Σε φθίνουσα πορεία βρίσκεται το εμπορικό κέντρο που λειτουργεί εδώ και τρία χρόνια εντός του σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης, στη δυτική πλευρά, ενώ τα περισσότερα καταστήματα που παρέμειναν στη δικαιοδοσία της ΓΑΙΑΟΣΕ, στην ανατολική πτέρυγα, έχουν βάλει λουκέτο.
Ο μόνος χώρος που διατηρείται «ζωντανός» όλη την ημέρα είναι το νέο ΚΕΠ του δήμου Θεσσαλονίκης, που εξυπηρετεί ως επί το πλείστον τους κατοίκους της δεύτερης δημοτικής κοινότητας Θεσσαλονίκης.
Το εμπορικό κέντρο εγκαινιάστηκε στα τέλη Απριλίου 2009, υπό τη σκιά των ενστάσεων πολιτικών προσώπων που κατήγγειλαν την ενέργεια της ΓΑΙΑΟΣΕ να κατεδαφίσει ολοκαίνουργιες εγκαταστάσεις της περιφερειακής διοίκησης, που κόστισαν περί το 1 εκατ. ευρώ και να νοικιάσει προς εκμετάλλευση σε ιδιώτη την έκταση 1.250 τ.μ. εντός του σταθμού. Η εταιρεία ΤΡΑΙΝΣΠΟΤ, που κατασκεύασε το εμπορικό κέντρο, απέκτησε και το δικαίωμα υπενοικίασης των 17 καταστημάτων, καταβάλλοντας μηνιαίο μίσθωμα μόλις 8.100 ευρώ τα δύο πρώτα χρόνια και 17.200 ευρώ τα υπόλοιπα χρόνια της δωδεκαετούς μίσθωσης.
Τα εγκαίνια του εμπορικού κέντρου συνέπεσαν όμως με την περίοδο κρίσης που άρχισε να επηρεάζει την αγοραστική κίνηση των πολιτών. Ωστόσο, τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, ταχυφαγεία, ζαχαροπλαστείο, μίσθωσης αυτοκινήτων, επισκευής υποδημάτων, ψιλικών, ψυχαγωγίας με παιχνίδια, τον πρώτο χρόνο εξασφάλιζαν ικανοποιητικά έσοδα, ανάλογα με τις προσδοκίες των επαγγελματιών και την κίνηση του επιβατικού σταθμού. Ο σιδηροδρομικός σταθμός Θεσσαλονίκης άλλωστε είναι ο μεγαλύτερος της χώρας με βάση το επιβατικό έργο, αφού καθημερινά διακινούνταν μέσω αυτού, μέχρι το 2011, περί τους 10.000 επιβάτες ημερησίως. Συνέβαλε μάλιστα τα μέγιστα στα έσοδα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς σε περιόδους αιχμής είχε έσοδα που έφταναν μέχρι το 1,5 εκατ. ευρώ το μήνα.
Επιβατική κίνηση και πελατεία
Η επιβατική κίνηση του σιδηροδρομικού σταθμού εμφάνισε κάμψη το πρώτο εξάμηνο του 2011, λόγω και της μείωσης των δρομολογίων, αλλά από το Σεπτέμβριο του ίδιου έτους τα πράγματα άρχισαν να πηγαίνουν θεαματικά καλύτερα. Οι πολίτες, λόγω της οικονομικής κρίσης, στράφηκαν στις αμαξοστοιχίες για τις μετακινήσεις τους, που προσφέρουν χαμηλότερο εισιτήριο από τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς. Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε ότι στις αρχές του 2011, ο αριθμός των επιβατών στον άξονα Θεσσαλονίκης - Αθηνών ήταν κατά μέσο όρο περί τους 3.800 την ημέρα, ενώ από το Σεπτέμβριο και μετά αυξήθηκε στους 5.200 την ημέρα. Σημαντικό ρόλο έπαιξε η τιμολογιακή πολιτική που εφάρμοσε ο ΟΣΕ με τα εισιτήρια των 9 ευρώ στη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη και τις εκπτώσεις στην έκδοση εισιτηρίων. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με στοιχεία του οργανισμού, ανέβασε στο 35% το μερίδιο της καθημερινής επιβατικής κίνησης (σιδηροδρομικής, οδικής, αεροπορικής) στον άξονα Θεσσαλονίκη - Αθήνα, από το 25% που είχε το 2010.
Αν και η επιβατική κίνηση πήρε την ανιούσα, το ίδιο δεν συνέβη με τον τζίρο των καταστημάτων που λειτουργούσαν εντός του σιδηροδρομικού σταθμού. Το πρώτο πλήγμα δέχθηκε το εστιατόριο - καφέ της ανατολικής πλευράς, που παρέμενε στη δικαιοδοσία του ΟΣΕ, το κατάστημα εφημερίδων - περιοδικών και πρόχειρης διατροφής, τα οποία έβαλαν λουκέτο τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους. Αιτία για το κλείσιμο αυτών των καταστημάτων ήταν, εκτός της κρίσης, και ο ανταγωνισμός που δημιουργήθηκε από τη λειτουργία νέων ομοειδών επιχειρήσεων στο ιδιωτικό εμπορικό κέντρο της ΤΡΑΙΝΣΠΟΤ, στην ανατολική πτέρυγα. Ωστόσο, κι αυτό δεν έμεινε «αλώβητο». Τρία καταστήματα κατέβασαν ρολά το τελευταίο διάστημα και ο τζίρος των υπολοίπων μειώθηκε στο 50% και πλέον.
«Ζωντανό» το ΚΕΠ
Η κρίση δεν επηρεάζει το Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών του δήμου Θεσσαλονίκης που λειτουργεί εντός του σιδηροδρομικού σταθμού από τον περασμένο Οκτώβριο. Αντίθετα, η λειτουργία του έδωσε διέξοδο στους κατοίκους της δεύτερης δημοτικής κοινότητας που εξυπηρετούνται άμεσα στις συναλλαγές τους με τις δημόσιες υπηρεσίες, χωρίς να χρειάζεται να διανύσουν μεγάλη απόσταση. Το ΚΕΠ εξυπηρετεί καθημερινά περί 50 με 80 πολίτες, με τρεις υπαλλήλους. Οι ώρες λειτουργίας του κέντρου είναι τις καθημερινές από τις 8 το πρωί μέχρι τις 7.30 μ.μ. και το Σάββατο από τις 8 π.μ. έως τις 1.45 μ.μ. Στεγάζεται σε ένα από τα καταστήματα του εμπορικού κέντρου, έκτασης 73 τ.μ., που παραχωρήθηκε δωρεάν από την ΤΡΑΙΝΣΠΟΤ στο δήμο. Η σύμβαση παραχώρησης υπογράφηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 2011 μεταξύ του δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη και εκπροσώπου της εταιρείας.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
ΠΡΕΖΑ TV
25-6-2012
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου