Τετάρτη, Δεκεμβρίου 05, 2012

ΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΚΑΙ Η «ΑΠΟΓΕΙΩΣΗ» ΚΕΡΔΩΝ


Ακρως αρνητικές για τα λαϊκά στρώματα είναι οι εξελίξεις των τελευταίων βδομάδων γύρω από την εγχώρια αεροπορική αγορά, αλλά και το ιδιοκτησιακό καθεστώς των 37 περιφερειακών αεροδρομίων. Ηδη από την άνοιξη του 2010 η κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου είχε θέσει ανάμεσα στις πρώτες προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής την «παραχώρηση μακράς διάρκειας» των περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιώτες, οι οποίοι θα αναλάμβαναν την εκτέλεση έργων εκσυγχρονισμού των υποδομών τους και θα κατέβαλαν ένα κάποιο αντίτιμο στο ελληνικό Δημόσιο, αναλόγως των εσόδων τους. Σχεδόν ταυτόχρονα, οι δύο μεγάλες αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, η Aegean του ομίλου Βασιλάκη και η Olympic Air του ομίλου Marfin (Βγενόπουλος) έρχονται σε συμφωνία για τη συγχώνευση των εταιρειών τους, η οποία άρχισε να «περπατά» και στην πράξη - μέσω «κρυφών» αλλά εμφανέστατων συμφωνιών για τα αλληλοσυμπληρούμενα δρομολόγια, το ύψος των τιμών κ.λπ. - παρά την τυπική απόρριψη της συγχώνευσης από την αρμόδια επιτροπή ανταγωνισμού της ΕΕ.

***
Αν και τα δύο παραπάνω γεγονότα - ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων και ολοκλήρωση του μονοπωλίου στις αερομεταφορές - φαίνονται σήμερα ξεκομμένα με την όποια σύμπτωση ανάμεσα στα δύο να είναι μόνο χρονική, στην πραγματικότητα βρίσκονται σε άμεση συνάρτηση. Οχι μόνο επειδή έχουν γίνει οι προαπαιτούμενες διαρροές στον Τύπο περί ενδιαφέροντος των «μεγάλων αφεντικών» του χώρου να «επενδύσουν» σε κάποια από τα αεροδρόμια, αλλά και γιατί η αλληλοδιαπλοκή τραπεζών, αεροπορικών και κατασκευαστικών εταιρειών είναι τέτοια που το ενδεχόμενο μονοπώλιο των αιθέρων δε θα μπορεί να απουσιάζει από μία τέτοια «επενδυτική ευκαιρία», όπως είναι τα περιφερειακά αεροδρόμια. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, μέσω αυτών το 2011 πραγματοποιήθηκε το 50% της συνολικής επιβατικής κίνησης (περίπου 19,3 εκατ. επιβάτες), ενώ για τα πιο εμπορικά από αυτά (Ρόδου, Θεσσαλονίκης, Κω, Κέρκυρας και Χανίων) η πρόβλεψη για το 2013 κάνει λόγο για 13,4 εκατ. επιβάτες.
Δεν έχουν τόση σημασία τα ονόματα διαφόρων πολυεθνικών που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον στην απόκτηση και αυτών των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου. Και γιατί να μην εκφράσουν άλλωστε, όταν με τη διαρκή κατρακύλα των εγχώριων αξιών αλλά και τις επίπονες προσπάθειες της συγκυβέρνησης για προσέλκυση επενδυτών, θα μπορέσουν να αποκτήσουν κοψοχρονιά γωνιακά μαγαζιά με στάνταρ πελατεία για τις επόμενες τρεις και τέσσερις δεκαετίες, με προοπτική ανανέωσης για ακόμη μεγαλύτερο χρονικό διάστημα των ληστρικών, για τα λαϊκά συμφέροντα, αυτών συμβάσεων παραχώρησης. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι αν τελικά ευοδωθούν οι παραπάνω εξελίξεις, οι επιπτώσεις για τους εργαζόμενους και τη νεολαία θα είναι πολύπλευρα αρνητικές.
***
Κατ' αρχήν, οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων στην πραγματικότητα θα εκτοξευθούν, ήδη σήμερα, με το κρατικό μονοπώλιο της «Ολυμπιακής» να αποτελεί παρελθόν και υπό το καθεστώς της «ελεύθερης αγοράς» αρκετοί εγχώριοι προορισμοί είναι ακριβότεροι από προορισμούς του εξωτερικού. Ακόμη, παραμένει ασαφές το μέλλον εκείνων των αεροδρομίων ανά την Επικράτεια, που χαρακτηρίζονται ως «μη εμπορικά», δηλαδή διακινούνται λιγότεροι από 75.000 επιβάτες το χρόνο. Πρόκειται για 15 στο σύνολο αεροδρόμια, σε απομακρυσμένες κυρίως περιοχές της χώρας, τα οποία παρά τις όποιες φραστικές διαβεβαιώσεις ότι θα συνεχίσουν να λειτουργούν ακόμη και αν δεν εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον από ιδιώτες, η πραγματικότητα που βιώνει σήμερα ο λαός και η χώρα μάλλον το αντίθετο δείχνουν. Γιατί, όταν κλινικές, σχολεία και ακαδημαϊκά ιδρύματα, κρίνονται ως ασύμφορα και καταργούνται, είναι μάλλον αφέλεια να πιστεύει κανείς ότι ο καπιταλισμός θα συνεχίσει να συντηρεί τα αεροδρόμια της Κάσου ή της Καστοριάς.
Οσο για τα παράλληλα, με τον εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων, έργα που υπόσχεται η συγκυβέρνηση, όπως για παράδειγμα η ανέγερση εμπορικών κέντρων - σε συνθήκες κατακόρυφης μείωσης της κατανάλωσης - μόνον ως «χάντρες και καθρεφτάκια» προς ιθαγενείς θα πρέπει να εκληφθούν. Μαζί με όλα τα παραπάνω θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και το γεγονός ότι τα 11 από τα 37 αεροδρόμια που η συγκυβέρνηση «βγάζει στο σφυρί» χρησιμοποιούνται παράλληλα και από την πολεμική αεροπορία, για τις αμυντικές ανάγκες της χώρας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Ολα αυτά δεν είναι παρά ελάχιστες μόνο επισημάνσεις για το μέλλον των αερομεταφορών στην Ελλάδα των μνημονίων, όπου και εδώ, τα επενδυτικά «κοράκια» αδημονούν για «ζεστό» κρατικό χρήμα, που θα φορτωθεί και πάλι στις πλάτες των εργαζομένων, για να καρπωθούν οι ίδιοι ακόμη ένα «φιλέτο» της δημόσιας περιουσίας.

Φ. Κ
http://www.rizospastis.gr
ΠΡΕΖΑ TV
5-12-2012

Δεν υπάρχουν σχόλια: