Προθεσμία μόλις ενάμιση μήνα, για να κλείσουν και τις τελευταίες 107 παράνομες χωματερές, ώστε να γλιτώσει η χώρα μας υπέρογκα πρόστιμα με τα οποία απειλείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, έχουν οι δήμοι στα όρια των οποίων εξακολουθεί να παρατηρείται ανεξέλεγκτη απόθεση απορριμμάτων. Σε διαφορετική περίπτωση ο κοινοτικός πέλεκυς θα πέσει βαρύς, με την κυβέρνηση να έχει ξεκαθαρίσει πως αυτή τη φορά ο λογαριασμός θα πάει απευθείας στον υπαίτιο δήμο και δεν πρόκειται να βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, όπως συνέβη κατά το παρελθόν. Προς τούτο μάλιστα προωθείται εντός των ημερών στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση διά της οποίας τα επιβαλλόμενα πρόστιμα από την Ε.Ε., τα οποία ενδέχεται να φτάνουν μέχρι και τα 35.000 ευρώ ημερησίως για κάθε παράνομη χωματερή, θα μετακυλίονται απευθείας στους δήμους. Υπενθυμίζεται ότι το 2005 το ευρωπαϊκό δικαστήριο είχε επιβάλει στη χώρα μας βαρύτατα πρόστιμα για τη λειτουργία 1.125 παράνομων χωματερών και μόνον για την περίπτωση του Κουρουπητού η Ελλάδα είχε πληρώσει περί τα 4,7 εκατ. ευρώ.
Από τις αρχές του χρόνου η κυβέρνηση, κυρίως διά μέσου των αποκεντρωμένων διοικήσεων, καταβάλλει τεράστια προσπάθεια, για να επιτύχει το στόχο του κλεισίματος όλων των παράνομων χωματερών έως τις 30 Ιουνίου. Κοινοτικοί επιθεωρητές, οι οποίοι είχαν επισκεφθεί πριν από περίπου δύο μήνες τη χώρα μας, διαπίστωσαν ότι υπήρξε πρόοδος στο συγκεκριμένο τομέα, γι’ αυτό και “πάγωσαν” προσωρινά την απειλή επιβολής προστίμων.
Στην Κ. Μακεδονία. Σημειώνεται ότι προς το τέλος του 2010 λειτουργούσαν περίπου 250 παράνομες χωματερές, ενώ άλλες 450, οι οποίες είχαν κλείσει, δεν είχαν αποκατασταθεί περιβαλλοντικά. Από τις 107 παράνομες χωματερές οι 31 λειτουργούν σε Μακεδονία και Θράκη.
Όπως εξηγεί στη “Θ” ο γενικός γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θύμιος Σώκος, “ο αριθμός τους στην αρχή του χρόνου ήταν πολύ μεγαλύτερος. Στο διάστημα που μεσολάβησε έγιναν τέσσερις συσκέψεις με τη συμμετοχή όλων των δημάρχων, καθώς και πολλές ανάλογες συσκέψεις με τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη στην Αθήνα”. Η κρατική περιφέρεια έχει εκπονήσει ολοκληρωμένο σχέδιο για τη διάθεση όλων των απορριμμάτων τα οποία σήμερα καταλήγουν στις 31 παράνομες χωματερές και πλέον οι δήμοι καλούνται να το υιοθετήσουν και να το υλοποιήσουν. Το σχέδιο προβλέπει τη διοχέτευση των αποβλήτων στους πλησιέστερους Χώρους Υγειονομικής Ταφής παράλληλα με την ολοκλήρωση του περιφερειακού σχεδιασμού, που περιλαμβάνει πλήρες δίκτυο ΧΥΤΑ, εργοστάσια διαλογής και επεξεργασίας αποβλήτων κ.ά.
Χαλκιδική, Ημαθία. Στην Κεντρική Μακεδονία το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στους νομούς Σερρών, Χαλκιδικής και Ημαθίας. Στους υπόλοιπους τέσσερις νομούς (Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Πέλλας και Πιερίας) δεν λειτουργεί καμία παράνομη χωματερή. Στη Χαλκιδική υπάρχουν επτά παράνομες χωματερές (Αρναία, Ορμύλια, Παναγιά, Ιερισσός, Συκιά, Νικήτη, Αμμουλιανή). Τα απορρίμματα από αυτές πρέπει να διοχετευτούν στους τρεις υπάρχοντες ΧΥΤΑ (Πολυγύρου, Κασσάνδρας, Ανθεμούντα), ενώ αναζητείται χώρος στη Σιθωνία για ακόμη έναν ΧΥΤΑ, που θα δέχεται τα απόβλητα από το δεύτερο πόδι. Παράλληλα εκπονείται μελέτη για κατασκευή ΧΥΤΑ στην περιοχή της Αρναίας.
Στην Ημαθία λειτουργούν τέσσερις παράνομες χωματερές (Βέροια, Νάουσα, Αλεξάνδρεια, Τρίκαλα), ενώ έχει κολλήσει η υπόθεση κατασκευής ΧΥΤΑ. Για το λόγο αυτό από 1ης Ιουλίου τα απορρίμματα του νομού πρέπει να διοχετευτούν στους γειτονικούς ΧΥΤΑ Κοζάνης, Κατερίνης και Γιαννιτσών.
Αν. Μακεδονία-Θράκη. Στους πέντε νομούς της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης υπάρχουν 32 παράνομες χωματερές, εκ των οποίων ενεργές είναι δέκα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα παρουσιάζεται σε Δράμα και Έβρο, όπου λειτουργούν από τέσσερις, και άλλες δύο είναι στην Καβάλα. Πέρα από τους υπάρχοντες ΧΥΤΑ ο περιφερειακός σχεδιασμός προβλέπει την κατασκευή δύο μεγάλων Χώρων Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) σε Αλεξανδρούπολη και Χρυσούπολη, καθώς και αντίστοιχες μονάδες διαλογής και επεξεργασίας αποβλήτων αλλά και μονάδες δεματοποίησης στους διάφορους νομούς.
Αποκατάσταση χωματερών. Εκτός από το κλείσιμο όλων των παράνομων χωματερών η χώρα μας πρέπει να προχωρήσει ώς το καλοκαίρι του 2012 και στην αποκατάσταση των ανενεργών χωματερών, οι οποίες υπολογίζονται σε περίπου 450. Εξ αυτών στην Κ. Μακεδονία είναι 50 (12 Θεσσαλονίκη, 11 Σέρρες, 8 Πέλλα και από 6 Κιλκίς, Χαλκιδική, Ημαθία και 1 Πιερία). Στην Πιερία άλλες δέκα χωματερές έχουν αποκατασταθεί (εκτός αυτής του Αιγινίου).
Στην Ανατολική Μακεδονία-Θράκη οι προς αποκατάσταση ανενεργές χωματερές ανέρχονται σε 21, ενώ μία, στη Θάσο, έχει ήδη αποκατασταθεί περιβαλλοντικά. Η χρηματοδότηση των έργων αποκατάστασης γίνεται με κονδύλια του ΕΣΠΑ αλλά και από ειδικό κονδύλι του υπουργείου Περιβάλλοντος, ενώ στις μελέτες και στην υλοποίηση των έργων πρόκειται να συμμετάσχει η εταιρεία “Εγνατία Οδός Α.Ε.”.
Παιχνίδι συμφερόντων στις Σέρρες
Σε δυσχερέστερη θέση βρίσκεται ο νομός Σερρών, στον οποίο λειτουργούν δέκα παράνομες χωματερές (Αλιστράτη, Λευκότοπος, Σησαμιά, Αγ. Πνεύμα, Ποντισμένο, Ν. Ζίχνη, Ροδολίβος, Αμπέλα, Μαυροθάλασσα, Α. Βροντού). Παρά το εκτεταμένο δίκτυο των παράνομων χωματερών το πρόβλημα μπορεί να λυθεί, καθώς στις Σέρρες λειτουργεί ήδη ένας ΧΥΤΑ, ενώ άλλος ένας, ο οποίος είναι ολοκαίνουργιος, παραμένει ανενεργός. Μάλιστα ο τοπικός σύνδεσμος, ο οποίος έχει υπό την ευθύνη του τη διαχείριση των ΧΥΤΑ, αντί να λειτουργήσει τη νέα μονάδα, ζητά χρήματα, για να επεκτείνει τον παλιό ΧΥΤΑ. Ως δικαιολογία προβάλλεται η μη κατασκευή εργοστασίου διαλογής και επεξεργασίας αποβλήτων στο νέο ΧΥΤΑ, όπως προβλέπει ο νομαρχιακός σχεδιασμός. Σύμφωνα με πληροφορίες τόσο το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος όσο και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση έχουν δεσμευτεί ότι θα χρηματοδοτήσουν με κρατικούς πόρους την κατασκευή του εργοστασίου, το οποίο εκτιμάται ότι κοστίζει περί τα 32 εκατ. ευρώ. Ωστόσο αυτοδιοικητικοί παράγοντες της περιοχής επιμένουν στην κατασκευή άλλου τύπου εργοστασίου, κόστους περίπου 120 εκατ.! Ορισμένοι μάλιστα θέλουν να κατασκευαστεί μέσω ΣΔΙΤ “φωτογραφίζοντας” συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα. Έτσι ο νέος ΧΥΤΑ, ο οποίος κόστισε περί τα 12,5 εκατ. ευρώ, παραμένει κλειστός, με τα στελέχη της αυτοδιοίκησης να αρνούνται να τον λειτουργήσουν και αντ’ αυτού να ζητούν περί τα 5 εκατ. ευρώ, για να επεκτείνουν τον υπάρχοντα ΧΥΤΑ των Σερρών.
ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΗΛΙΑΔΗ
ΠΡΕΖΑ TV
16-5-2011
Από τις αρχές του χρόνου η κυβέρνηση, κυρίως διά μέσου των αποκεντρωμένων διοικήσεων, καταβάλλει τεράστια προσπάθεια, για να επιτύχει το στόχο του κλεισίματος όλων των παράνομων χωματερών έως τις 30 Ιουνίου. Κοινοτικοί επιθεωρητές, οι οποίοι είχαν επισκεφθεί πριν από περίπου δύο μήνες τη χώρα μας, διαπίστωσαν ότι υπήρξε πρόοδος στο συγκεκριμένο τομέα, γι’ αυτό και “πάγωσαν” προσωρινά την απειλή επιβολής προστίμων.
Στην Κ. Μακεδονία. Σημειώνεται ότι προς το τέλος του 2010 λειτουργούσαν περίπου 250 παράνομες χωματερές, ενώ άλλες 450, οι οποίες είχαν κλείσει, δεν είχαν αποκατασταθεί περιβαλλοντικά. Από τις 107 παράνομες χωματερές οι 31 λειτουργούν σε Μακεδονία και Θράκη.
Όπως εξηγεί στη “Θ” ο γενικός γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θύμιος Σώκος, “ο αριθμός τους στην αρχή του χρόνου ήταν πολύ μεγαλύτερος. Στο διάστημα που μεσολάβησε έγιναν τέσσερις συσκέψεις με τη συμμετοχή όλων των δημάρχων, καθώς και πολλές ανάλογες συσκέψεις με τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη στην Αθήνα”. Η κρατική περιφέρεια έχει εκπονήσει ολοκληρωμένο σχέδιο για τη διάθεση όλων των απορριμμάτων τα οποία σήμερα καταλήγουν στις 31 παράνομες χωματερές και πλέον οι δήμοι καλούνται να το υιοθετήσουν και να το υλοποιήσουν. Το σχέδιο προβλέπει τη διοχέτευση των αποβλήτων στους πλησιέστερους Χώρους Υγειονομικής Ταφής παράλληλα με την ολοκλήρωση του περιφερειακού σχεδιασμού, που περιλαμβάνει πλήρες δίκτυο ΧΥΤΑ, εργοστάσια διαλογής και επεξεργασίας αποβλήτων κ.ά.
Χαλκιδική, Ημαθία. Στην Κεντρική Μακεδονία το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στους νομούς Σερρών, Χαλκιδικής και Ημαθίας. Στους υπόλοιπους τέσσερις νομούς (Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Πέλλας και Πιερίας) δεν λειτουργεί καμία παράνομη χωματερή. Στη Χαλκιδική υπάρχουν επτά παράνομες χωματερές (Αρναία, Ορμύλια, Παναγιά, Ιερισσός, Συκιά, Νικήτη, Αμμουλιανή). Τα απορρίμματα από αυτές πρέπει να διοχετευτούν στους τρεις υπάρχοντες ΧΥΤΑ (Πολυγύρου, Κασσάνδρας, Ανθεμούντα), ενώ αναζητείται χώρος στη Σιθωνία για ακόμη έναν ΧΥΤΑ, που θα δέχεται τα απόβλητα από το δεύτερο πόδι. Παράλληλα εκπονείται μελέτη για κατασκευή ΧΥΤΑ στην περιοχή της Αρναίας.
Στην Ημαθία λειτουργούν τέσσερις παράνομες χωματερές (Βέροια, Νάουσα, Αλεξάνδρεια, Τρίκαλα), ενώ έχει κολλήσει η υπόθεση κατασκευής ΧΥΤΑ. Για το λόγο αυτό από 1ης Ιουλίου τα απορρίμματα του νομού πρέπει να διοχετευτούν στους γειτονικούς ΧΥΤΑ Κοζάνης, Κατερίνης και Γιαννιτσών.
Αν. Μακεδονία-Θράκη. Στους πέντε νομούς της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης υπάρχουν 32 παράνομες χωματερές, εκ των οποίων ενεργές είναι δέκα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα παρουσιάζεται σε Δράμα και Έβρο, όπου λειτουργούν από τέσσερις, και άλλες δύο είναι στην Καβάλα. Πέρα από τους υπάρχοντες ΧΥΤΑ ο περιφερειακός σχεδιασμός προβλέπει την κατασκευή δύο μεγάλων Χώρων Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) σε Αλεξανδρούπολη και Χρυσούπολη, καθώς και αντίστοιχες μονάδες διαλογής και επεξεργασίας αποβλήτων αλλά και μονάδες δεματοποίησης στους διάφορους νομούς.
Αποκατάσταση χωματερών. Εκτός από το κλείσιμο όλων των παράνομων χωματερών η χώρα μας πρέπει να προχωρήσει ώς το καλοκαίρι του 2012 και στην αποκατάσταση των ανενεργών χωματερών, οι οποίες υπολογίζονται σε περίπου 450. Εξ αυτών στην Κ. Μακεδονία είναι 50 (12 Θεσσαλονίκη, 11 Σέρρες, 8 Πέλλα και από 6 Κιλκίς, Χαλκιδική, Ημαθία και 1 Πιερία). Στην Πιερία άλλες δέκα χωματερές έχουν αποκατασταθεί (εκτός αυτής του Αιγινίου).
Στην Ανατολική Μακεδονία-Θράκη οι προς αποκατάσταση ανενεργές χωματερές ανέρχονται σε 21, ενώ μία, στη Θάσο, έχει ήδη αποκατασταθεί περιβαλλοντικά. Η χρηματοδότηση των έργων αποκατάστασης γίνεται με κονδύλια του ΕΣΠΑ αλλά και από ειδικό κονδύλι του υπουργείου Περιβάλλοντος, ενώ στις μελέτες και στην υλοποίηση των έργων πρόκειται να συμμετάσχει η εταιρεία “Εγνατία Οδός Α.Ε.”.
Παιχνίδι συμφερόντων στις Σέρρες
Σε δυσχερέστερη θέση βρίσκεται ο νομός Σερρών, στον οποίο λειτουργούν δέκα παράνομες χωματερές (Αλιστράτη, Λευκότοπος, Σησαμιά, Αγ. Πνεύμα, Ποντισμένο, Ν. Ζίχνη, Ροδολίβος, Αμπέλα, Μαυροθάλασσα, Α. Βροντού). Παρά το εκτεταμένο δίκτυο των παράνομων χωματερών το πρόβλημα μπορεί να λυθεί, καθώς στις Σέρρες λειτουργεί ήδη ένας ΧΥΤΑ, ενώ άλλος ένας, ο οποίος είναι ολοκαίνουργιος, παραμένει ανενεργός. Μάλιστα ο τοπικός σύνδεσμος, ο οποίος έχει υπό την ευθύνη του τη διαχείριση των ΧΥΤΑ, αντί να λειτουργήσει τη νέα μονάδα, ζητά χρήματα, για να επεκτείνει τον παλιό ΧΥΤΑ. Ως δικαιολογία προβάλλεται η μη κατασκευή εργοστασίου διαλογής και επεξεργασίας αποβλήτων στο νέο ΧΥΤΑ, όπως προβλέπει ο νομαρχιακός σχεδιασμός. Σύμφωνα με πληροφορίες τόσο το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος όσο και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση έχουν δεσμευτεί ότι θα χρηματοδοτήσουν με κρατικούς πόρους την κατασκευή του εργοστασίου, το οποίο εκτιμάται ότι κοστίζει περί τα 32 εκατ. ευρώ. Ωστόσο αυτοδιοικητικοί παράγοντες της περιοχής επιμένουν στην κατασκευή άλλου τύπου εργοστασίου, κόστους περίπου 120 εκατ.! Ορισμένοι μάλιστα θέλουν να κατασκευαστεί μέσω ΣΔΙΤ “φωτογραφίζοντας” συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα. Έτσι ο νέος ΧΥΤΑ, ο οποίος κόστισε περί τα 12,5 εκατ. ευρώ, παραμένει κλειστός, με τα στελέχη της αυτοδιοίκησης να αρνούνται να τον λειτουργήσουν και αντ’ αυτού να ζητούν περί τα 5 εκατ. ευρώ, για να επεκτείνουν τον υπάρχοντα ΧΥΤΑ των Σερρών.
ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΗΛΙΑΔΗ
ΠΡΕΖΑ TV
16-5-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου