύ άλλων:
“Αντιμέτωπο με σοβαρή εμπλοκή είναι το έργο της κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι του Ηρακλείου εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ. Κατά το υπουργείο Υποδομών τα προβλήματα που αντιμετώπιζε το project (ανυπαρξία χρηματοδότησης, θέματα προμήθειας, τοποθέτησης και λειτουργίας εξοπλισμού αεροναυτιλίας) έχουν επιλυθεί και γιʼ αυτό ορίστηκε ως ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών η 1η Μαρτίου. Ωστόσο, τα πράγματα μάλλον δεν είναι όπως φαίνονται.
Και αυτό αφενός εξαιτίας των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα πέντε οδικά έργα (Ολυμπία Οδός, Μορέας, Ιονία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ε65) που κατασκευάζονται με το σύστημα της παραχώρησης, αφετέρου επειδή απουσιάζουν οι απαραίτητες οικονομοτεχνικές μελέτες του προς δημοπράτηση έργου.
Το υπουργείο Υποδομών στον απολογισμό του 2010 διαβεβαιώνει ότι η υλοποίηση του αεροδρομίου στο Καστέλλι θα προχωρήσει με σύμβαση παραχώρησης. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, αλλά και δημοσίευμα της κρητικής εφημερίδας «Πατρίς» για το πολλαπλώς εξαγγελθέν έργο δεν υπάρχουν οι απαραίτητες οικονομοτεχνικές μελέτες του έργου.
Μελέτες δηλαδή που θα καταδεικνύουν το κόστος των απαλλοτριώσεων, το κόστος τόσο της έκτασης στο Καστέλλι όσο και αυτής που θα απελευθερωθεί στο υφιστάμενο αεροδρόμιο «Καζαντζάκης». Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με έγγραφο του υπουργείου Υποδομών που δημοσιεύει η τοπική εφημερίδα, το κόστος του έργου θα αγγίξει το 1,5 δισ. ευρώ, με τη συμβολή του δημοσίου να διαμορφώνεται περίπου στα 220 εκατ. ευρώ.
Τα τελευταία θα ζητηθούν από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία δεν μπορεί να παράσχει το συγκεκριμένο ποσό, καθώς το έργο στερείται μελετών. Έτσι η ΕΤΕπ προκειμένου να συντάξει τη μελέτη σκοπιμότητας του έργου -που είναι απαραίτητη για την εκταμίευση των απαιτούμενων κεφαλαίων- εισηγήθηκε στο Υποδομών να ζητηθεί από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών η εκτίμηση της αξίας των εμπλεκόμενων χώρων. Αυτών που απέχουν ένα χιλιόμετρο από το διάδρομο προσγείωσης του αερολιμένα και βέβαια της έκτασης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι”.

http://www.patris.gr/articles/194747/127584

ΠΡΕΖΑ TV
22-1-2011

Δεν υπάρχουν σχόλια: